Sunday, January 20, 2013

Ustaz Kazim : Sensitiviti Kita Dalam Isu Kalimah Allah

Dari Abdullah bin Abbas –r.a.- telah berkata: Adalah aku berada di belakang Nabi s.a.w., lalu baginda bersabda: Wahai budak! Sesungguhnya aku ingin mengajar kamu beberapa kalimah (ajaran agama): Jagalah Allah, (nescaya) Dia akan jaga kamu. Jagalah Allah (nescaya ) kamu akan dapati Dia di hadapan kamu. Apabila kamu meminta, maka mintalah kepada Allah, apabila kamu memohon bantuan maka mohonlah kepada Allah. Ketahuilah sesungguhnya jikalau seluruh umat berkumpul untuk memberi sesuatu manfaat kepada kamu, nescaya mereka tidak berupaya untuk memberi manfaat kepada kamu melainkan apa yang telah di tetapkan oleh Allah kepada kamu. Dan sekiranya umat berkumpul untuk memudaratkan kamu, nescaya mereka tidak mampu memudaratkan kamu melainkan apa yang telah di takdirkan Allah ke atas kamu. Telah di angkat pena-pena dan telah di tetapkan takdir-takdir.  (Hadis Riwayat at Tarmidzi)



© 2012 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara. 
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.

2 comments:

Salam..

Ya, kalimah Allah adalah ekslusiviti umat Islam sahaja.

Patutnya juak2 yg bersetuju penggunaan nama Allah dalam bible kaji kenapa nak kena buat bible dalam bahasa Melayu. bukankah di Tanah Melayu ini org kristian kebanyakkannya cina dan india sahaja (kita tak bicara soal sabah sarawak ya). dan bukankah selalu india n cina ni tak suka guna bahasa Melayu sampai nak bercakap bahasa Melayu pun tergagap (terkadangnya) dek kerana tidak fasih menggunakan bahasa Melayu. Tiba2 mereka nak buat bible bahasa Melayu untuk sapa n utk apa?

Nak buat bible dalam bahasa Melayu itu pun sudah cukup mencurigakan. sangat banyak udang di sebalik mee. Ini pulak nak guna nama Allah..lebih mencurigakan...untuk apa n untuk sapa bible itu...

Niat mereka sudah terang lagi bersuluh...

Pegangan Islam anak2 muda kita tidak kuat.

Nak dakwah Islamiyah dengan menggunakan nama Allah dalam Al-Kitab? dakwah islamiyah ka dakwah kristianiah? mohon juak2 ni berhentilah jadi parti pondan bacul mengikut setiap apa yg didendangkan oleh dap. jadi lah jaguh jantan sejati. dap sudah terlalu banyak mengguriskan perasaan org Islam di Malaysia..tak tau mcmana pas masih boleh sebantal dgn mereka ni lagi...
 
Wa'alaikumsalam Anon January 27, 2013 at 8:29 AM,

masalah ini timbul bilamana mereka-mereka yang mendakwa diri sebagai pejuang Islam mula beralih kiblat. Kiblat mereka berubah dari Redha Allah kepada Kuasa di Putrajaya. lalu mata hati mereka tertutup lantas segala indera tidak lagi berfungsi normal untuk menghadam semua ini. (An Nahl ayat 107 hingga 109)
 

Berminat.. Sebarkan Supaya Manfaatnya Lebih Meluas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email