Saturday, June 7, 2014

Parti Gerakan dan Asimilasi Hang Kebun

0
Oleh : Imran Haaz

Ada sebuah babak di dalam filem Seniman Bujang Lapok menjentik ketawa di pagi ini. Babak yang bermula dengan Tuan Director Ahmad Nisfu keluar dari Studio memarahi seorang kakitangannya. Ini kerana kakitangannya itu, membawa seorang lelaki berbadan kurus kering untuk membawa watak Hang Tuah yang gagah. Apabila ditanyakan apa alasan rasionalnya untuk mensabitkan lelaki kurus tersebut berhak memegang watak Hang Tuah yang gagah, dia menjawab, lelaki itu kuat makan. Marah mendengar alasan tidak masuk akal tersebut, Tuan Direktor menghamun kakitangan tersebut dengan kata-kata berikut, “Itu bukan gagah bodoh! Itu Gelojoh!” Videonya di bawah.



Teringat dengan babak tersebut apabila sibuk bertukar pendapat di facebook berkenaan kenyataan yang dikeluarkan Datuk Chea Soon Hai dari parti Gerakan sebelum ini. Kenyataannya di dalam keratan akhbar di bawah :



Datuk Chea mengatakan adalah tidak adil untuk mengatakan orang-orang Cina tempatan tidak berasimilasi dengan budaya Malaysia setempat. Lalu beliau memberikan contoh bahawa orang-orang Cina tempatan turut menggemari nasi lemak dan roti canai. Inilah contoh teragung bagaimana orang-orang Cina berasimilasi. Perlukah saya mengulangi ayat Tuan Direktor Ahmad Nisfu kepadanya?

Itu bukan asimilasi. Jikamahu disabitkan dengan asimilasi sekalipun, ianya bolehlah kita gelarkan sebagai Asimilasi Hang Kebun. Dalam kisah Hang Kebun, kuat makan dikatakan gagah. Dalam kes kenyataan Dato’ Chea, pandai makan dinamakan serta dirujuk sebagai asimilasi yang berjaya.  Siapa sahaja boleh melakukan asimilasi Hang Kebun. Warga Nepal, Bangladesh, Vietnam, Myanmar, Gurkha dan sebagainya yang menjadi pendatang di sini untuk mencari nafkah juga gemar menjamah nasi lemak dan roti canai. Malah tahap bahasa Melayu mereka lebih baik dan fasih berbanding produk sekolah-sekolah vernakular. Pelancong yang singgah sehari dua di sini juga gemar menjamah nasi lemak dan roti canai. Bolehkah kita menggunakan hujah yang sama bahawa mereka telah berasimilasi dengan baik?

Asimilasi kepada budaya Malaysia seharusnya bermaksud mereka dapat membentuk diri mereka untuk menghormati Perlembagaan Persekutuan, Rukunegara termasuk agama kepada Persekutuan dan harus fasih bahasa rasmi Persekutuan ini. Jika tidak, itu bukan asimilasi namanya.

Kita tidak menolak terdapat golongan Cina yang telah berasimilasi dengan baik walaupun tidak sepenuhnya. Lihat sahaja Baba dan Nyonya dan orang-orang Cina di Kelantan. Itu contoh asimilasi baik biarkan hanya separuh jalan. Mereka mengambil budaya Melayu tetapi tidak kepada agama orang-orang Melayu. Tiada siapa akan mempertikaikan tahap tinggi keupayaan mereka berasimilasi dengan budaya masyarakat Melayu.

Malang sekali, mereka-mereka yang mampu berasimilasi sebagaimana kumpulan Baba dan Nyonya, golongan Chettiar serta orang-orang Cina Kelantan, mereka tergolong dalam kalangan gelombang kedatangan kumpulan orang-orang Cina yang sudah berusia ratusan tahun lamanya.

Professor Wang Gung Wu, menulis sesuatu tentang gelombang-gelombang kedatangan pendatang dari Cina selepas kurun ke 18. Beliau menulisnya di dalam sebuah buku yang diberikan tajuk, “China and the Chinese Oversea”.

Beliau membahagikan kedatangan orang-orang Cina selepas kurun ke 18 kepada empat kumpulan gelombang kemasukan pendatang.

1.       Gelombang Huashang
Gelombang Huashang ini merupakan gelombang kemasukan golongan saudagar, peniaga dan pekerja mahir Cina. Mereka-mereka ini kemudiannya menetap di Semenanjung Tanah Melayu yang kemudiannya membawa masuk ahli-ahli keluarga serta kenalan-kenalan mereka yang mempunyai kemahiran yang lebih rendah daripada mereka untuk berkhidmat kepada mereka di Tanah Melayu. Kebanyakannya berkait dengan industri perlombongan yang sedang berkembang pesat pada ketika itu. Perkembangan ini menyebabkan berlakunya perkembangan perniagaan yang seterusnya menjadikan industri itu sebagai industri yang sangat dahagakan tenaga buruh.

