Friday, February 28, 2014

ك مان لاڬي ملايو هندق دهالاو؟

2
 اوليه : عمران هااز


چينا اد چيناڽ. اينديا اد اينديا-ڽ. ايڠڬريس اد اڠلندڽ. ملايو؟ يا... ملايو اد كريتاڤي تانه ملايو. ايت سباهاڬين اينترو ڤد دوا موكسورت ڤرتام نوۏيل شهادة ڬاديس اتيئس.. باڬايمانا موڠكين ممڤرجواڠكن اسلام دان عقيدة تنڤا تانه سوبور اونتوق ديديريكن كقواتن. 

اور چلدان(Ur Chaldean) د مسوڤوتاميا (Mesopotamia) تيدق سوبور اونتوق اسلام سهيڠڬ ممقسا إبراهيم عليه السلام كلوار منوجو ك مصر، الخليل (Hebron/alKhalil) دان لمبه  بكة (Bakkah).

مصر تيدق سوبور اونتوق اورڠ اسلام سهيڠڬ موسى عليه السلام ممباوا اورڠ-اورڠ اسلام بني إسرائيل كلوار منوجو ڤلسطين.

مكه ڤد مولاڽ تيدق سوبور باڬي اسلام سهيڠڬاكن رسول الله صلى الله عليه وسلم دان ڤارا صحابة كلوار منوجو مدينه كران مدينه ساڠت سوبور اونتوق ڬرقن اسلام.

ملايو تيڠڬل د سبواه تانه يڠ سجق دري دولوڽ سوبور اونتوق ڤركمبڠن اسلام سهيڠڬالاه داتڠڽ ڤواق-ڤواق يڠ چوبا مراچون تانه سوبور اين سوڤاي منجادي تانه يڠ باكل كونتڠ دان روسق كسوبورنڽ سوڤاي اسلام برهنتي بركمبڠ. جادي ك مان كيت، اورڠ-اورڠ اسلام د سيني اكن دهالاو ڤرڬي؟ 

صبر ايت اد حدڽ. برڤراڠ دڠن مڠڬوناكن مات ڤينا هاڽله ستاكت مان يڠ تله دتنتوكن حدڽ. اڤابيلا سڬالا ڤرجنجين يڠ سلاما اين مندوهي(meneduhi) ڤواق-ڤواق ڤمبنچي اسلام ايت بطل سڤرتيمان سورة التوبة ممبطلكن سڬالا ڤرجنجين انتارا يڠ اسلام دان كافير هربي، مك توڠڬولاه ساعتڽ بومي سبله سيني برڬونچڠ.

سكوراڠ-كورڠڽ اورڠ-اورڠ اسلام ممڤوڽاءي جنجي شرڬ اونتوق دتوجوي. ك مان ڤولا مريك يڠ مننتڠ اسلام سلڤس بومي برڬونچڠ ننتي؟

توڠڬولاه دتيقڽ الراية (Ar Rayah) بركيبر ننتي. بوكنكه اي ڤنجي يڠ دڠن كيبرنڽ مڽببكن ڤينتو خيبر(Khaibar) دتنداڠ جاتوه؟


ساعت ايت، ڤڽسالن تياد ارتي. سڬالا چابڠ بردوري اكن دتبس دڠن ايونن سسواتو يڠ كورڠ تاجم دري مات ڤنا. 

كيت تيدق ممينتا ساعت ايت داتڠ، تتاڤي مريكله يڠ كرڤ بردعا اڬر اي چڤت برلاكو. 

باڬايمانا جك اورڠ-اورڠ اسلام برڤاكت اونتوق توروت مڠماينكان سهاج دعا-دعا ترسبوت؟

دڠرله نصيحت سمنتارا اورڠ اسلام ماهو ممبري نصيحت. دڠرله ڤريڠاتن كتيك اورڠ اسلام ماهو ممبري ڤريڠاتن. ستياڤ ڤركارا اد حدڽ. بڬيتو جوڬ دڠن كصبرن اورڠ-اورڠ اسلام. 

سموڬ نڬارا اين اكن كمبالي سوبور اونتوق اسلام دان اومت اسلام سوڤاي اي ككال امان بوات ماس يڠ ساڠت ڤنجڠ. أمين.



  © 2007 - 2014 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara. 

Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.
Author Image

satuhala
Satuhala merupakan blog kendalian Imran Haaz.

2 comments:

Anonymous said...

Ameeen ya Rabbal alamin...

setan-setan kuffar ni tak penat ke..

Bagus juga kalau Kiamat datang cepat

Cara si kafir laknat boleh mempercepatkan kiamat..

Dorang perasan

Ingat bila dah ada takda org sebut Lailahaillallah, Allah sudi lagi bagi dorang sedut oxygen? perasan diorang ni..

Sy pun tak nak kiamat jadi cepat...amal pun blom cukup..tp si kuffar mmg tak pernah penat

sy hampir penat dah ni

bersatu la melayu islam hoi

nak kene tarik telinga, tarik idung sekor2 ke baru nak bangun hah Melayu?!!!!

Credit to Imran Haaz
Terima kasih atas istiqmah tuan

wassalam


satuhala said...

Betul Hamba Allah February 28, 2014 at 12:34 PM..

Mrk hidup di dunia ini pun disebabkan krn masih ada yang mengucap la ilaha illallah di muka bumi..

Sebuah subsidi yg tak pernah disyukri mereka..