Oleh : Imran Haaz/M.I.A.
Antara yang telah biasa dibicarakan ialah
perihal ayat yang dimuatkan di dalam kitab Deuteronomy (Ulangan) fasal 18 ayat
17 hingga 22 seperti berikut :
17 And the LORD said unto me, They have well spoken that
which they have spoken. 18 I
will raise them up a Prophet from among their brethren, like unto thee, and
will put my words in his mouth; and he shall speak unto them all that I shall
command him.19 And
it shall come to pass, that whosoever will not hearken unto my words which he
shall speak in my name, I will require it of him. 20 But the prophet, which shall presume to speak a word
in my name, which I have not commanded him to speak, or that shall speak in the
name of other gods, even that prophet shall die. 21 And if thou say in thine heart, How shall we know the
word which the LORD hath not spoken? 22 When
a prophet speaketh in the name of the LORD, if the thing follow not, nor come
to pass, that is the thing which the LORD hath not spoken, but the prophet hath
spoken it presumptuously: thou shalt not be afraid of him.
Tuhan
telah menjelaskan di dalam ayat 18 sepertimana yang dijelaskan di atas, bahawa
Dia akan mengirimkan kepada Bani Israel seorang nabi dari kalangan saudara mereka
(brethren). Oleh kerana ayat tersebut
ditujukan semasa kehadiran semua 12 suku Bani Israel yang hadir hadapan Musa
pada ketika itu, maka perkataan ‘saudara’ itu mencadangkan bahawa nabi tersebut
akan datang dari suku atau kelompok Bani Ismail yang tidak ada bersama mereka
pada ketika itu. Bani Ismail merupakan keturunan sulung kepada Nabi Ibrahim
a.s. Terdapat juga ‘saudara’ Bani Israel yang berasal dari suku Esau yang
merupakan anak sulung kepada Ishak a.s. Tetapi jurai keturunannya tidak
melahirkan nabi sepertimana yang memenuhi kriteria yang disebutkan di dalam
ayat Deuteronomy 18 yang menyebut, nabi yang bakal muncul itu perlulah
mempunyai perwatakan serta peristiwa-peristiwa yang melingkari kehidupannya
lebih kurang sama dengan apa yang dilalui oleh Musa a.s.
Bani
Israel pula merupakan jurai keturunan yang berasal dari Nabi Ishak a.s. yang
menurunkan keturunan Bani Israel melalui anak keduanya yang bernama Yaakob
(Jacob) a.s. Jacob atau Yaakob juga disebut dan dipanggil oleh oleh dengan nama
Israel. Ia sepertimana yang disebutkan Allah di dalam surah Ali Imran ayat 93.
Baca pembohongan asal usul nama Israel di dalam Bible di sini (http://satuhala.blogspot.com/2007/10/jika-semua-nabi-itu-islam-dari-mana.html)
No
|
Musa a.s.
|
Muhammad s.a.w.
|
Isa a.s.
|
1
|
Dilahirkan sepertimana manusia
biasa yang lain dilahirkan.
|
Dilahirkan sepertimana manusia
biasa yang lain dilahirkan.
|
Dilahirkan dengan kelahiran
Mukjizat.
|
2
|
Tidak dibesarkan oleh ibu
sendiri.
|
Tidak dibesarkan oleh ibu
sendiri.
|
Dibesarkan oleh ibunya sendiri
(Siti Maryam)
|
3
|
Dibesarkan di dalam kediaman
pemimpin besar di kawasan tersebut (Firaun)
|
Dibesarkan di dalam kediaman
pemimpin besar di kawasan tersebut (Abdul Mutallib)
|
Dibesarkan di dalam jagaan Nabi
Zakaria.
|
4
|
Berkahwin, berpoligami serta
mempunyai anak.
|
Berkahwin, berpoligami dan
mempunyai anak.
|
Tidak berkahwin dan kekal bujang
sehingga diangkat ke langit.
