Assalamualaikum w.r.t., otaiRock77 (nama user name yang digunakan) telah menghantar satu email yang pernah saya terima satu ketika dulu melalui yahoogroups. Email ini berkisar tentang cara pengkebumian yang dipraktikkan oleh golongan Yahudi. Cuba baca kandungan email tersebut di bawah :
Oleh ****k Y**
Dalam pekerjaan saya, saya terpaksa berkecimpung dan bertemu dengan segala macam manusia dari segala macam bangsa dan ugama. Timbul pula satu kesempatan saya berbual2 dengan seorang lelaki yang berugama Yahudi. Dia rajin pergi ke synagogue-nya seperti kebanyakan orang kita juga rajin ke mesjid. Saya bertanya kepadanya bagaimana mayat seorang Yahudi dikebumikan. Di bawah ini adalah keterangannya:
Kebanyakan orang Yahudi tidak menyimpan mayatnya berhari-hari seperti mayat2 ugama Keristian, Buddhist, Hindu, dan lain penganut ugama kafir. Ada yang menyimpan mayatnya hanya sehari dan ada juga yang menyimpan mayatnya sampai tiga hari. Kematian seorang Yahudi merupakan "family affair" saja dan amat jarang diumumkan di suratkabar untuk pengetahuan sahabat-handai atau masyarakat sekelilingnya (kecuali kalau si mati itu adalah seorang pembesar synagogue atau pembesar negara). Begitu juga pengebumian mayat itu merupakan "family affair" yang sangat private.
Bila mayat akan kebumikan, disiapkan sebuah lemari cermin yang berdiri, tidak sebuah peti mayat (coffin) seperti ugama2 lain. Mayat ini dibersihkan dan diberi pakaian yang bagus dan didandankan: rambutnya disikat rapi dan dibedakkan supaya wangi baunya. Mayat di-injek dengan obat yang mengeraskan tubuhnya. Selepas itu mayat itu di-berdiri-kan di dalam lemari cermin itu dan diikat di beberapa bagian tubuhnya supaya tubuh mayat dapat berdiri tegak dalam lemari cermin itu. Jadi, mayat Yahudi tidak dibaringkan dalam "coffin" seperti mayat2 ugama lain.
Di tanah perkuburan Yahudi sudah digali sebuah lobang empat persegi dengan lebar kira2 dua kaki setengah (two and half feet square) dan dalamnya kira2 enam kaki. (Tidak seperti kubur Islam yang biasanya (rectangle) panjangnya 6 kaki, lebarnya sekitar 3 kaki dan dalamnya kira2 enam kaki.) Ini kerana cermin lemari yang digunakan sebagai "peti mayat" itu akan ditanam berdiri tegak. Waktu meng-kuburkan mayat biasanya pada waktu senja (kalau kita ?kira2 waktu maghrib) apabila matahari hampir akan terbenam ? tidak begitu terang dan tidak pula terlalu gelap. Mayat dibawa ke tanah perkuburan dengan "special trailer" yang dapat mengangkut lemari mayat itu dengan keadaan "berdiri" (maksudnya tidak perlu "dibaringkan" walaupun dalam kereta mayat. Apabila lemari mayat tiba di tanah perkuburan, lemari itu di-transfer ke sebuah trolley (beroda dua) dengan keadaan lemari itu berdiri. (Trolley ini sama seperti kita kadang2 melihat pekerja2 Pepsi atau Cocacola menolak trolley minuman dari lori masuk ke kedai). Apabila tiba di lobang kubur, lemari cermin itu dimasukkan ke dalam lobang "vertical" itu dengan menggunakan tali. Yang memasukkan mayat ke dalam lobang adalah anggota keluarga saja.
Setelah lemari cermin itu dapat berdiri tegak dalam lobang, maka disendalkan tanah2 agar lemari itu tidak memiring ke mana2 apabila lobang itu ditimbus dengan! tanah. Kerja2 mengebumikan mayat ini semuanya dilakukan dalam keadaan cahaya samar2, tidak terang dan tidak begitu gelap. Biasanya tidak sampai satu jam, bereslah urusan pengebumian ini. Yang ikut menghantar mayat ke kuburan hanya anggota keluarga. Mereka yang tidak ada hubungan darah dengan si mati tidak digalakkan ikut bersama. Ini agar sikap "family affair" dalam urusan mayat dapat terpelihara.
Jadi, dalam upacara mengebumikan mayat Yahudi, tidak banyak yang ikut ke cemetary. Biasanya tidak lebih dari 10 orang, dan tidak ada rabbi (bunyinya "rabai" paderi Yahudi) yang mengantarinya ke kubur. Maka tidak adalah do'a mantera yang dibacakan Setelah selesai pengebumian mayat, anggota keluarga pulang ke rumah. Mereka duduk di kursi dalam bentuk "circle" dan bertafakkur mengingatkan mayat yang di dalam kubur dan nasibnya di dalam kubur. Biasanya tafakkur ini berlaku sepanjang malam dari saat mayat dikebumikan sampailah hari esoknya. Mereka yang bertafakkur tidak tidur sepanjang malam. Mereka semua duduk diam membisu tanpa ada pembacaan mantera. Impression: Sangkaan saya (repeat hanya "sangkaan"), kaum Yahudi sangat takut diketahui orang apabila seorang daripadanya mati kerana masyarakat Yahudi menjadi kurang seorang akibat kematian itu.
Wallahu a'lam.
Sumbangan artikel daripada: ****k Y**
Hear, O Israel, the Eternal One is our God, the Eternal God Alone.
Dengarlah Wahai Israel, Satu-Satunya yang Kekal ialah Tuhan, Tuhan Yang Kekal dan Bersendiri.
Sebaik sahaja terjadi kematian, mengikut tradisi Yahudi, mayat si mati tersebut hendaklah ditemani oleh seorang atau beberapa peneman yang digelarkan sebagai Shomer atau juga Shomrim dari masa kematiannya sehingga ke waktu ianya dikuburkan. Biasanya Shomer ini adalah di kalangan ahli keluarga si mati itu sendiri. Mayat ini tidak langsung boleh ditinggalkan walaupun seketika. Shomer-shomer ini akan mengambil giliran menemani mayat tersebut sambil membaca kandungan Book of Psalms dalam kitab mereka sepanjang menemani mayat tersebut. Mengikut hukum yang telah ditetapkan, mayat seorang Yahudi harus segera dikebumikan tidak kira masa kematiannya. Lebih elok dikebumikan dengan seberapa segera.
Hanya individu yang mempunyai jantina yang sama dengan si mati boleh menguruskan urusan pemandian mayat atau lebih dikenali sebagai Taharah ini. Ini sebagai simbolik kepada si mati agar dia dapat meninggalkan dunia ini dengan cara yang sama dia dilahirkan iaitu bersih dan suci.
Mayat seorang Yahudi diharamkan daripada diawet atau dilakukan bedah siasat ke atasnya. Pendermaan organ si mati adalah diharamkan dalam agama Yahudi ini (kecuali bagi pengikut Yahudi Reformis). Mayat si mati juga tidak boleh diubah bentuk samada dari segi kosmetik atau pembedahan atau disuntik bagi mengeraskannya. Pengawetan mayat diharamkan kerana ia melambatkan proses pereputan mayat untuk menjadi tanah. Dalam tradisi yang diamalkan oleh golongan Yahudi lebih 2000 tahun lamanya, mayat seorang Yahudi akan dipakaikan pakaian yang diperbuat dari kain linen putih atau kain kapas putih yang sederhana sebagai symbol yang menunjukkan bahawa semua manusia itu tidak kira miskin atau kaya adalah sama di depan Allah. Selepas siap proses Taharah (penyucian atau pemandian mayat), mayat tersebut kemudiannya dikafankan menggunakan tachrichim (sejenis kain kafan) dan kemudiannya mayat tersebut dimasukkan ke dalam keranda dan keranda tersebut terus saja ditutup dan akan kekal ditutup kecuali jika ada keperluan mendesak bagi tujuan pengecaman oleh waris. Membuka keranda dan mempamerkan mayat di dalamnya merupakan satu tindakan yang dianggap sebagai tidak menghormati si mati, keluarganya dan Chevrah Kaddisha yang menguruskan mayat terbabit.
ARON - Keranda
Undang-undang dan hukum-hukum Yahudi menetapkan bahawa badan mayat tersebut hendaklah dikembalikan ke dalam tanah seberapa segera yang boleh, jadi keranda yang boleh digunapakai ialah dari jenis kayu yang paling mudah reput. Tiada keranda logam, plastik dan kaca dibenarkan kerana semua bahan ini sangat lambat proses pereputannya dan ini sangat bertentangan dengan ayat yang di ambil dari Five Book of Moses iaitu Taurat
..for dust thou art, and unto dust shalt thou return.
…Dari tanah asalmu, dan kepada tanah kamu harus kembali.
LEVAYAH – Menyembahyangkan mayat
Upacara ini kebiasaannya dilakukan di synagogue atau rumah pengurusan mayat atau di tapak perkuburan. Upacara ini biasanya dilakukan dengan sederhana dan sambil melaungkan Eyl Malei Rahamim (Tuhan Yang Maha Mengasihani). Jambangan bunga dan permainan alat muzik amat tidak digalakkan.
PALL dan PALLBEARERS – Pengusung keranda
Kebiasaannya Pallbearers ini dilantik dikalangan saudara mara (bukan ahli keluarga paling dekat si mati) si mati. Enam hingga lapan orang akan ditugaskan mengusung keranda sehingga ke tanah perkuburan untuk dikebumikan.
K'VURAH - Pengkebumian
Hukum-hukum Yahudi menetapkan bahawa mayat tersebut hendaklah segera dikebumikan tanpa berlengah. Sepatutnya pengkebumian dilakukan segera dalam tempoh 24 jam selepas kematian. Pengkebumian diharamkan daripada dilakukan pada hari-hari kebesaran Yahudi seperti Sabbat, Yom Kippur dan hari-hari suci Yahudi yang lain. Kebiasaannya keranda akan diturunkan ke dalam kubur yang telah sedia di gali dan kemudian, ahli-ahli keluarga si mati dan mereka yang hadir pada pengkebumian tersebut bersama-sama memenuhkan liang yang di gali tersebut dengan tanah untuk menimbuskannya sebagai penghormatan terakhir kepadanya. Menurut tradisi, sebaik melakukan perkara tersebut dan menuju pulang, mereka digalakkan membasuh tangan sebagai symbol mereka inginkan kehidupan selepas berurusan dengan kematian tadi.
Ini merupakan makanan pertama yang dijamah sebaik pulang dari pengkebumian di tanah perkuburan. Menurut tradisi, makanan yang melibatkan daging haruslah dielakkan. Kebiasaannya mereka akan dijamukan dengan telur goreng atau apa saja makanan dalam bentuk bulat sebagai simbolik kepada roda kehidupan yang sentiasa berterusan berputar.
SHEVAH - Berkabung Seminggu
Dalam hukum Yahudi, tujuh (7) orang ahli keluarga terdekat si mati dikehendaki mematuhi perkabungan yang dinamakan Shevah ini.Mereka ini ialah ibu bapa si mati, anak isteri atau suami si mati, adik abang si mati. Dalam tempoh perkabungan, mereka tidak dibenarkan memakai kasut yang diperbuat dari kulit, bersolek, memakai wangi-wangian, mandi, bercukur, menggunting rambut dan mempunyai hubungan kelamin. Semua cermin di dalam rumah mereka yang terlibat dengan perkabungan ini akan ditutup. Semua yang terlibat dengan perkabungan ini juga hanya akan duduk di atas kerusi yang rendah atau duduk di atas lantai sahaja sepanjang tujuh hari perkabungan ini. Mereka juga tidak dibenarkan bekerja dalam tempoh ini. Perbuatan berkabung selama tujuh hari ini di gelar sebagai Shevah , atau bermaksud tujuh dalam bahasa Hebrew. Ini kerana mereka akan berkabung dalam tempoh tujuh hari selepas pengkebumian si mati. Pada waktu Shevah ini, mereka yang terlibat dengannya, iaitu 7 orang yang dimaksudkan tadi hanya akan menunggu dirumah. Mereka ini akan dilawati oleh pelawat-pelawat yang akan menyampaikan ucapan takziah kepada mereka. Mereka tidak dibenarkan menyediakan apa-apa pun kepada mana-mana tetamu yang menziarahi mereka, sebaliknya tetamu-tetamu dan masyarakat Yahudi disekelilingnyalah yang dipertanggungjawabkan untuk membantu mereka menyediakannya. Sebagai mengingati si mati, sejenis lilin khas akan di nyalakan sepanjang tempoh perkabungan ini. Perkabungan ini dimulakan pada hari pengkebumian.
Mereka yang terlibat dengan perkabungan ini, satu ketika dulu akan mengoyakkan bahagian baju mereka (kebiasaannya pada bahagian lengan sebelah kiri) atau memakai pakaian yang lama atau buruk. Pemakaian perkabungan ini dilakukan sepanjang tempoh Shevah kecuali pada Hari Sabbat dan hari-hari kebesaran Yahudi yang lain. Dalam tradisi yang lebih moden pula, mereka yang terlibat dengan perkabungan ini akan memakai riben berwarna hitam yang disematkan menggunakan pin ke pakaian mereka. Bagi ibu bapa si mati, riben hitam tersebut akan disematkan ke bahagian jantung dan bagi selainnya pada bahagian kanan pakaian mereka dan kemudiannya riben itu di potong atau dikoyakkan sebagai mengikut simbolik tradisi lama. Doa selamat akan dibacakan semasa K'riah ini dipraktikkan, kebiasaannya ianya dilakukan sejurus sebelum upacara pengkebumian dan di bawah seliaan Rabbi atau mana-mana orang yang dipertanggungjawabkan melakukannya.
MINYAN dan KADDISH - Pembacaan Doa
Setiap hari dalam tempoh Shevah ini, sekumpulan lelaki (lebih kurang sepuluh orang) Yahudi yang sudah mencapai akil baligh (13 tahun ke atas menurut tradisi Yahudi) yang dikenali sebagai minyan akan menziarahi keluarga ini bagi membantu keluarga ini dalam membaca Kaddish iaitu doa dari Book of Psalms, sehingga tempoh Shevah ini selesai. Pembacaan Kaddsih ini sebagai menghormati pemergian si mati. Ianya menjadi tanggungjawab bagi kariah tersebut untuk membantu meringankan beban keluarga si mati (jika kumpulan minyan ini tidak hadir, keluarga si mati di mestikan membaca Kaddish bersama kumpulan minyan yang ada di Synagogue terdekat). Sekurang-kurangnya minyan ini akan diadakan sehari sekali dirumah keluar si mati.
Ianya menjadi satu yang amat digalakkan kepada masyarakat Yahudi di sekelilingnya untuk melawat keluarga yang berada dalam tempoh Shevah ini kecuali pada hari Sabbat biarpun keluarga tersebut kurang dikenali jiran-jirannya.
Selepas selesai menghiburkan hati keluarga si mati yang sedang berkabung dengan lawatan yang dilakukan, menjadi satu tradisi dalam Yahudi untuk mengucapkan perkataan berikut sebelum meminta diri untuk pulang:
TZEDAKAH - Amal Kebajikan dan Sedekah
Tradisi Yahudi tidak menggalakkan penghantaran bunga sebagai ucapan takziah apabila adanya kematian. Apa yang digalakkan oleh tradisi Yahudi ialah bersedekah kepada badan-badan amal kebajikan, rumah-rumah anak yatim, sekolah, hospital-hospital dan mana-mana prtubuhan kebajikan di atas nama si mati sebagai simbol penghormatan dan cara yang paling positif dalam mengingati si mati.
Kaddish akan terus di baca selama sebulan selepas hari pengkebumian (11 bulan tempoh yang dibaca oleh ibu bapa si mati pula)
Shloshim yang membawa maksud tiga puluh dalam bahasa Hebrew, juga membawa maksud perkabungan 30 hari bermula dari hari si mati dikebumikan. Selepas Shevah iaitu tujuh hari pertama perkabungan, Shloshim ini sebagai satu simbolik bagi keluarga yang berkabung tadi utnuk kembali kepada aktiviti kehidupan asal mereka. Inilah ketikanya mereka yang berkabung kembali ke sekolah, kerja dan melakukan semua aktiviti biasa dan kembali tinggal bersama mereka yang disayangi setelah mereka setelah berkabung selama tujuh hari. Cuma sewaktu perkabungan dalam tempoh Shloshim ini, keluarga si mati tadi akan mengelakkan sebarang aktiviti yang melibatkan muzik, hiburan atau perayaan.
Ulang tahun pemergian si mati dikenali sebagai Yarzheit dan dikira menggunakan calendar Hebrew. Ulangtahun ini disambut dengan menyalakan sejenis lilin yang dapat bertahan 24 jam. Lilin ini mula dinyalakan pada petang sebelum tarikh Yarzheit. Kaddish dibaca sewaktu sambutan ini. Jemaah sewaktu Sabbat di kariah tersebut akan diperingatkan dengan menyebut nama si mati dan Yarzheitnya yang menghampiri berdekatan dengan hari Sabbat tersebut.
walaupun tidak ada dalam mana-mana tradisi Yahudi yang menggalakkan mengadakan apa-apa upacara semasa meletakkan batu nisan, kebanyakan Yahudi akan mengadakan sedikit upacara sebagai penghormatan semasa meletakkan batu penanda atau batu nisan. Yahudi diwajibkan meletakkan batu nisan sebagai penanda kubur dan menurut tradisi mereka, waktu yang berdekatan dengan Yarzheit merupakan waktu paling sesuai untuk meletakkan batu nisan. Tetapi bagi kebiasaannya, sehabis tempoh Shloshim (30 hari perkabungan) batu nisan itu sudah pun diletakkan. Batu Nizan atau Matzava ini seharusnya dibuat sesederhana mungkin dan dituliskan nama si mati dalam bahasa Hebrew bersama dengan tarikh lahir dan matinya.
© Oktober 2007 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987.
eNovel dari Muhammad Ibn 'Az pemilik blog satuhala... Syahadah : Dialog Dengan Gadis Melayu Atheist... untuk mendapatkannya, klik banner di bawah...
Dapatkan juga CD-ROM kitab-kitab agama dunia untuk di buat kajian dan perbandingan... untuk mendapatkannya, klik banner di bawah...(stok adalah terhad)