Oleh : Imran Haaz/M.I.A.
Wassatiyyah ialah keadaannya bilamana keadaan
memerlukan kita berlembut, kita seharusnya berlembut. Bilamana keadaan
memerlukan kita bertegas, kita seharusnya bertegas. Keadaan bilamana kita perlu
menghukum, maka kita perlu menjalankan hukuman tersebut. Bukan berterusan
berlembut pada setiap saat dan masa meskipun kepala kita dipijak-pijak dengan
kasut bekas pijakan najis mugallazah.
Kini telah muncul satu bentuk trend yang cuba
memprogramkan ke dalam fikiran umat Islam supaya sentiasa bersifat dan bersikap
dormant. Berlembut tidak kena tempat. Semuanya kerana cuba untuk menyesuaikan
diri dalam kelompok ‘Muslim berhemah’. Kala mana spesifikasi yang menentukan
siapa itu Muslim yang berhemah ditentukan oleh kehendak politik dan tekanan
yang cuba dipaksakan ke atas orang-orang Islam oleh mereka-mereka yang bukan
Islam. Muslim perlu sentiasa berlembut. Itu kehendak mereka. Itu juga yang
telah secara tanpa sedar merasuk pemikiran kita. Jika Muslim itu perlu sentiasa
berlembut pada setiap saat dan masa, entah apa pula tujuan sebahagian besar
ayat-ayat Madiniyyah di dalam al Qur’an diturunkan. Apakah ia hanya sekadar
bahan perhiasan dan lagu-laguan para qari yang hanya suka mendengar dan
memperdengarkan tetapi jauh dari menjadikannya sebagai amali yang dituntut?
Orang-orang Islam memang telah sejak awal dari
zaman Adam a.s. merupakan umat yang berada di atas landasan kesederhanaan.
Gambaran personaliti seorang yang dirujuk sebagai Muslim itu sentiasa di dalam
satu ruang lingkup yang tidak akan sama sekali lari dari kesederhanaan.
Kesederhaan itu bukan bermaksud dormant, lembut dan lembik. Bukanlah ia juga
bermaksud kaku dan rigid kepada satu bentuk sikap yang diambil. Tetapi
kesederhaaan itu meliputi bentuk tindakan dan tindakbalas tepat yang diambil
mengikut ukuran darjah kesesuaian satu tindakan yang perlu ditangani oleh
orang-orang Islam.
Kesederhanaan itu seperimana yang telah dijelaskan tadi, bilamana
kelembutan itu perlu, kita ambil pendekatan berlembut. Bilamana ketegasan itu
perlu, kita bertindak dengan tegas. Bilamana bentuk tindakan undang-undang itu
perlu, kita bertindak dengan tindakan undang-undang. Bilamana timbulnya
keperluan untuk berperang, maka kita bertindak mengikut keperluan berperang
terbabit.
Timbul baru-baru ini isu kenyataan menghina al
Qur’an dan umat Islam oleh Patrick Teo. Seorang figura dunia media dan
hiburan. Diberikan Allah kelebihan lunak suara yang sedap. Malang sekali
pemberian Allah kepadanya itu telah digunakan oleh akaun laman yang dikatakan miliknya untuk memaki hamun suara-suara Allah
di dalam al Qur’an. Petikan kenyataan yang dikatakan milik beliau seperti di bawah.
Kemarahannya berpunca dari tindakan kerajaan
negeri Kedah yang menguatkuasakan undang-undang yang menghalang penghibur
wanita dari membuat persembahan hiburan di negeri itu. Saya sendiri menyokong
sekiranya peraturan sedemikian rupa ditegakkan. Tetapi malang sekali apabila
percubaan menegakkan undang-undang yang lebih mesra kepada Islam dan kesihatan
moral serta akhlak penduduk-penduduk Malaysia seperti yang diperkenalkan oleh
kerajaan negeri Kedah, Kelantan dan Selangor sebelum ini, hanya mahu ditegakkan
atas dasar politik dan bukan mencari keredhaan Allah. Jika keredhaan Allah yang
dicari, tentu sahaja mereka berpegang teguh kepada keputusan yang telah
diambil.