|
5
|
Mendapat wahyu pertama ketika
berada di tempat tinggi (Gunung Horeb menurut sumber J dan P, Gunung Sinai
menurut sumber E dan D – Rujuk penulisan sebelum ini)
|
Mendapat wahyu pertama di tempat
tinggi (Gua Hira’, Bukit Nur).
|
Sumber Israeliyyat menyatakan wahyu pertama diterimanya di Sungai Jordan. Al Qur'an menjelaskan dan memperbetulkan Isa a.s. menjadi Nabi ketika dia masih bayi dalam dukungan ibunya yang mulia, Maryam. (Maryam ayat 30)
|
6
|
Mendapat penentangan pemerintah
dan pihak yang berkuasa ditempat asalnya (Mesir)
|
Mendapat penentangan pemerintah
dan pihak yang berkuasa ditempat asalnya (Makkah)
|
Mendapat penentangan pemerintah
dan pihak yang berkuasa ditempat asalnya (BaitulMaqdis)
|
7
|
Umat Nabi Musa menyembah berhala
sebelum perlantikan Musa sebagai Rasul.
|
Umat Nabi Muhammad menyembah
berhala sebelum perlantikan Muhammad sebagai Rasul.
|
Umatnya menyembah Allah.
|
8
|
Nabi Musa dan umatnya berhijrah
keluar dari penindasan Firaun di Mesir.
|
Nabi Muhammad dan umatnya
berhijrah keluar dari penindasan musyrikin Quraisy di Makkah.
|
Umatnya kekal tinggal di bawah
penjajahan Rom.
|
9
|
Nabi Musa menerima kitab baharu
sebagai panduan untuk umatnya iaitu kitab Taurat.
|
Nabi Muhammad menerima kitab
sebagai panduan serta set perundangan baharu serta membenarkan apa yang
terkandung di dalam Taurat dan Injil sebenar.
|
Menerima Injil yang membenarkan
Taurat serta kitab-kitab sebelumnya.
|
10
|
Nabi Musa diterima sepenuhnya
sebagai pemimpin oleh umat yang dipimpinnya.
|
Nabi Muhammad diterima
sepenuhnya sebagai pemimpin oleh umat yang dipimpinnya.
|
Diterima hanya oleh sebahagian
kecil umatnya dan ditentang majoritidaripada mereka.
|
11
|
Nabi Musa dan umatnya terlibat
dalam siri-siri peperangan.
|
Nabi Muhammad dan umatnya
terlibat di dalam siri-siri peperangan
|
Tidak membenarkan pengikutnya
terlibat dalam peperangan disebabkan mereka tidak mempunyai kekuatan.
|
12
|
Nabi Musa berjaya di dalam memperkukuhkan
kekuatan umatnya selepas kewafatannya dan melumpuhkan kekuatan musuh-musuh
yang mengancam kekuatan mereka.
|
Nabi Muhammad berjaya di dalam
memperkukuhkan kekuatan umatnya selepas kewafatannya dan melumpuhkan kekuatan
musuh-musuh yang mengancam kekuatan mereka.
|
Umatnya ditindas serta
diporak-perandakan sebaik baginda diangkat ke langit.
|
13
|
Nabi Musa pusat pemerintahannya
berada di luar BaitulMaqdis (Jerusalem).
|
Nabi Muhammad pusat pemerintahannya
berada di luar BaitulMaqdis (Jerusalem)
|
Tidak pernah menjadi pemerintah
kerana tidak ditugaskan pada ketika itu untuk berbuat demikian.
|
14
|
Pengikut Musa a.s. (Joshua) menakluk
Canaan (Palestin) kini.
|
Pengikut Muhammad (Umar dan para
sahabah) menakluk Palestin.
|
Pengikutnya diburu dan dihalau
keluar dari Palestin.
|
15
|
Musa a.s. wafat dengan kewafatan
biasa sebagai manusia.
|
Muhammad s.a.w. wafat dengan
kewafatan biasa sebagai manusia.
|
Kembali kepada Allah untuk dikembalikan ke dunia sekali lagi sebelum kiamat.
|
Jadual
yang dimuatkan di atas menunjukkan antara persamaan-persamaan yang dapat
dikenalpasti antara Nabi Musa a.s. dan Nabi Muhammad s.a.w. Ia memuaskan syarat
sepertimana yang disebut di dalam ayat 18 kitab Deuteronomy fasal 18.
