Monday, August 31, 2015

Palestin, Selat Melaka & Kuasa Besar Dunia

2
Palestine has been called the center of the earth. It is. The power that controls Palestine controls the world. (1)

Pada 2003, Presiden Hu Jintao menyatakan dengan jelas bahawa terdapat kuasa besar dunia sedang berusaha keras untuk menguasai Selat Melaka.

Ucapan yang kemudiannya mencetuskan apa yang sentiasa dirujuk sebagai "Malacca Problem" kepada China.

Kebergantungan China kpd SLOCs (Sea Lane of Communications) melalui Selat Melaka ini, menyebabkan China gusar jika apa-apa terjadi kepada Selat Melaka, saluran kemasukan tenaga dan bahan mentah ke China akan tergugat.

Pertembungan kuasa hegemoni antara Amerika dan China sedang di kemuncaknya.

Akhbar China Youth Daily pada Jun 2004 memaparkan kenyataan berikut :

“It is no exaggeration to say that whoever controls the Strait of Malacca will also have a stranglehold on the energy route of China” (China Youth Daily, June 15, 2004). (2)

China sedang cuba menguruskan kebergantungan kepada Selat Melaka dengan persetujuan serta beberapa perjanjian untuk memperbanyakkan laluan tenaga ke China.

Antara yang sedang diusahakan ialah :

i) Projek Pembinaan terusan Segenting Kra
ii) Projek Saluran Paip Sittwe(Burma) ke Kunming (China)
iii) Pembiayaan penambahbaikan pelabuhan Gwadar (Pakistan) untuk pendaratan bahan tenaga mentah yang kemudiannya akan diangkut melalui jalan darat ke Islamabad dan kemudian ke Kashgar di Wilayah Xinjiang China. (3)

Maka, sebagai pihak yang mencaturkan kuasa, bukankah ini masa yang terbaik untuk memberi tekanan kepada China sebelum China mempunyai beberapa alternatif lain bagi laluan sumber kuasanya?

Masalahnya, Malaysia negara yang mempunyai pengaruh serta penguasaan ke atas Selat Melaka masih belum sepenuhnya tunduk kepada Uncle Sam.

Sesuatu perlu dilakukan segera untuk memastikan Selat Melaka dikuasai sepenuhnya oleh kuasa-kuasa yang ingin terus dipuncak kuasa besar dunia.

2015 adalah tahun yang mungkin malang bagi Malaysia jika kita tidak dapat menguruskan situasi geopolitik dengan tegas dan betul.

Terdapat beberapa faktor yang menunjukkan bahawa tahun ini merupakan tahun di mana usaha tekanan untuk menundukkan Malaysia akan berada dikemuncaknya.

Selain faktor sebelum China melengkapkan laluan alternatif bagi menggantikan SLOCs Melaka, terdapat dua elemen lain yang menunjukkan bahawa usaha menundukkan Malaysia sedang giar diusahakan.

Yang pertama serangan ekonomi melalui kaedah yang amat biasa digunakan bagi menjatuhkan "rejim" dunia melalui bantuan "economic hitmen".

Yang kedua, ketaksuban superstition Yahudi yang mahukan sesuatu yang besar berlaku sempena tahun terakhir Shemitah dalam pusingan Jubilee terakhir yang secara kebetulannya berlaku ketika Tetrad Bulan Berdarah bakal melengkapi Bulan Berdarah ke empat pada 28 September 2015 nanti.

Saya telah memberi amaran tentang semua ini sejak 2013 di dalam penulisan di www.satuhala.blogspot.com

Justeru itu, apakah salah menyatakan bahawa untuk kekal menguasai dunia dengan menguasai Palestin, maka setiap kuasa besar dunia harus menguasai Selat Melaka a.k.a. Nusantara sebagai pra syarat pengekalan kuasa di atas muka bumi Allah ini?

Nabi-Nabi bangsa Israel melakukannya.
Portugis menguasainya.
British memerintahnya melalui proksi.
Dan kini..... Nauzubillahi min Dzalik..

Semoga Allah melindungi negara ini dan kita semua dengan rahmat dan perlindunganNya. Amin.


Rujukan :
1) Henry Ford, The International Jew, ms 595
2) Will Hutton, "The Writing on The Wall : Why We Must Embrace China as a Partner of Face It as an Enemy', (hlmn. 12).
3) http://www.jamestown.org/single/no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=3943#.VeOCHmbXeJI
Author Image

satuhala
Satuhala merupakan blog kendalian Imran Haaz.

2 comments:

Anonymous said...

Salam bro. Terlalu ringkas. Harap dapat kupasan satu persatu, sebab dah lama takde entri. Terima kasih.

Kak Vit said...

kupas lebih mendalam