Oleh : M.I.A.\Imran Haaz
Nota kaki :
Bismillahir Rahmanir Raheem
Sebelum ini saya telah menulis tentang Jabidah Massacre
(klik sini). Sebuah gerakan rahsia kerajaan Filipina di dalam era Marcos, bagi
membentuk sebuah pasukan pemberontak dikalangan Muslim Moro untuk mengucarkacirkan
Sabah. Ianya berada dalam lingkungan pengetahuan yang dirahsiakan dan tidak
diperakui sejarahnya oleh kerajaan Filipina selama ini. Sehinggalah apabila
terbitnya satu berita semalam. Kerajaan Filipina kini memperakui bahawa
merekalah yang melatih dan terlibat dalam Ops Merdeka pada lewat tahun 1960 an.
Jadi apa yang ditulis di dalam blog ini hampir setahun yang lalu, ada asasnya.
Bila menyebut tentang Filipina, segera saya teringat kepada
sebuah peribahasa Melayu, Telunjuk Lurus Kelingking Berkait. Tiba-tiba sahaja,
bagai dirasuk, sekumpulan orang-orang Islam menerobos masuk ke Sabah dan
membuat kacau ganggu. Lalu, tidak dapat tidak, ingatan segera dipoleskan untuk
kembali mengingati peristiwa pembunuhan Jabidah. Jika dulu, saudara-saudara
seagama dengan kita yang dilatih pihak berkuasa Filipina, untuk memerangi
saudara seagama dengan mereka di Sabah, menolak untuk melakukannya di atas
faktor persaudaraan Islam. Mereka menolak untuk bersekongkol dengan Filipina
yang merupakan sebuah kerajaan Katolik Majoriti. Mereka akhirnya dibunuh kerana
menolak untuk bekerjasama dengan kerajaan Katolik Filipina untuk membunuh
sesama Islam. Tetapi kali ini perkara itu tidak berlaku dengan Kiram. Kiram
yang mempunyai seorang paderi Kristian yang dikenali sebagai Pastor ‘Boys’
Saccon sebagai penasihat 2,
tergamak untuk mengirimkan pasukannya membunuh sesama Islam.
Dia tidak seperti kumpulan Moro di dalam peristiwa
pembunuhan Jabidah. Ada tangan yang lebih berkuasa yang cuba mengatur gerak
kumpulan ini dengan pembiayaan dan persenjataan. Ada pihak di dalam negara di
dalam kedua-dua belah negara yang menyokong agar perkara ini dapat member
keuntungan kepada motif jangka panjang cita-cita mereka.
Dari Ibnu Umar r.a.,
dia berkata bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda : Barangsiapa membawa
pedang melawan kami, ia tidak termasuk golongan kami. (H. Muttafaq Alaihi)
Al Hafizh Bin Hajar Al ‘Asqalani menjelaskan hadis di atas
di dalam kitabnya Bulughul Maram sebagai berikut. Yang dimaksudkan sebagai
‘Tidak termasuk golonganku’ ialah tidak menurut jalan Rasulullah s.a.w., kerana
jalan beliau adalah bermaksud membantu orang Muslim, sedangkan memeranginya
tidak termasuk membantu. 1
Diizinkan berperang bagi orang-orang (Islam) yang diperangi (oleh
golongan penceroboh), kerana sesungguhnya mereka telah dianiaya dan
sesungguhnya Allah Amat Berkuasa untuk menolong mereka (mencapai kemenangan).
(al Hajj ayat 39)
Kita memerangi mereka setelah kita diperangi. Kita memerangi
mereka, setelah sebahagian dari kita telah dikeluarkan dari kampong halaman
masing-masing. Semuanya hanya kerana mereka mengaku, Allah itu satu-satunya
Tuhan mereka. Kita tidak pasti apa yang dinasihatkan Pastor tersebut kepada Kiram. Rekod penyiasatan
mereka mengatakan bahawa dia tidak terlibat dalam menasihati Kiram untuk
membunuh orang-orang Islam di Sabah. Tetapi apa yang kita pasti, rasa
bersaudara sesama Islam yang ada pada sekumpulan pejuang Islam Moro yang
dibunuh di dalam peristiwa Jabidah
Massacre pada lewat 1960 an itu,
tidak wujud di dalam diri Kiram dan kumpulannya. Bagi yang tidak mengikuti
perkembangan dunia dan hanya membaca akhbar politik yang terbit dua kali
seminggu, mereka akan bertanya, entah kenapa, dengan tiba-tiba sahaja dan tidak
semena-mena berlakunya peristiwa ini. Tapi bagi mereka yang memerhati dengan
rapat perkembangan dunia dan memantau fasad gerakan-gerakan dajjal, mereka
sudah dapat mengagak dan menghidu peristiwa ini akan berlaku tidak jauh dari
tarikh perjanjian damai antara MILF dan kerajaan Filipina sebelum ini. Kerana itu
juga, saya mengingatkan pada Ramadhan yang lepas, bahawa detik untuk
orang-orang kita bersolat di dalam hutan dengan pakaian tentera di medan tempur
seperti gambar di bawah sudah tidak lama.
Kurang 6 bulan dari memberikan peringatan tersebut, ia
berlaku secara realitinya. Lihat sahaja perajurit kita di bawah.
Kembali Merujuk
Sunnah
Jika kita mengkaji teknik peperangan Rasulullah s.a.w.,
antara teknik dan seni perang yang bijak yang digunakan baginda ialah
menggunakan perjanjian damai sebagai senjata. Perjanjian Hudaibiyyah jika
dilihat dalam konteks stereotaip di dalam kuliah-kuliah serta ceramah agama yang
dihiasi hilai ketawa, ianya hanyalah sebuah cerita yang dilagu-lagukan sebagai
halwa telinga kepada para hadirin yang menggunakan masjid sebagai tempat
mencari hiburan.
Hilai ketawa yang melampau akan mematikan mata hati. Bila
mata hati dikafankan, daya intelektual akan segera dikirimkan ke alam
barzakh. Jika tempat di mana mata hati
itu dirawat telah dijadikan tanah perkuburan mata hati, maka nasib buruk akan
cepat dan segera datang mengetuk pintu keamanan manusia-manusia di dalam umat
tersebut.
Perjanjian Hudaibiyyah merupakan sebuah perjanjian damai
yang dirangka dan dikompromi secara intelektual oleh Rasulullah s.a.w.. Ia sekadar
sebuah perjanjian untuk membolehkan umat Islam menunaikan haji pada tahun
berikutnya bagi mereka yang mahu melihat dan terus menyampaikannya secara
stereotaip. Ia bermula dengan mimpi Rasulullah s.a.w. menunaikan haji di Mekah.
Lalu atas petunjuk Allah, umat Islam pada anggaran jumlah 1,400 orang
dikumpulkan dan dibawa untuk menunaikan haji di Mekah. Ia sebuah aturan
taktikal yang dibimbing kebijaksanaan seorang pemimpin yang dipandu oleh
gerakan wahyu.
Lalu peristiwa-peristiwa yang sering kita dengar di dalam
ceramah dan dijawab dalam kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia berlaku
sepertimana yang digambarkan dan diceritakan. Saya pasti semua pengunjung blog
satuhala ini sudah biasa dengan kisah-kisah yang menghiasi kisah perjanjian
Hudaibiyyah ini termasuk peristiwa penahanan Uthman bin Affan r.a., Bai’ah ar
Ridhwan, serta isikandungan perjanjian damai yang kelihatan berat sebelah,
termasuk tindakan orang-orang musyrik menyuruh Rasulullah s.a.w. memadamkan
kedudukannya sebagai rasul di dalam butiran perjanjian damai tersebut. Jika
tidak biasa, boleh merujuk kembali kepada peristiwa sebelum, semasa dan selepas
Perjanjian Hudaibiyyah untuk kembali memperkasakan pengetahuan mengenai
peristiwa yang melingkari umat terbaik dikalangan manusia-manusia yang pernah
hidup di dunia.
Satu sisi yang jarang diberikan perhatian oleh mereka yang
mengajarkan serta menyampaikan cerita mengenai Perjanjian Hudaibiyyah ini ialah
keupayaannya yang berubah menjadi sebuah senjata perang. Siapa sangka sebuah
perjanjian damai itu merupakan sebuah senjata perang yang sangat effisien dan sekaligus
melumpuhkan kekuatan lawan.
Saya seorang peminat teori dan taktikal perang dan sering mengkaji
teori-teori peperangan. Saya melihat Rasulullah s.a.w. sebagai seorang Panglima
Perang yang sangat intelektual dengan dibantu oleh jeneral-jeneral dalam
kalangan sahabat baginda yang sangat bijak mengenai taktikal peperangan.
Sesuatu yang sangat jarang dijumpai saya di dalam 6 kitab
seni perang Cina, Greek dan Melayu ialah penggunaan perjanjian damai sebagai
sebuah senjata. Ia sebuah inovasi tindakan taktikal peperangan yang membolehkan
kemenangan sebuah perjuangan dicapai dengan jalan yang kurang menumpahkan
darah. Ia sebuah teknik yang jarang dipakai tetapi sangat effisien.
Pakatan Musuh Islam
Pada zaman tersebut, negara Islam Madinah, sedang berada di
dalam satu bentuk ancaman oleh sebuah pakatan yang dianggotai oleh 3 puak yang
bersekutu atas satu modus Vivendi iaitu atas tujuan memadamkan terus sinar
Islam dari dunia. Pakatan yang terdiri dari tiga puak yang berlainan tujuan dan
matlamat, tetapi bersatu atas modus Vivendi tersebut yang akan membolehkan
setiap satu daripada mereka mendapat apa yang mereka inginkan. Pakatan tersebut
terdiri daripada golongan munafik di Madinah yang diketuai oleh Abdullah bin
Ubay, golongan Musyrikin Mekah yang menguasai Mekah dan semua bisnes dan
perniagaan berasakan berhala di Mekah dan golongan ahli kitab yang terdiri
daripada Yahudi yang tidak mahu tunduk kepada seorang Rasul yang diutus bukan
dari kalangan bangsa dan keturunan mereka.
Motif Abdullah bin Ubay, ketua orang-orang munafik di Madinah,
ialah untuk menjatuhkan Rasulullah s.a.w. dan membolehkannya diangkat sebagai
pemimpin di Madinah. Bukanlah satu rahsia, bahawa Abdullah bin Ubay, sebelum
dari kedatangan Rasulullah s.a.w. ke Madinah, dia sudah hampir diangkat menjadi
Raja kepada penduduk Madinah. Cita-citanya untuk menjadi pemimpin Madinah
terhalang dengan kedatangan Rasulullah s.a.w. Justeru, dia menseterui
Rasulullah s.a.w. dan mengekalkan dendam kesumatnya ke atas baginda yang menghalang cita-citanya.
Untuk memastikan dia menjadi pemimpin, Muhammad s.a.w. perlu dimusnahkan.
Motif orang-orang Musyrik Mekah, ialah supaya Islam itu
tidak akan berkembang dan mengakibatkan mereka dan segala yang diusahakan
mereka yang berasaskan kepada ekonomi penyembahan berhala musnah. Mereka
bimbang pengaruh kekuasaan mereka akan hancur sebaik Islam mula kuat bertapak.
Mereka bimbang agama nenek moyang mereka akan ditinggalkan secara beramai-ramai
sekaligus mengurangkan pengaruh kuasa mereka di atas manusia-manusia lain dan
merosakkan kekuatan empayar ekonomi mereka yang diperkuatkan oleh kepercayaan
terpesong tersebut. Untuk memastikan penguasaan mereka ke atas Mekah,
penduduknya serta kekuatan ekonomi mereka, Muhammad s.a.w. perlu dimusnahkan.
Motif orang-orang Yahudi pula amat jelas. Mereka juga
menguasai manusia melalui kebijaksanaan ekonomi, menjadi kiblat kuasa dan
mencapai semuanya melalui putarbelit agama. Mereka melihat Muhammad s.a.w.
merupakan satu ancaman besar kepada semua cita-cita mereka. Mereka bukanlah
manusia-manusia yang asing kepada agama yang dibawakan Muhammad s.a.w.. Malah,
mereka telah diberitahukan sejak ribuan tahun lamanya, bahawa Muhammad s.a.w.
akan muncul untuk membimbing mereka dan memberikan mereka satu ultimatum dengan
peluang terakhir supaya mereka kembali diiktiraf sebagai umat pilihan Allah di
mukabumi. Syaratnya mudah, mempersaksikan Muhammad s.a.w. sebagai rasul yang
diutus oleh Allah. Tetapi perkara itulah yang menjadi suatu pantang yang
dibenci oleh orang-orang Yahudi. Bagaimana untuk mereka tunduk kepada Goyyim,
sedangkan Goyyim atau bangsa-bangsa lain itu kelasnya bagi mereka lebih rendah
daripada binatang. Sedangkan nabi dan rasul dikalangan mereka sendiri mereka
membunuhnya, apatah lagi Muhammad s.a.w. yang berbangsa Arab Quraisy. Untuk
memastikan mereka terus menguasai urusan putar belit agama mereka, Muhammad
s.a.w. perlu dimusnahkan.
‘Muhammad s.a.w. perlu dimusnahkan’ menjadi modus Vivendi
yang disepakati pakatan ini. Percayalah, pakatan seumpama ini akan sentiasa
muncul sehingga hari kiamat. Pakatan yang terdiri dari kumpulan munafik,
musyrik dan ahli kitab. Mereka mempunyai modus Vivendi yang sama iaitu mahu
memastikan syiar Islam terus terpadam di muka bumi. Pakatan-pakatan seumpama
ini merasakan diri mereka bijak. Mereka merancang, tetapi perancangan Allah itu
yang lebih hebat.
Mereka sebenarnya telah berpakat untuk memerangi Rasulullah
s.a.w.. Mereka telah bersetuju untuk membantu antara satu sama lain dan telah
dibuktikan ianya dilakukan semasa perang Ahzab/ Khandak. Umat Islam memenangi
Perang Ahzab juga dengan sebahagian taktikal peperangan dari Parsi. Ia berlaku
lebih setahun sebelum Perjanjian Hudaibiyyah di meterai.
Perjanjian Damai
Sebagai Senjata Perang
Semasa Perjanjian Hudaibiyyah, pihak Islam dan musyrikin Mekah
bersetuju dengan beberapa perkara. Yang mahu saya berikan fokus ialah gencatan
senjata selama 10 tahun antara orang-orang Islam dan golongan musyrikin Mekah.
Dengan termeterainya perjanjian damai dan gencatan senjata selama
10 tahun tersebut, salah satu cabang kekuatan kepada pakatan yang memusuhi
Rasulullah s.a.w. dan orang-orang Islam di Madinah, terikat tangan mereka
secara automatik.
Maka sebarang ancaman daripada selatan Madinah sudah dapat
dikendurkan. Ia meninggalkan pakatan tersebut dengan hanya dua golongan utama,
iaitu kumpulan munafik dan kumpulan bangsa-bangsa Yahudi yang berada di
sekeliling bahagian utara Madinah.
Walaupun Perjanjian Hudaibiyyah pada mata zahir kelihatan
lebih menguntungkan pihak musyrikin Mekah, ianya sebenarnya sebuah aturan
taktikal yang hebat yang bakal memberikan kekuatan tambahan kepada perjuangan
umat Islam dalam tempoh terdekat.
Setelah tangan pihak Musyrikin Mekah terikat dengan
perjanjian damai tersebut. Maka Rasulullah s.a.w. dan pasukan Islam mempunyai
kelapangan ruang masa, ekonomi dan pergerakan untuk mengubah haluan serangan ke
arah utara Madinah.
Kumpulan Yahudi yang memberontak dan memusuhi Islam, kini
seolah kehilangan pasukan sokongan. Golongan munafik Madinah tidak boleh
menjalankan apa-apa bantuan tanpa sokongan golongan musyrikin Mekah. Walaupun
mereka berjanji untuk membantu golongan Yahudi yang diperangi atas kezaliman
mereka oleh orang-orang Islam, tetapi bantuan itu tidak dapat dihulurkan pada
masa kumpulan Yahudi ini dikepung.
Tentera-tentera Islam tidak membuang masa setelah perjanjian
damai tersebut dimeterai. Lalu ekspedisi melumpuhkan kekuatan Yahudi di Khaibar
dilancarkan. Dengan taktik perang dan kelicikan muslihat perang, pihak muslim
berjaya memutuskan pasukan Yahudi di Khaibar dari bantuan tambahan Yahudi Bani
Ghatafan. Perang Khaibar, sebuah sejarah pertempuran yang hebat. Ia sebuah
pertempuran yang menunjukkan bagaimana sebuah kubu yang dilengkapi pelbagai
kelengkapan perang yang kukuh dapat ditembusi dan dihancurkan oleh pasukan muslim
yang ikhlas berjuang kepada Allah. Bila sahaja salah sebuah kubu, ditembusi,
pasukan Rasulullah s.a.w. menjumpai senjata-senjata perang yang banyak termasuk
kereta-kereta perisai dan manjanik (trebuchet@pelontar) yang telah disiap untuk
digunakan. Apabila ditanyakan kepada orang-orang Yahudi yang ditawan, untuk
siapakah peralatan ini semua disediakan, mereka menjawab bahawa semua itu
disediakan untuk memerangi serta menghapuskan Rasulullah s.a.w.. Khaibar
akhirnya jatuh dan ia sekaligus melumpuhkan seluruh kekuatan Yahudi yang
menjadi ancaman kepada negara Islam Madinah.
Berikutan kejatuhan serta kemusnahan salah satu daripada
cabang ketumbukan utama pakatan ini, Mekah kemudiannya dapat dibuka dengan
penuh bijaksana tanpa sebarang pertumpahan darah pada tahun 630 M/8 Hijrah. Tetapi
pasukan Islam hanya dihantar ke Mekah setelah sekutu Musyrikin Mekah, Bani
Bakr, melanggar perjanjian damai dengan
membuat serangan ke atas Bani Khuza’ah yang merupakan sekutu umat Islam. Dengan
terlanggarnya perjanjian damai ini, Abu Sufian (semasa itu bersama musyrikin
Mekah) cuba bertemu Rasulullah s.a.w. bagi memperbaiki perjanjian yang
dirosakkan. Tetapi Rasulullah s.a.w. bertegas bahawa pelanggaran perjanjian itu
tetap bermaksud suatu pengkhianatan.
Pasukan Islam yang terdiri daripada 10,000 sahabat itu
kemudian digerakkan ke Mekah.
Penduduk Mekah menjadi cuak dengan taktik serta
kekuatan pasukan yang ditunjukkan Rasulullah s.a.w.. Mereka kemudian membuat
keputusan untuk menyerah dan mengembalikan Mekah kepada agama asalnya iaitu
Islam tanpa sebarang pertumpahan darah. Kebijaksanaan taktikal perang
Rasulullah s.a.w. yang bermula dari perjanjian damai Hudaibiyyah ini,
memungkinkan tanah suci Mekah, dapat dikembalikan kepada mereka tanpa
mencemarkannya dengan pertumpahan darah. Siapa sangka, sebuah perjanjian damai,
boleh dijadikan sebagai senjata utama bagi menjamin kemenangan mudah di dalam
taktikal perang Rasulullah s.a.w.
Kita pernah menggunakan sunnah perjanjian damai ini ketika
menuntut kemerdekaan tanpa melibatkan pertumpahan darah. Ketika itu
pandangan-pandangan ulama’ besar diambil kira. Lalu kita merdeka fizikal,
tetapi tidak dalam bentuk cara berfikir dalam tahun 1957.
Tetapi, lewat ini, kita melihat taktikal perang yang
ditunjukkan kepada umat Islam supaya mengikutnya, kini digunakan sebagai
senjata untuk memerangi negara umat Islam kembali.
Pada ketika, pihak MILF memeterai perjanjian damai dengan
pihak kerajaan Filipina, saya sudah menjangka bahawa perjanjian ini akan
memberikan satu ruang kelapangan bagi pihak-pihak berkepentingan di Filipina
untuk bebas dari menumpukan perhatian kepada ancaman di kepulauan selatan
negara mereka. Dengan bebasnya mereka dari ancaman tersebut, ia memberi ruang
kepada pihak mereka untuk menggunakan peruntukan, keupayaan serta semua tenaga
yang selama ini ditumpukan bagi menyelesaikan isu dalaman, kepada menumpukan
kepada cita-cita luaran mereka yang terbantut sejak peristiwa pembunuhan
Jabidah lewat tahun 60 an. Filipina pada era Marcos mungkin berbeza dengan Filipina dalam era Aquino. Tetapi sisa-sisa buruk antara keduanya mungkin masih lagi mempunyai siri-siri agenda gelap yang meruntuhkan yang mahu dijalankan. Saya tidak menuduh tetapi ingin mengingatkan kepada
pihak berkuasa kita dengan kemungkinan-kemungkinan yang bisa terbit dari
perjanjian damai antara MILF dan Filipina begitu juga dengan perjanjian damai
yang sedang diusahakan antara Pejuang Muslim Bahagian Utara Tanah Melayu * dengan
kerajaan Siam. Usaha itu baik, tetapi ada sisi gelapnya.
Ingat, wassatiyyah itu bukan bermaksud berlembut pada setiap
masa. Jangan kerana mahu menjadi juara perdamaian dan kebaikan, kita sendiri
menjadi mangsa. Ikutilah al Qur’an dan sunnah, kerana panduan sentiasa ada di
dalam semua tindakan dan perkara. Semoga negara kita dan semua umat Islam
sentiada di bawah perlindungan Allah pada setiap saat dan masa dan semoga semua
perajurit kita selamat dan berjaya diperbatasan. Ameen..
Wallahua’lam.
Rujukan :
1)
Al Hafizh Bin Hajar Al ‘Asqalani (diterjemah
oleh : Drs. H. Moh. Rifai A. Qusyairi Misbah) , Bulughul Maram,(2001), Thinkers Library Sdn. Bhd., Batu Caves,
Selangor, Hlmn 722.
Nota kaki :
* Pejuang Muslim Bahagian Utara Tanah Melayu = Adalah tidak adil untuk menggelarkan mereka sebagai pejuang pemisah selatan Thai, kerana negeri mereka ialah negeri Melayu Islam. Kemasukan mereka ke dalam Thailand juga adalah melalui aturan sejarah kolonial yang tidak memberikan peluang kepada mereka untuk bersuara menyatakan kemahuan mereka. Ia suatu penghinaan kepada perjuangan mereka untuk mendapatkan kembali negara mereka. Kebanyakan kita di sini sangat-sangat terhutang budi dengan jasa ramai ulama'-ulama' Nusantara yang berasal dari wilayah Yala, Pattani dan Narrathiwat. Semoga mereka juga dapat keamanan dan segera dapat membentuk sistem pentadbiran kehidupan yang diredhai Allah sebagaimana yang menjadi harapan setiap seorang daripada mereka. Ameen.
© 2013 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.
© 2013 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.