Jika keredhaan Allah yang mereka cari, tentu sahaja mereka istiqamah
dalam berpegang teguh kepada pendirian yang diambil. Jika keredhaan Allah yang
mereka tagih, tentu sahaja mereka sanggup syahid politik a mempertahankan apa yang cuba mereka bawakan sebagai
perubahan yang sentiasa mereka laung-laungkan bakal hadir bersama kemenangan
mereka.
Tetapi semua itu tidak berlaku. Azam dan
kekuatan mereka hanya dapat bertahan dengan asakan yang tidak pun sampai 7 hari. Malah ada yang lebih
teruk lagi apabila ianya tidak pun sampai 48 jam. Setelah 7 hari maksimum atau 48 mininum didesak,
mereka segera kluk klek. Mereka segera flip flop. Mereka segera menjadi
muzabzib. Kita bercakap berdasarkan rekod. Kita bercakap berdasarkan bukti dan
kita bercakap kerana tidak telah lama memerhati dengan akal dan bukan menjadi
zombi-zombi taksub yang sangat emosi. Perhatikan teori flip flop 48 jam berdasarkan
sekelumit kecil dari lebih banyak bukti-bukti yang ada. Perhatikan bagaimana
mereka segera takut dan menggeletar lutut bila disergah Benggali, Roni dan
Company (BRC) dan segera menukar segala keputusan mereka mengikut kehendak BRC.
Pertama bila isu untuk mengehadkan penjualan arak di Selangor. Mereka
perkenalkan, BRC sergah, Hassan Ali kemudiannya syahid politik. Kemudian
peraturan gunting rambut melibatkan lelaki dan wanita di Kelantan. Mereka cuba
tegakkan, BRC & MCA sergah, mereka segera flip flop dan kali ini tiada
siapa syahid politik. Kemudian dalam isu terbaru yang mengakibatkan Patrik Teoh
mengeluarkan kata-kata kesat kepada Islam dan al Qur’an. Perhatikan keratan
akhbar di bawah.
Cukup-cukuplah dengan ketaksuban dan assobiyyah.
Perkara betul kita katakan betul, perkara salah kita tetap katakan salah. Tidak
kira siapa mereka dan tidak kira apa nama gerakan atau wahdah perjuangan
mereka.
Seorang
lelaki (ayah kepada wanita yang meriwayatkan hadis) bertanya, “Wahai
Rasulullah, adakah dianggap assobiyyah, orang yang sayang kepada kaum
bangsanya?” Jawab Nabi s.a.w, “Tidak, tetapi assobiyyah ialah apabila seseorang
itu menolong bangsanya kepada kezaliman.” (Hadis riwayat Abu Daud, Ibn Majjah)
Berbalik kepada isu Patrick Teoh. Selepas
kenyataan yang dikeluarkannya, dia mendapat reaksi yang pelbagai dari pelbagai
golongan Muslim dengan tingkat kecintaan mereka terhadap Allah dan RasulNya. Ada
yang memaki hamun Patrick Teoh kembali. Ada yang mahu dia segera dihukum. Ada
yang cuba berhujah dengannya. Ada yang mencabar dia berdebat. Ada pula yang menjemputnya
untuk berdialog bagi menjelaskan Islam kepadanya. Semua itu reaksi biasa yang
harus dia telan kerana manusia tidak semuanya sama dan serupa.
Saya tidak mahu menyalahkan mana-mana muslim
yang bertindak dengan memaki hamun beliau. Mereka mungkin bertindak kerana
mereka terlalu sayangkan agama mereka. Reaksi yang dilontarkan mereka itu
mungkin berlaku dengan spontan. Mereka juga mungkin tidak mempunyai apa-apa
keupayaan untuk membalas kenyataan yang dikira biadab tersebut selain dengan
membalasnya dengan kadar yang serupa seperti yang dilakukan oleh Patrick. An eye for en eye, tooth for tooth kata
Bible yang diimani Patrick. Jadi seharusnya dia menjangkakan semua ini.
Saya juga tidak mahu memberikan komen kepada
kumpulan muslim yang mahu mengajaknya berdebat. Bagi saya, itu bukan tindakan
yang tepat di dalam situasi dan penghinaan demi penghinaan bertali arus yang
semakin kerap dilakukan kepada Islam. Ini tidak memenuhi rukun kesederhanaan
yang dituntut. Ini tidak menepati konsep wassotiyyah yang sedang bermain dari
bibir ke bibir.
Saya juga tidak mahu memberikan komen kepada
kumpulan muslim yang mahu mengajaknya berdialog. Bagi saya, tindakan ini juga
kurang tepat di dalam situasi dan penghinaan demi penghinaan bertali arus yang
semakin kerap dilakukan kepada Islam. Ini tidak memenuhi rukun kesederhanaan yang
dituntut. Ini tidak menepati konsep wassotiyyah yang sedang bermain dari bibir
ke bibir. Tetapi saya ingin menegur beberapa kumpulan pertubuhan yang cuba
menggunakan konsep ini tetapi dalam masa yang sama mengambil pendirian menghina
dan mengutuk orang-orang Islam yang bertindak memaki hamun Patrick. Seolah-olah
mereka itu lebih hebat dan suci. Holier
Than Thou kata James Hetfield dalam Metallica.
Seolah-olah mereka cool, kerana dapat menahan sabar ketika
nama Allah, hukum-hukum Allah dan Rasulullah s.a.w. dicerca dan dihinakan.
Tetapi apabila ibu mereka dikutuk dan dihina dengan perkataan-perkataan lucah,
mereka segera melompat dan mengamuk bagai orang hilang kewarasan akal. Kenapa
perkara sebegini boleh berlaku? Ketika Allah dan nabi dihina dengan perkataan
lucah, mereka dapat kawal perasaan, tetapi apabila ibu mereka sendiri dikutuk
dengan perkataan lucah, mereka mengamuk bagai orang gila. Ini tidak lain dan
tidak bukan, menunjukkan mereka merupakan golongan Islam yang telah ditundukkan
untuk bersikap dormant dan tanpa sedar mempunyai kasih sayang kepada Allah dan
rasulNya pada tahap kasih sayang yang tidak melebihi kasih sayang kepada ibu
bapa mereka.
Nabi s.a.w. bersabda, “Tidak sempurna Iman seseorang
sehinggalah dia mencintai aku melebihi orang tuanya, anak-anaknya dan manusia
seluruhnya.” (Riwayat Bukhari dari sahabat Anas r.a.)
Asbabul wurud (sebab turun) hadis ini adalah semasa Umar
al-Khattab r.a berkata kepada Rasulullah SAW, “Ya Rasulullah, sesungguhnya
engkau paling aku cintai melebihi segala sesuatu kecuali diriku (yang lebih aku
cintai)”.
Dari Lalu Rasulullah s.a.w. menegur Umar dan membetulkan
ucapan Umar tadi dengan berkata, “Tidak ya Umar, katakanlah ‘Sesungguhnya
engkau (Ya Rasulullah) paling aku cintai melebihi segala sesuatu termasuk
diriku sendiri”. Lantas Umar mengubah ucapannya tadi dengan berkata, “Demi
Allah ya Rasulullah, sesungguhnya sekarang aku mencintai engkau melebihi
sesuatu termasuk diriku”. Maka Rasulullah menjawab, “Sekarang ini ya Umar (yang
lebih tepat)”. (HR Bukhari daripada sahabat Abdullah bin Hisyam)
Jadi apakah tindakan yang betul yang perlu
diambil di dalam kes seperti kes Patrick Teo? Bukankah dia telah memohon maaf
dan mengatakan bahawa dia tidak tahu bahawa apa yang diucapkannya itu menyentuh
sensitiviti umat Islam? Melepasi usia pencen dan bertongkat dan masih belum
tahu perkara tersebut menyentuh sensitiviti umat Islam adalah satu kenyataan
yang amat pelik. Tetapi kita tidak akan menghukum dia dengan sebarang persepsi
sebelum dia diberikan keadilan yang sepatutnya.
Jadi apa tindakan yang sepatutnya diambil ke
atas beliau? Oleh kerana keadilan merupakan antara prinsip paling utama dalam
sistem perundangan tidak kira syariah atau sivil, maka keadilan jugalah yang
kita mahu ditegakkan kepada Patrick Teoh.
Kita tidak akan menerima sebarang permohonan
maaf darinya selagi alasan yang dikemukakan di dalam permohonan maafnya itu
dapat dibuktikan benar. Kenyataannya yang mengatakan bahawa dia tidak tahu
tentang sensitiviti umat Islam perlu dibuktikan benar terlebih dahulu. Jika benar, kita terima
permohonan maafnya dan menjadi tugasan kita untuk menjelaskan kepadanya tentang
Islam dan menjaga keselamatan dirinya dari menjadi sasaran perasaan marah umat
Islam yang lain.
Jika tidak benar dan didapati dia memang sedar
dan tahu bahawa tindak-tanduknya itu menyentuh sensitiviti umat Islam serta
boleh menimbulkan keadaan huru hara serta perasaan marah umat Islam seperti yang
dinyatakan di dalam perkara 298 Kanun Keseksaan (Akta 574) seperti berikut:
298. Uttering words, etc., with deliberate intent to wound
the religious feelings of any person.
Whosoever,
with deliberate intention of wounding the religious feelings of any person,
utters any word or makes any sound in the hearing of that person, or makes any
gesture in the sight of that person, shall be punished with imprisonment for a
term which may extend to one year, or with fine, or with both. 1
Maka keadilan dalam bentuk hukuman perlu
dijalankan pihak pemerintah. Kita faham kedudukan diluah mati emak, ditelan
mati bapa yang dihadapi pemerintah. Tetapi, kes seumpama ini perlu dibawa ke
muka pengadilan. Jika tidak sekarang, mungkin lepas bulan April nanti selepas
PRU 13. Kita tidak akan menuduh dia bersalah sebelum dia dibuktikan bersalah.
Dalam prinsip am perundangan seseorang tidak
akan dihukum sebelum dia didapati bersalah. Seseorang itu itu tidak boleh dikatakan
bersalah dengan sesuatu jenayah melainkan dibuktikan kesalahannya tanpa
sebarang keraguan yang munasabah. Untuk mensabitkannya dengan liabiliti perbuatan
salah, dua perkara berikut perlu dibuktikan wujud di dalam pertuduhan yang
dikenakan terhadapnya. Yang pertama actus
rea dan yang kedua mens rea.
Actus
Rea dan mens
rea diambil dari prinsip yang disebut di dalam bahasa Latin sebagai Actus Non
Facit Reum Nisi Mens sit Rea. Ia
membawa maksud, sesuatu tindakan itu tidak menjadikan seseorang itu bersalah
kerana melakukan sesuatu jenayah melainkan dalam fikirannya itu juga turut
bersalah atau mempunyai niat yang salah. Actus rea ialah pembuktian perbuatan
itu dilakukan oleh si tertuduh.
Manakala mens rea pula ialah membuktikan si
tertuduh tadi mempunyai niat yang melampaui keraguan munasabah untuk melakukan
kesalahan tersebut.
Terdapat satu lagi prinsip penting dalam
liabiliti jenayah ialah acta exteriora indicant
interiora secreta. Ia mendekati maksud perbuatan melambangkan niat.
Perkara yang perlu dibuktikan ialah seperti
berikut:
1)
Bahawa samada Patrick mempunyai
niat iaitu keadaan fikiran yang jelas terhadap penghinaan terhadap Muslim dan
al Qur’an yang menimbulkan kecederaan kepada perasaan umat Islam di Malaysia.
Ini disebut sebagai mens rea perlakuan tersebut.
2)
Bahawa memang Patrick yang
menulis tweet tersebut dan bukan orang lain yang melakukannya. Di sini
diletakkan suatu tanggungjawab ke
atasnya atas alasan dia telah menyebabkan wujudnya suatu kejadian yang dilarang
oleh undang-undang. Keadaan ini disebut sebagai actus rea.
Bagaimana mungkin kita dapat memberikan keadilan
kepada Patrick Teoh sekiranya dia tidak dibawa ke muka pengadilan. Hanya mahkamah
selayaknya meletakkan di mana keadaan Patrick. Hanya mahkamah jugalah selayaknya
menentukan samada Patrick benar-benar tidak tahu bahawa perbuatannya itu menyentuh
sensitiviti serta melukakan perasaan umat Islam dinegara ini ataupun tidak,
meskipun dia telah lama hidup sebagai warganegara di negara ini dan dia seolah tidak
mengetahui tentang prinsip kelima rukun negara berkenaan kesopanan dan
kesusilaan.
Saya
pasti tindakan membawa Patrick Teo untuk diberikan keadilan dengan membawanya
ke mahkamah untuk diadili pasti akan disokong oleh semua yang sentiasa mahu
segala prinsip keadilan di negara ini ditegakkan. Zainah Anwar yang pernah
menjadi orang kuat Sister In Islam juga selalu menggunakan hujah keadilan
undang-undang perlu ditegakkan.
Begitu juga dengan Datuk Seri Rais Yatim. Dia
pernah menyatakan bahawa undang-undang di dalam negara ini cukup untuk
mengambil tindakan undang-undang kepada pihak yang melakukan penghinaan ke atas
Islam. Sehingga hari ini, belum kelihatan dengan jelas apa-apa bentuk tindakan
yang tegas dikenakan kepada pihak-pihak yang menghina Islam selepas kenyataan
tersebut yang disebutkan pada 2009.
Datuk Seri, saya mendengar sebuah iklan yang
disiarkan di dalam radio Klasik FM di mana Datuk Seri meminta supaya
‘orang-orang kita berbudi bahasa dengan tidak membiarkan telefon berdering
berkali-kali tanpa diangkat’. Untuk pengetahuan Datuk Seri, saya sedang
‘mendail telefon’ Datuk Seri melalui artikel ini supaya ‘Datuk Seri’ segera
mengangkatnya dan ambil perhatian serius kepada semua perkara ini. Tolong
jangan biarkan telefon itu berdering berkali-kali Datuk Seri. Bukankah itu
tidak digalakkan oleh Datuk Seri sendiri? Jadi, tolonglah usahakan agar Patrick
Teoh dibawa ke muka pengadilan untuk diberikan keadilan. Datuk Seri berada
dikalangan mereka-mereka yang dekat dengan pihak yang boleh memastikan keluhuran
perlembagaan serta kedaulatan undang-undang ditegakkan. Tolong bawakan perkara
ini kepada merekayang sepatutnya. Tolong juga pastikan teguran Datuk Seri pada
2009 bukan seperti mencurah air ke daun keladi. Tiada siapa akan mempersoalkan
sekiranya undang-undang negara ditegakkan secara adil. Hanya penjenayah serta
mereka-mereka yang mahu memberontak kepada negara sahaja akan menentang
perlembagaan dan mana-mana undang-undang yang ditegakkan seadil-adilnya.
Mereka-mereka yang waras pastinya bersetuju dengan prinsip keadilan yang mahu
dijalankan.
Begitu juga dengan Majlis Perundingan Agama
Buddha, Kristian, Hindu, Sikh, dan Tao (MCCBCHST). Mereka pastinya tidak akan
menentang sebarang tindakan untuk menegakkan undang-undang negara tanpa mengira
siapa sahaja yang melakukannya. Pernah suatu ketika dahulu, ketika isu pijak
kepala lembu di Shah Alam berlaku, pihak mereka bersuara agar semua yang
melakukan penghinaan kepada mana-mana agama, dikenakan tindakan undang-undang. Sudah
pastinya tindakan membawa Patrick Teo ke muka pengadilan untuk diberikan
keadilan kepadanya juga tidak akan dihalang MCCBCHST. Bukankah ini sebahagian dari prinsip yang
mereka katakan harus ditegakkan satu ketika dahulu. Jika mereka menolak untuk
bersetuju dengan cadangan artikel ini supaya Patrick Teo diberikan keadilan
dengan membawanya ke mahkamah, maka dengan tindakan penolakan itu, mereka jelas
bersikap double standard. Saya percaya
MCCBCHST tetap berpegang dengan prinsip keluhuran perlembagaan dan kedaulatan
undang-undang di dalam negara ini sebagaimana mereka pernah membuat kenyataan tersebut
di dalam kes pijak kepala lembu di Shah Alam satu ketika dahulu.
Kementerian Dalam Negeri juga harus memandang
serius perkara ini. Saya percaya bahawa ketegasan yang pernah ditunjukkan oleh
mereka dalam kes pijak kepala lembu suatu ketika dahulu akan dilakukan sekali
lagi. Jika tindakan terdahulu dilakukan bagi menenangkan perasaan orang-orang
bukan Islam yang dikatakan begitu terguris dengan insiden tersebut dengan
mendakwa tertuduh-tertuduh tersebut di mahkamah, mengapa tidak pula tindakan yang
sama diambil ke atas Patrick Teo? Sehingga ke hari ini, belum terlihat
tanda-tanda keadilan ke atas Patrick Teo akan dijalankan. Buat masa ini, kita
faham dengan kekangan yang dihadapi. Tetapi, apa yang majoriti dari umat Islam
mahukan ialah, keadilan dapat ditegakkan dalam waktu terdekat nanti. Tidak kira
sebelum atau selepas PRU 13. Menerusi keadilan yang diberikan kepada Patrick
Teo inilah, barulah kita menetapkan apa reaksi yang patut diberikan kepada
Patrick Teo.
Kita hanya akan menerima permohonan maafnya
sekiranya mahkamah membuktikan bahawa memang benar dia tiada niat untuk
menghina serta melukakan perasaan umat Islam. Hanya setelah Patrick didapati
oleh mahkamah tiada niat dan tidak tahu bahawa tindakannya itu melukakan perasaan
umat Islam, barulah kita menerima permohonan maafnya. Setelah itu, bolehlah
mana-mana NGO yang beria-ia mahu berdialog dengannya, menjemputnya untuk
berdialog bagi menyampaikan berita-berita serta menjelaskan Islam kepadanya.
Ini barulah tepat dengan konsep kesederhanaan. Bukan sibuk mendabik dada
sebagai kumpulan yang sederhana tetapi dalam masa yang sama melukakan perasaan
umat Islam yang lain yang marah dengan Patrick. Inilah masanya yang tepat untuk
berdialog, iaitu setelah dia dibuktikan tidak bersalah dan tidak tahu.
Walaubagaimanapun, sekiranya dia didapati memang
mempunyai niat dan melakukan kesalahan tersebut, maka harapan kita ialah pihak
pemerintah menjalankan hukuman yang sepatutnya mengikut lunas-lunas
undang-undang yang sediada. Hanya selepas didapati bersalah, baharulah
mana-mana NGO yang mahu berdebat dengannya, boleh menjemputnya untuk berdebat
setelah dia menjalani hukuman supaya memperbetulkan persepsi buruknya tentang
Islam.
Prinsip kita mudah iaitu tiada maaf sebelum dia
diadili dan tiada hukuman sebelum jelas dia bersalah. Bagi yang merasakan diri sentiasa
holier than thou, mungkin video di
bawah ini perlu ditonton sehingga tamat. Lihat sahaja bagaimana tersentuhnya
insan ini bilamana dia berbicara tentang Islam dan bagaimana dia tersentuh dan
sebak bilamana Rasulullah s.a.w. dihinakan. Tengok dan muhasabah. Wallahua’lam.
Nota kaki :
a.
Syahid Politik : terma ini merupakan terma yang digunakan
oleh Syed Hussein al Alattas di dalam temuramah beliau di dalam akhbar Utusan
Malaysia pada 30 september 2006. Beliau menyatakan, bilamana sesuatu perubahan untuk memerangi rasuah mahu dilakukan dengan bersungguh-sungguh, maka hendaklah yang mahu menjalankannya sanggup melakukannya sehingga tidak takut kedudukan politik mereka sendiri menjadi korban. Begitu juga dengan terma syahid politik yag digunakan di atas, ianya bermaksud, sekiranya benar-benar mahu menegakkan Islam secara keseluruhannya di dalam negara ini, maka tidak dapat tidak, mereka semua mesti berani melakukannya biarpun kedudukan politik mereka terkorban. Tetapi malangnya tiada siapa yang berdegar-degar mengatakan diri mereka pejuang Islam, sanggup syahid politik kerana Allah semata-mata. Mereka lebih rela dan sanggup mati katak dengan dehem seorang benggali lumpuh.
Rujukan :
1. Penal Code (Act 574), (2009), International Law Book Series, Petaling Jaya,
Selangor, hlmn. 122.
2. Dato' Haji Mohammad Shariff Bin Hj. Abu Samah & Datin Hjh. Asidah Binti Haji Mohd Ali, Undang-Undang Jenayah Di Malaysia, (2009), International Law Book Series, Petaling Jaya, Selangor, hlmn. 65 hingga 87.
© 2012 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.