Selepas satu atau dua generasi, mereka mula berkeluarga dan menetap di negara-negara Asia Tenggara termasuk Tanah Melayu. Bagi keluarga-keluarga yang berjaya dan kaya, mereka sedaya upaya akan mengekalkan identiti kecinaan mereka. Bagi yang kurang berjaya dan hidup di dalam lingkungan tekanan politik dan keadaan semasa serta setempat, mereka-mereka ini akan meninggalkan identiti Cina mereka dan mengambil identiti setempat untuk berasimilasi.

Pada ketika ini, pendudukan mereka di Tanah Melayu dan negara-negara Asia Tenggara, dianggap sebagai satu bentuk qiao. Qiao membawa pengertian pemastautinan sementara yang jauh dari negara mereka yang asal. Ia mengambil sempena satu tradisi lama di mana etnik Han keluar dan menetap di dalam daerah-daerah minoriti di Yunnan, Guizhou, Guangxi dan Taiwan. Mereka menetap diluar dari daerah asal mereka tetapi masih lagi di dalam kawasan yang berada di bawah naungan China.

Mereka-mereka yang terlibat di dalam gelombang ini, mengekalkan pendaftaran (jiguan) mereka dengan daerah/negara asal dan tidak mempunyai apa-apa pendaftaran rasmi dengan daerah/negara di mana mereka tinggal (ruji). Mereka memerlukan perhubungan dengan daerah/negara asal supaya mereka dapat mengekalkan hubungan perdagangan untuk bergenarasi lamanya.
Ini merupakan satu bentuk gelombang kemasukan yang dilihat wujud sebelum 1850.

2.        Gelombang Huagong
Gelombang Huagong (gelombang kuli Cina) ini merupakan gelombang kemasukan golongan miskin, petani dan buruh yang tidak mempunyai tanah di China. Gelombang ini berlaku serentak dengan fenomena Gold Rush di Amerika dan Australia. Gelombang ini melibatkan kemasukan buruh-buruh kasar dari China yang terikat dengan kontrak-kontrak perkhidmatan.

Gelombang ini tidak menyaksikan kemasukan pendatang dari China dengan tujuan untuk menetap di tanah sementara mereka. Mereka ini kemudiannya pulan beramai-ramai ke negara asal setelah kontrak perkhidmatan mereka tamat.

Ia sebuah gelombang yang berlaku secara signifikan di Amerika, Australia dan turut berlaku di Semenanjung Tanah Melayu.

3.       Gelombang Huaqiao
Gelombang Huaqiao (pemastautin Cina) ini merupakan gelombang kemasukan golongan yang membawa kesedaran ideologi serta pembudayaan semula masyarakat Cina untuk kembali setia kepada negara China. Kebanyakan daripada mereka-mereka ini merupakan pendidik, guru-guru, aktivis-aktivis politik dan penggerak-penggreak kesedaran yang dihantar ke negara-negara di mana orang-orang Cina dari gelombang Huagong dan Huashing bermastautin.

Mereka-mereka ini memasuki negara-negara di Asia Tenggara untuk membimbing semula rasa setia kepada negara China. Negara China pada ketika itu sedang cuba membuka pintunya kepada dunia luar. Mereka memerlukan bantuan dari segi keupayaan intelektual, kemahiran berniaga serta ekonomi dan sumbangan dana dari luar. Disebabkan keperluan-keperluan ini, maka generasi-generasi golongan Cina yang telah berjaya di luar negara, menjadi sasaran mereka untuk membawa kembali kemahiran serta kekayaan mereka untuk turut sama membangunkan China.

Pada masa itu, kesedaran politik ditebarkan kepada orang-orang Cina yang berada diluar dari China bahawa mereka adalah rakyat kepada takhta Dinasti Qing. Ia sekaligus menafikan kedudukan mereka sebagai subjek kepada Kolonial Belanda dan Inggeris. Ini menimbulkan perasaan tidak senang sesetengah pihak. Tanggapan ini juga membolehkan pemerintah China pada waktu itu mempunyai kuasa perundangan ke atas semua ‘rakyatnya’ yang berada di luar China. Hak-hak pemerintah China ini termasuklah peranan masuk campur di negara-negara di mana pendatang-pendatang Cina ini bermastautin untuk memastikan tiada negara memberikan perlindungan kepada ‘pemberontak-pemberontak’ kerajaan China seperti Kang Youwei dan Sun-Yat Sen.

Gelombang ini menumpukan perhatian kepada agenda Nasionalis China. Guru-guru, wartawan, pegawai rasmi, pekerja parti dan sejumlah besar golongan intelektual yang dibentuk di bawah sistem Cina dihantar secara bertali arus bagi mencapai maksud itu. Mana-mana golongan Cina dari gelombang Huagong dan Huashang yang dilihat telah berasimilasi dengan budaya tempatan, akan cuba didekati dan dicinakan kembali. Gerakan re-sinicize (pencinaan semula) digerakkan. Ia bagi mencapai tujuan untuk memastikan generasi orang-orang Cina di luar Cina dan generasi anak cucu mereka mempunyai kesetiaan yang tinggi kepada negara China dan tidak memutuskan hubungan mereka dengan negara tersebut.

Professor Wang Gung Wu kemudiannya menulis perkara berikut :

Thus this pattern had at its centre a deep commitment to education in the Chinese language and willingness to help and encourage all Overseas Chinese to do battle with local authorities, whether colonial or nationalist, on behalf of that education. It was a pattern that was dominant until the 1950s and some aspects of it have survived up till this day. 2

4.       Gelombang Huayi
Gelombang Huaqiao (keturunan dan generasi baru pendatang dan penghijrahan semula orang-orang  Cina).

Ketiga-tiga gelombang pendatang Cina sebelum ini iaitu Huashang, Huagong, dan Huaqiao, menghasilkan generasi Cina yang dilahirkan serta dinaturalisasi di negara-negara di luar Cina.
Gelombang Huayi ialah satu gelombang yang baharu sahaja berlaku bermula empat dekad lepas. Ia menyaksikan gelombang penghijrahan keluar orang-orang Cina dari negara di mana mereka bermastautin, ke negara-negara baru yang tertumpu di Eropah, Amerika dan Autralia.

Dengan sifat kecinaan yang telah berkurangan kepada golongan ini, maka kemasukan mereka ke dalam negara-negara baru di Eropah, Amerika dan Australia menjadi lebih mudah. Integrasi antara diri mereka dengan pendudukan berserta polisi-polisi tempatan adalah lebih mudah untuk golongan ini mengikutinya. Kebanyakan daripada mereka di dalam generasi kedua dan ketiga fasih bahasa tempatan ditempat mana mereka bermastautin kini.

Mencinakan Semula Orang Cina
Inilah gelombang Huayi yang disebutkan Professor Wang Gung Wu.

Melihat semua gelombang ini dan membandingkan dengan perkembangan yang sedang berlaku disekeliling kita, kita mampu melihat bahawa gelombang Huaqiao telah berjaya membawa satu polisi untuk mencinakan semula orang-orang Cina di Malaysia ini. Malah Baba dan Nyonya juga tidak terkecuali.

Kita melihat satu trend dan keadaan di mana majority dari orang-orang Cina tempatan masih gagal untuk menguasai bahasa Kebangsaan. Percakapan mereka masih pelat. Mahkamah masih memerlukan kumpulan penterjemah untuk membaca pertuduhan kepada sebahagian besar daripada mereka. Jika keadaan ini berlaku di tahun 1960-an, kita akan faham kerana negara kita baharu sahaja merdeka dan golongan pendatang tidak kira apa sahaja bangsa mereka, baharu sahaja diterima sebagai rakyat Malaysia.

Tetapi malangnya, kita sedang berbicara tentang perkara yang sama di dalam dekad pertama millennium terbaru. Negara sudah hampir 60 tahun merdeka. Mungkin sudah wujud generasi ke empat dan kelima sesudah generasi merdeka. Tetapi, mengapa keupayaan untuk berbahasa di dalam bahasa kebangsaan masih merupakan satu isu yang masih gagal ditangani dengan baik oleh kelompok-kelompok bangsa tertentu?

Apakah ia berpunca dari isolasi diri mereka dari pergaulan seharian antara masyarakat berbilang bangsa? Apakah sistem persekolahan berorientasikan perkauman di negara ini yang menjadi puncanya? Yang jelas, ada pihak mahu keadaan ini tidak berubah demi cita-cita politik sempit mereka.

Keadaan ini perlu diubah. Untuk mengubahnya memerlukan kekuatan. Untuk mendapatkan kekuatan, pemerintah harus mendapat mandate yang sangat kuat dan sokongan yang sangat besar daripada golongan yang tahu menghormati Bahasa Kebangsaan. Persoalannya, mampukah kita membantu pemerintah untuk mencapai apa yang telah berjaya dicapai oleh Indonesia berkenaan penghormatan terhadapBahasa Kebangsaan mereka?

Tanya diri kita sendiri, kerana kitalah yang menjadi punca ia tidak dapat dilaksanakan. Jika kita mampu bersatu, tiada apa yang mampu menghalang usaha-usaha memperkasakan bahasa Kebangsaan. Asimilasi juga tidak akan lagi menjadi subjek pertikaian di mana-mana tempat. Bersama kita bergerak ke arah itu.

  
Rujukan :
1)      Wang Gung Wu, China And The Chinese Overseas (1991), Times Academic Press, m/s 4 -12

2)      Ibid, m/s  8.
 © 2007 - 2014 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara. 

Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.
Author Image

satuhala
Satuhala merupakan blog kendalian Imran Haaz.

No comments: