Bismillahir Rahmanir Raheem..
Jika sebelum ini, telah dijelaskan bagaimana
perbandingan antara mereka-mereka yang dianggap sebagai pewaris nabi sebenar
dan mereka-mereka yang hanya mengaku diri mereka sebagai pewaris nabi di dalam
sikap dan perlakuan terhadap ayat-ayat al Qur’an, penulisan kali ini pula akan
membawa kita menilai sikap yang diambil nabi, pewaris nabi sebenar dan golongan
yang dengan perasannya mewar-warkan kepada dunia hanya mereka selayaknya
dianggap sebagai pewaris nabi.
Kita akan mengambil topik yang mudah. Topik yang
selalu ditunggangi oleh golongan yang sentiasa mengakui hanya diri mereka
mewarisi perjuangan para nabi. Topik mudah ini merupakan kudapan serta makanan
ruji yang sentiasa dikunyah golongan ini. Ini kerana topik ini melibatkan
sentimen ketidakpuasan hati masyarakat kepada nasib yang menimpa diri mereka. Mereka
tahu, apabila emosi manusia disentuh, rasionalisasi minda akan tercampak ke
belakang punggung.
Kebiasaan bagi mana-mana ahli kitab sejak
zaman-zaman nabi Bani Israel, mereka menggunakan agama bagi kepentingan diri
mereka. Menyembunyikan ayat-ayat Allah yang tidak memberikan kelebihan kepada
mereka dan membuat riuhpikuk kepada ayat-ayat yang dilihat mereka boleh
dijadikan mangkin (catalyst) yang member kekuatan kepada perjuangan mereka.
Sikap dan perangai mereka tidak berubah. Kiblat hala tuju kesudahan mereka
ialah lubang biawak sepertimana yang Rasulullah s.a.w. sebut di dalam hadis berikut.
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri r.a. berkat
: Bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kamu akan mengikuti jejak langkah
umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta,
sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”.
Sahabat bertanya, “Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau
maksudkan?”. Nabi s.a.w. menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka”. (Hadis Riwayat Muslim)
Sikap
Nabi Terhadap Penderitaan Kaum Muslimin
Ketika melihat kaum muslimin sedang menderita
diboikot, dizalimi serta diperangi oleh musuh-musuh Islam, Rasulullah s.a.w.
bersegera mendekati mereka dengan pesanan supaya digandakan kesabaran di hati
dan perasaan mereka. Bagaimana mungkin mereka tidak bersabar dan menyahut
seruan Rasulullah s.a.w. supaya mereka bersabar, ketika mana jiwa dan perasaan
mereka sendiri menjadi sayu, tersentuh dan diruntun kesedihan tatkala
melihatkan tubuh yang merangkul jiwa yang berpesan tentang kesabaran kepada
mereka itu sendiri, seorang rasul yang agung dan menjadi pemimpin ulung
masyarakat, mengikat perutnya dengan batu-batuan demi menahan rasa lapar ketika
seluruh kaum muslimin turut berlapar dan dizalimi musuh-musuh mereka. Kisah berlaku
semasa Rasulullah s.a.w. turun turut sama menggali parit di dalam medan perang
Khandaq.
Jiwa mana yang mahu bertega tidak mahu mendengar
nasihat rasul mulia lagi agung ini dikala disuruhnya bersabar di atas kezaliman
yang berlaku, ketika mana anak kesayangannya sendiri Fatimah r.a. menyatakan
bahawa keluarga Rasulullah s.a.w. tidak pernah merasa sekeping roti yang
mengenyangkan selama dua hari yang berturut-turut.
Dari Aisyah r.a. berkata: Keluarga Muhammad s.a.w. tidak pernah kenyang roti gandum syair (gred
rendah) dua hari berturut-turut hingga s.a.w. wafat. (Hadis
Riwayat Muslim)
Dari Aisyah r.a., ia berkata, "Keluarga
Muhammad s.a.w. tidak pernah kenyang dari gandum halus
selama tiga malam berturut-turut sejak tiba di Madinah hingga beliau
wafat." (Hadis Riwayat Bukhari).
Bagaimana mungkin mereka sanggup bersungut
dengan nasib serta apa yang menimpa mereka, jika Muhammad s.a.w., kekasih Allah
sendiri tidur beralaskan daun tamar sehingga birat bentuk pelepah yang
digunakan sebagai tilamnya itu melekat dan berbekas di badan. Sehinggakan Umar
r.a., yang terkenal keras, tegas serta berjiwa gagah, lantas tidak dapat
menahan air mata melihatkan kekasih Allah, yang menjadi pemimpin umat Islam
pada ketika itu, tidur di dalam gudang beralaskan pelepah kering tersebut.
