Oleh : Imran Haaz/M.I.A.
Sebagaimana yang telah ditegaskan di dalam
blog ini sebelum ini, penulisan yang menyentuh mengenai perjanjian Ruh ini
dibuat bagi tujuan perbandingan serta menelusuri akar kepada agama yang satu
yang kemudiannya berpecah-pecah kerana perselisihan yang berlaku.
Al Qur’an menyatakan dengan jelas bahawa
manusia itu berasal dari satu umat yang berpegang kepada satu agama yang
tunggal iaitu Islam.
Pada
mulanya manusia itu ialah umat yang satu (menurut agama Allah yang satu, tetapi
setelah mereka berselisihan), maka Allah mengutuskan Nabi-nabi sebagai pemberi
khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman dengan balasan syurga), dan
pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar dengan balasan azab neraka) dan
Allah menurunkan bersama Nabi-nabi itu kitab-kitab suci yang (mengandungi
keterangan-keterangan yang) benar, untuk menjalankan hukum di antara manusia
mengenai apa yang mereka perselisihkan. Dan (sebenarnya) tidak ada yang
melakukan perselisihan melainkan orang-orang yang telah diberi kepada mereka
kitab-kitab suci itu, iaitu sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan
yang jelas nyata, - mereka berselisih semata-mata kerana hasad dengki sesama
sendiri. Maka Allah memberikan pertunjuk kepada orang-orang y ang beriman ke
arah kebenaran yang diperselisihkan oleh mereka (yang derhaka itu), dengan
izinNya. Dan Allah sentiasa memberi pertunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang di
kehendakiNya ke jalan yang betul-lurus (menurut undang-undang peraturanNya). (al
Baqarah ayat 213)
Kemudian manusia mula berpecah apabila
timbulnya perselisihan. Maka agama Islam yang satu dan tunggal itu kemudiannya
mengalami perpecahan. Perpecahan itu pula adalah akibat hasutan serta tipu daya
syaitan. Syaitan-syaitan ini memusuhi serta membuat kacauganggu kepada
risalah-risalah yang disampaikan oleh rasul-rasul terdahulu.
Demi Allah! Sesungguhnya Kami juga
telah mengutus Rasul- rasul kepada umat-umat yang terdahulu daripadamu (wahai
Muhammad), lalu Syaitan memperelokkan pada pandangan mereka yang ingkar akan
amal-amal mereka yang jahat itu maka dialah menjadi pemimpin mereka pada hari
ini dan mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (an Nahl
ayat 63)
Syaitan yang terdiri dari kalangan Jin dan
manusia sentiasa cuba memesongkan petunjuk-petunjuk yang telah Allah s.w.t.
berikan.
“Dan
demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap nabi itu musuh, yaitu syaitan-syaitan
(dari jenis) manusia dan
(dari jenis) jin,
sebagian mereka membisikkan kepada sebagian yang lain perkataan-perkataan yang
indah-indah untuk menipu (manusia).” (Al-An’am: 112)
Lalu menjadi tanggungjawab orang-orang
Islam untuk membantu kumpulan-kumpulan manusia yang tersesat jalan di dalam
pelbagai sistem kepercayaan serta agama yang wujud kini untuk kembali
disedarkan tentang perselisihan demi perselisihan yang wujud di dalam sistem
kepercayaan mereka. Ibarat menapis emas dari air berselut, satu persatu perkara
yang tidak benar dan tidak betul yang disabitkan dengan Tuhan dan jalan tauhid
sebenar perlu dibersihkan. Ia perlu dibersihkan sehingga mereka nampak apa
isikandungan yang benar dan masih tinggal dan bersisa baki di dalam agama
mereka. Dari sana, mereka akan mula menyedari bahawa mereka sebenarnya perlu
kembali kepada jalan tauhid sebenar. Satu-satunya jalan tauhid sebenar yang
tidak akan tercemar sehingga kiamat yang masih ada kini ialah agama Islam yang
berakar kepada al Qur’an dan sunnah Rasulullah s.a.w.
Cara untuk mengajak mereka untuk kembali
kepada Islam bukanlah dengan cara memulakan usaha tersebut dengan konfrontasi.
Tetapi melalui cara dakwah yang berhikmah.
Dakwah yang berhikmah sentiasa dimulai dengan cara yang ditunjukkan
Allah di dalam al Qur’an. Caranya ada ditunjukkan Allah di dalam al Qur’an di
dalam surah Ali Imran.
Agak mudah bagi mencari sisa dan baki
ayat-ayat Allah di dalam agama seperti Yahudi dan Nasrani. Ia memerlukan satu
usaha yang lebih keras untuk mengkaji serta membuat perbandingan bagi membantu
umat-umat manusia dari lain sistem kepercayaan untuk kembali kepada agama Islam
kini. Tetapi, kesukaran itu bukanlah halangan bagi yang mahu berusaha.
Jika al Qur’an menyatakan semua agama
sebelum Islam dilengkapkan di zaman Rasulullah s.a.w. berasal dari agama yang
satu, ia sesungguhnya merujuk kepada semua. Tidak separuh dan tidak sebahagian.
Tugas kita untuk mengembalikan mereka ke jalan yang benar.
Allah s.w.t. di dalam surah Ali Imran ayat
64 menunjukkan cara terbaik untuk berdialog dan membawa mereka kepada medan
perbincangan supaya dapat mereka kembali ke pangkal jalan.
Maksudnya : Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai ahli kitab, marilah
kepada satu kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua
tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak mempersekutukan-Nya dengan
sesuatu pun, dan kita tidak menjadikan satu sama lain tuhan-tuhan selain Allah.
Jika mereka berpaling, maka katakanlah (kepada mereka). "Saksikanlah
bahawa kami adalah orang muslim." (Surah Ali Imran ayat 64)
Sunnah di dalam cara mengajak mereka untuk
menilai persamaan yang masih berbaki di dalam kitab-kitab mereka dan apa yang
mereka percaya dengan ciri-ciri agama yang diredhai Allah iaitu Islam.
Sebagaimana yang telah disebutkan Allah di dalam surah an Nahl ayat 44 serta
surah an Nahl ayat 63 hingga 64 di bawah :
An Nahl ayat 44
(Kami utuskan Rasul-rasul itu) membawa
keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang membuktikan kebenaran mereka) dan
Kitab-kitab Suci (yang menjadi panduan); dan kami pula turunkan kepadamu (wahai
Muhammad) Al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada
umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka
memikirkannya.
An Nahl ayat 63 hingga 64
63. Demi
Allah! Sesungguhnya Kami juga telah mengutus Rasul- rasul kepada umat-umat yang
terdahulu daripadamu (wahai Muhammad), lalu Syaitan memperelokkan pada
pandangan mereka yang ingkar akan amal-amal mereka yang jahat itu maka dialah
menjadi pemimpin mereka pada hari ini dan mereka akan beroleh azab seksa yang
tidak terperi sakitnya.
64. Dan
tiadalah Kami menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) melainkan supaya
engkau menerangkan kepada mereka akan apa yang mereka berselisihan padanya dan
supaya menjadi pertunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.
Menjadi tugas orang-orang Islam untuk
berusaha dengan segala upaya untuk mengembalikan semua manusia kembali
menyembah Allah.
Al
Maidah ayat 48
Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab
(Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab
Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya.
Maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah
diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa
nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari
kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan)
suatu Syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan
kalau Allah menghendaki nescaya Ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu
dalam ugama yang satu), tetapi Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa
yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat
kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu
semuanya, maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya.