Ada 5
Kriteria sebenarnya disebut di dalam Deuteronomy fasal 18 ayat 18 hingga 22.
1.
Tuhan telah
berjanji akan menghantar seorang nabi dari kalangan saudara Bani Israel.
2.
Nabi tersebut mempunyai sifat-sifat serta lingkungan
peristiwa yang berlaku disekelilingnya akan sama sepertimana yang dialami Musa
a.s.
3.
Tuhan akan mewahyukan kepadanya ayat-ayat Tuhan untuk
dia sampaikan.
4.
Setiap dari wahyu Tuhan itu akan disampaikannya atas
nama Tuhan.
5.
Jika Nabi itu tidak menyampaikan dengan penuh kebenaran,
dia akan dimatikan oleh Tuhan.
Dua
dari kriteria tersebut sudahpun dihujahkan pada bahagian penulisan di atas dan
di dalam jadual yang telah disediakan.
Kriteria ketiga iaitu nabi tersebut (iaitu Muhammad) akan diberikan
wahyu serta perkataan-perkataan dari Tuhan kepada dirinya untuk disampaikan. Ia
telah dijelaskan oleh Allah sendiri di dalam al Qur’an di dalam beberapa ayat.
Antaranya ialah ayat seperti yang dipetik di bawah ini.
“Sesungguhnya,
Kami-lah yang menurunkan al Quran, dan sesungguhnya kami benar-benar
memeliharanya.” (al Hijr ayat 9)
Sesungguhnya
orang-orang yang kufur engkar terhadap al Qur’an ketika sampainya kepada
mereka, (akan ditimpa azab seksa yang tidak terperi) sedang al Qur’an itu, demi
sesungguhnya sebuah Kitab Suci yang tidak dapat ditandingi, yang tidak dapat
didatangi sebarang kepalsuan dari mana-mana arah dan seginya, ia diturunkan
dari Tuhan Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Terpuji. (Fussilat ayat 41 hingga 42)
Tidak
hanya perakuan yang al Quran yang disampaikan kepada Muhammad s.a.w. adalah
ayat-ayat yang diturunkan dari Tuhan yang mencipta serta mentadbir sekelian
alam, malah Allah s.w.t. sendiri di dalam perakuan tersebut menyatakan bahawa
kitab itu adalah merupakan kitab yang terpelihara serta tidak dapat didatangkan
sebarang bentuk kepalsuan sehingga hari kiamat. Dengan, perakuan serta jaminan
yang disebut di dalam contoh ayat-ayat di atas, sejak ianya diwahyukan lebih
1,400 tahun yang lalu, kitab ini masih tetap terpelihara dan berterusan
mengkagumkan manusia dengan ilmu-ilmu pengetahuan serta panduan yang terdapat
di dalamnya. Itu melengkapkan cirri ketiga bagi nabi yang ditunggu-tunggu Bani
Israel.
Kalangan
orang Nasrani seringkali mendakwa bahawa ayat 18 hingga 22 Deuteronomy fasal 18
tersebut merujuk kepada Jesus yang diperakukan mereka sebagai Tuhan. Dengan
akidah yang dipegang mereka yang menganggap Jesus sebagai Tuhan, mereka hanya
akan mencampakkan segala yang mereka percaya tentang Jesus di dalam satu
putaran kekeliruan yang tidak dapat membuahkan apa-apa hasil yang baik. Mereka
akan lebih keliru jika mereka mahu berkeras mendakwa ayat-ayat itu merujuk
kepada Jesus.
Pada
kriterion pertama lagi mereka sudah menghadapi masalah. Jika mereka mendakwa
Jesus itu sebagai Tuhan, mana mungkin Tuhan mengutuskan diriNya sendiri untuk
menjadi Nabi di kalangan saudara Bani Israel. Jadi, perkara pertama yang perlu
mereka lakukan ialah membuat keputusan samada untuk terus mempercayai Jesus
sebagai Tuhan atau sebagai Nabi yang telah dijanjikan Tuhan. Jika masih
berkeras mendakwa ayat itu merujuk Jesus yang dipercayai mereka sebagai Tuhan,
maka secara tidak langsung mereka mengatakan bahawa Tuhan itu pusat tumpuan
pemikirannya sangat bercelaru. Ia ibarat mengatakan Tuhan telah berjanji kepada
Musa bahawa pada suatu hari di dalam masa depan yang bakal menjelang kelak,
Tuhan akan menghantar dirinya sendiri kepada manusia, lalu mewahyukan kepada
diriNya sendiri untuk menyampaikan ajaran atas namaNya.
Kriterion
kedua juga gagal mendekati persamaan Muhammad s.a.w. di dalam ciri-ciri serta
persekitaran peristiwa yang berlaku ke atas diri mereka jika dibandingkan
dengan Musa a.s. Ia boleh dirujuk pada jadual yang telah disediakan di atas.
Kriterion
ketiga, jika orang-orang Nasrani menganggap Jesus sebagai seorang manusia biasa
yang dilantik sebagai nabi dan rasul, ia bukanlah satu masalah untuk memenuhi
syarat yang telah disebutkan. Tetapi agak pelik untuk Jesus yang dianggap
sebagai Tuhan untuk berjanji kepada Musa untuk menghantar dirinya sendiri dan
memasukkan perkataan-perkataanNya ke dalam diriNya dan mula bercakap di atas
namaNya sendiri. Ianya sangat mengelirukan. Tetapi Kriterion ketiga ini, tidak
bermasalah dengan Muhammad s.a.w. Setiap surah di dalam al Qur’an, kecuali
surah at Taubah, dimulakan dengan kalimah Basmallah. Malah Jesus sendiri sepertimana
yang disebut di dalam Bible menyatakan perkara berikut:
Kriterion
ke lima sangat-sangat memberikan masalah kepada golongan yang tetap mahu
menyatakan Deuteronomy fasal 18 ayat 18 hingga 22 merujuk kepada Jesus yang
diimani mereka sebagai Tuhan. Kriterion kelima ini menyatakan bahawa jika Jesus
menyampaikan ajarannya secara palsu dan tidak benar, dia akan ditakdirkan oleh
Tuhan untuk dibunuh. Bukankah orang-orang Nasrani percaya bahawa Jesus itu nabi
yang dijanjikan dalam Deuteronomy fasal 18? Dan bukankah orang-orang Nasrani
juga merupakan orang-orang yang berkeras dengan kepercayaan bahawa Jesus
dibunuh dengan cara penyaliban yang amat menghinakan di atas palang di
Golgotha? Bukankah Deuteronomy 18 menyatakan hanya rasul palsu yang mengaku
dirinya menyampaikan perkataan Tuhan, akan dibunuh oleh Tuhan sendiri? Apakah Jesus
yang diimani mereka sebagai Tuhan dan Rasul diriNya sendiri telah menyampaikan
ajaran tidak benar sehingga menyebabkan dia dibunuh dipalang?
