Tuesday, July 31, 2012

Pahlawan & Setem Malaysia Pada Peluru Berpandu Temasek


Oleh : Imran Haaz/M.I.A.

Bismillahir Rahmanir Raheem.. Satu masalah dengan penulisan yang dimuatkan di dalam alam siber ialah, terdapat kecenderungan untuk sumber utama itu hilang tanpa ia memberikan amaran terlebih dahulu.

Tidak lama dahulu, saya pernah terbaca penulisan seorang bekas wartawan di dalam laman webnya www.mggpillai .com, mengenai satu peristiwa yang pernah berlaku di Bukit Batok Singapura. Ia melibatkan kecekapan Unit Tindakan Khas negara . Malang sekali, setelah kematian M.G.G. Pillai, laman web yang memuatkan penulisannya telah berkubur dan pautan kepada artikel tulisannya itu turut hilang. Agak merimaskan apabila penulisan yang telah saya rancangkan untuk dimuatkan ke dalam blog ini pada 31 Julai tahun ini, tidak dapat disandarkan kepada sumber asal dari mana cerita itu diperolehi.

Sehingga hampir tengah malam semalam saya mencari artikel tersebut. Saya percaya maklumat, screenshot dan segala yang berkaitan dengan apa yang saya rancangkan berada di dalam Laptop merangkap hamba abdi lama saya yang telah rosak.

Kisah tersebut berkenaan dengan bagaimana negara jiran, bekas sebuah naungan Kerajaan Melayu yang kini berubah tangan kepada mereka yang tidak berkaitan dengan akar buminya, menguji kesabaran pihak keselamatan negara ini dengan provokasi bertali arus mereka.


MGG Pillai menyatakan di dalam penulisan tersebut, suatu ketika dahulu, negara jiran di selatan tanahair kerap menguji kesabaran pasukan keselamatan kita dengan memperolok-olokkan sistem pertahanan. Malah antara tindakan mereka pada ketika itu termasuklah menceroboh ruang angkasa kita sehingga ke ruang udara Terengganu dan Kelantan. Jet-jet penceroboh ini akan segera mengungsi ke ruang udara perairan antarabangsa sebaik jet-jet Tentera Udara Malaysia digerakkan dari pengkalan di Kuantan.

Walaubagaimanapun, MGG Pillai menyatakan bahawa, penghinaan itu tidak dibiarkan begitu sahaja oleh pasukan keselamatan negara. Pernah di dalam satu peristiwa, maruah pasukan tentera di negara pulau terbabit dikejutkan dengan satu tindakan yang dijalankan oleh unit komando Malaysia dengan sebuah penghinaan yang sangat mengejutkan. Diberitakan di dalam penulisannya bahawa unit komando Malaysia telah memasuki salah sebuah markas tentera yang terdapat di Bukit Batok dan menampalkan setem-setem Malaysia pada kepala peluru-peluru berpandu dan turut menukarkan bendera republik tersebut dengan bendera Malaysia di atas meja pegawai pemerintah markas tersebut. Terkejut dengan tindakan tipping-point tersebut yang langsung tidak dapat dikesan, beberapa pegawai yang  bertanggungjawab dengan markas tersebut telah ditukarkan, berhenti kerja dan diturunkan pangkat. Malah menurut MGG Pillai, orang yang bertanggungjawab dalam melaksanakan misi penuh gaya tersebut yang hanya dikenali dengan nama samaran Sam, masih ada lagi dan masih menjalankan tugasnya.
Cerita tersebut pada asalnya dimuatkan di dalam pautan berikut yang tidak aktif lagi setelah kematian mendiang MGG Pillai.


Walaubagaimanapun, setelah puas mencari, saya dapat mengesan artikel tersebut yang dimuatkan kembali di dalam beberapa blog yang membincangkan soal ketenteraan. Boleh klik sini , sini dan sini untuk membacanya serta komentar-komentar positif dan negatifyang dibuat mengenai peristiwa tersebut. Ia membuktikan bahawa penulisan MGG Pillai itu memang pernah wujud, cuma kelemahan saya dalam menyimpan salinannya menyebabkan saya tidak dapat memuatkannya di sini.