Kita telah lama menyempitkan pusat
pemikiran kita dengan melihat serta menumpukan kepada teks-teks keagamaan yang
dimiliki orang-orang Yahudi dan Nasrani sebagai sumber-sumber ajaran yang yang
dikatakan memang berasal dari sumber Islam di zaman lampau. Tindakan ini
menyebabkan berlaku keterlambatan di dalam usaha-usaha yang dijalankan golongan
sarjana Islam untuk memberi tumpuan kepada teks-teks lain agama yang
dikategorikan sebagai teks agama bukan samawi.
Gesaan ini tidak terkecuali dengan golongan
yang berkiblatkan golongan sofis dan lain-lain agama yang selama ini dilabelkan
sebagai agama bukan samawi. Penelitian yang dibuat selama ini ke atas sebahagian
besar teks yang menjadi sandaran kepada rukun pemikiran mereka dibuat sebelum
ini dibuat di dalam bentuk pendekatan yang menolak serta mengecam. Tetapi satu
prinsip yang dianjurkan oleh al Qur’an di dalam mendekati teks-teks kepercayaan
manusia-manusia yang merupakan pecahan serta serpihan kepada agama Islam yang
lampau telah dilupakan. Samada disengajakan ataupun tidak disengajakan, prinsip
menerangkan perselisihan serta menunjuk lantas menyuluh jalan yang benar sepertimana
yang dianjurkan Allah di dalam ayat 64 surah an Nahl seolah-olah dilupakan.
Penumpuan lebih diberikan kepada mengasingkan secara total serta melabelkan
semua tindakan manusia-manusia Muslim yang cuba menjalankan tanggungjawab
mereka menyahut serta menyambung tugas-tugas yang selama ini dijalankan oleh
para nabi dan rasul dengan label serta kecaman yang memusnahkan.
Hasilnya, usaha yang cuba dilakukan
tersebut terbantut kerana terpaksa menangani halangan yang datangnya dari
kalangan orang-orang Islam itu sendiri. Bukan sedikit masa yang diambil bagi
memperbetulkan tanggapan yang salah dari orang-orang Islam itu sendiri serta
menjelaskan mengenai keperluan perkara seumpama ini dijalankan. Terkadang ia
menimbulkan perpecahan sekiranya kedua-dua pihak tidak dapat berlapang dada di
dalam membiarkan setiap pertikaian mereka ditentukan kembali oleh al Qur’an dan
Sunnah. Emosi dan ego, musuh yang menundukkan Iblis ketika mendapat perintah
Allah untuk sujud kepada Adam a.s. satu ketika dahulu, kerap kali menjangkiti
ramai di kalangan kita lantas kita gagal menjadikan al Qur’an serta as Sunnah
sebagai pemutus kepada peselisihan dan pertikaian sesame kita. Berlapang dada
itu hanya milik manusia-manusia ikhlas yang benar-benar mahu seluruh
kehidupannya menurut sebagaimana yang telah ditentukan Allah.
Allah s.w.t. secara terang dan jelas
memberikan contoh-contoh bahawa terdapat sumber-sumber ajaran Islam yang lampau
yang telah dipesongkan. Bagi yang masih wujud tetapi masih berkeadaan tercemar
dengan hasil tangan manusia, menjadi tugas manusia-manusia Muslim itu sendiri
untuk menilai, mengkaji dan menjelaskan setiap perselisihan yang terdapat di
dalam teks tersebut. Banyak penulisan di dalam blog satuhala ini telah dibuat
bagi menunjukkan bagaimana al Qur’an digunakan sebagai Furqan bagi membezakan
antara yang benar dan yang tidak sebagaimana yang terdapat di dalam teks-teks
agama lampau. Allah s.w.t. menyatakan dengan jelas di dalam surah ali Imran
ayat 3 hingga 4 seperti berikut:
Ia menurunkan kepadamu (wahai Muhammad)
Kitab Suci (Al-Qur’an) dengan mengandungi kebenaran, yang mengesahkan isi
kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripadanya, dan ia juga yang
menurunkan Kitab-kitab Taurat dan Injil.
Sebelum (Al-Qur’an diturunkan), menjadi
petunjuk bagi umat manusia. Dan Ia juga yang menurunkan Al-Furqaan (yang
membezakan antara yang benar dengan yang salah). Sesungguhnya orang-orang yang
kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah itu, bagi mereka azab seksa yang
amat berat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi berhak membalas dengan azab
seksa (kepada golongan yang bersalah).
Bagi teks serta sumber-sumber ajaran Islam
lampau yang telah hilang dan tidak dapat dikesan samasekali, Allah s.w.t.
memuatkan kembali sari dan pati dari risalah tersebut dan dimuatkan semula ke
dalam al Qur’an bagi tujuan peringatan dan pemuliharaan.
Antaranya Suhuf
Ibrahim a.s. dan Suhuf Musa a.s. .
Ahlus Sunnah Wal Jamaah secara sepakat
mempersetujui bahawa selain dari kitab-kitab yang diberikan kepada nabi dan
rasul-rasul terdahulu, terdapat juga suhuf yang diturunkan kepada para nabi dan
rasul.
Perbezaan antara kitab dan suhuf adalah
sebagaimana berikut. Di dalam perbahasan rukun iman ke empat iaitu beriman
kepada kitab, kitab sentiasa dirujuk sebagai kutubu al ilaahiah (kitab-kitab ketuhanan). Ia merupakan Kalamullah
yang diwahyukan Allah kepada rasul-rasulNya yang mengandungi syariat dan ajaran
agama. Kitab-kitab yang terbesar dari kitab-kitab ketuhanan yang juga
disebutkan di dalam al Qur’an yang mana wajib bagi umat Islam ketahui dan
beriman kepadanya dengan jalan tafsil
(satu persatu) ialah seperti berikut. Zabur, Taurat, Injil dan al Qur’an.
Dikalangan 4 yang dinamakan ini, hanya al Qur’an satu-satunya kitab yang masih
kekal di dalam bentuk asal sebagaimana yang telah diwahyukan. Malah al Qur’an
juga diberikan jaminan oleh Allah bahawa ianya tidak akan dicemari oleh apa jua
makhluk dan keadaan sehingga hari kiamat. Ia kitab yang terpelihara dan turut
juga digunakan untuk mengesahkan serta mengenalpasti perselisihan-perselisihan
yang terdapat di dalam kitab-kitab yang sebelumnya. Kutubu al ilaahiyah tidak terhad kepada empat kitab utama seperti
disebutkan di dalam al Qur’an. Bersandarkan jumlah nabi dan rasul yang ramai
serta tidak disebutkan di dalam al Qur’an nama dan tempat di mana mereka
dilantik, kita tidak menolak kemungkinan terdapat pelbagai kitab lagi yang ada dan
mungkin pada masa kini masih lagi wujud tetapi bukan di dalam bentuk wahyunya
yang asal. Cuma tidak harus bagi Muslim
mensabitkan kitab-kitab tersebut kepada Allah. Paling jauh yang boleh
dilakukan ialah menyatakan adanya kemungkinan ianya berasal dari ajaran tauhid
dari agama Islam yang lampau. Itupun setelah semua ciri-ciri sebagaimana yang
harus ada pada sesebuah kitab dari Allah seperti isikandungan yang menjelaskan
tentang KeEsaan Allah, sifat-sifat Allah, jalan penetapan iktikad dan tauhid,
mengingatkan manusia sebagai makhlukNya, jalan-jalan manusia menuju redhaNya, memperingatkan
manusia kembali tentang perjanjian Ruh antara mereka dan Allah, mengandungi hukum-hukum,
ajaran-ajaran, nasihat-nasihat, wa’ad dan wa’id (janji baik dan janji buruk), janji
bahawa bumi akan diwarisi oleh orang-orang yang beriman serta beramal soleh, khabar
yang menggembirakan dan yang menakutkan, penegasan bahawa tiada siapa boleh
lepas dari azab Allah jika melakukan kejahatan, kisah-kisah umat terdahulu dan
janji Allah untuk terus mengirimkan kitab sebagai petunjuk dan diarahkan mereka
mengikutinya serta berita tentang kedatangan rasul terakhir yang akan
mengesahkan kitab-kitab yang diimani mereka dan mereka diperintahkan
menerimanya dikenalpasti dan tidak bercanggah dengan apa yang ditegaskan di
dalam al Qur’an.
Berkenaan suhuf, ia merupakan Kalamulllah
yang diwahyukanNya kepada nabi-nabi dan rasul-rasul yang tidak dikumpulkan dan
dijadikan sebagai kitab yang khas. Ia biasanya hanyalah merupakan wahyu-wahyu
yang termuat di dalam lembaran-lembaran ringkas seperti surat pekeliling dan
catatan-catatan yang dimuatkan ke lembaran bertulis.
Jumlahnya disepakati tetapi tidak terhad
kepada suhuf berikut:
- 10 Suhuf
yang diturunkan kepada Adam a.s.
- 50 Suhuf
yang diturunkan kepada Nabi Syith a.s.
- 10 Suhuf
yang diturunkan kepada Nabi Idris a.s.
- 10 Suhuf
yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim a.s.
- 10 Suhuf
yang diturunkan kepada Nabi Musa a.s.
Allah s.w.t. merekodkan di dalam al Qur’an
isikandungan suhuf Ibrahim a.s. dan Musa a.s.. Suhuf-suhuf yang disepakati
ulama’ sebagai telah hilang dan tidak lagi wujud pada masa kini. Isikandungan
seperti berikut :
An
Najm ayat 36 hingga 55
- Atau
belumkah ia diberitahu akan apa yang terkandung dalam suhuf-suhuf Nabi
Musa ;
- Dan juga
(dalam suhuf-suhuf) Nabi Ibrahim yang memenuhi dengan sempurnanya (segala
yang diperintahkan kepadanya)?
- (Dalam
Kitab-kitab itu ditegaskan): Bahawa sesungguhnya seseorang yang boleh
memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya
sahaja);
- Dan bahawa
sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa
yang diusahakannya;
- Dan bahawa
sesungguhnya usahanya itu akan diperlihatkan (kepadanya, pada hari kiamat
kelak);
- Kemudian
usahanya itu akan dibalas dengan balasan yang amat sempurna;
- Dan bahawa
sesungguhnya kepada hukum Tuhanmu lah kesudahan (segala perkara);
- Dan bahawa
sesungguhnya, Dia lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa,
dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis;
- Dan bahawa
sesungguhnya, Dia lah yang mematikan dan menghidupkan;
- Dan bahawa
sesungguhnya, Dia lah yang menciptakan pasangan - lelaki dan perempuan, -
- Dari
(setitis) air mani ketika dipancarkan (ke dalam rahim);
- Dan bahawa
sesungguhnya, Dia lah yang tetap menghidupkan semula (makhluk-makhluk yang
mati);
- Dan bahawa
sesungguhnya, Dia lah yang memberikan (sesiapa yang dikehendakiNya) apa
yang diperlukannya dan memberikannya tambahan yang boleh disimpan;
- Dan bahawa
sesungguhnya, Dia lah Tuhan (Pencipta) "Bintang Syikra;
- Dan bahawa
sesungguhnya, Dia lah yang membinasakan kaum "Aad" yang pertama
(kaum Nabi Hud), -
- Dan kaum
"Thamud" (kaum Nabi Soleh). Maka tidak ada seorangpun (dari
kedua-dua kaum itu) yang dibiarkan hidup.
- Dan kaum
Nabi Nuh sebelum itu (telah juga dibinasakan). Sesungguhnya mereka adalah
orang-orang yang sangat zalim dan sangat melampaui batas.
- Dan
bandar-bandar yang ditunggang balikkan itu, Dia lah yang (mengangkatnya ke
angkasa dan) menghempaskannya ke bumi;
- Lalu
(penduduk) bandar-bandar itu diliputi azab seksa yang meliputinya.
- Maka yang
mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhanmu (yang tidak terhingga itu)
engkau ragu-ragukan (wahai manusia)?
Begitu juga dengan pengajaran dan
peringatan yang dimuatkan Allah di dalam surah al A’laa yang disudahi dengan
ayat berikut :
Al
A’laa ayat 18 hingga 19
- Sesungguhnya
(keterangan-keterangan yang dinyatakan di dalam surah ini) ini ada
(disebutkan) di dalam Kitab-kitab yang terdahulu, -
- Iaitu Suhuf
Nabi Ibrahim dan Nabi Musa.
Perjanjian
Ruh di dalam teks Yunani
Jika sebelum ini, saya telah mengemukakan
contoh di dalam ajaran Orphic bilamana topik mengenai Ruh, asal usulnya,
kewujudannya sebelum jasad, perjanjian antara Ruh dan Pencipta, penggabungannya
dengan jasad serta destinasi Ruh selepas kematian berlaku dibincangkan.
Penulisan kali ini masih lagi menumpukan
subjek perjanjian Ruh yang ditemui masih berbaki di dalam ajaran-ajaran
falsafah Yunani. Agama dikenali dengan pelbagai nama rujukan sejak dari zaman
Adam a.s. Ia dirujuk dengan gelaran yang pelbagai sejak kemunculan manusia di
dalam dunia.
Pada zaman keagungan peradaban Yunani, ia
dikenali sebagai falsafah. Sepertimana nasib yang dialami oleh Bani Israel dan
Nasrani, teks peradaban mereka juga telah dicemari dengan unsur-unsur yang
menjauhkan ia dari maksud-maksud asal. Tetapi bukanlah sukar untuk menelusuri
akar ajaran falsafah Yunani. Syaratnya, segala-galanya perlu dilihat dari
perspektif al Qur’an dan as Sunnah. Ia sangat memudahkan bagi membolehkan
tapisan demi tapisan dapat dibuat sehingga apa yang sebenarnya mungkin disebut
oleh tokoh-tokoh falsafah Yunani dikenalpasti maksud sebenarnya.
Di dalam Phaedo, sebuah teks yang memuatkan
dialog di antara Socrates dan seorang pengikutnya yang menyusup masuk ke
penjara yang menempatkannya. Socrates dipenjarakan kerana dia mengajarkan
kepada manusia-manusia di Athens supaya menyembah Tuhan yang Esa. Bagi yang
gagal memahami permainan bahasa Socrates sebagaimana yang dicatatkan oleh Plato,
anak muridnya, mereka akan segera menyabitkan Socrates dan ajarannya dengan
pantheism Greek. Tetapi pada hakikatnya, Socrates pada setiap masa di dalam
kehidupannya sentiasa mengajak umat manusia di Greek pada ketika itu untuk
meninggalkan kebodohan dan mula menggunakan akal untuk menilai serta
mempersoalkan setiap perkara yang mereka lakukan sebagai ikut-ikutan dari
amalan nenek moyang mereka.
Apabila dibicarakan dan diputuskan hukuman
bunuh ke atasnya, Socrates lantas menyatakan kepada Meletus sebab-sebab Meletus
membuat pertuduhan ke atasnya. Socrates menyatakan bahawa terdapat hanya tiga
sebab yang membuat dia dibawa ke mahkamah untuk pertuduhan. Yang pertama ialah
kerana Meletus menuduh Socrates menghina tuhan-tuhan yang disembah orang-orang
Greek. Kedua kerana Meletus menyatakan bahawa Socrates merosakkan pemikiran
anak-anak muda Greek dengan fahaman dan pemikirannya. Ketiga kerana Socrates
mengamalkan sebuah agama yang melibatkan perkara-perkara ghaib.
