Thursday, May 15, 2008

Dialog Dengan Pemuda-Pemuda Kristian... bahagian 1

Oleh Muhammad Ibn 'Az

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, selawat dan salam bagi Rasulullah serta Ahlul Baitnya. Sedang saya menyiapkan posting sambungan A'isyah r.a., akaun youtube milik nizampablo yang diambilalih oleh saya diketuk dengan serangan bertubi-tubi oleh dua orang pemuda Kristian yang agak sembrono. Akaun youtube yang biasa memuatkan videoklip dari blog ini telah saya ambilalih beberapa bulan lalu kerana kekerapannya diserang sekumpulan Muslim-Muslim yang tidak berpuas hati dengan pendedahan Pembohongan Audio Azab Kubur sebelum ini. Oleh kerana pemilik asal akaun tersebut tidak tahan dengan komen-komen mengarut disana, maka saya mengambilalihnya kerana semua video blog ini dimuatkan disana.

Menjadi rutin kepada saya menjelaskan sampai berbuih mulut kepada kumpulan-kumpulan muslim yang motif gerakan mereka lebih kepada 'buat dulu baru fikir'. Akal diletakkan pada bahagian belakang sekali sebelum melakukan atau menyatakan sesuatu. Kalau beginilah caranya pemikiran majoriti Muslim, maka terpaksalah kita menunggu seratus tahun lagi bagi menakluk kembali Baitulmuqaddis.

Apa yang ingin disampaikan kali bukanlah mengenai kumpulan Muslim ini, tetapi mengenai gangguan yang dicetuskan 2 pemuda Kristian yang cuba berdakwah pada salah satu bahagian video dalam akaun youtube yang dikendalikan saya. Sebenarnya ianya bermula hampir dua bulan lepas bermula dengan terjahan komen biadab dari seorang Kristian yang menamakan dirinya flaneldez.

Saya biasa bersembang dengan mereka dari orang-orang Kristian yang mana sebahagian dari mereka lebih bersikap apologetik dalam berdialog dengan saya. tetapi terdapat juga dikalangan mereka yang sangat biadab seperti yang dilakukan oleh saudara flaneldez. Tetapi apa yang berlaku ini memulakan satu thread dialog pada bahagian komen dalam akaun youtube tersebut antara saya dengan flaneldez dan seorang lagi Kristian yang menamakan dirinya guchibear. Guchibear ini bersikap lebih lembut dari flaneldez. Saya menggunakan pendekatan berbeza dalam berdialog dengan keduanya. Satu dengan cara lembut dan satu lagi dengan cara provokasi kerana mengetahui beberapa kelemahan yang ada pada mereka dengan melihat pada cara mereka bersikap.

Oleh kerana dialog ini telah mengambil kebanyakan masa yang telah saya peruntukkan untuk menaip artikel bagi blog satuhala ini jadi saya mengambil keputusan untuk memuatkan siri dialog (@ boleh juga dikatakan debat) itu di sini.

Untuk perhatian semua sahabat pengunjung di sini, dialog yang akan saya paparkan tidak akan saya tapis (censored) bagi menunjukkan bagaimana sikap seorang Kristian yang ekstrem dan taksub kepada agamanya. Perkataan-perkataan lucah yang digunakannya juga tidak akan saya tapis bagi menunjukkan bagaimana mereka bersikap apabila semua hujah-hujah mereka dipatahkan. Saya hanya membuat pembetulan terhadap beberapa ejaan yang sedikit mengelitukan kerana semua komen ini dibuat dalam ruang komen youtube yang terhad.

Oleh kerana saya merasakan Dialog ini boleh digunakan untuk merujuk cara bagaimana pendebat-pendebat mereka ini berfikir dan bersikap, maka harap semua cara jawapan dan cara mematahkan hujah mereka yang telah didialogkan dapat dimanfaatkan oleh semua sebagai pengajaran.

Dialog ini masih lagi berlangsung dan masih belum tamat.. jika anda ingin mendapatkan update, sila ke http://www.youtube.com/watch?v=ONsZ57xDbsI

Tiga bahagian awalnya saya akan updatekan disini InsyaAllah dalam minggu ini. Thread dialog itu bermula dengan komen dari flaneldez ini seperti di bawah. Sekali lagi ingin saya ingatkan bahawa semuanya tidak ditapis dengan alasan yang telah saya kemukakan tadi. Tulisan dalam warna merah merupaka penjelasan tambahan yang saya masukkan bagi memudahkan pengunjung blog memahami apa jua yang disampaikan. Semoga apa yang berlaku ini membawa manfaat kepada semua.

Dialog Dengan 2 Pemuda Kristian :

flaneldez :percayalah kamu semua kpd benda2 bodoh sebegini!! Tuhan tak wujud!! hanyalah imaginasi orang├»»¿ bodoh!! faham!!!

NizamPablo : Dgn hanya membaca karya Richard Dawkins x mnjadikan kamu sbg Prof Theology. Jelas dgn x mmpercayai Tuhan itu, mmbawa kamu kpd kebodohan tegar. Ianya jelas dgn melihat sikap kamu yg x bradab. Richard Dawkin si Atheist idola kamu itu lebih beradab dr kamu dlm berhujah dgn golongan yg ditentangnya. Belajar adab dulu sblum ingin berhujah dsini, kerana saya x mahu mmbuang masa brhujah dgn org yg kurang mnggunakn akal spt kamu. Buktikn kamu brakal dgn beradab dahulu sblum mncabar pegangan sseorang..

flaneldez : hahaa!! saya sebenarnya tidak berniat untuk bersikap kurang ajar terhadap kamu!! tapi terhadap kepercayaan kamu!! saya tidak baling batu terhadap kamu, tapi terhadap masjid kamu!! apasal kamu├»»¿ marah bila batu dirobohkan?? hang sakit mana??? hang sebenarnya tengah mencari kebenaran ya?? saya ada jawapan!! mahu tahu?? agama hang tak mungkin berikan jawapan yang sebenar!! semuanya tipu muslihat!!!

NizamPablo :Kamu berkata :saya sebenarnya tidak berniat untuk bersikap kurang ajar terhadap kamu!! tapi terhadap kepercayaan kamu!! saya tidak baling batu terhadap kamu, tapi terhadap masjid kamu!!..
apakah saya boleh membuat andaian kamu tidak bersekolah & X mndapat pndidikan dgn hanya mmbaca komen kamu ini? kesimpulan kpd hipotesis sikap kamu menunjukkan kamu tidak bersekolah.. sila buat percubaan dgn secara lebih bijak dilain kali.. terima kasih kerana berminat dgn Islam.. jika x, knp kamu disini?

kejut88 :sori 2 say,
JGAN BERCAKAP MCM ORG BODOH!!!
flaneldez jangan berfikiran sempit sangat,
ini adalah kepercayaan kami terhadap agama kami.. kalau tuhan xwujud macam mane pulak kamu boleh wujud????
xkan kamu cipta diri kamu sendiri?????
pikirlah sikit..
jangan BODOH sangat..
sori ok..

lilhunny : Nizampablo..org kafir cam makhluk atas nie...dia tu tktau per yg dia ckpkan...dia tkder pentunjuk dlm kehidupan dia...sejahil2 kita sebagai umat Islam tp kita masih der lg Qiblat untuk kita jdkan panduan dlm hidup kita...semoga Allah melindung hamba2 Nya...

NizamPablo : TQ lilhunny.. sengaja saya publishkan utk tunjuk bgmana sikap mereka.. mereka tidak mampu menafikan kewujudan Allah sedaya mereka.. yg boleh hanyalah memaki hamun dsb.. biarkan mereka.. bg yg bijak, mereka akan mampu buat penilaian.

guchibear : kawan..u tau tak apa ertinya dosa??? mencuri,menipu,merogol,myembah bhala n sebagainya itu adala dosa..bg saya sekecil2 mana pun perbuatan jahat yg u lakukan bagi sa itu tetap dosa..so tidak ada ringan n beratnya perbuatan u tu..allahtu maha suci so sudah tentu org yg layak masuk surga adala org yg tidak melakukan dosa...

kancit1 : ape masalahnya ko dgn video ni..ade ke cerita tentang kristian..islam adalah suci..dlm abad ini ade ke manusia yg x pernah melakukan dosa..sebb itu kami sebagai makhluk Allah sentiasa betaubat padaNya....Allah huakbar..ko sesebagai manusia x layak menilai yg diri ko tu pasti masuk syurga...di dalam al'quran..orang kafir hanya akan m'jadi batu untuk menyalak api neraka...nauzubillah..."TIADA TUHAN YANG DI SEMBAH MELAINKAN ALLAH NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH"

guchibear : u maybe tidak myebut soal agama..but bknkah kmu menganggap stiap org yg tidak menerima agama islam itu kafir??? saya mmg tidak layak utk mnilai diri sndiri tapi itu la yg dikatakan nabi isa yg jg kami kenal dalam nama yesus bhawa stiap org yg pcaya dalam namanya akan msuk surga.n dia la jln yg lurus...

NizamPablo : apakah lojiknya hanya percaya kepada nama? Kenapa kamu menyatakan beriman kepada Jesus itu merupakan jalan yang lurus? Boleh kamu jelaskan? Bolehkah seseorang itu menanggung dosa org2 yg lain? bagaimana pula dgn dosa manusia2 sebelum Jesus disalib? kenapa Jesus yg dianggap sebagai tuhan itu menjerit meminta pertolongan kepada tuhan "Eli, Eli, Lama Sabakhtani!" yg brmaksud "tuhan! tuhan! kenapa aku ditinggalkan?!" Matthew 27:46. Kenapa harus dia meminta tlg kpd tuhan sdgkn dia kamu katakan tuhan?

flaneldez : boleh kamu berikan sifat2 tuhan?? di mana tuhan? cakap? di langit? di planet mana?
kalau kamu tahu dimana tuhan, kamu akan faham maksud apa yang jesus duk menjerit!! ok!! pi kaji selidik ajaran Gnostic, ataupun pi baca Pistis Sofia untuk mengetahui lebih mendalam ttg sifat sifat Tuhan!!

NizamPablo : soalan saya masih belum dijawab... kenapa mesti cuba mengelak memberikan jawapan?

ajami89 : kafir2..tak abis nak kutuk agama islam..dah la kafir..mentang plak tu..orang kafir ni bodo..tak pandai fikir sebab tu cakap lepas je..semoga 1 ari nanti allah tunjuk kat orang kafir tntang kebesaran dia..baru dia tau..aku paling benci ngan orang kafir..bolok..ader ker orang mati mintak duit..pastu bakar duit kereta la..dan sbgainyela..dulu mase aku kecik aku anti tokong tok pekong ni..siap baling mercun lagi..orang kafir memang sial..wa benci la tngok muka lu..ALLAH HUAKHBAR..

NizamPablo : ajami89.jaga bahasa tu. kita jgn jadi mcm diorang. lagi pun ada larangan jelas dari Allah dlm ayat 108 surah Al An 'aam mcm di bwh:
Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerna mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dgn ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pd pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kpd Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kpd mereka apa yg mereka telah lakukn.

Tunturugung : yalah ajami89. teruk betullah ko ni. ingat tu diri tu bagoi sgt ke. bknnya kuasa sapa2 di dunia yg decide ke mana seseorg tu pergi bila mati. semuanya di tangan Allah. yg ko g cerca2 drg tu napa. tandanya ko juga mcm kafirlah. apa pun tak tau sb tu suka2 benci org ndak pasal2. bukannya nenek moyang ko yg drg sembah. ko hayati dulu sejarah agama lain sebelum suka2 hina. at least perbuatan drg tak kejam mcm pebuatan org2 yg nama ja Islam tapi menculik dan merogol org bkn islam.

NizamPablo : tunturugung... jgn kamu juga mengkafirkan org lain.. nasihat tu baik-baiklah.. jgn sampai kafirkan org. Sebenarnya menyembah berhala tu lebih kejam dari perbuatan menculik dan merogol kerana ia termasuk dosa-dosa syirik.. hati2 dlm membuat komen.. ok bro..

jkrolnadzrah : tu sumer bkn org Islam, dol. tuh org melayu yg xde pegangan agama. kalu org Islam xbuat mcm tuh sbb org Islam tahu hukum hakam agama dan halal haram.

azmblur :Allah sebenarnya sudah lama mununjukkan kebesaranNya pada umat manusia, cuma manusia sahaja yang tak nampak (tp tak semua la), sudah terang lagi bersuluh...

NizamPablo : Setiap satu yang tercapai pancaindera kita utk nampak, rasa, dengar dan termasuk yang tak tercapai oleh pancaindera kita merupakan tanda2 kebesaran Allah baik kaum yang memikirkan.. merekalah yang digelar sebagai Ulil Absor dan Ulil Al Bab..

vaterwood : iya ajami89 kamu tuh keterlaluan gilanya ... jangan laha kamu seperti itu ... bertobatlah sebelum allah murka dan tidak akan memberikan maaf kepadamu ... saya akan selalu mendoakan orang yang mau bertobat ...

gendulgepeng : dasar otak udang, mau-maunya kelian ini dibodoh-bodohi sama orang arab yang cuman doyan kawin sahaja .... ha ... ha ...

NizamPablo : maka dengan ini bertambah keimanan aku dgn semua wahyu Allah.. sikap gendulgepeng ini membuktikan ayat2 dlm Al Qur'an itu benar... iaitu org2 kafir berasa tidak senang dan gusar dengan Islam.. La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah..

windows2airport : Ramai orang bijak jawab pertahankan orang bodoh pesongkan hati suci kepada Alam. Aku nasib baik, dah jumpa jalan keluar tak mau subahat dengan daerah binatang yang baru nak jadi manusia. Hirup udara munafik pun rasa pedasssssssssssss...PENIPU.<>

NizamPablo : terima kasih kerana membenarkan firman Allah dlm Al-Quran dgn sikap saudara...

jkrolnadzrah : window2airpot.ko nk ckp pe pun ckp la...aku xkisah dgn segala komen ko.ko rs ko btl dgn pilihan jln idup ko.mcm tuh gak aku.aku rs aku buat pilihan yg tepat utk kehidupan aku dunia dan akhirat.p setahu aku,xde agama yg menyuruh menghina agama lain & xde agama yg menyuruh memalukan sesama manusia apatah lg yg berbeza agama.setiap agama menyuruh umatnya berbuat baik & berbaik sangka sesama manusia.good luck for all your choices.

jkrolnadzrah : knp Allah harus menyindir umat manusia?? sedangkan manusia ini ciptaanNya. malah Dia tahu apa yg akan jd pd setiap hambaNya yg hidup di muka bumi ni dan Dia tahu apa yg ada di atas dan di dlm bumi sekalipun. semua yg jd dlm video tuh adalah peringatan Dia pd umat manusia bahawa Dia ada dan Dia maha Berkuasa.

NizamPablo : sudahkah saudara membaca Al Qur'an dan memahami isikandungannya? carilah segala peringatan dan sumpah Allah dengan segala makhlukNya.. fahami magnitud dan atas kadar apa Allah bersumpah dgn makhluk2Nya.. belajarlah tafsir dan saudara akan fahami.. insyaAllah...

guchibear : ya teruskan saja dakwah kamu itu,yg ptg iman saya terhadap tuhan yesus itu bukan insyaallah masuk surga...malah yakin pasti..!!!

guchibear : NizamPablo..kmu tu cakap saja padahal kmu sndiri tidak fham apa yg terkandung dalam QUran ..bagainmana kmu mau mgatakan islam tu benar???

guchibear : saya sangat bsyukur kerana lahir dalam keluarga kristian.kerana pya allah yg sangat pengasih dan tidak pernah membenci ciptaannya sendiri meskipun org kafir...dan saya sangat bsyukur kerana saya tidak berpegang kepada kata2 insyaallah masuk surga,kerana allah sendiri telah bjanji setiap org yg pcaya dalam nama yesus tidak akan binasa melainkan beroleh hidup yg kekal..amin

NizamPablo : bukankah tuhan kamu menyesal menciptakan kamu sbgmana dalam genesis 5 : 6-7.
"5. When the lord saw how wicked everyone on earth was & how evil their thoughts were all the time, 6. he was sorry that he ever made them and put them on earth. He was so filled with regret. 7. That he said,"I will wipe out these people I have created, and also animals and the birds, because I am sorry that I made any of them."...
wah.. menarik bukan.. kenapa tuhan kamu dalam Bible tidak tahu apa yg dia lakukan?

NizamPablo : kenapa mesti dia membenci manusia sedangkan manusia itu ciptaannya? kenapa dia spt. dlm bible membenci ciptaannya sendiri iaitu manusia seperti kamu dan saya.. sedangkan Allah dalam Al Qur'an menyebut bahwa manusia itu sebaik-baik makhluk.. tetapi lain pula bunyinya dalam Bible..
Syukur saya bertuhankan Allah s.w.t. yang tidak membenci saya sebagai ciptaanNya. Malang bagi umat Kristian. Tuhan kamu menyesal menciptakan kamu.. tidakkah begitu guchibear?

flaneldez : di bible cakap bahawa hukuman pencuri adalah diberikan kerja keras, tetapi di Quran hukumannya potong tangan!! hahaha!! boleh nampak perbezaan diantara agama penyayang dan agama syaitan?? di bible tiada perkataan 'neraka', di Quran berlamba perkataan neraka, seolah olah asyik duk mengugut umatnya!!

NizamPablo : kasihan kamu.. apa kamu mengikut agama Kristian hanya dgn mendengar cakap2 orang? Apakah kamu tidak faham Bible kamu sendiri.. Bacalah Kitab Deuteronomy utk semua hukum yg lebih keras dari hudud Islam.. jadi mahukah kamu juga menyatakan agama anutan kamu itu agama syaitan juga kerana dlm Bible ada lebih bayak ayat dgn hukuman2 lebih keras dari Al Qur'an?

NizamPablo : begitu juga dgn kitab levicticus, numbers dan banyak lagi yg memuatkan hukum yg lebih keras. sbg cth : dosa berzina.
20:10 And the man that committeth adultery with another man's wife, even he that committeth adultery with his neighbor's wife, the adulterer and the adulteress shall surely be put to death.
20:11 And the man that lieth with his father's wife hath uncovered his father's nakedness: both of them shall surely be put to death; their blood shall be upon them.

flaneldez : bukankah benda yang sama ada di quran? jadi apasal nak mengulanginya!! kamu tak tahu beza antara old covenant dan new covenant? susahlah ni macam!! masih duk berdegil dgn buku darjah satu? tak nak masuk darjah dua?

flaneldez : ni!! aku Atheist yang mahir didalam segala soalan ttg Bible!! jadi jgn duk main2 sama saya!! ok!! segala ayat dan susunan bible aku ada hafal!! kamu tahu sedikit sahaja, baru baca dua, tiga verse, tapi cakap macam tahu kesemuanya?? Kan aku cakap termansuh segala rukun lama termasuk rukun Deutronomy?masih tak faham?

NizamPablo : hahaha.. berikan bukti! Jesus sendiri menyatakan dalam Matthew bahawa semua undang2 Old Testament bukan utk dibuang malah ditegakkan!! Matthew 5 ayat 17 & 18:
5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfil.
5:18 For verily I say unto you, Till heaven and earth pass, one jot or one tittle shall in no wise pass from the law, till all be fulfilled.
kamu sebenarnya tiada apa2 pengetahuan mengenai agama kamu.jd jgn buat kacau disini.

flaneldez : memanglah benar maksud jesus, dia tidak datang untuk membantah rukun nabi Musa, tetapi 'Fulfill' ataupun upgrade!! ada faham?? apasal dgn kamu, sudah kalah? senang saja nak memusnahkan islam, saja kasi chance, kan Tuhan kami penyayang!! jadi lain kali jgn duk ingat agamma hang itu saja satu kebenaran!! ok!!

NizamPablo : fulfill bukan maksudnya upgrade... kamu tidak faham ke? semua soalan saya belum terjawab dan anda declare bhw anda memenangi debat ini.. sebenarnya anda sudah pun kalah bila anda mengaku anda atheist dalam komen di atas..
Allahuakbar!!!!

guchibear : israel adala bangsa yg dulunya hanya mereka sajala layak untuk masuk kerajaan allah kerana mereka adala umat pilihan allah.dan disebut anak2 allah..tetapi yesus telah turun kedunia menghancurkan tembok pemisah darjat diantara org israel dgn org bkn israel supaya stiap org yg percaya dalam namanya walaupun bukan org israel bisa masuk surga..

NizamPablo : siapa kata demikian, sdgkan Jesus sendiri menyatakan bhw dia di utus bukan utk org lain kecuali Yahudi.
Matthew 15 : 24.
Tidaklah aku diutus kpd yg lain kecuali domba yg sesat di antara bani Israil. Apakah kamu berketurunan Israil? Jika tidak, Kristian itu bukan utk kamu.

NizamPablo : neraka juga terlalu banyak dinayatakan dlm bible. Sbg cth.
2 peter 2, 2 samuel 22, Acts chapter2, Amos chapter 9, deuteronomy chapter 22, Ezekiel chapter 31 & 32, habakuk chapter2, Isaiah cahpter 14, 28, 5, 57, Matthew chapter 10, 11, 16, 18, 23 dan 5... banyak lagi dan sangat penat menaip nombor2 ayat yg menyebut pasal neraka dalam Bible.. Jika komen kamu diambil kira.. apakah kamu mahu menggelar agama kamu sbg agama syaitan?

NizamPablo : bagaimana dgn buku2 lain yg mengandungi perkataan hell juga? apakah ia simbolik juga? jika simbolik, maka ayat 'son of god' juga merupakan simbolik kepada hamba-hamba ALLAH.. bukan begitu? Allahuakbar!!!

flaneldez : hahaha!! memanglah ayat 'son of god' itu simbolik!! kamu ingat tuhan kahwin lepas itu dia beranak sepertimana kenyataan quran yang ternyata bodoh dan tidak memahami ajaran gnostic!! simbolik sebab itulah saya cakap kamu perlu menambah ilmu yang lebih rumit!! jgn duk asyik duk buku darjah satu!! masuklah ke darjah dua dan belajar ttg maksud simbolik!!

flaneldez : hahaha!! itu bukan nerakalah! kalau ikut penterjemahan asli dari bahasa greek, maksud itu hanyalah 'Hades', ia bermaksud kubur!! buku Ezekiel,isaiah, revelation hanyalah simbolik, sebenarnya tiada perkataan neraka di bible!! Neraka itu ajaran berhala, di bible tuhan itu penyayang!! sanggup memaafkan sesiapa saja, termasuk kaum kafir ataupun Atheist!!

NizamPablo : bacalah sendiri dan fahami.. semua terjemahan Bible dari KJV, Duoay Rheimes, NIV, TEV semuanya memuatkan perkataan yg sama... apakah saudara memeluk Kristian secara membuta tuli?

flaneldez : kan aku cakap aku ni expert pasal bible, tapi hang yang duk merapu tanpa memahami isi tersirat didalam bible!! pi kaji tengok, sebelum wujudnya krisitian dan islam, konsep neraka sudah lama wujud di agama2 lain yang berhala, jadi ada setengah kristian yang sesat mengubah suai bible dan mula meniru konsep ini, begitu jugalah dgn kamu umat islam!!

NizamPablo : hahaha.. kamu mengaku yg Bible sudah di ubah & sekaligus membenarkan Firman Allah dlm Al Qur'an.. jadi buat apa kamu mengikut sesuatu yg diubah oleh org2 yg sesat.. kamu mengatakan agama lain itu berhala, tetapi kamu juga melakukan perkara yg sama dgn menyembah palang dan figura Jesus yg tergantung disitu.. Allahuakbar!!!

flaneldez : apa yang lawak sgt tentang bible yang diubah? satu dunia tahu perkara ini, bible diubah oleh segelintir paderi kristian untuk menyebarkan agama dengan lebih muda diterima!! sekarang sudah tahu mana yang diubah!! tak ada masalah!! truth will set you free!! kamu sebaliknya ikutlah rukun2 lama nabi musa seperti bersunat dan sembahyang 5 kali, lepas itu mati di akhirat!! mati katak!!

NizamPablo : memang kelakar.. itu bermaksud bahawa wahyu yg kamu katakan benar dari tuhan itu, sebahagiannya tidak benar.. mahukah kamu beriman dgn kitab yg separuh masak? Apakah kata2 dari Tuhan itu boleh dipinda ikut suka hati? hahah.. memang kelakar mendengar penjelasan kamu flaneldez..

flaneldez : penyembahan palang?? hahaha!! yang kamu menyembah ke arah kaabah itu apa namanya? bukankah itu bernama berhala? berhala menyembah sesuatu dgn lebih dekat, kamu islam sebaliknya letak jauh di negara lain!itu saja perbezaan tetapi tuduh kita berhala?

NizamPablo : benar kamu ini tiada pengetahuan mengenai Agama kamu dan Islam.. haha.. Muslim tidak menyembah Kaabah, satu ketika kaabah pernah hancur dan hajar aswad dilarikan org ke Syiria, tetapi Muslim masih kekal menghadap ke sana disebabkan itu adalah direction yg diperintahkan Allah, biarpun Kaabah itu tidak wujud lagi dan hancur lebur, Muslim tetap akan menghadap ke arah itu kerana kami tidak menyembahnya, kami hanya menurut perintah Allah... belajar lagi flaneldez..

flaneldez : kamu menunduk kearah kaabah atas perintah Tuhan? bagaimana jika alasan ini diberikan oleh penganut Hindu mengatakan bahawa mereka menyembah batu Lingam kerana arahan Tuhan??
ini semua alasan bodoh, sembah ataupun menunduk kepala didepan, saya ulangi DIDEPAN sebarang objek maka itu digelar berhala!! ada faham!! kamu islam sebenarnya agama berhala, jgn duk beri tafsiran lain!! (Muslim memang diarahkan oleh Allah untuk bersolat menghadap Kaabah berikutan doa Rasulullah s.a.w. dan ia dinyatakan dalam surah Al Baqarah 144 manakala kenyataan flaneldez bahawa Hindu juga disuruh menyembah berhala adalah tidak berasas kerana dalam Veda telah dinyatakan kepada penganut Hindu bahawa Tuhan mereka tiada imej yang boleh menggambarkanNya dan Tuhan Mereka itu Maha Esa.. itu yang dinyatakan dalam kitab Yajur Veda 32 : 3 dan larangan menyembah objek @ makhluk dalam Yajur Veda 40 : 9 yg membawa maksud "They enter darkness those who worship natural things")

NizamPablo : tidak tahukah kamu bahawa bahasa asal Old Testament yg mengandungi buku-buku Deuteronomy, ezekiel, Samuel yang disebutkan di atas, merupakan Bahasa Hebrew..? knp kamu menganut sesuatu agama tanpa periksa dan secara membuta tuli.. jika agama kamu sendiri kamu tidak faham, jgn kamu cuba menghina Islam.. Allahuakbar!!!

flaneldez : sebenarnya kamu yang langsung tidak tahu tantang bible, old testament ditulis dalam bahasa hebrew-aramaic, dan new testament ditulis dalam bahasa greek septuagint!! ada faham dan saya lebih memahami dari awak dgn jgn duk tunjuk kepandaian kamu ternyata satu kebodohan di perspektif saya!!ok!!

NizamPablo : jadi neraka itu memang disebut dlm Bible.. betulkan? hahahahahah....

flaneldez : neraka itu ciptaan agama berhala!! ada faham!! Jesus tak pernah mengugut pengikutnya dgn konsep neraka tetapi menggunakan konsep kasih sayang untuk menarik perhatian!! di quran ada berapa kali neraka disebut? bandingkan dgn bible baru hang tahu? di quran asyik tuhan itu menghancur, memusnahkan dan menghukum, itu saja tuhan kamu tahu buat!!

flaneldez : semua umat manusia masuk syurga, kecuali islam dan Yahudi, sebab depa ini terlampau angkuh!! tak boleh pakai satu sen pun!! hanya tahu kongket dan beranak banyak2!!

NizamPablo : berikan bukti di mana terdapat kenyatan atau ayat dalam bible kamu yang menyatakan bahawa orang Islam masuk neraka? Sedangkan di dalam Matthew 5 : 9, Jesus sendiri menyatakan bahawa "Berbahagialah orang-orang Islam, Allah akan memanggil mereka dengan gelaran anak-anak (hamba-hamba) Allah".
Bacalah Bible kamu sendiri. Sesungguhnya beruntunglah orang-orang Islam kerana Allah mengakui kita sebagai hamba-hambaNya tidak hanya dalam Al Qur'an malah dalam Bible itu sendiri.. belajarlah lagi finaldez..

flaneldez : di bible cakap, bahawa sesiapa yang tidak menerima Jesus sebagai korban terakhir ataupun sebagai satu pengampunan maka dia digelar Antichrist!! Antichrist adalah orang yang tidak akan dimaafkan dan pasti diseksa di neraka!! ternyata Antichrist itu islam!!

NizamPablo : 2:22 Who is a liar but he that denieth that Jesus is the Christ? He is antichrist, that denieth the Father and the Son. (John 2:22)
1:7 For many deceivers are entered into the world, who confess not that Jesus Christ is come in the flesh. This is a deceiver and an antichrist. (2 John : 1)
Fahami ayat ini. & orang2 Islam bukanlah antiChrist kerna kami percaya kpdnya sebagai seorang Rasul spt yg dinyatakan dlm 2john ayat1. & kami percaya bahawa Allah tuhan kami & Isa sebagai Rasul (John 2 :22)

flaneldez : hang tahukah apa maksudnya Christ? Christ itu bukan rasul!! "You are the Christ, the Son of the living God"-Matt 16:16!! ada faham? Christ itu satu sahaja, nabi dan rasul ada banyak!! Christ itu Tuhan didalam penjelmaan manusia yang sempurna, tiada berdosa, maka layak untuk dikorbankan sebagai korban paling sempurna, maka termansuhlah segala rukun lama, termasuk Quran kamu!!

NizamPablo : hahaha.. bagaimana pula dgn ayat ini. Exodus 4 ayat 22 yg menyatakan Israil (Jacob) itu anak sulung tuhan? Jeremiah 31 ayat 9 yang menyatakan Ephraim anak sulung Tuhan dan banyak lagi yang membawa pengertian lebih kurang dgn Matthew 16:16.. siapa mereka2 ini? bukankah mereka juga anak2 tuhan spt Jesus? Tolong jelaskan...

flaneldez : ya!! semuanya adalah anak tuhan, termasuk kamu!! inilah ajaran kristian, di islam kamu ni bagaikan hamba tuhan!! jadi apa kata engkau masuk kristian dan jadi anak tuhan??
kan lebih tinggi darjatnya?? hahahaha!!

NizamPablo : jadi kenapa kamu tidak menyembah diri kamu sendiri?

flaneldez : adakah tuhan mahukan penyembahan?? hahaha!!
inilah yang dipanggil kejahilan, kamu tidak tahu apa itu kebenaran, jadi sembahlah tuhan kamu yang cemburu dan bersifat ego!!
Tuhan tidak mahukan penyembahan, dia hanya mahukan kebijaksanaan kita mengetahui ttg kebenaran!! mengetahui misteri pengambunan nabi isa!!

NizamPablo : Hahaha.. bagaimana pula dgn kenyataan Bible ini sendiri..
1 Tawarikh (Chronicles) 16 ayat 29:
16:29 Berilah kepada TUHAN kemuliaan nama-Nya, bawalah persembahan dan masuklah menghadap Dia! Sujudlah menyembah kepada TUHAN dengan berhiaskan kekudusan.
hahahahahah.. memang seronok berdebat dgn flaneldez si pakar Bible yg akhirnya mengaku murtad dgn menggelarkan dirinya Atheist..

flaneldez : lagi lagi kamu duk angkat ayat2 dari Old testament!! apasal tak mahu baca new testamentkah??

NizamPablo : kan Bible sendiri dlm Matthew 5:17 & 18 menyatakan bhw Taurat itu akan ditegakkan. Berapa kali hendak ckp? Ok.. kalau kamu mahu juga dari New Testament baca ayat di bawah.
John 4:23 Tetapi saatnya akan datang dan sudah tiba sekarang, bahwa penyembah-penyembah benar akan menyembah Bapa dalam roh dan kebenaran; sebab Bapa menghendaki penyembah-penyembah demikian.4:24 Allah itu Roh dan barangsiapa menyembah Dia, harus menyembah-Nya dalam roh dan kebenaran.
terlupa atau tak tahu flaneldez?

NizamPablo : hahaha.. belum faham lagi ke? anak tuhan itu membawa maksud mereka2 yg terikat dgn peraturan Tuhan yg sekaligus membawa maksud mereka itu hamba Allah.. jika kamu rasakan diri kamu flaneldez anak tuhan dlm erti kata anak sebenar, maka sembahlah diri kamu sendiri...

flaneldez : mana kamu dapat penjelasan begini? hahaha!! kamu tak tahu perbezaan diantara anak dgn hamba? kamu layan anak kamu macam perkerja indonesia? saya faham kan ajaran islam? wanita2 di arab pun dilayan macam kerbau!1 betul tak? walaubagaimanapun saya tetap anak tuhan dan juga tuhan itu sendiri, jadi sembahlah saya, wahai manusia yang jahil!!

NizamPablo : wanita dalam Islam dimuliakan dan tidak dihinakan sbgmana yg telah saya hujahkn* dlm Bible kamu. Jika kamu menganggap diri kamu anak Tuhan, sembahlah diri sendiri. itu masalah kamu org2 Kristian. kami org Islam tetap meyembah Allah & Allah itu Maha Esa, Allah tempat bergantung semua makhluk, Tidak beranak dan diperanakkan dan tiada yg setara dgnnya. (*ini berkenaan hujah saya dgn guchibear kepada ayat dalam Matthew 5: 31-32)

flaneldez : kalau tuhan di Injil menyesal, bagaimana dgn Tuhan kamu di Quran yang asyik duk menyumpah kaum Yahudi?? seolah olah tuhan itu menangis dikhianti oleh yahudi!! hahaha!! mana ada tuhan yang sebegini bodoh!! sebegini sensitif!! (flaneldez memberikan komen terhadap ayat Genesis 5 : 6-7 yang saya petik bagi membuktikan kpd guchibear bahawa tuhan yg disebut dalam Bible menyesal menciptakan manusia lalu dia memusnahkan manusia pada zaman Nabi Nuh a.s.)

NizamPablo : bukankah kamu yg dulu menyumpah Islam dan kaum Yahudi akan masuk neraka? sedang Al Qur'an menyebut:
Allah brfirman dlm surah Al BAqarah ayat 62
Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora , dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

flaneldez : inilah perbezaan agama syaitan kamu dgn agama penyayang kristian, di kristian tiada neraka kesemuanya ada pengampunan termasuk perogol, pembunuh, perompak dan juga kaum kafir!! ini lah sifat tuhan yang sebenar, yang betul!! mana ada tuhan yang emosinya ataupun perasaan dikawal oleh manusia yang sekerdil ini? itu bukan tuhan!! ini mesti ciptaan Muhammmad yang penyanggak!

NizamPablo : berapa kali nak diberitahu kpd kamu.. agama kamu juga menyebut mengenai neraka dan dosa manusia yg tak akan diampun.. hahahahahha

flaneldez : agama kristian ada sebut ttg neraka tetapi di bible tiada wujudnya konsep neraka, dimana roh yang berpisah dari jasad akan diseksa!! tiada perkara sedemikian di bible!! mungkin kristian yang kamu dapat fakta ini, mungkin terpengaruh dgn ajaran berhala, ternyata agama krisitan tidak menghalang ataupun memaksa sesiapa. Bukan macam agama kamu asyik duk paksa orang macam pekerja bangladesh!!

NizamPablo : entah berapa kali hendak diberitahukan kpd si flaneldez yg mengaku dirinya pakar Bible.. neraka dan konsepnya ada dimerata2 tempat di dalam Bible.. carilahh.. bukankah saya sudah membantu memberikan rujukan sebelum ini...?

guchibear : umat kristian tidak pernah menilai diri kami layak masuk syurga..tapi kami percaya dan yakin kami akan masuk syurga sebab Tuhan Yesus sendiri yang mengatakan bahawa siapa yang percaya dan yakin kepada Tuhan Yesus,mendapat hidup yang kekal..dan hidup yang kekal itu bermaksud di syurga..YESUS,TUHAN SEGALA TUHAN!!

NizamPablo : Yesus, Tuhan Segala Tuhan? Berapa tuhan yang kamu percaya guchibear? Bukankah Yesus sendiri menyatakan bahawa Allah itu Maha Esa... dan dia sendiri menyatakan bahawa dia hanyalah Hamba Allah.. dimanakah didalam Bible yang menjelaskan dengan jelas yang Jesus mengaku sebagai Tuhan? Boleh berikan bukti kepada saya?

flaneldez : sebab hang ni bodoh!! bila kecil belajar matematik darjah satu, bila besar kena belajar matematik yang lebih rumit , baru boleh pandai!! takkan sudak keliru hang cakap semua tipu!! Jesus cakap maksud simbolik tentang kefahaman gnostik dan esoterik!! hang tau tak apa itu!! sebab hamba ini bodoh, masih lagi duk belajar buku darjah satu- Al Quran!!

NizamPablo : wahh... syukur saya org Islam, pastinya saya tak mahu bersaudara dengan orang yg pandai pasal agamanya tetapi sikapnya begitu biadab.. bukankah ini menunjukkan agama anutan kamu gagal mendidik kamu utk menghormati org lain? apakah itu yg diajar oleh kitab kamu sehingga kamu berasa lebih pandai dan bersikap biadab?

flaneldez : jadi mengaku sajalah hang ni sudah kalah!! agama hang itu satu penipuaan oleh penyanggak yang bernama Muhammad!! Quran cakap boleh kahwin 4, tetapi dia pula kahwin sampai 30 bini!! nabi kamu sendiri melanggar rukun2 islam!!hahaha!!

NizamPablo : berikan bukti Nabi Muhammad kahwin sampai 30 bini! Jika tiada bermakna kamu seorang yg tidak tahu apa2 langsung mengenai Islam termasuk agama kamu sendiri. Tahukah kamu Solomon dalam Bible mempunyai 700 isteri? bacalah 1 king 11 ayat 1 sampai 3 yang menyatakan King Solomon mempunyai 700 isteri dan 300 gundik... mahukah kamu menggelarkan King Solomon dlm Bible kamu sbg penyangak yg lebih besar?

flaneldez : memanglah king solomon ada bini yang banyak, tetapi dia bukan nabi kita, dia hanyalah sebahagian dari kebanyakan cerita ttg kerajaan israel!! muhammad itu kamu punya nabi!! ternyata tidak layak jadi nabi sedangkan kahwin kanak kanak bawa umur!! mahukan bur#t yang ketat ya? lebih teruk dari nafsu anjing, dan kamu panggilnya nabi?? puuuih!! mencemar nama segala nabi!! (Flaneldez menafikan Solomon sbg Nabi, tetapi dalam Bible menyatakan dia sebagai Raja Orang2 Israil, gelaran yg sama diberikan kepada Jesus dalam Matthew 2:2)

NizamPablo : flaneldez.. agama kamu tidak berjaya mendidik kamu menjadi manusia yg berhemah & sopan & bijak dlm berdebat. ternyata agama kamu itu gagal krn memiliki 'ilmuan' yg tak mampu mngawal nafsu amarah sendiri. hahaha. Aku bangga menjadi org Islam krn tak mahu menjadi org yg brsikap spt kamu yg agamanya gagal mndidiknya.. Isaac dlm Bible menikahi Rebekah dalam usia rebekah 3 tahun.? apakah kamu juga x mahu memanggilnya dgn gelaran yg kamu sebut tadi..? pegi belajar lagi Bible kamu. Jgn hanya ikut2 org.

flaneldez : bagi saya sejuta ringgit pun, aku tak nak masuk agama islam!!! di arab keldai lagi banyak dari gadis2 jelita. sembahyang lima kali sehari?? fulllamak!! tidak boleh saya bayangkan!! saya mana boleh buat begitu, saya hanya cakap' oh my god' oh jesus'!! itu saja!! senangkan? kisah isaac itu cerita lama, sekarang mana ada kristian yang buat begitu, tetapi banyak islam masih duk kahwin 4 bini sampai sekarang!!

NizamPablo : tiada paksaan dalam beragama.. anda boleh kekal dlm agama yg gagal menjadikan anda manusia yg berhemah.. tahniah!!

flaneldez : dan takziah kepada anda kerana kekal di agama pemgganas yang tidak menjadikan kamu manusia yang bijak dan berfikiran luas!!

idan75 :Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. [AL-BAQARAH: 256]

flaneldez : tidak ada paksaan?? haha, macam mana dgn kes Lina Joy itu? bukankah dia tu dipaksa walaupun dia pada asalnya seorang muslim dan sekarang tidak berminat dgn islam?? berapa banyak kafir dan murtad dibunuh di negara2 islam seperti Pakistan dan Afghanistan? berapa banyak gereja, tokong buddha ataupun kuil hindu terdapat di negara2 islam berbanding negara kristian?

NizamPablo : masih hidup kamu flaneldez.. hahah.. memang tiada paksaan dlm beragama. Lina Joy, dia tertakluk kepada undang2 Syariah krn dia seorang Islam sebelumnya. Cth: Seorg warga malaysia yg mengedar dadah ttp akan dikenakan hukuman biarpun dia melarikan diri ke negara yg tiada hukuman gantung krn dia asalnya warga malaysia dan jenayah itu dilakukan semasa dia menjadi warga negara Malaysia. Melarikan diri itu tidak memberikan alasan utk tidak dihukum kpdnya.

NizamPablo : TQ Idan..

NizamPablo : hahah.. kamu ponteng kelas waktu sejarah ke flaneldez? Dunia in penuh dgn kekejaman yg dilakukan pihak kristian semenjak zaman Raja Herod lagi.. takkan kamu tidak pernah mendengar perkataan 'witch hunt' yg diambil dr perbuatan membunuh golongan bidaah dlm kristian. Begitu juga dgn spanish inquisition, Palestin, Iraq, Afghanistan, Bosnia dsb. Pengganas spt kamulah yg mengebom Jepun dan membunuh 300,000 manusia yg tidak berdosa dgn bom atom & 2 juta manusia x berdosa di Vietnam! terlalu byk!

ada557 : i believe deep in inside all of us heart always query who is the almighty? old english saying... even the devil doesnts know what is in our heart.. we tend to ignore and forget it.. please.. use your best conscience when writing.
menyalahkan, mengutuk samalah macam yang kita kata kafir tuh? takde beza...
segala hikmah hanya ada pengatahuan tuhan yang esa. nabi isa takkan semalang itu punya pengikut yang songsang.. tuhan pemegang segala kunci hikmah. subhanallh. pls correct me if m wrong

guchibear : raja salomo hidup pada zaman hukum taurat..yg mana kawin lebi dari 1 tidak menjadi kesalahan asalkan tidak melanggar tatatertib,dan hukum taurat pada masa itu.. namun setelah kedatangan yesus,yesus berkata setiap yg disatukan allah jangan jgan tidak boleh dipisahkan..skiranya kawin lebi dr 1 dia di anggap berzina..kedatangan yesus telah menggenapi firman allah

NizamPablo : saya lebih suka berdebat dgn kamu krn kamu lbih beradab dr seorg lg kristian brnama Flaneldez. Sebenarnya hukum taurat itu tidak dimansuhkn. Jesus berkata bhw semua hukum itu dari yg besar hingga yg plg kecil akan ditegakkan sblum kiamat.
Matthew 5
5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfil.
5:18 For verily I say unto you, Till heaven and earth pass, one jot or one tittle shall in no wise pass from the law, till all be fulfilled.

flaneldez : kamu tak suka berdebat dgn saya, sebab kamu takut kalah!! itu saja!! bukannya kamu ni berilmu, sebab itu saya memaki kebodohan kamu!! supaya kamu sedar!!

NizamPablo : kamu sudah pun kalah ketika kamu mengisytiharkan diri kamu atheist serta murtad keluar dari Kristian kerana x mampu menjawab soalan aku yg mana sampai sekarang ini masih lagi belum dijawab...dan kamu kalah sekali lagi bila kamu mengaku Bible kamu sudah diubah... selamat tinggal flaneldez..

flaneldez : tak mungkin saya kalah dgn orang yang bodoh macam kamu, berfikiran sempit dan asyik duk cari kelemahan2 agama lain sedangkan gajah didepan mata tak namapk!!

NizamPablo : bawakan saja bukti wahai si kristian murtad. Cakap2 kosong tidak terguna pakai. tahniah krn menjadi atheist selepas berdialog dgn saya. Kamu yg datang ke sini tanpa dijemput dan menghina dan mencari kesalahan Islam. Bila saya mematahkan setiap hujah kamu, kamu mengaku kamu murtad dari Kristian. Lepas tu kamu berkata saya berfikiran sempit krn mencari kesalahan agama lain.. bukankah ironi bunyinya? spt kamu mengutuk diri sendiri?

guchibear : mengenai perkataan anak allah... adaka saudara benar2 telah membaca bible.??? klu saudara benar2 menbacanya pasti saudara tau bahwa tdpt 2 perbedaan perkataan anak allah yg ditujukan kepada bangsa israel dan yg ditujukan kepada yesus..perbedaannya dpt kita lihat dari huruf pertama "anak" itu..yg mana perkataan anak allah yg ditujukan kpd bngsa israel itu huruf pertamanya ialah huruf kecil "a".sdgkan yg ditujukan kpd yesus itu hurufnya besar "A" Anak Allah..

NizamPablo : salah fahaman tu... semua yg menurut kepada perintah Allah digelarkan Allah sebagai anak-anak Tuhan, tidak terikat dgn bani Israil & Jesus sahaja.. anak-anak tuhan ini mmbawa maksud mereka yg patuh serta terikat dgn peraturan Tuhan.. sbg cth perkataan anak kapal. bukan bermaksud anak kpd kapal, tetapi brmaksud kelasi2 yg terikat dgn pertauran kapal.. harap jelas.

flaneldez : itu bahasa melayulah!! hahaha!! mana ada anak kapal disebut dalam bahasa english, 'sons of ship'?? hahaha!! kamu ingat satu dunia bercakap bahasa melayu?

NizamPablo : begitu juga Bible, yang mana bahasa asalnya bahasa Hebrew Ibrani dan New Covenant Bahasa Greek.. tiada perkataan anak tuhan.. sukar sgt nak faham ke? mengapa kamu mengikut agama secara membuta tuli.. ? tak faham perumpamaan ke?

flaneldez : mengikut agama secara membuta tuli?? hahaha!! yang kamu menganggap bahawa quran diturunkan dari langit itu bukan buta tuli?? mana ada buku yang jatuh dari langit?
pi baca Surah Al Maidah ayat ke 101 & 102, mangapa seseorang itu menjadii kafir bila mengetahui rahsia dari mana datangnya quran? mengapa? fikir tengok!!

NizamPablo :apa lagi kredibiliti yg ada pd kamu flaneldez? semua hujah kamu x berguna & merapu? mana ada org Islam kata yg Al Qur'an itu buku yg jatuh dr langit. hahahah. mmg lawak. Al MAidah 101 & 102 mnceritakn mengenai golongan yg kufur kpd perintah Allah bila mereka meminta petunjuk. Golongan itu spt kamu yg bila Jesus katakn bhw hukum2 Allah akan ditegakkan, lalu kamu semua langgar (kufur) akan arahan trsebut. tahniah krn mula merujuk Al Qur'an. Selepas murtad dari Kristian, Islam makin jd pilihan kamu.

NizamPablo : guchibear.. maafkan saya jika kenyataan yg bakal saya kata ini menyinggung anda, sebenarnya anda telah dikelirukan oleh pengkhutbah2 Bible anda. Bible Old Covenant dlm bahasa asalnya Hebrew Ibrani, tulisannya x ada huruf besar atau kecil, maka isu huruf besar & huruf kecil ini cuma berlaku dlm kitab terjemahannya. kitab asalnya semua huruf adalah sama & sekaligus mnyatakn maksud yg sama. Mmg bahasa hebrew begitu, begitu juga dgn greek lama dan bahasa arab. Tiada wujud huruf besar & huruf kecil.

flaneldez : mana kamu dapat fakta yang bodoh sebegini? pernah bacakah penterjemahan greek ataupun yahudi? sekurang kurangnya bible ada catitan asli yang boleh dibandingkan, Quran mana ada catitan asli yang diberikan oleh malaikat? jadi bolehlah kamu cakap bahawa quran itu tak pernah berubah bla, bla, bla,!! sedangkan tak dapat dibandingkan!! (catatan asli Al-Qur’an ada tersimpan di Muzium Topkapi. Al Qur’an tersebut merupakan Al Qur’an yg digunakan Saidina Usman semasa dia menjadi Khalifah yang disalin dari sebuah Al Qur’an dalam simpanan Hafsah r.a. isteri Rasulullah s.a.w. yg juga merupakan anak kepada Usman r.a.)

NizamPablo :jadi siapa bapak kamu? mengapa kamu tak sembah diri sendiri atau menyembah bapak kamu? bagaimana pula dgn wanita kristian yg teruk didiskriminasi dlm bible spt yg disebut seblum ni? terjemahan kitab Tanakh yg mengandungi Torah, Neviim & Ketuviim menyatakan dgn jelas bahawa anak Tuhan itu bermaksud seseorang yg dihormati dan dilantik sbg wakil Tuhan. Kamu yg sebenarnya tidak tahu apa2. Bukankah kamu telah murtad dr kristian setelah gagal mnjawab soalan saya seblum ini?

guchibear :siapakah yg lahir tanpa bapa dan lahir dari seorang perawan yg suci dan dikatakan lahir dari rohulkudus??? siapakah yg kelahirannya dikabarkan oleh malaikat jibril utusan allah itu??? siapakah yg dikatakan kalimahtullah?? siapakah yg telah menyembuhkan org sakit dan mghidupkan org yg telah mati??? siapakah yg dikatakan hakim yg akan datang??? siapakah yg dikatakan terbesar dibumi dan di sorga??? siapakah dia yg pernah mengatakan akulah jln yg lurus????

NizamPablo : bagaimana pula dgn Adam yg lahir tanpa bapa dan ibu? bukankah kelahirannya lebih mulia dan hebat daripada Jesus..? kenapa tidak dianggap dia juga sebagai Tuhan?

flaneldez : sebab jesus wujud lebih awal dari Adam dan wujud sebagai Tuhan, dialah Yahweh, Elohim ataupun illahi atau dengan erti kata lain, dialah tuhan kamu yang bernama Allah!! dialah Ahura mazda, Dialah buddha, dialah Krishna, dan dia adalah segala galanya, dan segalanya adalah dia!! tanpanya alam semesta tidak akan wujud!! ada faham!!

NizamPablo : Jika Jesus wujud sebelum Adam, bagaimana Jesus mempunyai susur galur keturunan sampai ke Adam?
Matthew 1 : 1
1:1 Inilah silsilah Yesus Kristus, anak Daud, anak Abraham.
salahsilah itu disebut dlm Matthew 1 :2-16. Jesus sebelum Adam? Kamu merepek atau Bible kamu yg silap? (
1:1 Inilah silsilah Yesus Kristus, anak Daud, anak Abraham.1:2 Abraham memperanakkan Ishak, Ishak memperanakkan Yakub, Yakub memperanakkan Yehuda dan saudara-saudaranya,1:3 Yehuda memperanakkan Peres dan Zerah dari Tamar, Peres memperanakkan Hezron, Hezron memperanakkan Ram,1:4 Ram memperanakkan Aminadab, Aminadab memperanakkan Nahason, Nahason memperanakkan Salmon,1:5 Salmon memperanakkan Boas dari Rahab, Boas memperanakkan Obed dari Rut, Obed memperanakkan Isai,1:6 Isai memperanakkan raja Daud. Daud memperanakkan Salomo dari isteri Uria,1:7 Salomo memperanakkan Rehabeam, Rehabeam memperanakkan Abia, Abia memperanakkan Asa,1:8 Asa memperanakkan Yosafat, Yosafat memperanakkan Yoram, Yoram memperanakkan Uzia,1:9 Uzia memperanakkan Yotam, Yotam memperanakkan Ahas, Ahas memperanakkan Hizkia,1:10 Hizkia memperanakkan Manasye, Manasye memperanakkan Amon, Amon memperanakkan Yosia,1:11 Yosia memperanakkan Yekhonya dan saudara-saudaranya pada waktu pembuangan ke Babel.1:12 Sesudah pembuangan ke Babel, Yekhonya memperanakkan Sealtiel, Sealtiel memperanakkan Zerubabel,1:13 Zerubabel memperanakkan Abihud, Abihud memperanakkan Elyakim, Elyakim memperanakkan Azor,1:14 Azor memperanakkan Zadok, Zadok memperanakkan Akhim, Akhim memperanakkan Eliud,1:15 Eliud memperanakkan Eleazar, Eleazar memperanakkan Matan, Matan memperanakkan Yakub,1:16 Yakub memperanakkan Yusuf suami Maria, yang melahirkan Yesus yang disebut Kristus.1:17 Jadi seluruhnya ada: empat belas keturunan dari Abraham sampai Daud, empat belas keturunan dari Daud sampai pembuangan ke Babel, dan empat belas keturunan dari pembuangan ke Babel sampai Kristus.)

guchibear : bukankah Dia Yesus yg kamu kenal sbgi nabi isa??? malah ribuan tahun sebelum kelahirannya telah dinubuatkan oleh para nabi bahwa suatu masa nanti akan lahir seorang manusia yg akan menjadi juruselamat manusia..dan nubuat itu telah digenapi apabila malaikat allah sendiri iaitu jibril mnyatakan kpd bonda maryam bahwa dia akan melahirkan seorang anak laki2 dari rohulkudus..dan buktinya smakin jelas apabila yesus mlakukan mukjizat dgn menyembuhkan org sakit dan menghidupkan org yg mati..

NizamPablo : begitu juga dgn Elijah.. dia juga menyembuhkan, menghidupkan yg mati & lebih hebat lg, tulang2 lepas dia mati juga boleh melakukan perkara yg sama.. kenapa tidak dianggap dia sebagai Tuhan juga? (2 Kings 13:21)

flaneldez : sebab Elijah meyembuhkan dan menghidupkan orang mati dengan pertolongan jesus sebagai Tuhan, dia sembahyang ataupun minta izin sebelum melakukan keajaiban, tetapi jesus sebaliknya tidak minta izin, dia terus menerus mengarahkan yang mati supaya bangun!! dia cakap 'shhhhhh', tsunami pun berhenti, ini adalah Tuhan!! pernah Muhammmad buat begini? nabi kamu hanya tahu menakluk dan kahwin banyak2!! hahaha!!

NizamPablo : bagaimana pula pada ketika dia sudah mati dimana tulang2 nya digunakan utk menyembuhkan? hahahah.. Siapa ckp Jesus tidak minta izin. kamu kata kamu pakar Bible, takkan kamu tak tahu.
Yohanes 5:30 aku tidak dapat berbuat apa-apa dari diriku sendiri; Aku menghakimi sesuai dengan apa yang aku dengar, dan penghakimanku adil, sebab aku tidak menuruti kehendakku sendiri, melainkan kehendak dia yang mengutus aku.
apa macam pakar Bible?.. terlupa atau tak tahu?

flaneldez : jadi kalau minta izn sesiapa pun boleh melakukan keajaipan? apasal nabi kamu Muhammad tak pernah melakukan benda2 begini? dia tak dapat izin? hahaha!! nabi kamu sendiri tidak berpengetahun ttg dunia Ghaib tapi kamu mengelarnya seorang nabi? apa yang ditulis di buku John mempunyai maksud tersirat bahasa gnostik, dimana orang bodoh macam kamu tak boleh faham!! (Rasulullah s.a.w. mempunyai terlalu banyak mukjizat yg boleh saja saya ketengahkan dalam debat saya dgn flaneldez ini termasuk membelah bulan, makanan yg sedikit bertambah menjadi banyak, balingan batu dari Rasulullah menundukkan musuh dalam perang dan banyak lagi.. tetapi saya tidak mahu menggunakannya kerana bagi saya cara yg terbaik menunjukkan kehebatan Islam ialah dgn mengketengahkan mukjizat teragung yang masih boleh disaksikan sehingga waktu ini sebagai dalil dan bukti Kerasulan Muhammad serta kebenaran Islam. Mukjizat teragung itu ialah Al Qur’anul Kareem.)

NizamPablo : tuhan jenis apakah yg menghantar sebuah buku yg sukar difahami bg menjadi bimbingan kpd umat manusia? Islam tiada masalah sedemikian rupa yg spt yg kamu hadapi. Bukankah Jesus sendiri tidak tahu perkara ghaib? Bacalah Bible.
Mark 13 : 32
Tetapi tentang hari atau saat itu tidak seorangpun yg tahu, malaikat2 di sorga tidak, & anakpun tidak, hanya Bapa saja.
jd hujah kamu ini trbatal dgn sndirinya sptmana hujah2 kamu yg x menggunakan akal sebelum ini. cubalah lagi flaneldez si Kristian murtad.

flaneldez : islam tiada yang sedemikian rupa? bagaimana dgn surah Al baqarah ayat ke 29 dgn surah an naazi''aat ayat ke 27-30? tengok contradiction di Quran yang ternyata membuktikan bahawa quran bukan wahyu tuhan kerana salah dalam menjelaskan ciptaan bumi!! saya ada banyak lagi, jika kamu berminat, saya boleh bagi lagi!! tetapi macam saya tadi bagi tahu Quran ni buku pariah, jadi saya langsung tidak berminat dengannya!!

NizamPablo : sekali lg kamu membuat lawak jenaka.. kamu kata kamu tak berminat dgn Al Qur'an, tp yg nampak dlm komen di atas kamu mmbacanya juga.. Tahniah flaneldez.. anda semakin dekat dgn Islam setelah murtad dari Kristian. Berkenaan ayat tersebut, apa masalahnya? Bukankah ayat itu SANGAT TEPAT dgn fakta sains? Mari saya certakn kpd kamu yg tiada kefahaman sains & Al Qur'an. Ayat 29 surah Al BAqarah spt di bawah:

NizamPablo : Al Baqarah ayat 29:
Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
An Naziaat 27-30.
(Wahai golongan yang ingkarkan kebangkitan hidup semula!) Kamukah yang sukar diciptakan atau langit? Tuhan telah membinanya (dengan Kukuh)!
28. Ia telah meninggikan bangunan langit itu lalu menyempurnaKannya,

NizamPablo : 29. Dan Ia menjadikan malamnya gelap-gelita, serta menjadikan siangnya terang-benderang.
30. Dan bumi sesudah itu dihamparkannya (untuk kemudahan penduduknya),
Apa masalahnya flaneldez? ayat 29 AlBaqarah Allah mnceritakn mengenai bumi yg diciptakn dgn segala sifat, mineral dan keperluan awal bg membolehkn atmosfera terbentuk sbg perlindungan kpd makhluknya nanti. Atmosfera dibangunkan 7 lapis sbg protection setelah semua bhn bg membolehknnya wujud trdapat dibumi. Fakta sains mmperakuinya.

NizamPablo : ayt 27-30 AnNaziaat pula, menerangkn proses yg lebih detail. Ayt 28&29, Allah mnytakan bhw atmosfera dilengkapkn selepas bumi itu wujud spt AlBqarah29. Ia telah mula berputar & hasilkn siang & mlm & putaran bumi ini mengukuhkn atmosfera yg dibentuk selepas bumi wujud. Prhatikn perktaan 'dan' pd ayat 29 AnNaziat, ia membawa maksud serentak dgn putaran bumi, atmosfera mula dikukuhkan. Ayt 30, selepas atmoesfera wujud, barulh bumi dihamparkn. lg penerangan dibawah...

NizamPablo : bumi dihamparkn mmbawa maksud, ianya dipersiapkn dgn segala air,pokok, binatang dan keperluan2 bg manusia sbg khalifah utk hidup kemudian nanti. fahami maksud hamparan. Sbg. cth dlm budaya masyarakat Arab dahulu, sseorang tetamu x akan duduk selagi x dihamparkn kpdnya kain hamparan bg mmberi keselesaan kpdnya. Bumi dihamparkn mmbawa maksud bumi itu disediakn dan disiapkn Allah bg manusia utk mndudukinya nanti. Jadi apa masalahnya flaneldez? Ianya SGT TEPAT dgn fakta2 sains. Al Qur'an mmg hebat!

NizamPablo : jadi tiada masalah dgn apa yg kamu ktkn itu flaneldez. bagaimana pula dgn soalan saya mngenai prcanggahan Bible yg belum kamu jwb itu? Sudah lebih 48 jam, mngapa tiada jwpn kukuh selain dr sikap suka meracau sdara? Jd diulang pertanyaan saya ini. Knp dlm Genesis, diciptakn bumi pd hari prtama, ia sudah mngalami siang & mlm sdgkn matahari dikatakan dlm Genesis diciptakn pd hari ke empat? tak masuk akal bukan? Bila nak beri jawapan flaneldez. dah dua hari ni masih blum terjawab. (Soal percanggahan ayat-ayat kitab Genesis pertama mengenai kejadian langit dan bumi telah saya bahaskan dalam eBook Syahadah : Dialog Dengan Gadis Melayu Atheist. Jika berminat, boleh dapatkannya dengan klik banner iklan di penghujung posting ini..)

guchibear :malah dalam buku Quran saudara jg mengakui bhwa nabi isa itu adala jalan yg lurus..di dalam alkitab Ia mengatakan seperti ini,AKu la jln kebenaran dan hidup..barangsiapa yg percaya dalam nama ku akan beroleh hidup yg kekal..bukankah itu mjelaskan bahwa diala satu2nya jln keselamatan dan hidup,iaitu jln kesorga yg kekal???

NizamPablo :berikan ayat tersebut dlm Al Qur'an dan saya akan ulas.. Kami muslim memang wajib mempercayai Jesus (Isa a.s.) sebagai Rasul.. sesiapa yg menolak Isa a.s. sbg Rasul, dia bukanlah Islam dan syahadahnya juga ditolak krn menolak ayat2 & perintah Allah..

guchibear : malah dalam Quran seperti didlm bible jg mgatakan bahwa diala yg terbesar dibumi dan di sorga..klu dia dikatakan TERBESAR DIBUMI DAN DISORGA,so siapakah lagi yg lebih besar dari dia???

NizamPablo : berikan ayat tersebut.. harap jgn quote cakap2 org.. jika saya boleh memberikan ayat2 bible tepat pd isikandungannya.. saudara juga perlu berbuat demikian.

guchibear : (Yohanes 1:1-16)1.Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah.
2.Ia pada mulanya bersama-sama dengan Allah.
3.Segala sesuatu dijadikan oleh Dia dan tanpa Dia tidak ada suatu pun yang telah jadi dari segala yang telah dijadikan.
4.Dalam Dia ada hidup dan hidup itu adalah terang manusia.
5.Terang itu bercahaya di dalam kegelapan dan kegelapan itu tidak menguasainya.

guchibear : 6.Datanglah seorang yang diutus Allah, namanya Yohanes;7.ia datang sebagai saksi untuk memberi kesaksian tentang terang itu, supaya oleh dia semua orang menjadi percaya.8.Ia bukan terang itu, tetapi ia harus memberi kesaksian tentang terang itu.9.Terang yang sesungguhnya, yang menerangi setiap orang, sedang datang ke dalam dunia.10.Ia telah ada di dalam dunia dan dunia dijadikan oleh-Nya, tetapi dunia tidak mengenal-Nya.

guchibear : 11.Ia datang kepada milik kepunyaan-Nya, tetapi orang-orang kepunyaan-Nya itu tidak menerima-Nya.12.Tetapi semua orang yang menerima-Nya diberi-Nya kuasa supaya menjadi anak-anak Allah, yaitu mereka yang percaya dalam nama-Nya;13.orang-orang yang diperanakkan bukan dari darah atau dari daging, bukan pula secara jasmani oleh keinginan seorang laki-laki, melainkan dari Allah.

flaneldez : guchibear, hang ckap benda benda ini bukannya depa ni akan faham!! depa masih duk belajar buku darjah satu yang bernama - Al quran' patulah tidak tahu maksud trinity ataupun baptism!! kerajaan UMNO ini terlamapu memanjakan mereka ini sehingga tidak dibenarkan keluar islam!! passion of christ diharamkan tetapi da vinci code ditayangkan, kamu boleh nampak niat mereka??

NizamPablo : hahahahaha... bukankah kamu telah membuktikn bahawa kamu sendiri tidak faham dgn Bible kamu apabila berhujah dgn aku? Bukankah kamu masih berhutang jawapan yg banyak yg ditanya yg tak mampu kamu jawab seblum ini? Tahniah flaneldez kerana telah menjadi Atheist dlm masa 30 minit berhujah dgn aku tempoh hari.. teruskan pencarian kamu..

guchibear : 14.Firman itu telah menjadi manusia, dan diam di antara kita, dan kita telah melihat kemuliaan-Nya, yaitu kemuliaan yang diberikan kepada-Nya sebagai Anak Tunggal Bapa, penuh kasih karunia dan kebenaran.
15.Yohanes memberi kesaksian tentang Dia dan berseru, katanya: ''Inilah Dia, yang kumaksudkan ketika aku berkata: Kemudian dari padaku akan datang Dia yang telah mendahului aku, sebab Dia telah ada sebelum aku.''

guchibear :nizam,kamu sendiri sudah mbacanya..but kenapa kmu masih tidak faham dgn apa yg kamu baca?? elijah di berikan kuasa drp allah,namun pada waktu ia mau melakukan mukjizat itu ia harus bdoa dahulu kpd allah..bkankan ia bererti elijah hrs meminta dahulu kpd allah maka baru la allah akn tunaikan?? sedangkan jesus tidak meminta malah memerintah spy org itu disembuhkan,dan mghidupkan org yg mati?? kenapa dia tidak meminta??coz diala allah itu yg sggp turun kedunia yg najis ini demi menebus dosa manusia

NizamPablo : bukankah Jesus juga menyatakan bahawa dia sendiri tiada kuasa melainkan apa yg diputuskan Allah? jadi apa bezanya dia dan Elijah? cth spt ayat di bawah:
Yohanes(John) 5: ayat 30
5:30 Aku tidak dapat berbuat apa-apa dari diri-Ku sendiri; Aku menghakimi sesuai dengan apa yang Aku dengar, dan penghakiman-Ku adil, sebab Aku tidak menuruti kehendak-Ku sendiri, melainkan kehendak Dia yang mengutus Aku.
malah Elijah pd ketika ia sudah mati & tinggal tulang masih lg boleh mmbuat keajaiban.

flaneldez : Elijah sudah mati dan dia sendiri melakukan keajaipan? hahaha!! doktor di hospital menyelamatkan nyawa mengunakan teknologi, jadi siapa yang selamatkan nyawa? doktor atau teknologi?

NizamPablo : sekali lgi si kristian murtad flaneldez ini cuba bermain retorik.. bacalah Bible sendiri, tulang2 elijah menghidupkan org mati.
2 Raja-Raja 13 ayat 21
13:21 Pada suatu kali orang sedang menguburkan mayat. Ketika mereka melihat gerombolan datang, dicampakkan merekalah mayat itu ke dalam kubur Elisa, lalu pergi. Dan demi mayat itu kena kepada tulang-tulang Elisa, maka hiduplah ia kembali dan bangun berdiri.
mengapa x disembah tulang2 Elijah sbg Tuhan? Bukankah lebih hebat tulangnya dari Jesus?

flaneldez : sekarang siapa yang lari dari menjawab soalan saya?? jawab?? doktor menyelamatkan nyawa kamu menggunakan teknologi elektrikal, sekarang siapa yang selamatkan nyawa kamu? doktor? teknologi? ataupun eklectrik? jawablah banggang!!

NizamPablo : Jika kamu mengatakn saya bangang hnya krn soalan itu, bgmana dgn puluhan soalan sya yg x kamu jawab? Apakah kamu cuba menggambarkn tahap mentaliti kamu sendiri.
Dlm kes kes doktor itu, Allah yg menyembuhkn. Dlm kes Elijah. Bible dgn tegas menyatakan Tulang2 Elijah yg menghidupkn mereka. Bacalah Bible kamu wahai flaneldez si murtadin Kristian yg menggelarkan diri kamu pakar Bible. jawablah semua soalan saya sebelum ini sebelum perkataan kamu dlm komen diatas berbalik kpd kamu! AllahuAkbar!!!!

guchibear : saya telah memberikan kamu beberapa ayat firman yg tdpt dlm kitab yohanes..so apa bila kmu baca ttg nabi isa almasih walau di kitab quran skali pun,sa harap saudara baca smula firman itu supaya saudara lebih mgerti ttg isa almasih itu..saya hrp suatu hari nti saudara akan mgenal Dia(nabi isa) dgn lebi mendalam..

guchibear : (matthew15:24 Jawab Yesus: ''Aku diutus hanya kepada domba-domba yang hilang dari umat Israel.) mmg saya bkn keturunan israel,tetapi mksud lain bg pkataan "umat israel" itu ialah umat pilihan..malah yesus sendiri pernah mengatakan setiap org yg menerima aku akn menjadi anak2 allah.. malah dalam ayat lain jg yesus bkata seperti ini.matthew 28:18-20 (menurut Bible TEV terbitan American Bible Society cetakan 1976 menyatakan bahawa perkataan 'Israel' dalam bahasa Hebrew membawa maksud 'Bergusti atau berlawan dengan Tuhan'. Nama ini diberikan kepada Jacob @ Yaakob setelah dia diberitakan dalam Bible Genesis 32 : 28 bergusti dengan Tuhan yang menjelma seperti seorang manusia ditengah2 perjalanan Jacob. lalu mereka berdua bergusti dan Jacob menang. Jadi hujah guchibear ini juga adalah tidak berasas....)

NizamPablo : maafkan saya jika kenyataan yg bakal sya buat ini membuatkan anda tersinggung, sebenarnya 'umat israil' itu bukan membawa maksud umat pilihan, tetapi bangsa Israil yang berketurunan dari susur galur Jacob dan mereka inilah yg menjadi pilihan Allah utk semua covenant dlm Bible (old & new).. anda telah dikelirukan pastor @ paderi anda..

flaneldez : dari tadi hang duk bagi maksud tersendiri, mana kamu dapat penjelasan2 yang bodoh begini?? tuhan memlilih israel sebagai 'chosen 1' kerana perjanjian dgn Abraham, tuhan sudah janji jadi tidak boleh memungkiri janji walaupun umat Israel benyak berdegil!!

NizamPablo : jadi apa kamu buat dlm kristian? perjanjian itu hanya utk Bani Israil.. yg kamu terhegeh-hegeh dlm agama yg menggelarkan umat selain Israil sbg anjing buat apa? banggakah kamu digelar sebagai anjing? Matthew 15 : 26
Tetapi Yesus menjawab: "Tidak patut mengambil roti yang disediakan bagi anak-anak dan melemparkannya kepada anjing.

flaneldez : John 10:16: and I lay down my life for the sheep.
And other sheep I have, which are not of this fold: them also I must bring, and they shall hear my voice; and there shall be one fold, and one shepherd."
ada faham bahawa kita ini digelar 'Other Sheep'!! ada faham?? atau masih duk keliru??

NizamPablo : bukankah 'other sheep' itu masih lagi seekor 'sheep'. Ianya masih lg dlm jenis binatang yg sama. Lainlah kalau dikatakan 'and other animal I have' @ dikatakan 'And other family of goats I have'... hahahh.. jadi Kristian itu hanya utk Bani Israel. Tahniah krn menguatkn lg hujah saya dgn bantuan saudara ini.. masih keliru flaneldez?

guchibear : 18 Yesus mendekati mereka dan berkata: ''Kepada-Ku telah diberikan segala kuasa di sorga dan di bumi.
19 Karena itu pergilah, jadikanlah semua bangsa murid-Ku dan baptislah mereka dalam nama Bapa dan Anak dan Roh Kudus,
20 dan ajarlah mereka melakukan segala sesuatu yang telah Kuperintahkan kepadamu. Dan ketahuilah, Aku menyertai kamu senantiasa sampai kepada akhir zaman.''

guchibear : Ayat19 KARENA ITU PERGILAH,JADIKANLAH SEMUA BANGSA MURID-KU DAN BAPTISLAH MEREKA DALAM NAMA BAPA DAN ANAK DAN ROHKUDUS

guchibear : Mengenai Anak Allah,yesus itu memang Anak Allah..kerana ia datang dari Allah itu sendiri,bkn melalui persetubuhan manusia.. ia jg dikatakan anak manusia kerana maryam la yg melahirkannya..kerana maryam telah dipilih utk mjadi saluran bagi kelahiran isa almasih itu..

guchibear : Anak Allah itu jg dlm kata lain adalah firman.. firman yg telah menjdi manusia..
1.Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah.14.Firman itu telah menjadi manusia, dan diam di antara kita, dan kita telah melihat kemuliaan-Nya, yaitu kemuliaan yang diberikan kepada-Nya sebagai Anak Tunggal Bapa, penuh kasih karunia dan kebenaran.

guchibear : mengenai tuduhan kamu bahwa kami menyembah salib itu adalah tidak benar samaskali..salib yg kmu lihat di gereja itu hanya la hiasan semata2..sperti tulisn jawi yg kmu jdikan perhiasan di masjid..namun skiranya ada gereja yg menyembah salib itu maka mereka adalah sesat..krn agama kristian ini jg terdiri dr pelbagai mazhah..sperti kmu jg ada islam hadhari,syafiee n sebagainya klu saya tak silap..

NizamPablo : Mazhab Muslim hanya berbeza bagi pelaksanaan fekah bukan akidah spt perbezaan mazhab Kristian. Mazhab Kristian berbeza pada akidah. Ada yg beriman dgn Trinity, ada yg mengatakan Jesus bukan tuhan dan malah banyak lagi prbezaan. Muslim semua bersatu dlm akidah menyembah Allah yg Maha Esa tidak kira apa jua mazhab dan semua berpegang kpd Al Qur'an yg satu. Pecahan mazhab Kristian berpegang kpd pelbagai jenis Bible yg berbeza2 isikandungan.

flaneldez : sebab kristian diberi kebebasan,' truth will set you free'!! ada faham, bukan macam agama islam, diperas ugut dgn teori neraka, dipaksa tidak keluar islam, diugut dibunuh jika tanya banyak soalan macam kafir, kahwin banyak sedangkan Tuhan kasi Adam satu bini saja!! Itu tak mahu ikut tapi mahu ikut teladan muhammad?? saja nak lepas nafsu!!

NizamPablo : wahai flaneldez si Kristian murtad.. dlm Bible mengatakan dgn tegas, sesiapa yg murtad itu harus di bunuh, di bakar kampungnya, di bunuh semua manusia dlm kampung itu termasuk anak2 kecil dan juga binatang2 ternakan.. waaahh.. berani kamu murtad dari Kristian?
13:13 Ada orang-orang dursila tampil dari tengah-tengahmu, yang telah menyesatkan penduduk kota mereka dengan berkata: Mari kita berbakti kepada allah lain yang tidak kamu kenal,
sambung dibawah...

NizamPablo : 13:14 maka haruslah engkau memeriksa, menyelidiki dan menanyakan baik-baik. Jikalau ternyata benar dan sudah pasti, bahwa kekejian itu dilakukan di tengah-tengahmu,
13:15 maka bunuhlah dengan mata pedang penduduk kota itu, dan tumpaslah dengan mata pedang kota itu serta segala isinya dan hewannya.
sambung lagi dibawah...

NizamPablo : 13:16 Seluruh jarahan harus kaukumpulkan di tengah-tengah lapangan dan harus kaubakar habis kota dengan seluruh jarahan itu sebagai korban bakaran yang lengkap bagi TUHAN, Allahmu. Semuanya itu akan tetap menjadi timbunan puing untuk selamanya dan tidak akan dibangun kembali.

NizamPablo : 13:17 Dari barang-barang yang dikhususkan itu janganlah apapun melekat pada tanganmu, supaya TUHAN berhenti dari murka-Nya yang bernyala-nyala itu, menunjukkan belas kasihan-Nya kepadamu, mengasihani engkau dan membuat jumlahmu banyak, seperti yang dijanjikan-Nya dengan sumpah kepada nenek moyangmu.
semua ayat ni dipetik dari Deuteronomy 13. Wah! Berani kamu murtad dr kristian Flaneldez? tgklah hukuman yg menanti kamu & org kampung kamu mcm yg disebut dlm Bible. Agama apakah sekejam ini?

flaneldez : akau tahu engkau pasti angkat ayat2 dari old testament, hahahahaha!! asyik duk mencari kelemaham kelemahan injil ya? kamu tahu tak maksud kristian??

NizamPablo : Tahniah krn membuktikn dlm Bible itu terdapat buku2 yg tak berguna. jadi buang saja buku itu dari Bible kamu... berpeganglah kpd Matthew 5 :17-18.. apakah kamu takut hukuman kpd si Kristian murtad spt kamu mcm yg tertulis dlm Bible.. keras bukan? kenapa mesti takut? Ia cuma arahan utk mmbunuh kamu sbg org yg murtad, org2 kpg kamu, anak2 kecil, binatang2 dlm kpg, serta seluruh kpg trsebut harus dibakar.. waaahhh... pastinya kamu takut dgn hukuman kitab kamu ini..

flaneldez : itu adalah rukun yang khusus untuk orang yahudilah bodoh!! dari tadi saya menjelaskan perbezaan diantara old covenant dgn new covenant tetapi kamu masih berdegil dgn old testament?? apasal?? sudah kalah?? tak tahu cara lain untuk berdebat?? pi melocot dan pi sembahyang zohorlah budak!!

NizamPablo : tahniah krn membuktikn agama kamu gagal mendidik pengikutnya menjadi manusia yg beradab. Tak faham ke Matthew 5 : 17&18..? yg kamu ikut St. Paul itu buat apa? Cakap Jesus tak mau dgr. Sudahlah diperkudakan oleh Bani Israil utk mengaut keuntungan & sumber kewangan, tp kamu masih tak sedarkn diri...

NizamPablo : haha flaneldez si kristian murtad ini yg mengaku dirinya pakar Bible tidak tahu bahawa Abraham, Solomon, Lot, Jacob dan ramai lagi nabi dlm Bible yg mengamalkan polygamy.. malah ada antara mereka dipetik dlm Bible mengadakan hubungan sumbang mahram? Bolehkah ianya digelarkan kitab suci jika cara hidup sumbang mahram sebegini diagung2kan? Kamu terlupa atau tak tahu wahai flaneldez si pakar Bible yg murtad dari Kristian?

flaneldez : mengapa kamu sudah lupa tentang pengikut Jesus seperti Peter, James, Matthew, Mark serta Paul? mereka letak teladan yang lebih bagus, apasal kamu angkat contoh2 orang di yang lebih lama? itu sebablah kita memangggil ia sebagai Old Testament!! ada faham??

guchibear : mengenai kawin,pada zaman hukum taurat disbbkan ketegaran hati manusia maka musa membuat 1 peraturan iaitu mereka boleh kawin lebih dari 1 n menceraikan isteri mereka,asalkan mereka berlandaskan syarat2 dan peraturan yg telah di tetapkan nabi musa..maka bererti peraturan itu bkn la dari allah..

NizamPablo : sebenarnya kahwin lebih dari satu diamalkan sehingga beberapa ratus tahun selepas council of Nicea yg membukukan Bible ini. Ia menjadi amalan malah sehingga kini.. terdapat banyak sect Kristian yg mengamalkannya. Hanya akhir2 ini ia dilarang.. tetapi tidak terdpt apa jua bentuk larangan berkahwin lebih dari 1 dalam Bible & Bible juga tidak meletakkan jumlah max sbgmana Al Qur'an yg hanya membernarkan seramai 4 org isteri. Maka, jika beriman kpd Bible, dia boleh brkahwin seramai mana yg dia mahu.

flaneldez : sebenarnya hang ni sudah terpengaruh dgn Dan brown!! hahaha!! baguslah itu macam, kalau begitu pi baca buku2 Salman Rushdie!! ok!!
Tuhan tidak benarkan kahwin lebih dari satu, mengapa tuhan ciptakan Adam satu bini sahaja? kan lebih bagus kalau tuhan ciptakan 4 bini?

NizamPablo : Dlm Bible sendiri tidak melarang polygamy, malah ia juga tidak melarang hubungan seks antara anak dan bapa. Abraham, Jacob, Lot, Solomon dan ramai lagi mengamalkan polygamy dlm Bible. Malah solomon mempunyai 700 isteri dan 300 gundik. Apakah kamu mahu mengatakan tuhan kamu tidak bijak kerana x menciptakan 1000 perempuan utk Adam semata2 utk membolehkan solomon berkahwin dgn 1000 org? Sedarlah sikit wahai flaneldez si kristian murtad yg mengaku dirinya pakar Bible. Polyygamy dibenarkn dlm Bible

flaneldez : polygamy berlaku di kisah2 bible, tetapi tidak bermaksud bible membenarkannya!! boleh nampak perbezaan? kan aku dah cakap solomon bukan nabi kita, dia hanya sebahagian dari cerita2 bible macam samson, nimrod dan banyak lagi. Mungkin di kitab kamu menganggap solomon sebagai satu nabi, tapi bukan bagi kristian!!

NizamPablo : Bagaimana pula dgn Abraham, Jacob, Lot dan lain2.. bukankah mereka itu Nabi kamu dan mereka juga mengamalkn polygamy. Malah ada antara mereka dikatakan dlm Bible melakukan hubungan seks dgn anak mereka sendiri.. sila jawab...

guchibear : namun setelah kdatangan yesus,Ia dgn tegas mgatakan bahwa bercerai atau berkawin lebih itu tidak dibenarkan..kerana apa yg telah di satukan allah tidak boleh dipisahkan...so firman allah didalam bible tidak berubah dan tidak diubah...kerana yesus lah firman itu..

NizamPablo : tidak sama sekali guchibear.. kerana Jesus sendiri menyatakan dgn mulutnya sendiri dalam Matthew 10 :34.Jgn fikir kedatanganku utk mmbawa keamanan kpd dunia, Tidak! Aku tidak dtg utk mmbawa keamanan, tetapi aku dtg bersama pedang.35. Aku dtg utk jadikn anak menentang bapanya, anak perempuan menentang ibunya, menantu perempuan menentang ibu mertuanya.
jadi, dlm bentuk kasih syg apakah yg dia bawa kpd hubungan keluarga? mmbuat menantu menentang ibu mertua, bukankah memisahkan kasih syg?

flaneldez : hahaha, ayat ini sudah lama diberikan penjelasan di gereja2 , jadi jangan hang nak membuktikan kebodohan kamu disini. Maksud ayat ini adalah pertelingkahan didalam keluarga akibat kepercayaan kristian yang baru diperkenalkan. Cuba kamu masuk kristian tengok, sudah tentu bapa dan mak kamu sendiri akan menjadi musuh!! ada faham!!

