Saturday, January 18, 2014

I'm Veli Soli

Oleh : Imran Haaz


Tahun 2010, seorang pengetua Melayu mengeluarkan satu kenyataan yang tidak disenangi golongan yang tidak setia kepada prinsip2 asas pembinaan negara.

Lalu, bertubi-tubi mereka menyerangnya, peribadinya, kementerian yang menggajikannya. Pengetua itu dikatakan memohon maaf. Mereka tidak menerima permohonan maafnya. Mereka mahu dia dihukum. Lalu Kementerian pendidikan menghukumnya dengan membuat pertukaran. Pengganas Chauvinist masih tidak berpuas hati. Hukuman itu terlalu ringan kata mereka. Mereka mahukan hukuman yang lebih berat kerana menurut mereka isu itu berbau perkauman. Sekiranya ada hukuman mati untuk sabitan kesalahan perkauman, tentu sahaja hukuman ini akan dituntut mereka untuk dijalankan ke atas pengetua itu. Lihat sahaja keratan akhbar tersebut.


Lihat pula liputan berita mengenai seorang pengetua pelampau merangkap chauvinis dan rasis di sebuah sekolah vernakular di Johor yang tidak diiktiraf oleh Perlembagaan Negara. Akhbar itu sunyi sepi daripada membuat sebarang liputan. Tiada surat2 bantahan disiarkan.

Seorang guru muslimah yg juga baru memeluk Islam telah diugut krn berkeras mahu kekal menutup aurat. Ia menimbulkan satu polemik yang membuat darah mana-mana org Islam menjadi panas.

Tetapi puak chauvinis ini tahu kelemahan org Melayu. Kelemahan org Melayu ialah pemimpin politik mereka adalah terdiri dari kalangan manusia bacul. Peti undi ialah segala-galanya bagi mereka. Hidup dan mati pemikiran mereka bertawaf pada isi peti undi. Pentas politik sudah menjadi rumah persundalan agama. Orang2 politik memperdagangkan agama dengan menggadaikannya mengikut jumlah undi golongan kafir yang boleh mereka terima. Lebih banyak bahagian agama yang dijual, maka lebih banyak sokongan golongan kafir akan bersama mereka. Kerana itulah setelah sekian banyak isu yg melukakan perasaan org Islam, mereka masih percaya bahawa dengan melafazkan kata-kata hikmat 'I'm veli soli', maka dosa mereka yg berdosa akan diampunkan orang Melayu tanpa sekelumit dendam.

Pada tangan orang Melayu, ada kuasa undang2. Apalah guna kuasa undang-undang jika ianya tidak mampu digunakan.

Yahudi Bani Qainuqa dihalau dari Madinah dan diperangi hanya kerana salah seorang dari mereka cuba mencabul kehormatan seorang Muslimah sehingga tudung yang dipakainya tertanggal.

Itu Yahudi berhidung mancung. Di sini pun ada Yahudi juga. Tak kan dengan undang2 ditangan, pemerintah masih tidak boleh melakukan apa2?

Melayu Muslim Memang Pemaaf. Memaafkan itu ada tempatnya. Tapi jangan sampai orang2 Islam semakin dihina dan Di Layan Seperti Anjing Kurap Dalam Negara Sendiri..

Tanpa sekolah satu sistem, sikap tiada rasa sensitif begini akan kekal berterusan sampai bila-bila. Sekolah ternakular harus ditutup. Ops.. I'm veli soli.


 © 2007 - 2014 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara. 

Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.

2 comments:

Salam IH,

Cukup2 la memaafkan si sepet ni

pigtrik teoh pernah buat - sori - sonyap

alvavi a.k.a pasangan albabi jantan betina penah buat, ok kene tangkap tp lepas, sori jugak..da senyap da jugak

cekgu besar otak kecik ni pun sori..lepas ni snyap jugak

sakit hati aku makin membuak2
 
Hamba Allah January 18, 2014 at 8:37 PM,

Bukan kita sj tgh membuak2 ni. Kita yg membuak2 ni masih boleh kawal marah. Tapi kena ingat manusia ni ada pelbagai jenis tahap kesabaran. Ada yg boleh tahan dgn kebiadaban bertubi2. Ada juga yg dgn sekali biadab dia sudah terbakar dan berapi. Pemerintah mesti ingat semua ini. Ada undang2 tolong jalankan.
 

Berminat.. Sebarkan Supaya Manfaatnya Lebih Meluas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email