Kisah konflik yang dimulakan Meletus ini
terhadap Socrates terdapat di dalam teks Apology yang disusun oleh Plato. Meletus
salah seorang sasterawan dan penyair Greek bersama dengan Anytus si ahli
politik merangkap tukang dan Lycon si pemidato membuat satu pakatan untuk
menjatuhkan serta menghapuskan Socrates samasekali dari bumi Greek. Ia bersabit
bangkit rasa tidak berpuas hati golongan-golongan yang diwakili mereka apabila
status kebijaksanaan mereka menjadi subjek pertikaiaan dan sessi soaljawab dengan Socrates.
Socrates tidak mendakwa dirinya bijak. Dia
cuma mahu membuktikan kata-kata Oracle of Delphi menyatakan kepada sahabatnya
bahawa di dalam Greek, tiada manusia yang lebih bijak dan hebat cara
pemikirannya melainkan Socrates. Bermula dari situ, Socrates mencari-cari semua
orang yang dianggap bijak oleh masyarakat Athens bagi melihat dan mengukur kebijaksaan
mereka. Ia bagi membolehkan dirinya kembali kepada mereka-mereka yang
mengagungkan pemikirannya untuk menunjukkan bahawa Oracle of Delphi itu silap
dengan menunjukkan kepada mereka bahawa di Athens, ada lebih ramai manusia yang
lebih bijak dari dirinya.
Lalu Socrates mengelilingi Athens untuk
mencari ‘orang-orang yang dianggap bijak’ tersebut. Bermula dengan berdialog
dan bersoaljawab dengan golongan ahli politik, kemudian Socrates mencari
golongan penulis, sasterawan dan penulis persembahan. Golongan terakhir yang
ditemuinya untuk bersoaljawab ialah golongan tukang. Tukang-tukang di Athens bukanlah tukang-tukang
biasa. Mereka ialah Pembina ketamadunan serta bangunan-bangunan hebat yang
hingga kini masih utuh wujud dan dapat dilihat generasi pada hari ini. Tindakan
Socrates inilah yang menyebabkan timbulnya rasa tidak berpuas hati dikalangan
para penyair, pemidato, ahli potik dan tukang-tukang yang sentiasa dipandang
tinggi di dalam masyarakat Greek.
Menurut katanya, Socrates hanya mahu
membuktikan dirinya sendiri tidak sebijak yang Oracle of Delphi katakan.
Tetapi, di dalam pencarian untuk meenemui manusia-manusia yang lebih bijak dari
dirinya, dia mendapati bahawa manusia-manusia yang ditemuinya itu tidak sebijak
sepertimana yang digambarkan. Kerapkali, apabila bersoaljawab dengan Socrates,
mereka sendiri tidak tahu apa sebenarnya yang mereka rasakan tahu. Inilah yang
menyebabkan Socrates membuat kesimpulan berikut bahawa dia, Socrates, berada di
dalam kedudukan pemikiran yang lebih baik berbanding mereka-mereka yang
dikatakan serta sering dianggap sebagai bijak yang ditemuinya.
Sekurang-kurangnya bagi Socrates, dia tahu bahawa dia tidak tahu. Untuk
perkara-perkara yang dia sendiri tiada pengetahuan mengenainya, dia dengan
tegas menyatakan dia tidak tahu. Manakala untuk perkara-perkara yang dia tahu,
dia mempertahankannya sehingga nyawanya menjadi taruhan. Socrates sentiasa
mengingatkan kepada mereka-mereka yang didebatkannya tentang hikmah nasihat
yang diukir pada gerbang Kuil Apollo di Delphi yang berbunyi seperti berikut : gnōthi
seauton yang membawa maksud ‘Kenali Dirimu’ (Know Thyself).
Bukanlah kerana dia
beriman dengan pernyataan tersebut, tetapi mempersoalkan kewajaran
mereka-mereka yang mendakwa diri mereka bijak dan sentiasa mendabik dada
mengatakan mereka memegang dengan prinsip agama anutan awam di sana yang tidak
seiring dengan sifat dan perlakuan yang ada pada diri mereka sendiri. Jika
tidak tahu, bagi Socrates, mengaku sahaja tidak tahu dan tidak perlu memandai.
Kerap kali apabila sesi dialog dan tanya jawab yang dilakukan oleh
Socrates terhadap semua personaliti tersebut, sesi tersebut akan turut
disaksikan para anak muda dan orang ramai yang seronok menyaksikan tokoh-tokoh
yang dipandang tinggi oleh masyarakat mereka berhadapan dengan soaljawab dengan
Socrates. Kerap kali juga apabila mereka gagal untuk berhujah dengan Socrates,
mereka terasa seperti diri mereka ditertawakan oleh anak-anak muda yang
mengekori Socrates ke mana sahaja dia berjalan. Mereka merasakan reputasi
mereka mula terancam dengan tindakan Socrates. Bilangan yang mengikuti Socrates
mulai bertambah dengan banyaknya. Kebanyakan dari golongan biasa yang tiada
sebab untuk berasa terancam dengan ‘agama baru’ yang dibawa oleh Socrates.
Lalu, apabila setiap kali Socrates berdialog dengan lebih ramai dari
golongan penyair, penulis persembahan, politikus dan tukang-tukang yang hebat
di Greek, maka setiap kali itu jugalah Socrates merasakan tindakannya di dalam
mencari dan menyampaikan kebenaran mengundang lebih banyak musuh kepada
dirinya. Kemuncaknya ialah apabila Meletus, Anytus dan Lycon membuat satu
pakatan untuk mengheret Socrates ke muka pengadilan bagi tujuan memusnahkannya
sama sekali. Mereka merekasaya 3 pertuduhan sepertimana yang telah dijelaskan
di atas kepada Socrates.
Untuk pertuduhan pertama, iaitu Socrates
menghina tuhan-tuhan sembahan orang-orang Greek dan Socrates dikatakan tidak
percaya dengan kewujudan Tuhan, berikut jawapan Socrates kepada para
penuduhnya. Socrates menyatakan bahawa bukanlah dia seorang ateis yang tidak
menyembah mana-mana Tuhan. Tetapi jika perkataan ateis yang disabitkan
kepadanya kerana dia menolak untuk menyembah bulan dan matahari sebagai tuhan,
maka dia rela digelarkan sebagai seorang ateis.
Socrates seorang yang bijak bermain bahasa
dan logik. Ketika Meletus berkeras menyatakan bahawa Socrates menolak untuk
mengatakan bulan dan matahari sebagai tuhan dan menyatakan matahari dan bulan
itu hanyalah batuan dan objek ciptaan, maka Socrates mula mempamerkan
kehebatannya untuk mengalihkan pertuduhan tersebut ke atas sistem pemerintahan
Greek kerana membiarkan buku-buku tulisan Anaxagoras dari Clazomenae dijual dan
disebarkan di dalam pasaran. Socrates menyatakan bahawa untuk menuduh dia yang
membawa ajaran bahawa matahari dan bulan itu bukan Tuhan sebagaimana yang
didakwa Meletus, perbuatan itu baginya merupakan satu pertuduhan yang tidak
tepat dan tidak bertanggungjawab. Malah menurut Socrates, ajaran Anaxagoras
telah tersebar meluas di kalangan masyarakat Greek dan adalah sangat melucukan
sekiranya dia mengaku yang doktrin bulan dan matahari itu bukan Tuhan sebagai
doktrin ciptaannya. Baginya semua orang tahu bahawa doktrin itu dipopularkan
oleh Anaxagoras.
Jadi tuduhan pertama yang menyatakan Socrates sebagai seorang
ateis disangkalnya dengan pernyataan bahawa dia memang tidak menyembah
tuhan-tuhan yang disabitkan dengan sifat-sifat kelemahan makhluk, tetapi dia
menyembah Tuhan yang Esa yang mempunyai ciri-ciri selain dari tuhan yang
dipopularkan di dalam pantheism Greek.
Untuk pertuduhan kedua bahawa dia
merosakkan pemikiran dan mendatangkan kemudaratan kepada anak-anak muda dengan gaya,
cara dan ajarannya yang menjauhkan mereka dari doktrin anutan awam, Socrates
berhujah seperti berikut. Jika benar ada wujudnya seseorang yang boleh
merosakkan dan mendatangkan kemudaratan, tentu sahaja orang ramai akan menjauhi
figura tersebut kerana takut akan kemudaratan yang boleh menimpa mereka
sekiranya mereka bersama dengannya. Dia mengatakan bahawa orang-orang jahat,
tentu sahaja akan memberikan kesan jahat kepada mereka-mereka yang berada di
sekeliling mereka. Tetapi perkara itu tidak berlaku kepada dirinya dan
mereka-mereka yang semakin ramai menjadi pengikutnya. Lagi pula menurut
Socrates, sekiranya pun benar ajaran-ajaran atau perlakuannya mendatangkan
kesan buruk kepada orang-orang disekelilingnya, maka menurut undang-undang di
Greek, perkara seumpama itu tidak boleh dibawa ke muka pengadilan di dalam
mahkamah. Adalah menjadi kewajiban di dalam masyarakat tersebut untuk menegur
secara berhadapan dan tertutup dari pengetahuan awam supaya kesalahan tersebut
dapat ditegur dan diperbetulkan. Cara sebegini membolehkan mereka-mereka yang
bersalah ditegur dengan cara yang berhemah dan tidak memalukan tanpa perlu
membawa perkara seumpama ini ke mahkamah untuk dijadikan perhatian awam. Jadi,
pertuduhan kedua ini tidak sah menurut Socrates. Bukan sahaja ia sekadar
pertuduhan malah cara isu itu ditangani juga tidak mengikut norma aturan yang
telah menjadi budaya masyarakat di sana.
Untuk pertuduhan ketiga bahawa Socrates
mengajarkan kepada anak-anak muda tentang perkara-perkara ghaib, Socrates
mempertahankan dirinya dengan berkata mana mungkin boleh wujud manusia yang
percaya kepada bunyian seruling tanpa dirinya meyakini bahawa wujudnya si
peniup seruling. Dia juga memberikan beberapa contoh lain yang menunjukkan
bahawa alam ghaib itu wujud dan adalah satu bentuk kebodohan bagi mana-mana
manusia menafikan kewujudannya. Kemudian Socrates bertanyakan kepada Meletus,
apakah lojik disebalik pertuduhan ketiga ini sekiranya perkara ghaib yang
diajarkan Socrates itu merujuk kepada kewujudan Tuhan. Sedangkan di dalam
tuduhan Meletus yang pertama, Meletus menyatakan bahawa Socrates merupakan
seorang ateis.
Jadi, pertuduhan ketiga ini sendirinya boleh terbatal jika tuduhan
pertama itu dianggap benar.
Setelah berdialog dan berhujah dengan hujah
yang tidak terlawan sepertimana yang dimuatkan di dalam Apology, Socrates tetap dijatuhkan hukuman sebagai bersalah dan
dihukum meminum racun pohon Hemlock. Socrates tidak terkejut dengan keputusan
tersebut. Dia menjangkakan jumlah juri yang akan menetapkan hukuman mati ke
atasnya lebih ramai dan keputusan tersebut akan menjadi berat sebelah. Tetapi
tanpa disangkanya, hukuman mati yang dijatuhkan ke atasnya hanya melibatkan
perbezaan 30 undi. Ia sesuatu yang berada di luar jangkaan Socrates.
Seorang insan yang hebat bagi Socrates
ialah insan yang tidak akan berganjak daripada segala apa yang dia percaya telah
kemas terpahat kukuh di dalam dirinya. Sekalipun nyawa menjadi taruhan, sekali
seorang lelaki atau insan yang telah memegang dengan kukuh terhadap apa yang
dia percaya, dia akan terus berpegang teguh kepada kepercayaannya itu. Bukan
seperti politikus bacul tempatan, tidak kira apa jua objek yang diletakkan di
atas kepala mereka, mereka menyembah pengundi bagaikan tuhan, seolah-olah hidup
mati mereka ditentukan oleh manusia-manusia yang bakal mengundi mereka.
Walaupun undang-undang Greek membenarkan
rayuan dibuat, tetapi Socrates menolak untuk melakukan perkara demikian. Dia
menyatakan kepada para juri, memang benar dia mempunyai ahli keluarga dan
bukanlah dia wujud dan muncul ke dunia secara sendirinya sepertimana di dalam
mitos Homer bilamana manusia dapat muncul dari pokok Oak ataupun batu. Tetapi
dia tidak akan bertindak sama seperti manusia-manusia lain yang pengecut dengan
mengheret anak-anak dan isterinya ke hadapan para juri bagi meminta simpati.
Dia tidak akan merayu. Malah baginya dengan merayu supaya hukuman tersebut
diringankan atau memohon supaya dia dibebaskan, ia samalah dengan suatu
perbuatan manusia pengecut. Dia telah redha dengan kehendak Tuhan yang telah
mengaturkan dia dihukum bagi membuka ruang kepada para pengikutnya untuk
bangkit nanti. Tidak mungkin sesuatu perancangan Tuhan itu buruk bagi dirinya.
Mati bagi Socrates ialah sesuatu yang
sangat didambakan. Baginya, kematian kerana berjuang di atas kehendak Tuhan
ialah kunci kepada permulaan kebahagiaan. Baginya lagi, mana mungkin seseorang
yang telah secara dasarnya dan dalam akar kepercayaannya percaya bahawa
kematian di dalam perjuangan itu. Malah Socrates menyatakan secara terang dan
jelas kepada para juri dihadapannya, ‘Apalah yang hendak ditakutkan dengan
kematian jika seseorang itu telah yakin bahawa perkara terbaik yang boleh
mendatangi manusia di dalam hayatnya ialah bila kematian menjemputnya untuk
kembali. Tetapi malang sekali apabila manusia-manusia yang tertipu, mempunyai
perasaan takut kepada kematian.’ Ketakutan yang langsung tiada asasnya kecuali
kepada golongan yang terpesona dengan dunia.
Lalu Socrates menyatakan dengan tegas
kepada para juri tersebut, alasan kedua dia tidak membuat rayuan ialah kerana
tindakannya itu akan menyebabkan para juri yang telah membuat keputusan awal, seolah-olah
kelihatan tidak menjalankan tanggungjawab mereka dengan penuh amanah. Ini
kerana, mereka telah diamanahkan oleh pemerintah untuk berada di sana bagi
mendengar, membuat penilaian, kemudian pertimbangan dan akhir sekali menetapkan
hukuman yang dirasakan paling adil. Maka sekiranya, Socrates membuat rayuan dan
didapati terdapat perubahan kepada keputusan awal, ia bermakna para juri semasa
membuat keputusan awal tidak melaksanakan amanah dengan jujur.
Dari sebab itu,
dia menyatakan bahawa sepanjang hidupnya dia telah berjuang dan mengajak
manusia untuk melakukan kebaikan dan sudah semestinya pada masa-masa yang
berbaki di dalam hidupnya itu dia tidak mahu menyuruh dan meletakkan para juri
yang telah menghukumnya di dalam satu keadaan yang memungkinkan mereka tidak
menjalankan amanah mereka dengan jujur. Sindiran tajam Socrates difahami oleh
mereka yang memahaminya. Bagi Meletus dan sekutu mereka, ia satu kejayaan
apabila Socrates dihukum bunuh. Tetapi tidak mereka tahu bahawa Socrates sangat
senang dengan keputusan itu. Ini kerana jauh disudut akar hatinya, dia tahu
pengorbanannya tidak dipersia-siakan Tuhan.
Apabila dia dipenjarakan, beberapa
pengikutnya menyusup masuk ke dalam penjara menawarkan kepadanya peluang untuk
melarikan diri. Segalanya telah disiapkan. Hanya memerlukan persetujuan
Socrates untuk berkata ya kepada pelan melarikan diri. Socrates bukanlah
seperti politikus proksi dajjal pengecut tempatan apabila dipenjarakan. Dia
tidak bersungut tentang dinding bercat arsenik, patah tengkuk, sakit belakang
yang mengakibatkannya tidak mampu goyang kepada rentak kopi dangdut dan
sebagainya.
Socrates menegur pengikutnya kerana mencadangkan dia melarikan
diri.
Kisah penyeludupan masuk pengikutnya ke
dalam penjara dicatatkan pula di dalam Crito bersempena dengan nama pengikutnya
yang menyusup masuk ke sana. Mendengar cadangan tersebut, Socrates menolak. Crito
membantah penolakan Socrates dengan mengatakan Socrates perlu memikirkan
tentang pengikut-pengikutnya yang amat menyayangi dirinya. Antara mereka
termasuk Crito yang mempunyai kemampuan dari segi kewangan dan keupayaan dalam
mengatur rancangan untuk membawa Socrates keluar. Crito merayu supaya Socrates
mempertimbangkan apa nanti kata pengikut-pengikut Socrates yang lain sekiranya
Crito gagal membawa pulang Socrates. Socrates tetap menolak dan mengatakan
bahawa dia tidak akan melawan takdir yang telah ditetapkan Tuhan ke atasnya
pada hari tersebut. Dan dia menyatakan bahawa tindakannya itu tidak dihalang
oleh suara ghaib yang selalu mendatanganinya setiap kali dia berkemungkinan
tersilap langkah. Kata Socrates, suara itu yang digelarkannya sebagai Daemon (I.H – lebih kepada bersifat dengan sifat
malaikat dan jangan disalahtafsir sebagai demon, syaitan dan sebagainya)
tidak pernah gagal mendatanginya bilamana dia hampir melakukan sebarang
tindakan silap. Socrates menyatakan seumur hidupnya, suara itu akan sentiasa
mendatanginya untuk menghalanginya daripada melakukan kesalahan dan kesilapan.
Dari situlah Socrates mengenali perbuatan-perbuatan baik dan sepatutnya
dilakukan dan perbuatan yang harus dielakkan.
Dan apabila Socrates mahu keluar
kediamannya bagi menghadiri perbicaraan yang telah ditetapkan ke atasnya
sebelum ini, suara daemon tidak hadir
bagi menghalangnya. Socrates tahu bahawa apa yang bakal dilakukannya dan
dihadirinya pada hari itu merupakan perkara yang betul dan telah ditakdirkan
Tuhan ke atasnya untuk melaluinya. Ini kerana suara Daemon tidak datang untuk menghalangnya. Dari situ Socrates tahu
bahawa tindakannya betul dan dia melakukan perkara yang telah ditakdirkan ke
atasnya.
Semasa mula Crito menyusup masuk ke dalam
sel yang menempatkan Socrates, dia melihat Socrates sedang tidur nyenyak dan
penuh ketenangan. Tidak seperti mana-mana banduan yang bakal dihukum bunuh pada
keesokan harinya, Socrates dilihat Crito dirahmati dengan perasaan tenang dan
mendapat tidur yang sangat nyenyak. Lalu Crito mengambil keputusan untuk
menunggu Socrates hingga terbangun sendiri. Apabila Socrates bangun pada tengah
malam, dia terkejut melihat Crito berada di dalam sel penjaranya. Socrates
menceritakan bahawa dia bermimpi seorang wanita cantik mendatanganinya dan
memberitahu kepada Socrates bahawa mereka akan berjumpa pada sekian-sekian hari
di sebuah tempat nanti. Dari mimpi itu, Socrates mengetahui tarikh bilamana
hukuman mati ke atasnya bakal dijalankan.
Semasa sedang di dalam proses memujuk
Socrates untuk mengikutinya melarikan diri, Socrates dan Crito berdialog dan
memeneliti persoalan halatuju manusia selepas mati. Ini kerana Socrates mahu
Crito memahami bahawa apa yang bakal berlaku kepada dirinya nanti bukanlah
suatu perkara yang buruk tetapi perkara terbaik di dalam hidupnya.
Bermula dari dialog itu muncullah soal
kewujudan ruh disentuh di dalam dialog Socrates apabila Socrates cuba
meyakinkan Crito bahawa manusia itu terdiri dari jasad dan ruh. Kematian itu
hanya melibatkan penghantaran jasad kembali ke tempat asalnya iaitu tanah dan
ruh kembali kepada Tuhannya. Socrates menyatakan ruh mengenali Tuhannya. Yang
sering melupakan Tuhan ialah manusia yang merupakan campuran jasad dan ruh.
Crito menjadi bingung dengan pernyataan
Socrates bahawa Ruh kenal Tuhannya dan tahu mengenai janji-janjinya dengan
Tuhan. Tetapi kenapa manusia sepertinya dan yang lain-lain yang berada di Greek
tidak mengingati tentang perjanjian yang pernah dibuat antara Ruh dengan Tuhan.
Lalu Socrates menjelaskan bahawa butir perjanjian itu tidak diingati manusia
kerana terdapat beza yang jelas antara dunia ruh dan dunia jasad. Ruh semasa ia
berada di alamnya yang sendiri, melihat, menilai serta merasa menggunakan
keupayaan asalnya tanpa melalui medium tertentu yang menjejaskan penilaiannya.
Alam ruh dan jasad itu tidak sama. Tetapi bagi tujuan melahirkan makhluk yang
bernama manusia, ruh dan jasad digabungkan.
Kelupaan itu berlaku apabila ruh itu tidak
lagi melihat, mendengar dan merasa menggunakan keupayaannya sendiri, tetapi
menggunakan indera yang dimiliki jasad zahir yang ditumpanginya. Penyesuaian
yang cuba dilakukan untuk melihat dunia melalui indera zahir yang panca,
menjadikan sesuatu perkara yang selama ini dapat difahami dengan sekali lihat,
dengar dan rasa, berubah kepada sesuatu yang asing dan tidak sama seperti
sebelumnya di alam ruh. Maka kekeliruan itu berlaku dan penumpuan ruh untuk mengingati
perjanjiannya dengan Tuhan yang menciptakannya tertumpu pula kepada usahanya
untuk menyesuaikan diri bergerak, mendengar, melihat dan merasa. Dari sini
kelupaan itu berlaku. Dan manusia-manusia yang terlupa perlu diperingatkan kembali
akan peranan ruh dan destinasi ruh yang akan kembali kepada Tuhannya selepas
kematian.
Penelitian saya sendiri ke atas teks Crito
dan dibandingkan kembali dengan al Qur’an dan As Sunnah berkenaan ruh,
menyaksikan bahawa selepas sahaja dialog Socrates menjelaskan bagaimana
kekeliruan serta kelupaan yang berlaku ke atas ruh, ternampak jelas ada
suntingan atau kemasukan unsur-unsur asing yang merosakkan keaslian teks asal
sebagaimana ianya dicatatkan di zaman Plato.
Selepas sahaja teks mengenai penjelasan
bagaimana Socrates menjelaskan tentang kekeliruan ruh supaya manusia tidak
terlupa tentang asal usul, janji serta jalan pulang ruh kepada Tuhannya, teks-teks
klasik tersebut tercemar dengan idea-idea alam barzakh yang berasal dari kitab
Mahabharata di dalam agama Hindu.
Kenapa pernyataan sedemikian dinyatakan?
Ini kerana penelitian dan pengamatan yang dilakukan ke atas hampir semua teks
yang melibatkan watak Socrates bermula dari Plato, Xenophon dan malah
Aristophanes yang mempersendakan karakter Socrates di dalam The Clouds, tidak
mempertikaikan pendirian Socrates yang menyatakan dia tidak akan bercakap atau
berbicara tentang perkara-perkara yang tidak diketahuinya. Sebagaimana yang
telah dijelaskan di dalam penulisan pada bahagian di atas, Socrates menyatakan
dengan jelas, bahawa kebijaksanaan yang sentiasa cuba disabitkan oleh orang-orang
di Athens ke atasnya hanyalah kerana dia tahu yang dia tidak tahu.
Begitu juga dengan keadaannya apabila teks
Crito mulai meneroka persoalan-persoalan yang menjauhi dasar yang dipegang
Socrates iaitu untuk tidak berbicara perkara yang dia sendiri tidak tahu. Malah
di dalam Phaedo dan Crito itu sendiri pada permulaannya, Socrates menyatakan
bahawa persoalan mengenai Ruh ialah persoalan yang manusia tidak mempunyai
pengetahuan yang cukup mengenainya. Apabila teks Crito mula berbicara tentang
nasib ruh dan perkara-perkara yang akan menimpa ruh di atas kesalahan-kesalahan
mereka di dunia, saya dapat menghidu ianya bukan teks atau cerita asal yang
boleh dikaitkan dengan Socrates. Saya juga menolak ianya dicatatkan oleh Plato.
Tetapi terdapat kemungkinan ianya dimasukkan oleh catatan-catatan komentar atau
masukan idea-idea asing oleh mereka-mereka yang melakukan suntingan ke atas
teks-teks tersebut.
Amat jelas bahawa di dalam teks berjudul Phaedo
sebaik sahaja Socrates menjelaskan kepada Cebes tentang keperluan bagi manusia
untuk diperingatkan kembali tentang perjanjian ruh antara mereka dengan Tuhan,
berlakunya perubahan trajektori watak Socrates yang sebelum ini yang tidak akan
menyentuh perihal perkara-perkara yang tidak diketahuinya. Selepas dialog
dengan Crito di dalam penjara yang dicatatkan di dalam Crito, Socrates dicatatkan
berdialog dengan Crito, Simmias, Cebes dan Phaedo menjelang perlaksaan hukuman
mati ke atasnya. Ia dicatatkan bersandarkan cerita lisan yang disampaikan
Phaedo apabila persoalan kenapa hukuman mati ke atas Socrates terlewat beberapa
hari dari yang telah ditetapkan.
Socrates kemudian digambarkan sebagai
menjelaskan kepada kesemua mereka tentang nasib yang akan menimpa ruh
bersandarkan kelakuan dan perbuatan gabungan mereka dengan jasad di dunia.
Bermula pada saat penjelasan itu diberikan, jelas ternampak pengaruh elemen bicara
teks Hindu apabila ruh dikatakan bakal dijelmakan semula di dalam bentuk
binatang-binatang tertentu mengikut amal perbuatan mereka di dunia.
Sebagai contoh di dalam Phaedo, dicatatkan bahawa
Socrates mengatakan sekiranya di dalam kehidupan, manusia mengamalkan kehidupan
tamak haloba, menjadi hamba nafsu dan hidup dalam kemabukan, maka mereka akan
dibangkitkan kembali seperti seekor keldai atau haiwan-haiwan yang seumpamanya.
Sekiranya mereka hidup sebagai manusia yang
melakukan ketidakadilan, perompakan dan kezaliman, ruh kepada manusia-manusia
di dalam kategori ini akan dihidupkan kembali sebagai burung pemangsa, serigala
dan seumpamanya.
Bagaimana pula dikatakan ia bukan perkataan
Socrates dan diceduk idea-idea tersebut dari kitab-kitab Hindu? Amat jelas,
idea reinkarnasi yang menjelaskan hubungan nasib ruh selepas terhapusnya jasad
merupakan idea utama di dalam putaran Karma agama Hindu.
Saya pernah menulis di dalam artikel
‘Cinta, biar ia kekal selamanya’ tentang bagaimana halatuju nasib seseorang
manusia sepertimana yang diimani di dalam agama Hindu. Ia yang sangat
bergantung kepada perlakuannya di dunia. Dalam penulisan tersebut saya memetik
sebuah kisah tanya jawab yang menjelaskan masalah reinkarnasi sepertimana yang
dimuatkan di dalam kitab Shanti
Parva (Kitab ke 12), Mahabharata bilamana Bhishma menjawab pertanyaan demi
pertanyaan Raja Yudishthira.
Salah satu soalannya ialah berkenaan nasib
yang bakal menimpa golongan manusia pendusta. Kesudahan dan pengakhiran kepada
manusia yang bersikap seperti pembangkai yang sentiasa mengambil kesempatan
dengan mencari keuntungan melalui jalan penipuan di dalam hidupnya, selepas
mati nanti, mereka akan dihidupkan kembali di dalam jasad burung-burung
pembangkai dan pemangsa seperti gagak dan burung hering. Ia dicatatkan di dalam
seksyen 109 Shanti Parva (kitab ke 12) Mahabhrata.1
Amat jelas bagi yang meneliti teks Phaedo dan
memahami perwatakan Socrates, apa yang disabitkan sebagai keluar dari mulut
Socrates berkenaan destinasi ruh sepertimana yang dicatatkan di dalam teks
Phaedo merupakan suatu manipulasi teks yang memasukkan perkataan serta
idea-idea asing. Ia secara pastinya bukan berasal dari Socrates tetapi
pencemaran teks yang mungkin disengajakan atau tidak disengajakan berlaku di
dalam proses menyalin dan menyunting teks yang dilakukan di dalam sela masa
melebihi ribuan tahun yang lalu.
Beberapa penelitian yang lebih mendalam saya
jalankan bagi mendapatkan kepastian samada pendapat saya ini berkenaan
pencemaran teks tulisan Plato berkenaan Socrates dengan elemen reinkarnasi di
dalam teks-teks Hindu mempunyai asas ataupun tidak.
Pertama saya mendapati pendapat Walter
Kaufmann di dalam Plato to Nietzsche, menyatakan seperti berikut :
It is difficult to separate the ideas of Plato from those of his
teacher, Socrates. In virtually all of Plato’s dialogues, Socrates is the main
character, and it is possible that in the earlier dialogues Plato is recording
his teacher’s actual words. But in the later dialogues, “Socrates” gives
Plato’s views -- views that, in some cases, in fact, the historical Socrates
denied. 2
Kaufmann mengatakan bahawa adalah sukar untuk
membezakan antara idea-idea asli yang berasal dari Plato dan gurunya Socrates.
Ini kerana boleh dikatakan di dalam majoriti daripada penulisan Plato, Socrates
merupakan watak utama kecuali di dalam beberapa penulisan akhir di mana
idea-idea yang cuba disabitkan dengan perwatakan Socrates, tidak menggambarkan
Socrates sebagaimana dia dan perwatakannya yang dapat difahami melalui
teks-teks yang lebih awal.
Pendapat Kaufmann ini menunjukkan bahawa memang
terdapat kejanggalan di dalam teks-teks dialog yang melibatkan Socrates di
dalam teks yang terkemudian terutamanya di dalam Phaedo. Beliau sekali lagi
menambah seperti berikut:
The moving account of Socrates’ death is given at the end of Phaedo...
there is common agreement that this dialogue was written much latter than the
other three (Eutyphro, Apology, Crito) and that the earlier part of the
dialogue, with its Platonic doctrine of Forms and immortality, uses “Socrates”
as a vehicle for Plato’s own idea.