Ketika kaum muslimin menderita dan dalam keadaan
susah, Rasulullah s.a.w. juga turut bersama dengan mereka. Rasulullah s.a.w.
tidak menggunakan kesusahan mereka untuk mendapatkan apa-apa pengaruh, malah
Rasulullah s.a.w. sendiri berusaha dengan kudrat serta segala kemampuannya yang
ada untuk membantu mereka keluar dari penderitaan. Ketika menghembuskan
nafasnya yang terakhir, Rasulullah s.a.w. tidak meninggalkan sebarang harta,
malah wang terakhir miliknya yang berjumlah sekadar beberapa dinar lantas diarahkan dengan
segera disedekahkan kepada yang memerlukan. Rasulullah s.a.w., kembali kepada
Allah dalam keadaan dirinya tidak terikat dengan sebarang kecintaan kepada
dunia kecuali cinta dan kasih kepada umatnya.
Lalu apa yang dilakukan Rasulullah s.a.w. itu
menjadi ikutan Abu Bakar as Siddiq r.a. dan para sahabah yang lain.
Umar al
Khattab r.a. sebagai Pewaris Nabi
Umar r.a. ketika mana umat Islam dipimpinnya
sebagai Khalifah juga mengikuti langkah Abu Bakar r.a.. Bukan kecil daerah yang
tunduk di bawah penguasaan Islam semasa Umar r.a. menjadi khalifah. Dari Syam
di utara, ke Mesir di barat dan India di timur semuanya berada di bawah
penguasaan Umar r.a. yang memegang tampuk pemerintahan sebagai amanah yang dipinjamkan
Allah ke atasnya.
Pada ketika mana kaum muslimin menghadapi musim
kemarau yang teruk yang dikatakan berlaku pada tahun 18 H, Saidina Umar r.a.
keluar menyiasat akan perihal kaum muslimin yang berada di bawah
tanggungjawabnya.
Beliau melalui dari satu khemah ke khemah
penduduk-penduduk desa yang berkampung berhampiran Madinah. Berkampungnya mereka
di situ adalah disebabkan oleh masalah kemarau yang melanda sehingga tidak
memungkinkan mereka mendapatkan makanan kecuali melalui bantuan pemerintah.
Umar r.a. bersama pembantunya melakukan rondaan
malam untuk mengetahui situasi kaum muslimin yang berada di bawah
tanggungjawabnya. Hijaz pada tahun
tersebut berada di dalam keadaan kering kontang. Begitu kering bumi tersebut
sehingga tanahnya menjadi hitam dan apabila angin bertiup, ia akan menerbangkan
debu-debu hitam dengan banyak sekali. Tahun ini dinamakan sebagai Tahun Ramadah
disebabkan oleh salah satu sebab iaitu tanah menjadi hitam atau pun kerana debu
(ramad) yang kerap ditiup terbang
oleh angin.
Lantas Umar r.a. menggunakan semua simpanan
makanan yang ada di Baitulmal untuk memastikan setiap jiwa yang meminta
perlindungan di Madinah dibantu sedapat mungkin. Keadaan yang teruk itu
menyebabkan semua simpanan makanan di Baitulmal habis dikembalikan kepada yang
memerlukan. Tiada lagi makanan yang boleh diberikan kerana Baitulmal telah
kosong sepenuhnya.
Umar r.a. melihatkan keadaan kaum muslimin yang
menderita kerana ketiadaan makanan itu, mengambil tekad untuk tidak memakan
sebarang makanan yang berlemak susu serta makanan yang mengenyangkan serta
menggemukkan sehingga musim kemarau itu berlalu. Jika kaum muslimin menderita,
pemerintahnya harus bersama merasai keperitan itu supaya mereka insaf dan segera berbuat sesuatu untuk
memperbaiki keadaan. Umar r.a. seorang pemerintah agung yang memerintah
wilayah-wilayah dunia yang kaya, tidak pernah tertipu dengan kemuliaan kedudukannya. Beliau yang
selama ini gemar menikmati hidangan roti dan lemak susu, kemudian menukar
dietnya kepada hanya memakan minyak dan cuka. Beliau hanya menghisap-hisap
minyak tersebut yang tidak pernah mengenyangkan. Ia dilakukan sehinggakan kulit
Umar r.a. yang cerah, bertukar menjadi kehitam-hitaman dan tubuhnya menjadi
susut teruk. Ramai yang khuatir Amirul Mukminin akan jatuh sakit kerana cara
pemakanannya. Bagi Umar r.a., bagaimana mungkin dia boleh bersenang lenang dan
berada di dalam keadaan kenyang sedangkan diluar sana kaum muslimin menderita
kelaparan.
Pernah Umar r.a. ketika musim tersebut, keluar
malam bersama pembantunya untuk menilai situasi rakyatnya. Beliau bersama
pembantunya melalui khemah-khemah. Dia mendapati kaum muslimin sudah tidak
seperti biasanya tertawa dan berbincang-bincang sesama mereka. Umar r.a. juga
mendapati mereka tidak meminta-minta. Apabila ditanyakan kenapa sampai sedemikian
jadinya, lantas dia dimaklumkan, “Mereka pernah meminta tetapi tiada apa yang
sapat diberikan lagi, lalu mereka pun berhenti meminta lalu mereka berada di
dalam keadaan seperti ini yang sangat menyedihkan dan memerlukan keprihatinan.”
Lantas Umar mengirimkan surat-surat kepada
gabenor-gabenor Islam di wilayah yang lebih bernasib baik baik seperti di
Bashrah dan Mesir untuk mengirimkan bantuan segera kepada Madinah. Inilah tahun
hukuman had ditangguhkan. Umar r.a. di dalam masa yang sama melakukan solat
meminta Allah meringankan bebanan kemarau ini dengan hujan segera dikirimkan.
Umar r.a. kemudian menjemput Abbas bin Abd. Mutallib, bapa saudara Rasulullah
s.a.w. untuk mengetuai doa tersebut sebagai mengambil berkatnya sebagai bapa
saudara nabi dan antara orang yang dicintai Nabi s.a.w.
Akhirnya kemarau berakhir dengan hujan mulai
turun. Semua pelarian kemarau yang berkhemah di Madinah kembali pulang ke desa
masing-masing.
Sebagai seorang pewaris nabi, Umar r.a. tidak pernah
mengambil kesempatan atas kesempitan hidup serta penderitaan rakyat bagi
mendapatkan populariti serta perbatuan politik (political mileage). Ketika kaum muslimin menderita, dia turut
menderita. Ketika mendapati tubuh kaum muslimin menjadi kurus kerana lapar,
Rasulullah s.a.w. sebagai nabi dan Rasul serta para sahabahnya seperti Umar
r.a. yang mewarisi jalan usaha tersebut sebagai pewaris nabi, turut menjadi
kurus dan sama-sama berlapar. Tetapi kualiti pewaris nabi seperti ini seakan-akan
semakin pupus apabila ramai dari kalangan manusia-manusia yang tanpa segan silu
mengakui diri mereka pewaris nabi, menggunakan isu-isu penderitaan rakyat demi keuntungan hala tuju mereka ke puncak kuasa.
Yang
Mengakui Diri Pewaris Nabi
Berada di saat dunia di dalam ambang akhir zaman
ini, maka muncullan kumpulan manusia yang menggunakan agama sebagai tunggangan
kepada puncak kuasa dan kemewahan. Maka, sangat sukar untuk membezakan antara
mereka yang benar-benar mewarisi jalan perjuangan nabi-nabi, dan mereka yang
menggunakan jalan tersebut untuk kepentingan mereka sendiri. Tetapi dengan
sedikit asas al Qur’an, Sunnah Nabi serta atsar sahabah, kita sedikit sebanyak
dapat menghidu pekung disebalik façade ketampilan warak dan kudus yang cuba
dipamerkan.
Ketika mereka mengatakan rakyat dizalimi dan
mendapat kezaliman pemerintah, lantas kita cuba untuk menilaikan samada apa
yang dikatakan mereka itu bersandarkan kepada kebenaran atau sekadar mahu
menunggang penderitaan rakyat demi memanjat puncak kuasa. Mereka gemar
menunggang rasa gundah, kecewa dan sedih golongan marhaen. Ini kerana mereka
tahu, golongan inilah yang akan menjadi satu dahan yang amat kuat untuk dapat
mereka berpaut ke kemuncak cita-cita mereka.
Menunggang golongan yang tidak terdedah kepada
sifat keji dan jijik manusia yang tamak dan rakus kepada kuasa dan habuan dunia
merupakan modus operandi yang amat mudah. Apa yang golongan murba ini tahu
ialah, personaliti di hadapan mereka itu hadir di dalam satu pakej yang selama
ini mereka tafsirkan sebagai mewakili manusia-manusia yang sentiasa pada mata
fikir mereka sebagai insan-insan yang terbaik. Membaluti ketamakan serta jiwa busuk
mereka yang berdasar ke akar ruh yang bongkak dengan façade ketrampilan kudus
dan suci. Mereka tahu, manusia bernama Melayu dan Muslim itu akan jarang mahu
berfikir di luar capaian keinginan tembolok mereka. Mereka tahu, majoriti
manusia yang bernama Melayu Muslim itu jarang menggunakan minda untuk berfikir
lebih jauh dari keupayaan sebenar minda mereka yang dianugerahkan Allah sebagai
senjata dan pertahanan supaya manusia itu hanya menjadi hamba kepada Allah
tetapi tidak diperhambakan oleh ketamakan serta kerakusan manusia lain.
Pantang mereka melihat manusia-manusia muslim
yang ditafsirkan mereka sebagai terluka jiwa dan perasaan. Kerap mereka ini
bertenggek di kelab jiwa luka yang dipakejkan kembali sebagai ‘taman-taman
syurga’ bukan untuk mencari jalan menyelesaikan isu dan turut sama merasai
penderitaan tersebut, tetapi mengapi-apikan rasa benci supaya madu kepada isu
yang diapi-apikan itu dapat diperah untuk memaniskan masa depan mereka ke
puncak kuasa. Ibarat makhluk halus yang gemar menghasut, lalu ditanamkan segera
kebencian kepada golongan biasa ini dengan jarum-jarum hasutan. ‘Lihatlah
tuan-tuan betapa kita semua dizalimi pada hari ini!’ jeritnya seolah-olah
kezaliman di dalam halusinasinya itu jika ditafsirkan melalui oleh sesiapa jua
yang mendengarkan perkataannya, tentu sahaja membayangkan betapa teruk seksaan
yang dia terima dan alami dalam ‘memperjuangkan yang hak serta menentang segala
yang batil.’
‘Tuan-tuan lihatlah kepada pemimpin tuan, mereka
menzalimi kita, kita ditindas, rakyat kita tidak cukup makan, kita tidak dapat
bergerak ke sana ke mari dengan bebas, kita tidak dapat bersuara dengan bebas,
pendek kata dalam segala-galanya kita ditindas. Mereka tidak pernah mahu peduli
dengan penderitaan kita!,” ternganga penonton dan jemaah mendengar. Sebaik sahaja
dia bangun dan bergerak meninggalkan rostrum
ceramah, maka jemaah mula berbisik meneka-neka di dalam hati mereka.
‘Berapa bulan?’ Tanya seorang jemaah. ‘Mungkin
dah lepas 9 bulan 10 hari.’ Jawab seorang lagi jemaah secara sinis. Sangat
pelik apabila melihatkan keadaan ‘pewaris-pewaris nabi’ yang mengakui diri mereka
dizalimi ini. Ketika dari satu pentas ke satu pentas ceramah dan kuliah mereka
mengatakan serta mewar-warkan diri mereka dizalimi, perut merekalah yang paling
boroi kerana kenyang terlebih makan. Jika ada yang kurus pun, mungkin dipaksa doktor
menguruskan badan kerana terkena kencing manis.
Suatu ketika, pernah ayahanda saya memaklumkan
tentang kedatangan seorang ‘tokoh agama’ terkenal yang kini sedang dilatih dan
ditarbiah untuk menjadi jurucakap dan pemfatwa halal tindak tanduk kepada satu
gerakan yang akan muncul di masa hadapan. Yahudi dan Nasrani redha kepadanya,
kerana dia ‘sangat terbuka’, ‘mewakili pemikiran golongan Islam moderat’, ‘tidak
taksub’, ‘tidak condong kepada mana-mana kumpulan’. Yahudi dan Nasrani tidak
akan kedekut dengan golongan semacam ini. Dia akan dibantu dan terus dibantu. Dia
akan dinaikkan imejnya dan terus dinaikkan.
Lalu beliau singgah di salah sebuah masjid di Permatang
Pauh. Selesai menyatakan kepada jemaah betapa rakyat termasuk dirinya dizalimi
dan sebagainya, beliau meminta diri untuk ke pulang ke pusat pengajian yang
diasaskannya. Saya mengambil peluang mengekori ‘tokoh agama’ tersebut dikala
semua jemaah sedang sedap menyantap makanan mewah dihadapan mereka sebagai lambang
betapa mereka sedih dengan keadaan diri mereka yang terzalim. Sambil ketawa, menyantap
dan meneguk air di antara santapan, resepi perut boroi yang paling mujarab,
tidak terlihat pada wajah jemaah-jemaah tersebut kesan kezaliman yang berlaku
di atas mereka. Sedangkan ketawa dan masih mampu berbincang sambil menyantap
makanan itu satu indikasi rakyat yang aman dan terpelihara mengikut skala
pemerhatian Umar r.a. semasa tahun Ramadah. Jelas mereka tidak dizalimi tetapi
lisan mereka sentiasa berzikir dengan ratapan bagaikan orang yang mengalami
kezaliman.
Mungkin suatu hari nanti doa mereka akan
dimakbulkan kerana pada setiap saat dan masa mereka mendakwa diri mereka
dizalimi. Mereka juga tidak bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan kepada
mereka. Walaupun sedikit, jika istiqamah dalam menunjukkan rasa kesyukuran
kepada Allah, maka Allah akan menambahkan nikmat berkali ganda sepertiman yang
Allah s.w.t. pernah janjikan di dalam ayat berikut:
Dan
(ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu
bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya,
jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Ibrahim ayat
7)
Saya mengekori tokoh agama berperut besar
tersebut. Tidak ada masalah kalau berperut besar tetapi tidak bersungut dirinya
dizalimi. Menjadi satu masalah apabila fizikalnya menyatakan sesuatu yang
lisannya tidak mampu selindungkan. Pernah diceritakan di dalam Asababun Nuzul
ayat 91 surah al An ‘am apabila seorang lelaki Yahudi yang bersengketa dengan Nabi
s.a.w. ditanyakan Nabi s.a.w. perihal perutnya yang memboyot. Walaupun ia
sebuah hadis yang berstatus mursal (sanad tidak sampai kepada Rasulullah
s.a.w.), tetapi ia mungkin boleh diberi perhatian kerana selepas sedikit penyelidikan
mengenai kata-kata yang disebut serta disandarkan kepada Rasulullah s.a.w.
menyebutnya, ia dijumpai ada kebenaran.
Ibnu
Abu Hatim telah mengenengahkan melalui Sa’ad ibnu Jubair yang mengatakan,
bahawa ada seorang lelaki Yahudi yang dikenal dengan nama Malik Ibnush Shaif,
bersengketa dengan Nabi s.a.w.. Kemudian Nabi s.a.w. , berkata kepadanya : “Kuminta
kepadamu demi Dzat Yang Menurunkan Taurat kepada Musa, apakah engkau menemukan
di dalam kitab Taurat, bahawasanya Allah s.w.t membenci pendita Yahudi yang
berbadan gemuk.” Akhirnya lelaki Yahudi itu marah-marah, seraya berkata; “Allah
sama sekali tidak pernah menurunkan apa pun kepada manusia.” Lalu para sahabat
berkata : “Alangkah celakanya kamu ini, apakah Ia juga tidak pernah menurunkan
sesuatu (kitab) kepada Musa?”. Kemudian Allah s.w.t. menurunkan firman –Nya iaitu
ayat 91 surah al An’aam.1
Menurut pemerhatian saya yang cuba mencari ayat
di dalam Bible seperti apa yang diperkatakan Rasulullah s.a.w. kepada lelaki Yahudi tersebut, terdapat kemungkinan
bahawa ayat yang disebut Rasulullah s.a.w. yang dikatakan merujuk kebencian
Allah kepada pendita-pendita dan golongan agama Yahudi yang gemuk dan boroi di
dalam kitab mereka, berkemungkinan merujuk kepada ayat 4 hingga 7 di dalam
Kitab Jeremiah fasal 30 seperti berikut:
4 These
are the words the Lord spoke concerning Israel and Judah: 5 “This is what the Lord says: “‘Cries of fear are heard— terror, not peace. 6 Ask and see: Can a man bear children? When why
do I see every strong man with his hands on his stomach like a woman in labor, every
face turned deathly pale? 7 How awful that day will be! No
other will be like it.
Malah hadis
mursal tersebut tidak bertentangan perkataannya dengan hadis berikut yang disahihkan
di dalam sahih Bukhari dan Muslim seperti di bawah:
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab untuk menunaikan hak terhadap tubuh
badan kamu.” (Hadis riwayat Bukhari )
“Orang mukmin yang kuat lebih baik
dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah.” (Hadis riwayat
Muslim)
Mereka boleh sahaja mendakwa bahawa mengikut
atsar sahabat, Saidina Ali r.a. juga di tahun-tahun beliau menjadi khalifah,
digambarkan sebagai mempunyai perut yang sedikit besar. Tetapi, mereka lupa
pula untuk menyebut mengenai kekuatan susuk fiziknya dengan urat-urat yang
timbul di serata lengan dan kakinya malah beliau sentiasa dikaitkan dengan
kekuatan susuk fizik yang terkadangnya melampaui kekuatan manusia biasa. Lihat
sahaja sejarah bagaimana beliau menendang serta mencabut pintu gerbang benteng
Khaibar. Daun pintu itu dijadikannya perisai sebelum menumpaskan pahlawan
Yahudi yang terlalu besar badannya jika dibandingkan dengan Ali r.a.. Selesai
pertempuran, diberitakan sepuluh orang sahabat cuba mengangkat daun pintu besi
tersebut tetapi tidak mampu melakukannya. Itu Ali r.a..
Berbeza dengan perut besar ‘pewaris nabi yang
mendakwa diri mereka dizalimi’. Duduk di
atas kerusi semasa sedang berforum boleh
terlentok lena dibuai mimpi. Untuk bangun dari kerusi pun mengaduh sakit dan
terasa badan itu tersangat berat.
Begitulah tokoh yang mendakwa dirinya pewaris
nabi yang saya ekori sehingga ke kenderaannya. Dia menuntut pemerintah berjimat
cermat dan mengutamakan kezuhudan, tetapi dia sendiri mengenderai kereta yang
sangat mewah bersama pemandu yang memandukan kenderaan tersebut ke sana dan ke mari.
Tidak jadi masalah untuk dia bermewah-mewah sekiranya dia mampu dan tidak
melupakan tanggungjawabnya terhadap hartanya dan hartanya itu tidak
melalaikannya dari rasa tunduk dan bersyukur kepada Allah. Yang jadi masalah
ialah, apabila ada golongan yang sentiasa mendakwa diri mereka sebagai ‘pewaris
nabi’ kemewahan mereka melampaui serta melebihi golongan rakyat biasa dan di dalam
masa yang sama, sentiasa di dalam ceramah dan kuliah-kuliah mereka, mereka
mendakwa diri mereka dizalimi.
Jika boleh memandu kereta sport 'Mclaren F1' ketika diri mewar-warkan kepada dunia mereka dizalimi, tentu sahaja semua
manusia di dunia ini ingin ‘dizalimi’ sepertimana golongan yang perasan mengaku
diri mereka pewaris nabi ini ’dizalimi’. Bagaimana mungkin mereka mendakwa diri
mereka dizalimi jika bapa mertua mereka memandu Mercedes model terbaru bernilai
menghampiri sejuta ringgit, anaknya memandu Alphard yang harganya ratusan ribu
ringgit dan menantunya memandu Harrier yang juga tidak mampu dimiliki oleh
orang-orang yang benar-benar terzalim.
Saya sentiasa menjadikan perut, kenderaan serta
kemewahan yang melingkari hidup mereka ini yang dibandingkan dengan lisan yang
biasa diulangungkapkan oleh mereka sebagai petunjuk untuk saya mengetahui siapa
di sebalik topeng kewarakan, suci dan kudus ini. Kerap kalinya petunjuk itu
tidak pernah menghampakan. Oleh kerana dunia akhir zaman, segala yang kelihatan
putih itu tidak semuanya putih dan segala yang disaksikan sebagai hitam itu
tidak semuanya hitam, saya berpegang kepada apa yang pernah Umar r.a. sebutkan
di dalam salah satu pengucapan beliau seperti berikut:
Dari
Umar bin Khattab r.a. katanya: “Manusia pada zaman Rasulullah s.a.w. berhukum
dengan dasar wahyu, dan sekarang wahyu sudah tidak turun lagi. Sekarang kamu
kami hukum menurut apa yang nyata bagi kami tentang kerjamu. Barang siapa yang
nyata bagi kami baik, kami amankan dan kami benarkan. Kami tiada mengetahui
sesuatu yang dirahsiakan: Hanya Tuhan yang menghitung (memeriksa) yang
dirahsiakannya itu. Siapa yang nyata bagi kami jahat, tidak kami amankan dan
tidak kami benarkan, walaupun ia mengatakan bahawa yang dirahsiakan hatinya
baik.” (Sahih Bukhari)
Negara
ini dianugerahkan Allah dengan rezeki hujan dan tumbuh-tumbuhan yang subur. Malah
kedudukannya ditengah-tengah laluan perkapalan antara 3 laluan yang terpenting
di dunia juga meletakkan negara ini dalam kedudukan yang sentiasa diberikan perhatian luar biasa bagi mereka-mereka yang mahu menguasai jalan-jalan kuasa dunia. Sebagaimana Mesir dan Panama, negara ini sentiasa tidak lekang dari radar perhatian negara pembuli yang mahu semua negara tunduk kepada kehendak serta hasrat politiknya. Demi memastikan semua negara di dunia menjadi tukang angguk kepada mereka, pelaburan yang besar dilambakkan bagi memastikan manusia-manusia boneka dapat dipasang pada semua negara di dalam kedudukan strategik.
Boneka-boneka inilah yang gemar menunggang isu-isu yang dikaitkan dengan 'penderitaan rakyat'. Terlihat sahaja ada perkara yang boleh ditunggang, bagaikan parasit mereka melekatkan diri kepada isu tersebut dan mengapi-apikannya bukan untuk mencari jalan penyelesaian, tetapi bagi menimbulkan rasa panas dan tegang. Apabila kebencian itu meluap-luap, dia akan memanggil segolongan manusia yang sentiasa dipandang tinggi sebagai manusia-manusia 'pewaris nabi' untuk memberikan 'cop halal' kepada apa yang sedang dilakukannya. Legitimasi melalui elemen-elemen inilah yang akan menjadikan rakyat biasa yang tidak pernah tahu akan permainan persepsi, mula terasa diri mereka selayaknya melakukan perkara-perkara diluar daripada batasan yang ditetapkan Al Qur'an dan Sunnah. Tanpa mereka sedar, modifikasi terhadap hukum-hukum agama, telah dilakukan golongan yang selama ini dianggap sebagai 'pewaris nabi'. Tanpa mereka tahu, 'pewaris nabi' yang mereka harapkan ini sebenarnya telah melakukan apa yang manusia-manusia yang terdahulu daripada mereka pernah lakukan.
Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan. (Surah At-Taubah : 31)
Satu persoalan timbul bilamana Rasulullah s.a.w. membacakan ayat 31 dari surah at Taubah sepertimana yang dipetik di atas. Apakah benar golongan Nasrani menyembah paderi-paderi mereka? Lalu 'Adi bin Hatim, seorang bekas penganut agama Nasrani bertanyakan kepada Rasulullah s.a.w.. Ianya tercatat di dalam hadis yang diriwayatkan Imam Ahmad, at Tirmidzi dan Ibn Jarir seperti di bawah :
Adi bin Hatim datang kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan berkata: Wahai Pesuruh Allah orang Nasrani tidak menyembah Paderi mereka dan
Orang Yahudi tidak juga menyembah Rahib mereka, bagaimana Allah berkata begitu. Nabi s.a.w. menjawab: “Tidakkah mereka itu menghalalkan bagi mereka apa yang telah diharamkan
(oleh Allah) dan mengharamkan apa yang telah dihalalkan?, dan Adi berkata,
‘ya’, maka Rasulullah berkata, ‘Maka mereka itu telah menyembah (rahib dan
pendeta) mereka”
Sampai begitu sekali kedudukan mereka-mereka yang mengubah, menyembunyikan, mengadakan hukum-hukum baru yang bertentangan dengan al Qur'an dan Sunnah. Mereka yang melakukannya disamakan sebagai cuba bertindak seperti Tuhan dan mereka-mereka yang sedar tetapi berterusan mengikuti secara taksub golongan yang mengubah ayat-ayat Allah ini, mereka turut dikira sebagai tergolong di dalam golongan manusia-manusia yang mempersekutukan Allah. Na'uzubillahi min Dzaliik. Namun, apa yang lebih menakutkan ialah, pesanan Rasulullah s.a.w. yang mengatakan golongan seperti ini akan muncul semula dengan ramainya diakhir zaman nanti. Sepertimana umat-umat Yahudi sebelum ini yang terpaksa dihantar ribuan nabi dan Rasul bagi memperbetulkan jalan agama yang telah dipesongkan oleh golongan agama mereka, begitu jugalah kita nanti di akhir zaman yang sudah tidak terlalu jauh ini. Setiap kali seorang nabi dan Rasul diutuskan ke dunia, setiap kali itulah kita mengetahui bahawa sebahagian besar golongan yang sentiasa menamakan diri mereka sebagai 'pewaris nabi' itu sudah tidak dapat dipercayai lagi. Jadi tidaklah terlalu pelik untuk menyatakan bahawa kedatangan Isa bin Maryam a.s. sudah semakin hampir dengan masa kita. Tanda-tandanya sudah jelas. Hanya yang tidak memerhatikan dengan akal akan mengatakan bahawa saat itu masih jauh.
Wujudnya golongan 'pewaris nabi' yang tidak langsung mengikuti jalan para nabi dan sahabah sudah menjadi seperti satu wabak yang merebak dengan pantas. Manusia-manusia mulia yang cuba berpegang teguh kepada apa yang Allah sampaikan melalui rasulNya kini dilabelkan dengan pelbagai label yang menghinakan. Dari literalis kepada ulama' jumud dengan pemikiran tertutup, golongan agama yang masih berpegang kepada jalan yang sedapat mungkin dekat kepada jalan yang ditunjukkan oleh para nabi dan sahabah dilabelkan sebegitu rupa. Lancang sesetengah mulut mereka melabelkan semua yang dianggap mereka sebagai halangan keppada basahan mimpi cita-cita kuasa mereka. Lalu mereka-mereka inilah sepertimana 'tokoh agama' yang saya sebut di dalam sebuah kisah kecil di salah sebuah masjid di kariah Permatang Pauh, menunjukkan perlakuan yang sangat berbeza dari segi perbuatan daripada apa yang diucapkan lisan mereka. Ketika mereka menyatakan diri mereka terzalim, merekalah yang paling kuat ketawa ketika menjamah jamuan selepas kuliah. Ketika mereka mendakwa diri mereka terzalim, perut merekalah yang lebih besar dari perut manusia yang dikatakan menzalimi mereka. Ketika mereka mendakwa diri mereka terzalim, kereta merekalah yang paling mewah dari kenderaan manusia-manusia yang ada disekeliling mereka. Ketika mereka mendakwa diri mereka terzalim dan melakukan solat hajat ditengah-tengah jalan, ditengah padang dan himpunan jalanan supaya Allah menghancurkan manusia yang dikatakan menzalimi mereka, doa-doa merekalah yang tidak dimakbulkan Allah sehingga ke hari ini. Sedangkan Rasulullah s.a.w. berpesan tentang doa-doa yang dipanjatkan oleh orang-orang yang dizalimi:
Sabda Rasulullah s.a.w kepada Mu’adh bin Jabal ketika baginda mengutusnya ke Yaman yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a:
“Dan takutlah engkau akan doa orang yang dizalimi, sesungguhnya (doa orang yang dizalimi itu) tidak ada di antaranya dan di antara Allah pendinding.” (Bukhari).
Abu Hurairah r.a meriwayatkan Rasulullah s.a.w. bersabda: “Doa orang yang dizalimi itu adalah mustajab, sekalipun dia adalah seorang yang berbuat maksiat kerana kemaksiatannya itu adalah tertanggung ke atas dirinya sendiri.” (Ahmad).
Jadi, kenapakah doa-doa mereka yang sentiasa mendakwa diri mereka dizalimi ini yang sentiasa mendoakan kepada kehancuran manusia-manusia yang dikatakan menzalimi mereka, tidak termakbul sehingga sekarang? Malah, kedudukan serta kekuatan mereka-mereka yang mahu dihancurkan melalui doa-doa tersebut semakin kuat dan menebal dan tidak terjejas. Bukankah doa-doa orang yang dizalimi itu tiada hijab antara Allah s.w.t. dan mereka. Sangat jelas di sini bahawa tuduhan mereka dizalimi itu adalah tidak bersandarkan kepada suatu sandaran yang benar melainkan adu domba atas tujuan yang mahu menghancurkan persaudaraan sesama Islam. Fizikal tubuh dan kemewahan mereka sudah pun menjerit-jerit memberitahu kepada manusia-manusia yang memerhatikan dengan akal akan bicara mereka yang tidak selari dengan realiti yang dilalui mereka. Malah, doa-doa mereka yang dilakukan sejak sekian lama tidak kira di atas jalan, padang bola, ladang ternakan, di luar bangunan, di bawah pokok dan di mana sahaja tempat yang dapat memboleh jurufoto mengambil gambar mereka sedang beribadat dalam emosi yang ditunjukkan seolah-olah mereka dizalimi, doa tersebut sampai ke hari ini belum menjadi kenyataan dan sebaliknya apa yang diminta bertentangan pula dengan apa yang diputuskan Allah. Tokoh-tokoh yang pelik dan sangat tidak sama perlakuan dan sikap mereka dibandingkan dengan cerita Rasulullah s.a.w. dan para sahabahnya yang dimuatkan sebelum ini.
Tetapi apa yang pasti, walaupun tidak mendapat
nikmat sepertimana tokoh-tokoh tersebut mendapatnya, untuk mengatakan
diri saya terzalim dengan pelbagai nikmat yang melingkari kehidupan saya
semenjak lahir, ia bererti saya bersungut kepada Allah dengan cara yang tidak
sepatutnya dan benar. Bagaimana mungkin saya layak untuk dipertambahkan nikmat
oleh Allah s.w.t. jika lisan saya sentiasa mengucapkan perkataan saya dizalimi
sedangkan pada hakikatnya perkara tersebut tidak berlaku. Semua manusia
diberikan akal, dan setiap manusia muslim itu diberikan Allah panduan. Jika
kedua-duanya tidak digunakan dengan baik, kita akan diperhambakan bukan oleh
Allah tetapi manusia-manusia yang tidak layak untuk kita tunduk kepada mereka
tanpa perintah Allah yang mengkehendaki kita berbuat demikian. Terpulanglah..
apa yang saya nukilkan bersandarkan pemerhatian dan perbandingan, jika di
dalamnya ada pengajaran yang baik yang boleh diambil, itu merupakan satu nikmat
Allah yang diberikan kepada kita semua. Jika sebaliknya, semoga Allah
menjauhkan kita semua dari keburukan yang datang bersamanya. Sesungguhnya,
hanya Allah yang tahu mengenai segala-galanya.
© 2012 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.