Friday, February 7, 2014

جاوي ايت جوڬ سنجات

9
اوليه : عمران هااز


سلاين كلبيهن دعاء يڠ دبريكن الله كڤد اورڠ اسلام سباڬاي سنجات، اورڠ-اورڠ ملايو توروت دبكلي دڠن ساتو جنيس سنجات يڠ سوده لاما مريك لوڤاكن. تمدون مريك ڬميلڠ سواتو كتيك دهولو كتيك مريك مڠڬوناكنڽ. ڬميلڠڽ مريك سهيڠڬاكن مڠونداڠ كومڤولن ڤڠڬانس كريستيان ايروڤه اونتوق داتڠ مڽرڠ ڤوست كتامادونن مريك د ملاك.

توليسن جاوي مروڤاكن سنجات اورڠ-اورڠ ملايو يڠ تله لاما دسيمڤن د دالم سيمڤنن تركبلاكڠ ميموري مريك. اي تله دسيمڤن د دالم ڤرابوت بارڠ-بارڠ يڠ تيدق دڬوناكن. تيدق ڤرلو كيت 
منودوه سسياڤا دان اڤ يڠ تله مريك ڤربوات دڠن توليسن جاوي. جك كيت ككال برماءين دڠن سينتيمن ترسبوت، ايسو اين تيدق اكن ممباوا توليسن جاوي ك مان-مان. سؤالن يڠ ڤاتوت دتاڽكن اياله، اڤ يڠ كيت سكارڠ اين ڤربوات دڠن توليسن ايت؟ باڬايمانا اونتوق ممباڠونكن كمبالي مشاركت ملايو يڠ چليق جاوي.

سچارا عموم، اڤابيلا كيت برتاڽكن كڤد اورڠ-اورڠ ملايو، كناڤ مريك تيدق ماهير ممباچ سرتا منوليس توليسن بهاس مريك؟ مك ساتو جواڤن يڠ ستندرد(
standard) يڠ اكن دبريكن اياله، كتيادأن سومبر-سومبر باچان يڠ برترسكن جاوي، كچوالي كتاب-كتاب اڬام لاما، ممبواتكن مريك تياد ڤيليهن اونتوق ممڤوليسكن(mempoleskan) كماهيرن د دالم توليسن ترسبوت.

جادي، مڠينصفي فكتا اين، ساي ايڠين مڠمبيل كسمڤتن مڠورق ساتو لڠكه دڠن ساتو عزم اونتوق سكوراڠ-كورڠڽ ممواتكن ساتو ارتيكل ڤنوليسن د دالم توليسن جاوي ڤد هاري جمعة. بوكن ستياڤ ميڠڬو، تتاڤي اڤابيلا بركسمڤتن منوليس سسواتو اونتوق دمواتكن ڤد هاري جمعة. كبياساانڽ موڠكين ارتيكل-ارتيكل يڠ برباو سينسيتيف يڠ سهاروسڽ برلڬر د دالم رواڠ ترتوتوڤ دكالڠن اورڠ-اورڠ اسلام. باڬي مان-مان ڤنوليسن يڠ سينسيتيف، ساي اكن مواتكن دالم بنتوق جڤڬ(
JPEG) اتاو ڤڠ (PNG)اونتوق مڽوكركن ڤروسيس ڤراليهنڽ كڤد توليسن رومي. تتاڤي باڬي ايسو-ايسو بياسا يڠ كورڠ سينسيتيف، ساي اكن ممواتكنڽ دڠن چارا ڤنوليسن بياسا د دالم بلوڬ(blog).


سايڠله كتيك مان كيت ممڤوڽاءي باڽق ڤيليهن سنجات اونتوق مڠواتكن كمبالي اومت اين، كيت ممبياركنڽ د دالم كادأن كارات، تيدق دڬوناكن سرتا تروس دلوڤاكن. اين ڤركارا يڠ اورڠ بوكن اسلام تاكوتي. مريك تيدق تاكوت مسلم يڠ سنتياس موده دفهمي ستراتيڬي (strategi) ڤميكيرن مريك. تتاڤي مريك اكن تاكوت كڤد كومڤولن مسلم يڠ سوكر اونتوق مريك كاجي. ميمڠ ترداڤت ڤرايسين(perisian) يڠ بوليه ممودهكن ڤروسيس ڤنوكرن توليسن جاوي كڤد رومي. اونتوق ايتوله ساي ملاكوكن اينيسياتيف سوڤاي اياڽ ترموات د دالم بنتوق برڬمبر سوڤاي ڤروسيس ڤراليهن ايت سديكيت مڠمبيل ماس. 

هارڤڽ، ساي داڤت براستقامة دڠن ڤركارا اين. ساي سدر، هاڽ سڬلينتير سهاج ڤڠونجوڠ يڠ اكن ممباچڽ. تتاڤي ايت بوكنله السن اونتوق تيدق منچوبا. درڤد دودوق دان مڽالق-ڽالاق(menyalak-nyalak) تنتڠ كماتين توليسن جاوي اين، اد باءيق كيت سنديري ممولاكن لڠكه اونتوق مڠهيدوڤكنڽ دڠن اوسها كچيل كيت. هارڤڽ ننتي، دري رياق كچيل يڠ مڠڬوناكن جاوي ڤد ستياڤ جمعة اين، كيت اكن داڤت ممبنتوق ساتو ڬلومبڠ يڠ سماكين هاري سماكين ممبسر. تيدق ڤرلو ترڬسا-ڬسا ماهوكن حاصيلڽ، كيت تروس برجالن دان ملاكوكنڽ سديكيت دمي سديكيت. موڬ ننتي، اكن اد لبيه باڽق ڤنوليس يڠ ماهو بروسها د دالم اره يڠ سام دالم ممڤرباڽقكن باهن باچان د اينترنيت (internet) دالم توليسن جاوي.


تربايڠ تيندقن تيڤڤيڠ ڤوينت(
tipping point) بيلامان سوارا-سوارا ڤڠارڠ د دالم اخبار بربهاس ملايو مڠڬوناكن توليسن جاوي د 
رواڠن ڤڠارڠ. ڤستيڽ ڬولوڠن چاوۏينيس ملومڤت-لومڤت ڤنيق منونجوقكن بتاڤ مريك تاكوت دڠن ڤركمبڠن تركيني ايت. ستاكت اين، هاڽ اوتوسن ملايو، حراكه د دالم رواڠن تفسير دان مجله مستيكا ممواتكنڽ. تتاڤي اي دمواتكن بوكن ڤد كسلوروهن ڤنربيتن. سكوراڠ-كورڠڽ اي ماسيه دهيدوڤكن. لبيه باءيق سكيراڽ سموا ڤنربيتن مجله اتاو سورت خبر بربهاس ملايو داڤت ممواتكن سكوراڠ-كورڠڽ ساتو موك سورت اونتوق ارتيكل توليسن جاوي.


جاڠن ڤولا ارتيكل يڠ ممواتكن توليسن جاوي ايت سبواه ارتيكل يڠ ممبوسنكن. ڤستيكن ارتيكل-ارتيكل يڠ داڤت منجان كچرداسن ميندا سرتا ممباكر سماڠت اونتوق بروبه منجادي ارتيكل يڠ دمواتكن دڠن توليسن جاوي ترسبوت. ايت ساتو هارڤن. سموڬ اي اكن برلاكو. تتاڤي سبلوم ماهوكن اورڠ لاين بروبه، كيت سنديري ڤرلو ممبوات ڤروبهن ترلبيه دهولو.

جاديكن هاري جمعة اين سباڬاي ڤرمولأن بارو د دالم لڠكه ممڤركاسكن سنجات يڠ تله لاما كيت تيڠڬلكن. ڤوليسكن اي، برسيهكن اي درڤد كارات سهيڠڬ بركيلت. كلق ننتي، ترليهت كيلتن هونوسنڽ، مان-مان هاتي يڠ سلاما اين ممندڠ اورڠ ملايو سباڬاي مڠسا بولي دان بلاسهان، اكن مولا ڬنتر.

توليسن جاوي اكن مراڤتكن كيت سموا كمبالي كڤد كتاب-كتاب ڤندوان لاما يڠ دتيڠڬلكن اوليه علماء'-علماء' ملايو يڠ ممهمي ڤسيكولوڬي ڤميكيرن ملايو. 
ايوه كيت باوا توليسن جاوي مرنتس بينتڠ.
إن شاء الله.



 2007 - 2014 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara. © 

Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.

Author Image

satuhala
Satuhala merupakan blog kendalian Imran Haaz.

9 comments:

fadzly said...

Alhamdulillah, saya memahami dan mampu membaca artikel kali ini. Mulanya agak berkarat juga untuk menangkap setiap bait-bait tulisan tersebut, tapi setelah membaca melalui beberapa baris ayat, sudah tiada masalah.

Saya bersetuju dan menyokong penuh usaha saudara untuk memartabatkan kembali tulisan jawi. Teruskan usaha!

Anonymous said...

Assalamualaikum saudara Imran. Ini adalah satu langkah yang amat baik. (Walaupun tergeliat mata saya cuba membacanya). Teruskan usaha saudara ini. Semoga baby steps ini akan menjadi dinosaur steps.

satuhala said...

Segala Puji Bagi Allah.. Fadzly & Hamba Allah February 7, 2014 at 9:40 AM)..

Ini satu usaha awal dan memerlukan lebih byk pembaikan. Komen2 serta cadangan untuk penambahbaikan amat sya alu-alukan... sya sendiri belum pasti saiz font, jenis font, warna dan background serta byk perkara lg yg boleh mempermudahkan bacaan tulisan jawi.. Apakah lebih mudah bila ia di Italickan @ diboldkan? Apakah ia lebih mudah jika fontnya besar berbanding lebih kecil?

Semua tu perlu diperkemaskan dan diputuskan supaya penulisan artikel dlm tulisan jawi akan menarik minat org membacanya.

Kita semua mungkin memerlukan sedikit masa dan ruang untuk membolehkan otak kita diprogramkan semula untuk membaca suatu keupayaan yang kita lama tinggalkan.

Sebaik,akal tahu dimana letak sistem ejaan jawi di dalam kawasan2 otak kita yang kita simpan dahulu, semuanya akan kembali menjadi mudah..

Ibarat melakukan defragmenting semula kepada jalan-jalan akses kepada penulisan jawi dlm jaringan otak kita. Perlahan-lahan, ia akan mudah spt mana yg saudara Fadly dan Hamba Allah katakan..

Saya mengalu-alukan maklumbalas utk penambahbaikan.. yg pertama ini, sya jangkakan akan punyai banyak kekurangan.. saya akan cuba perbaiki dr masa ke semasa.. In Sya Allah..

Hasanah said...

fuhh.. penat juga baca tulisan jawi yg dh lma tinggal.. bgus juga pendekatan yg tuan cuba gali semula dan tidak timbus dek arus modenisasi. bagi saya, saya sgt myokong usaha ini.. kalo ada isu sensitif yg tak mahu pihak lain mengetahui ini adalah salah satu cara yg sgt bagus... teruskan perjuangan kita..!!!! ha ya dal wau pa mim lamalif ya wau..!!!

p/s: btw ada bbrp ayat tuan salah ejaan yg mungkin tuan salah taip.. harap tuan baca balik.. :)

satuhala said...

Jazakillah k.k. Hasanah atas teguran.. saya amat perlukan maklumbalas dlm perkara ini..

Beberapa pembetulan telah saya buat..

Antaranya utk perkataan2 di bawah :

Itulah (sebelum ini kehilangan huruf wau)
Doa (ketiadaan huruf hamzah pada hujungnya)
Sentimen (terdapat lebihan huruf ta)
inisiatif (hilang huruf ya yg pertama)
Chauvinis (tertambah huruf ta di hujung)
Kolum ( ejaannya tak salah, tp ejaan kolum dlm tulisan jawi boleh dibaca dgn double meaning, lalu saya ubah kolum kepada ruangan)..

Terima kasih.. maklum balas membina dialu-alukan.. mgkin maklum balas tentang keselesaan font dan saiz jika ada yg kurang selesa..

TQ atas sokongan.. sama2 kita usaha.. wlupun kecil, sekurang-kurangnya kita berbuat sesuatu daripada berterusan merungut dan bersungut..

Anonymous said...

haha.. saya baru habis baca baris pertama. Alhamdulilah, masih mampu memahami tulisan jawi yang dah lama ditinggalkan. :)

Anonymous said...

Salam IH..

Ameen teruskan usaha anda

agak 10-20 minit kot nak habiskan artkel pendek jawi ni..

nasib baik tak buta jawi 100%.
Mampu hadamkan sampai habis.Alhamdulillah..

Quite an achivement jugak utk sy..

Andai kata salah eja, mmg tak tau la..sy hentam sj lah

Tq

Semoga menjadi besar.Ameen

satuhala said...

Hamba Allah (February 8, 2014 at 3:10 PM) & Hamba Allah (February 9, 2014 at 10:50 PM)..

Alhamdulillah, sya juga mendapat feedbavk melalui saluran2 lain yg menyatakan mrk masih boleh menghabiskan penulisan artikel tersebut... harapnya kita dpt istiqamah dan poleskan skill jawi ni seikit demi sedikit.. In Sya Allah..

Ezahaiza Insyie said...

السلام عليكم....

الحمدلله...تقكن جاوي هيلڠ د دنيا