Malah, pernah ketika saya mengikuti kursus Keselamatan & Kesihatan Untuk Pekerjaan Industri Pembinaan semasa awal bekerja dengan pihak konsultan pengurusan projek, saya meluangkan masa rehat berbual dengan salah seorang tenaga pengajar yang berupa seorang bekas pegawai tinggi tentera. Dia menceritakan sebuah cerita yang pada saya hampir mirip dengan cerita James Bond. Dia menceritakan bagaimana seorang tentera elit negara ini ditugaskan untuk mendapatkan dokumen penting secara sulit dari kerajaan Filipina. Diberikan latihan intensif untuk menjalankan misinya. Dengan gaya ala James Bond dengan menggunakan daya tarikan pada dirinya untuk mendekati salah seorang anak perempuan orang yang penting dan dekat dengan dokumen terbabit. Dia berjaya memperolehi dokumen tersebut dan melengkap misi itu penuh jaya. Saya tidak dapat mengesahkan cerita ini samada benar atau tidak. Ia hanya sebuah cerita lisan yang pertama kali saya dengar dari bekas pegawai tinggi tersebut dan beberapa tahun sesudah itu dari seorang anggota tentera yang saya pernah berbual dengannya di sebuah lokasi di utara. Ia sudah menjadi seperticerita lagenda yang popular disampaikan dari mulut ke mulut para anggota tentera. Ia mungkin benar dan mungkin juga telah ditokok tambah. Saya percaya mereka yang menceritakannya ikhlas dan yakin perkara tersebut berlaku. Saya juga yakin mereka tidak menipu. Cuma mungkin sesiapa yang membaca penulisan di sini boleh membantu untuk mengesahkan samada benar atau tidak cerita misi di Filipina ini pernah berlaku ataupun tidak. Ia supaya ianya dapat disahkan.


Satu lagi cerita yang direkodkan secara rasmi ialah mengenai beberpa misi rahsia (covert) yang dijalankan bagi membantutkan cita-cita Marcos untuk merampas Sabah dan dijadikan sebagai wilayah Filipina. Pada 1968, di tahun-tahun kemuncak konfrontasi termasuk dengan Filipina, Marcos telah menyediakan sepasukan 14 hingga 16 anggota tentera Muslim Filipina yang diperdaya untuk melaksanakan kerja sabotaj bagi menimbulkan masalah kepada Malaysia. Walaubagaimanapun, berlaku satu 'misteri' di mana, semasa sedang berkhemah di Pulau Corregidor, pasukan tersebut didapati telah dibunuh. Marcos mengesyaki pembelotan telah berlaku. Pelbagai alasan dikemukakan antaranya termasuk ketidakpuasan berkenaan upah kerja, arahan berperang dengan saudara seagama dan sebagainya bagi memberi justifikasi kepada pembunuhan yang dikenali sebagai Jabidah Massacre 1.  Tetapi, terdapat berita yang menyatakan bahawa pembunuhan yang berlaku tersebut merupakan tindakan sabotaj yang dijalankan oleh misi rahsia komando yang berkhidmat untuk Malaysia yang menyusup masuk sebagai sebahagian pasukan yang dibentuk Marcos. Projek yang dinamakan Projek Merdeka yang dilancarkan Marcos ini gagal bukan hanya melalui pembunuhan tersebut, malah terdapat hampir 20 orang bersenjata dari Filipina yang dikesan lalu ditahan kerana memasuki negeri Sabah bagi menjalankan tindakan sabotaj.Tun Mustapha membidas perancangan Marcos. Malaysia kemudiannya memboikot semua aktiviti antarabangsa yang melibatkan hubungan dengan Filipina 2. Terdapat satu lagi penjelasan yang dikatakan diperolehi dari mereka yang terselamat di dalam insiden di Pulau Corregidor, Luzon. Diceritakan bahawa, pasukan tentera Muslim Filipina yang dibentuk untuk Operation Merdeka tersebut, berkeras menolak untuk melaksanakan kerja sabotaj bagi melaga-lagakan kesultanan Sulu dengan kerajaan Malaysia serta melakukan porak peranda di Sabah. Ini kerana mereka menolak untuk berperang dengan saudara seagama mereka di Malaysia. Melihat keadaan ini yang dianggap sebagai pengkhianatan, pihak tentera Filipina membunuh hampir semua di dalam pasukan tersebut bagi menutup rahsia operasi 3.

Banyak lagi cerita yang ada, tetapi tidak dapat disahkan kerana segalanya dikelabukan dari fakta sebenar. Ini hanya sebahagian kecil yang boleh diceritakan. Walaubagaimanapun hebat cerita-cerita tersebut, tetapi kes-kes seperti kehilangan enjin jet pesawat pejuang, isu keselamatan pesawat pejuang dan pengangkut negara, penjualan tanah-tanah lokasi strategik milik ATM dan beberapa kes lagi, sedikit sebanyak mencalarkan reputasi pasukan dengan rekod baik ini. Mohon supaya perkara seumpama ini tidak lagi berlaku di dalam kalendar perjuang mereka di dalam tahun-tahun mendatang.

Untuk abang ipar saya yang sedang berkorban masa meninggalkan keluarga dan dalam misi operasi di Sabah, sahabat saya, seorang peguam yang meninggalkan profession demi kegilaannya kepada pasukan komando dan semua yang bersengkang mata, tenaga dan menggadai nyawa untuk memastikan kami selesa di sini, semoga kebaikan dan jasa anda semua di balas Allah dengan ganjaran terbaik di dunia dan akhirat. Kita berusaha sehabis daya, ketentuan Allah jua yang menentukan salah satu dari dua kesudahan baik yang dijanjikan, samada syahid atau menang, harapan kita ialah mencari redha Allah di dalam kehidupan yang serba mencabar ini.

Untuk cerita MGG Pillai di atas, ia bersumber kepada apa yang dinyatakan bekas wartawan terbabit di dalam laman webnya yang telah ditutup selepas kematian mendiang.
Untuk cerita misi ala James Bond tentera elit Malaysia di Filipina, ia hanya diambil dari cerita mulut ke mulut yang disampaikan kepada saya. Jangan digunakan sebagai fakta sebelum sesuatu yang lebih kukuh dapat disandarkan untuk menyokong cerita terbabit. Beberapa tahun saya menyimpan cerita ini dan tidak ditulis di sini kerana saya tidak dapat mengesahkannya. Saya cuba mencari sumber yang lebih kukuh untuk disandarkan sebagai sokongan, tetapi yang berjaya saya perolehi ialah sumber-sumber lisan yang diceritakan oleh beberapa orang yang berbeza yang pernah terlibat serta sedang terlibat di dalam bidang ketenteraan. Saya berkongsi di sini hanya sebagai sebuah cerita. Mungkin ada di antara yang membacanya di sini boleh membantu dengan pengetahuan lanjut yang ada. Segala pengetahuan yang benar adalah milik Allah.


Rujukan :
1. Zachary Abuza, Militant Islam In Southeast Asia : Crucible of Terror, (2003), Lynne Rienner Publishers, Colorado, m/s 37.
2. Isagani de Castro, Jr, Edited by N. Ganesan & Ramses Amer, International Relations In Southeast Asia Between Bilateralism & Multilateralism, ISEAS, Singapore, m/s 228 hingga 231.
3. Chuck Wadd, To Live & Die In The Philliphines, (2002), iUniverse, Inc. United States, m/s 29.

© 2012 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara. 
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda. 

8 comments:

Assalamualaikum, bangga aku bila baca cerita macam ni, raya tahun lepas jiran pilot kat rumah aku ada cerita ruang udara malaysia sering diceroboh oleh cinapura, jet pejuang kita hanya boleh naik, dan iring depa kluaq daripada ruang udara malaysia, kalau kat Tanah Besar Cina dah kena tembak dah, macam kapal spy US tempoh hari!
Kita selalu berbudi tapi orang yang tak tau nak berbahasa!
 
Wa'alaikumsalam w.r.t. Rizal Hass,
Cinapura.. sikit hari lg nama ni jd glamor la..

Bab escort jet Cinapura keluar dan tak tembak jatuh mcm Motherland buat tu, sbb kita ni bukan mcm org Gasar.. Barbarian tak bertamadun sj buat mcm tu..

Ingat post aku tulis pasal Seni Tempur keris Melayu.. Org Melayu sebelum menghunus keris, dia mengetuk kepala musuh dgn hulu sebagai amaran. Bukan tak boleh membunuh terus, tetapi itulah adat org2 bertamadun bertempur. Jd. tindakan tipping point spt masuk ke pengkalan yg menempatkan senjata berat mereka dan tampal setem Malaysia tu lebih kurang dengan perbuatan mengetuk keris di kepala musuh di dalam seni tempur keris. Ia sebagai amaran dan pemberitahuan bahawa, keupayaan Malaysia jgn dipandang rendah.

Berjiran dengan orang Gasar kena banyak sabar. Adat org gelojoh dan tidak bertamadun sentiasa cuba menyakiti jiran kerana hidup berkiblat rasa takut rugi dan mati di dunia.
 
Sahabat,
boleh cari di web archive. Nie link yang terakhir yang berjaya disimpan.
Pautan Web archive

Rizal A
 
Assalamu'alaikum Rizal A.,
Terimakasih atas bantuan. Begitu juga kepada rakan2 dalam FB yg membantu mendapatkan link.. sempat nanti saya masukkan kembali ke dalam artikel.. semoga Allah membalas kebaikan tuan2 semua dengan kebaikan berlipat kali ganda di dunia dan akhirat.. Amin..
 
salam...
klu xsilap, pnah bca gak psl ni...
cuba search military of malaysia dan komando kedai kopi...insyaAllah ada...
 
Anon August 8, 2012 12:08 PM,
TQ atas info.. sekurang-kurangnya ada pengesahan dari mereka yg lebih dekat..
 

Teknologi Android 'bertempur' bersama tentera: Pihak tentera Amerika Syarikat telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama Army Software Marketplace ..Baca selanjutnya...
 
Gombug,
Dalam mereka mengejar teknologi, satu perkara yg mrk lupa ialah, mrk menjadikan tentera2 mereka sebagai perajurit yg kurang upaya jika kehilangan akses kepada semua teknologi trbabit.. berbeza dgn tentera yg dibina dan dilatih menggunakan semua indera dan daya observasi tajam dan mampu memanipulasi segala apa yg berhampiran dgn mereka untuk tujuan mencapai motif yg telah ditetapkan..

Kerana itulah sehingga sekarang setelah hampir lebih 10 tahun menyerang Afghanistan, mereka masih gagal menundukkan taliban yg mrk gelarkan sebagai tentera tikus..

Mrk juga kalah di Vietnam. Mendapat malu bila diselamatkan tentera Malaysia di Somalia dan hanya berani berperang dengan umat Islam melalui proksi.

Teknologi itu penting. Tetapi pembangunan perajurit yg perkasa serta berupaya untuk bertempur menggunakan segala yg ada itu lebih penting. Mereka hilang kekuatan spiritual jika persenjataan mereka gagal berfungsi.

Tetapi lihat sahaja apabila tentera dibangunkan dengan kekuatan diri sendiri. Lihat sahaja pejuang Badar yg berani ke medan tempur hanya bersenjatakan pelepah kurma. Pembangunan perajurit sebagai insan dan pejuang yg tidak perlu bergantung kpd teknologi perlu ditekankan. Dan apabila perajurit dari kelas ini mendapat akses kepada teknologi, mereka akan menjadi lebih hebat lagi. Samada teknologi ditangan mereka itu dpt berfungsi atau tidak, mereka akan tetap terus berjuang tanpa patah semangat.
 

Berminat.. Sebarkan Supaya Manfaatnya Lebih Meluas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email