Orang-orang
Islam tidak mempunyai masalah dengan kekeliruan demi kekeliruan yang dialami
orang-orang Nasrani. Muslim sentiasa percaya bahawa Isa a.s. atau Jesus itu,
merupakan salah seorang dari Rasul Allah yang mulia dan hebat di dalam
menjalankan tugasan kenabiannya. Muslim juga sentiasa percaya bahawa Isa a.s.
tidak dibunuh, tetapi telah diselamatkan Allah dan diangkat ke langit. Dengan
kepercayaan Muslim ke atas Jesus dalam versinya sebagai nabi dan rasul yang
mulia, kekeliruan akibat doktrin ketuhanan palsu Jesus tidak akan timbul.
Berkenaan
Kriterion kelima ini, Allah s.w.t. telah
memberikan amaran kepada setiap nabi dan rasul yang dipertanggungjawabkan untuk
menyampaikan kebenaran kepada umat mereka, jika mereka menyatakan sesuatu yang
bukan dari Allah dan mendakwa ianya dari Allah, nyawa mereka akan diputuskan.
Begitu
juga dengan Nabi Muhammad s.a.w.. Baginda telah diberikan peringatan oleh Allah
supaya hanya menyampaikan apa yang Allah wahyukan dengan penuh amanah dan
kebenaran. Jika, peringatan ini tidak diendahkan, sepertimana yang telah
disebutkan di dalam ayat Deuteronomy fasal 18 ayat 20 di atas, Allah menyatakan
bahawa Allah akan menyentap sehingga putus urat jantung Rasulullah s.a.w. dan
mematikan baginda.
Bahawa
sesungguhnya al Qur’an itu ialah (wahyu dari Kami) yang disampaikan oleh Rasul
yang mulia. Dan bukanlah al Qur’an itu
perkataan seorang penyair (sebagaimana yang kamu dakwakan. Tetapi sayang,)
amatlah sedikit kamu beriman. Dan juga bukanlah al Qur’an itu perkataan seorang
pawang (sebagaimana yang kamu dakwakan. Tetapi sayang,) amatlah sedikit kamu
mengambil peringatan. (al Qur’an itu) diturunkan dari Allah Tuhan sekelian
alam. Dan kalaulah (Nabi Muhammad yang menyampaikan al Qur’an itu) mengatakan
atas nama Kami secara dusta (sebarang kata-kata rekaan).Sudah tentu Kami akan
menyentapnya, dengan kekuasaan Kami. Kemudian sudah tentu Kami akan memutuskan
tali jantungnya (supaya dia mati serta merta). Maka tidak ada seorangpun di
antara kamu yang dapat menghalang (tindakan Kami itu) daripada menimpanya. (al
Haqqah ayat 40 hingga 47)
Tetapi
perkara itu tidak berlaku. Rasulullah s.a.w. amanah di dalam penyampaiannya.
Baginda wafat di dalam kewafatan sepertimana manusia normal lain. Yang
membezakan baginda dengan manusia lain, ialah ketakwaan baginda serta kedudukan
baginda sebagai nabi dan rasul yang tiada tolok bandingnya. Justeru itu, sangat
jelas setiap kriteria yang disebut di dalam Deuteronomy fasal 18 ayat 18 menunjukkan,
Muhammad-lah nabi yang dimaksudkan.
Membaca terjemahan
Inggeris Bible versi KingJames sepertimana yang dimuatkan di atas, mungkin ianya
tidak cukup lagi menyakinkan kepada yang masih skeptik. Ini kerana terjemahan
itu dibuat bagi memastikan pusat pemikiran tidak tertumpu kepada sebarang
cadangan yang mungkin memberi kelebihan kepada kedudukan Muhammad sebagai nabi
yang dijanjikan tersebut.
Justeru itu, menilai
Deuteronomy fasal 18 ayat 18 hingga 22 di dalam bahasa Hebrew mungkin boleh
memberikan sedikit lagi pencerahan ke atas ayat yang dimaksudkan.
Perhatikan
bagaimana terjemahan Bible di dalam Terjemahan Yahudi Ortodoks (Ortodox Jewish
Bible-OJB) mengekalkan frasa-frasa tertentu di dalam bahasa asalnya supaya
maksud asal ayat tidak dikelirukan. OJB mengekal perkataan Akhim
(saudara-saudara) dan juga Bishmi (dengan nama Aku) sebagai antara tanda-tanda
yang bakal mengiringi kemunculan nabi yang dijanjikan tersebut. Perhatikan
terjemahan berikut untuk Deuteronomy (Kitab Bilangan atau Devarim) fasal 18 ayat 18 hingga 22:
15Hashem Eloheicha will raise up unto thee a Navi from among
thee, of thy achim, kamoni (like me [Moshe, Ex 32:30]); unto him ye must
listen;16According to all that thou desiredst of Hashem Eloheicha in Chorev
in the Yom HaKahal, saying, Let me not hear again the voice of Hashem Elohav,
neither let me see this eish hagedolah any more, that I die not. 17And Hashem said unto me, They have well spoken that which
they have spoken. 18I will raise them up a Navi from among their achim, like unto
thee, and will put My words in his mouth; and he shall speak unto them all that
I shall command him [Yn 10:18]. 19And it shall come to pass, that whosoever will not listen
unto My words which he shall speak Bishmi (in My Name), I will require
it of him. 20But the navi, which shall presume to speak a word Bishmi (In My Name), which I have not
commanded him to speak, or that shall speak in the shem of elohim acharim, even
that navi shall die. 21And if thou say in thine lev, How shall we know the word
which Hashem hath not spoken? 22When a navi speaketh b'Shem Hashem, if the thing follow not,
nor come to pass, that is the thing which Hashem hath not spoken, but the navi
hath spoken it bezadon (in zadon [presumption,arrogance]); thou shalt not
be afraid of him. {Terjemahannya :Ha-shem Eloheika (Tuhan Kamu) akan
mengangkat seorang Nabi dikalangan kamu, dari saudara kamu, Kamoni (seperti
aku), kepadanya nanti harus kamu dengar (dan patuh). Sepertimana yang telah
kamu pinta Ha-shem Eloheika (Tuhan Kamu) makbulkan ketika kamu berada di Yom
HaKahal (hari perhimpunan) di Chorev (Gunung Horeb) dengan berkata, jangan biarkan
kami sekali lagi mendengar suara Hashem Elohav, begitu juga janganlah hendaknya
kami melihat Eish Ha-Gadolah (Lelaki Hebat-iaitu Musa) ini, supaya kami tidak
mati. & Hashem berkata kepadaku (Musa), “Mereka telah mengatakan perkara
sebenar mereka perkatakan. Aku akan mengangkat kepada mereka seorang Nabi dari
kalangan achim (saudara-saudara) mereka, seperti kamu (Musa), dan Aku akan
memasukkan firmanKu ke dalam mulutnya, dan dia akan menyampaikan kepada mereka
segala yang aku perintahkan. Kelak nanti, jika ada sesiapa yang tidak mematuhi
firmanKu yang disampaikannya atas Bishmi (namaKu), daripadanya akanKu tuntut
pertanggungjawaban. Tetapi, sekiranya Nabi tersebut berani menyampaikan
perkataan atas Bishmi (namaKu) yang tidak pernah Aku perintahkan untuk dikatakan
olehnya, atau dia menyampaikan perkataan di atas Shem (nama) Elohim Acharim
(tuhan-tuhan lainnya), Nabi tersebut akanKu matikan. Jika kamu bertanyakan di
dalam lev (hati) kamu, “Bagaimana boleh kami mengetahui samada Nabi tersebut
menyampaikan sesuatu yang Ha-shem (Tuhan) tidak wahyukan? Sekiranya seorang
Nabi bercakap b’Shem Hashem (dengan Nama Tuhan), tetapi apa yang
diperkatakannya itu tidak menjadi kenyataan atau tidak sampai, itulah perkara
yang Hashem (Tuhan) tidak wahyukan, tetapi jika
nabi tersebut be-zadon (dengan berani) mengatakannya, kamu tidak perlu
takut kepadanya.
Akhim (
אחים ) yang
digunakan merupakan kata jamak kepada Akh
(אח) yang
membawa maksud saudara. Akhim kepada Bani Israel dihadapan Musa ketika itu
ialah saudara-saudara mereka. Akhim
boleh membawa maksud saudara-saudara sedarah dan juga boleh menggambarkan
saudara-saudara seagama sepertimana yang disebut di dalam Isaiah fasal 66 ayat
20 seperti di bawah.
"Then they shall bring et Kol Ha Eikhem (all your brethren) Mi Kol Ha Goyim (from all the nations) as a grain offering to the LORD,
on horses, in chariots, in litters, on mules and on camels, to My holy mountain
Jerusalem," says the LORD, "just as the sons of Israel bring their
grain offering in a clean vessel to the house of the LORD.
Sepertimana yang telah Tuhan di dalam Bible janjikan kepada
Abraham (Ibrahim) di dalam Genesis (Kitab Kejadian) fasal 12 ayat 2, keturunan
Abraham akan menjadi sebuah bangsa yang besar (Goyim Ha-Gadol). Ia seperti di bawah:
And I will make of thee Goyim Ha-Gadol (a great
nation), and I will bless thee, and make thy name great; and thou shalt be a
blessing
Jadi perkataan Et-Kol
Ha-Eikhem Mi-Kol Ha-Goyim di dalam Isaiah fasal 66 ayat 22 dengan jelas
membawa maksud saudara-saudara kamu dari
kalangan pelbagai bangsa yang mencadangkan bahawa Akhim itu adalah termasuk juga di dalam bentuk persaudaraan di
dalam agama yang sama. Sepertimana setiap Muslim adalah bersaudara, semua
Muslim percaya dan yakin bahawa semua nabi dan rasul yang pernah diutus dan
pengikut-pengikut mereka yang tidak terpesong sebelum zaman kelahiran Muhammad
s.a.w. juga adalah saudara-saudara seagama mereka.
OJB menggunakan perkataan Ha-Shem untuk menggantikan nama
Tuhan yang sudah dilupakan orang-orang Yahudi. Jika Yahudi lain menggantikan יהוה dengan perkataan Adonai (The Lord), Yahudi Ortodoks menggunakan
Ha-Shem (The Name) bagi menggantikan
nama Tuhan יהוה yang telah dilupakan cara menyebutnya oleh ahli
kitab.
Jadi apakah dia Bishmi (Dengan nama Aku) yang dimaksudkan di
dalam Deuteronomy fasal 18 tersebut. Apakah
nama Tuhan yang akan digunakan sebagai petanda ia merupakan wahyu Tuhan yang
bakal dibawakan oleh nabi yang dijanjikan kepada ahli kitab ini?
Oleh kerana terdapat sedikit masalah yang tidak dapat dielakkan, InsyaAllah, penulisan akan saya sambungkan pada 26 Julai
2012, tepat jam 6 pagi.
Rujukan :
1. Jalalludin al Mahali & Jalalludin as Suyuthi, Tafsir Jalallain, Jilid 1, (2002), Sinar Baru Algesindo, Bandung.
2. King James Version, The Holy Bible, (2002), Barbour Publishing, Inc.
3. A Phillip Brown II & Bryan W. Smith, A Reader's Hebrew Bible, (2008), Zondervan, Grand Rapids, Michigan.
4. The Orthodox Jewish Bible, Tanakh and Orthodox Jewish Brit Chadasha, (2011), AFI International Publisher, New York, m/s 192. (bagi yang berminat untuk membuat kajian, versi pdf boleh dimuat turun dari laman web ini : http://www.afii.org/OJB.pdf)
5. Dr. Ved Prakash Uphadday, Muhammad In The Hindu Scriptures, (2002), A.S. Nordeen, Kuala Lumpur.
4
© 2012 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.