NizamPablo : itulah yg aku jelaskan dlm komen di atas dan perkara ini masih berlaku hingga sekarang bila ada ahli dlm family dr lain agama memeluk Kristian. Kasih sayang antara mereka akan dipisahkan.. maka kedatangan Jesus itu ialah utk memisahkan kasih sayang. rajinkan diri utk belajar lagi wahai si pakar Bible yg tidak tahu apa2.

flaneldez : bukan saja kedatangan kristian sajalah banggang, apasal kamu ni cakap macam kanak2 terencat akal? kamu ingat ahli keluarga lain tak akan bergaduh bila seseorang memeluk agama islam? jangan lupa kristian menyatukan seluruh dunia barat serta menakluk empayar Rom!!

NizamPablo : mengapa kamu suka offtopic? Islam tak menafikan masalah ini berlaku.. komen asal ialah mengenai penafian kamu terhadap ayat Matthew 10:34-35. Jesus sendiri meyatakan bhw kedatangannya utk memisahkn kasih sayang. Jadi apa masalah kamu? Tak faham ke?

guchibear : bknkah dlm komen saya sblmnya saya sdh mgatakan yg kedatangan yesus mgenapi firman allah??? kmu sendiri sdh mgakuinya dgn memberikan ayat firman yg tdpt didlm Matthew5:17-18

NizamPablo : ianya membawa maksud bahawa semua hukum taurat akan ditegakkan sebelum dunia ini kiamat dan tiada satu pun akan ditinggalkan.

guchibear : Matthew5:17-18 dlm terjemahan melayunya seperti ini..17 ''Janganlah kamu menyangka, bahwa Aku datang untuk meniadakan hukum Taurat atau kitab para nabi. Aku datang bukan untuk meniadakannya, melainkan untuk menggenapinya.
18 Karena Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya selama belum lenyap langit dan bumi ini, satu iota atau satu titik pun tidak akan ditiadakan dari hukum Taurat, sebelum semuanya terjadi.

NizamPablo : ianya membawa maksud bahawa semua hukum taurat akan ditegakkan sebelum dunia ini kiamat dan tiada satu pun akan ditinggalkan. Maka semua hukum2 yg ditetap dalam Taurat akan ditegakkan kembali oleh Jesus dlm Bible dan kini peranan itu diambil alih oleh umat Islam

flaneldez : pernanan diambil oelh islam? perasaan, sedangkan bangsa sendiri pun tak berkemampuan untuk dijaga, ingat boleh menjaga dunia?? hahaha!! siapa yang duk bagi sumbangan kepada Acheh, bila ia dilanda tsunami? negara negara islam?? hahaha!!

NizamPablo : begitu juga dgn Amerika yg mengemis bantuan dari Arab saudi dan negara2 Islam utk membangunkan ekonomi negaranya dan semasa ia dilanda taufan katrina. Hahah.. 3 trillion dolar wang modal dlm pasaran US adalah dimiliki pelabur2 Islam. Jika ditarik keluar, US akan menghadapi masalah ekonomi paling teruk.Memang kelakar kalau berhujah dgn Flaneldez si kristian murtad ini.
hanya kami umat Islam yg bersungguh utk menegakkan kembali Hukum2 Allah di dunia. Matthew 5 : 17-18 tadi menyatakannya.

flaneldez : Amerika mengemis dgn arab?? hahaha!! kalau Amerika tak ada, Bangsa arab mungkin tak tahu bahawa tanah mereka mempunyai petroleum dan seterusnya menjadi bangsa Nomad seumur hidup sambil naik unta mengelilingi padang pasir!! lepas itu kongket dan beranak banyak banyak!!

NizamPablo : seronok melihatkn org yg berpegang kpd Bible yg biadab spt kamu.. tahniah.. sekurang2nya semua disini dpt melihat apa akan jadi jika mereka terlalu taksub dgn Bible. kamu ponteng kelas sejarah ke flaneldez? Sebelum Spain dibawah pemerintahan Islam.. Europe ada dlm zaman kegelapan. Ilmu dari sarjana Islamlah yg memajukan bangsa Eropah & merupakan catalyst yg mmbangunkn semula Eropah. lain kali cikgu mengajar, jgn kamu tidur!

guchibear : Mengenai Trinity,saya sbenarnya kurang arif dalam soal bbicara mengenai agama..namun kebenaran hrs dinyatakan..so apa yg saya bicarakan sesuai dgn apa yg saya mgerti n sesuai dgn tingkat kefahaman saya..sebahagiannya saya ambil dari khotbah2 para pengkhotbah...dan sa akan cuba bicara sdikit mengenai trinity..

NizamPablo : Maafkan saya jika anda tersinggung, rasanya anda dikelirukan oleh pengkhutbah2 anda. Dlm Bible tidak ada langsung terdapat apa2 ayat yg menyatakan mengenai trinity ini. Yg ada hanyalah Jesus menyeru semua manusia menyembah Tuhan Yg Esa. Sbg contoh Mark 12:
29. "Hukum yang terutama ialah: Dengarlah, hai orang Israel, Tuhan Allah kita, Tuhan itu esa.
Jesus sendiri menyatakannya & ia bukan hanya ayat tersebut, malah dlm banyak ayat lain lagi dlm Bible menyatakan Tuhan itu Esa.. hrp dpt difahami..

guchibear : Allah Bapa,Anak dan ROhkudus-inilah yg dikatakan trinity iaitu keperibadian allah.. Bapa dgn kata lainnya Pencipta,Anak adalah Firman,Rohkudus ialah Pembimbing..Maka Allah itu adalah pencipta,firman,dan roh yg maha kudus..

NizamPablo : anda harus fahami bahawa anak dlm Bible itu membawa maksud seseorang yg dihormati, Rasul. Firman itu sebenarnya membawa maksud kejadian Jesus atau Isa melalui Firman Allah yang memerintahkan kejadiannya tidak melalui cara biasa iaitu percampuran benih lelaki & wanita. Ruhul Quddus ialah Malaikat Jibril yg bertugas membawa wahyu.. harap Faham, ianya tidak menunjukkan Trinity, tetapi cara wahyu disampaikan Dari Allah melalui Ruhul Quddus kpd Isa.

flaneldez : itu adlah kefahaman kamu yang diajar oleh ulamak dan quran dari kecil lagi!! kamu yang sebenarnya ikut secara membuta tuli!! kamu tidak faham maksud trinity, jadi jangan nak memberi pendapat2 yang bodoh!! Isaiah 7:14 "Therefore the Lord Himself will give you a sign: Behold, the virgin shall conceive and bear a Son, and shall call His name Immanuel." kamu tahu tak maksud Immanuel? ia bemaksud bahawa 'Tuhan berada disamping kita'!

NizamPablo : bagaimana pula dgn Michael J. Fox? Apakah dia seekor musang? George W. Bush, apakah dia segumpal semak samun? Gordon Brown, apakah dia berkulit cokelat? Jadi, nama seseorg x boleh dijadikan hujah.. yg jelas, Bible menyatakan bhw Allah itu Maha Esa. Dgn mempunyai anak, maka Dia bukan lg Esa. Apakah kamu menyatakn bhw Bible mempunyai byk ayat yg bercanggah antara satu sama lain? Apakah kamu mahu mengatakan bhw Tuhan dlm Bible tidak tahu apa yg diwahyukannya? memang kelakar hujah2 dari flaneldez.

flaneldez :nama seseorg x boleh dijadikan hujah?? bagaimana dengan nama Allah? kan itu namanya Tuhan?? jadi setiap hari kamu menyebut bahawa 'tiada tuhan melainkan tuhan'?? apakah maksud kebodohan ini?? tiada makan melainkan makan? tiada kongket melainkan kongket? lagi kelakar?? hahahaha!! kongketlah Allah!! sumbat Muhammad dalam lubang jub*r hang!!

NizamPablo : tahniah krn meletakkan keupayaan akal kamu lebih thp yg semakin rendah. Allah itu nama khas.. Ilah itu merujuk perkataan Tuhan. tak tahu ke? kesian.... patutlah terus murtad dr Kristian lepas berdialog dgn saya.. hahahah.. Islam terbuka utk kamu.. semoga Allah mmberikan kamu hidayah..

ke Bahagian 2.. klik sini.... posting A'isyah akan saya sambungkan sehabis reda gangguan makhluk-makhluk ini...

© 2007 - 2008 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.

Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.

eNovel dari Muhammad Ibn 'Az pemilik blog satuhala... Syahadah : Dialog Dengan Gadis Melayu Atheist... untuk mendapatkannya, klik banner di bawah...

Dapatkan juga CD-ROM kitab-kitab agama dunia untuk di buat kajian dan perbandingan... untuk mendapatkannya, klik banner di bawah...(stok adalah terhad)


7 comments:

assalamualaikum tuan..

aku doakan moga tuan diberi kekuatan oleh Allah swt dalam perbahasan tersebut..

"ahmad deedat malaysia"
 
Wa'alaikumsalam Adi...
TQ atas dorongan dan doa.. segala Puji hanya bagi Allah.. Ahmed Deedat terlalu besar utk dibandingkan.. saya seperti kamu juga Adi, org2 biasa yang cuba memainkan fungsi bagi memenuhi fardu kifayah..
 
Assalamualaikum...

Saya juga ada berdebat dengan gegerangan manusia yg dikatakan oleh tuan itu. Beliau sebenarnya untuk pengetahuan tuan, pd asalnya adalah Kristian, kemudian memeluk agama Hindu dan keluar dan memeluk agama Budha dan keluar juga dan kemudian berpegang teguh pada ajaran Ateisnya itu. Jd, beliau cuma belum memeluk agama Islam sahaja kerana takut tak boleh keluar daripada agam itu selepas memeluknya. Dia cuma membaca kitab Al-Quran sebelum memeluk agama ISLAM. iTU SEJARAH HIDUP Felneadez atau apa-apalah namanya untuk bantuan tuan dlm menghadapi debat dengannya.
 
jadi ini ya yg dinamakan taqiya demi membela si pedhopil Muhammad, Muslim rela berbohong bahwa Ishak menikahi Ribka pd saat Ribka berumur 3 tahun. padahal Ribka saat dilamar sudah bisa menaiki onta(anak umur 3 tahun mana yg bisa naik onta), lalu Ribka disebut gadis di dalam Alkitab.--> baca dong Alkitab baru komentar

jadi sudah jelas ajaran Taqiya(berbohong demi agama) diamalkan si Muslim NizamPablo ini.

ruar biasa Islam

jadi gak heran, Muslim banyak yg jadi penipu, lha wong Allah SWT aja adalah sebaik-baiknya pembalas tipu daya, menipu Yahudi yg mengejar-ngejar ISa yg akan disalib. membelanya saja dg cara menipu, bagaimana yg lainnya, sudah jelas Allah SWT bukan tdk mngkn juga sudah menipu banyak Muslim2 didunia bahwa dia(allah) adalah Tuhan
 
Assalamualaikum, Masya-Allah maha suci engkau Ya Allah mendorong saya membaca blog ini, terima kasih saudaraku, Saya merasakan ilmu saya terlalu sedikit mengenai aqidah, Perbahasan ini menambahkan lagi Iman saya terhadapmu Ya Allah, Berilah ilmu Ya Allah kepada saudara ku ini dan kami, Aminn....... Saya merasakan hujjah saudara terlalu jelas dan menang dalam menentukan yang mana hak dan bathil....Barak-Allah, Teruskan usaha saudaraku
 
Assalamualaikum.. patik suka cara tuan hamba berdebat... Jika patik di tempat tuan hamba.. Tidak dpt dibandingkan tahap kesabaran patik dgn tuan hamba yg begitu sabar.. Dialog ini seakan seperti Ahmed Deedat dgn Jimmy Swaggart.. Kusyuk patik membacanya... ;-)
 
Subhanallah......allahuakbar.......
 

Berminat.. Sebarkan Supaya Manfaatnya Lebih Meluas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email