Tetapi, berbeza dengan Kaufmann, saya
mendapati bahagian awal Phaedo lebih menepati sifat dan ciri-ciri yang ada pada
Socrates berbanding bahagian di mana dialog tersebut menyentuh perihal perkara
yang akan menimpa ruh selepas mati. Oleh kerana saya pernah membaca dan
meneliti beberapa teks agama Hindu, di dapati terdapat beberapa persamaan
dengan apa yang cuba disampaikan di dalam teks Phaedo dengan idea reinkarnasi agama Hindu.
Cuma, yang menjadi masalah ialah, bagaimana
pandangan yang menunjukkan bahawa terdapat campuraduk elemen idea reinkarnasi agama Hindu
sepertimana yang termuat di dalam teks Mahabharata boleh diberikan justifikasi.
Ini kerana Plato dan segala idea dan penulisannya ditulis di Greek yang berada
pada lokasi yang sangat jauh dari ketamadunan Hindu.
Penelitian kemudian dibuat kepada aspek
yang melingkari kehidupan Plato itu sendiri bagi menyiasat elemen pengaruh idea
reinkarnasi Hindu yang telah dimasukkan ke dalam karya-karyanya.
Selepas kematian Socrates, Plato dikatakan
berguru pula dengan Euclid, salah seorang anak murid Socrates yang hebat di
dalam bidang argumentasi lojik. Selepas itu dia berguru pula tentang ilmu
matematik dengan Theodorus di Cyrene. Dari Cyrene dia mengembara ke Selatan Itali
dan berguru pula dengan tiga orang sarjana Pythagorean berkenaan sains nombor. Selepas
itu dia dikatakan mengembara ke Parsi dan Babylon. Malah dia dikatakan
meneruskan pengembaraannya sehingga ke muara Ganges di India sebelum dia
kembali semual ke Athens pada tahun 371 S.M. 3.
India bukanlah suatu tempat yang asing dari
ketamadunan Greek. Melalui pelayar Arab dan Melayu, ketamadunan India sampai ke
Greek melalui jalan perdagangan laut. Tanah Melayu sudah pun dikenali
orang-orang Greek sejak zaman Homer lagi. Justerus itu, tidaklah menghairankan
sekiranya terdapat idea-idea berkenaan elemen idea-idea ketamadunan Hindu
meresap masuk kedalam idea-idea falsafah Yunani atau Greek.
Malah Pythagoras, salah seorang ahli
falsafah Greek yang mempunyai ikutan yang ramai turut pernah mendalami ilmu
Geometri di India sebelum kembali ke Greek. Jadi adalah idak mustahil,
elemen-elemen idea reinkarnasi ruh yang berputar di dalam rantaian samsara
sepertimana yang disebut-sebutkan di dalam kitab Hindu, samada secara sengaja
atau pun tidak disengajakan, telah menyusup masuk ke dalam Teks Phaedo lalu disabitkan perkara tersebut
dengan Socrates. Terdapat kemungkinan, idea berkenaan reinkarnasi ruh
sepertimana yang dimuatkan di dalam Phaedo itu bermula sebagai sebuah komentar
pengkaji atau mereka-mereka yang mempelajari teks tersebut yang kemudiannya disalin
semula dan kemudiannya dianggap sebagai sebahagian dari teks asal yang ditulis
oleh Plato.
Perkara ini bukan pertama kali berlaku.
Kesilapan penyalin teks dan sidang redaksi yang dipertanggungjawabkan untuk
menyalin teks-teks asal sesuatu kitab itu, kerapkali samada secara sengaja atau
tidak disengajakan, memasukkan elemen-elemen asing ke dalam teks yang asli
lantas mencemarkannya dengan idea-idea yang tidak selari dengan kehendak asal
teks. Ia telah berlaku kepada Kitab Taurat, Zabur dan Injil dan ia tidak
mustahil berlaku ke atas teks-teks atau kitab-kitab lain kecuali kitab al
Qur’an yang mendapat jaminan dari Allah.
Maka tinggallah al Qur’an menjadi sebagai
satu-satunya sumber yang boleh digunakan bagi menjelaskan segala kekeliruan
yang berlaku berkenaan ke atas teks-teks awal tersebut dan menunjukkan di mana
perselisihan itu berlaku dan apa sebenarnya isikandungan asal kitab-kitab yang
telah menyeleweng dan di mana sikap diam perlu diambil dan di mana pula berdiam
diri itu tidak dibenarkan.
Firman Allah di dalam an Nahl ayat 63
hingga 64 di bawah :
An Nahl ayat 63 hingga 64
63. Demi
Allah! Sesungguhnya Kami juga telah mengutus Rasul- rasul kepada umat-umat yang
terdahulu daripadamu (wahai Muhammad), lalu Syaitan memperelokkan pada
pandangan mereka yang ingkar akan amal-amal mereka yang jahat itu maka dialah
menjadi pemimpin mereka pada hari ini dan mereka akan beroleh azab seksa yang
tidak terperi sakitnya.
64. Dan
tiadalah Kami menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) melainkan supaya
engkau menerangkan kepada mereka akan apa yang mereka berselisihan padanya dan
supaya menjadi pertunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.
Maka melalui perspektif al Qur’an jugalah
kita melihat, mengamati, menyelidik serta meneliti teks-teks ini supaya semua
perselisihan yang terdapat di dalamnya dapat dikenalpasti dan sikap terhadap teks-teks
dan persepsi yang terbentuk sebelum ini diperbetulkan kembali selari dengan
panduan terakhir yang diberikan Allah kepada umat manusia. Kita sebagai muslim
sangat beruntung, tetapi janganlah kita berpeluk tubuh membiarkan manusia lain tersesat
hanya kerana kita gagal menggunakan panduan ini untuk membimbing mereka kembali
kepada jalan yang benar dan beriman kepada kitab yang terakhir iaitu al Qur’an.
Rujukan
:
1) Krihna-Dwaipayana Vyasa, The
Mahabhrata of Krishna-Dwaipayana Vyasa, Shanti-Parva (Book 12), Section CVIII to
CXI., Translated into English Prose
from Sanskrit by Kisari Mohan Ganguli (1883 -1896).
2) Walter
Kaufmann & Forrest E. Baird (Editor), From Plato to Nietzsche,
(1997), Prentice Hall, Inc., New Jersey, m/s 5
3) Will
Durant, The Story of Philosophy (The Lives Opinions
Of The Greater Philosopher),
(1933), Time Inc., m/s 16
4) Prof. Dr.
HAMKA, Tafsir al Azhar, PT Pustaka Panjimas, Jakarta.
5) Jalalludin al Mahali & Jalalludin as Suyuthi, Tafsir Jalallain, (2002), Sinar Baru
Algesindo, Bandung.
6) James
Adam, The Religious Teacher
of Greece (Being Gifford Lectures On Natural Religion Delivered At Aberdeen), 1965,
Reference Book Publishers, Inc., New Jersey.
7) Edward
McNall Burns, Western Civilizations
(Fourth Edition) Their History & Their Culture, Rutgers University.
8) Bertrand
Russel, History of Western
Philosophy (& Its Connection With Political And Social Circumstances From
The Earliest Times to Present Day).
9) Sri Swami Sivananda, All
About Hinduism Sixth
Edition, (1997), The Divine Life Society, m/s 50.
10) John Bowker, Oxford
Dictionary of World Religions, Oxford University Press, 1997.
12) Haji Said Haji Ibrahim, Aqidah Ahli Sunnah WalJama'ah, (1996), Darul Ma'rifah, Gong Badak, Kuala Terengganu.
11) Dennis Hill, Vedanta Lexicon
(Softcopy)
© 2012 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda