Thursday, November 29, 2012

Kenapa Ada Agama Menggalakkan Penganutnya Rosak?


oleh : M.I.A./Imran Haaz

Bismillahir Rahmanir Raheem.. Agama seharusnya menyelamatkan manusia dari menjadi rosak. Jadi bagaimana pula ada sesetengah ritual dan ibadat di dalam sesetengah kepercayaan itu, menggalakkan penganutnya merosakkan diri, genetik dan keturunan di dalam jangka masa yang panjang. Amalan atau mana-mana ritual agama yang disabitkan sebagai berkait dengan arahan dari Tuhan, sudah pasti, secara tidak langsungnya akan sewajibnya membawa kebaikan kepada manusia itu sendiri. Tetapi bagaimana mungkin ritual yang di dalam sesetengah agama menyebabkan penganutnya terjerumus ke dalam kerosakan.

Islam melarang segala perkara yang memabukkan. Kemabukan membawa manusia kepada tingkat kedudukan yang lebih rendah dari haiwan. Ini kerana kemabukan menyebabkan manusia tidak dapat mengawal dirinya dan perlakuannya sendiri. Apalah nilai yang ada pada manusia yang tidak mampu untuk mengawal tindak tanduknya?

Bagaimana Zionis Membunuh Umat Islam Tanpa Mengebom?

Oleh : Imran Haaz\M.I.A.

Satu kajian yang bakal diterbitkan di dalam American Journal of Clinical Nutrition (1), menegaskan bahawa kecenderungan lelaki yang membiasakan diri meminum minuman berkarbonat secara konsisten setiap hari akan mendedahkan diri mereka dengan kanser prostat.  Malah untuk kalangan penduduk dunia yang kandungan diet seharian mereka terdiri daripada hidangan utama yang berupa nasi, maka kesan meminum minuman ringan berkarbonat akan meningkatkan peratusan kemungkinan mendapat kanser prostat di dalam hayat mereka.

http://my.news.yahoo.com/soft-drink-day-raises-prostate-cancer-risk-study-161815197.html

Wednesday, November 28, 2012

Bila Sepasang Pengganas Bercium

Oleh : Imran Haaz/M.I.A.

Mereka berdua telah dianugerahkan dengan hadiah Nobel Keamanan. Hadiah itu pula diberikan BUKAN kerana mereka telah berusaha memastikan keamanan itu wujud tetapi diberikan kerana mereka pernah berkata mereka mencintai keamanan. Mereka tidak pernah langsung berusaha untuk menentang kezaliman yang jelas dilakukan oleh pihak yang bersekutu dengan mereka.

Obama membiarkan Zionis sesuka hati membunuh anak-anak Palestin yang tidak berdosa. Obama, tangannya sendiri bersalut noda dan darah jutaan mangsa perang yang dibunuh Amerika bagi memastikan hegemoni penguasaan dunia mereka tidak dihalang.

Tuesday, November 27, 2012

Antara Takut Tuhan Dan Takut Benggali, Roni & Company?


Oleh : Imran Haaz/M.I.A.

Bagaimana mungkin majoriti muslim yang mempunyai pemikiran yang sihat, rasional dan berpegang teguh kepada al Qur’an dan sunnah dapat diyakinkan akal dan perasaan mereka bahawa Islam itu akan selamat dan berkembang penuh bersinar di bawah pihak yang saban hari mendabik dada bahawa hanya mereka dimukabumi ini Islam dan tidak yang lain.


Bagaimana mungkin untuk umat Islam dikalangan rakyat murba boleh percaya bahawa agama mereka akan selamat dengan tindakan acah, undur dan lari lintang pukang hatta untuk menguatkuasakan undang-undang memisahkan percampuran di dalam situasi tidak perlu antara lelaki dan wanita. Ini bukanlah kali pertama. Ia sudah berlaku berkali-kali sepanjang beberapa tahun ini. Persoalannya kenapa ramai yang masih tidak nampak dan menyedari tentang apa yang sedang berlaku? Apakah mungkin kegagalan fungsi akal fikiran untuk memproses kejadian-kejadian disekeliling mereka pada hari ini berpunca dari ‘makjun sangkut’ yang sering dilanggan?



Jika benar demikian, mungkin kementerian kesihatan perlu membuat pemeriksaan samada produk ubat kuat seks yang dijual di dalam akhbar-akhbar tertentu itu memberikan kesan kepada sistem pemikiran sehingga menyebabkan berlakunya halusinasi ala LSD yang menyebabkan mereka sentiasa terhidukan ‘syurga’ walaupun berada ditempat yang sangat busuk dan meloyakan.

Satu persatu sikap dan perlakuan mereka yang terlalu tunduk dan takut kepada Benggali, Roni dan Company untuk menjalankan hatta undang-undang kecil di bawah negeri yang seratus peratus di bawah penguasaan mereka tidak dapat direalisasikan.

Kerap kali pula, apabila Benggali, Roni dan Company (BRC) mula marah-marah, maka dengan segera kambing hitam dikalangan mereka sendiri akan dicari dan dikorbankan untuk mencari redha tuan Benggali. Ramai sudah menjadi mangsa. Ramai pejuang sudah dikorbankan. Mereka hanya berani mengacah. Kemudian bilamana salah seorang dari Benggali atau Roni bersuara, maka terpaksalah mereka mengorbankan orang-orang mereka sendiri supaya redha BRC dihujankan ke atas mereka. Lihat sahaja isu rumah maksiat dan arak di salah satu negeri yang telah diamanahkan Allah sebagai ujian nikmat kuasa ke atas mereka. Ketika yang ikhlas mahu mengubah situasi menjadi lebih baik dan mendekati redha Allah, dia kemudiannya dikorbankan bilamana tindakannya itu mencetus amarah Roni. Lihat sahaja keratan berita berisi acahan manja yang dibuat satu ketika dulu. Kita semua maklum dengan apa yang terjadi setelah Roni diacah dengan tuntutan sedemikian rupa. Pesuruhjaya parti negeri dijadikan korban hanya kerana mencari redha Roni.

Takut kepada siapa sebenarnya? Tuhan atau Benggali Lumpuh, Roni & Company? Bagaimana untuk melaksanakan sesuatu yang lebih meluas dan besar sekiranya yang kecil sebegini pun jenuh mereka bertukar lampin untuk menampung bahan kumuhan yang tidak lagi dapat dikawal injapnya. Setiap kali disergah Benggali yang tidak pernah menjual roti, berlari-lari lintang pukang setiap seorang dari mereka dari keberanian untuk mempertahankan prinsip yang cuba ditegakkan. Tetapi, yang menghairankan, keupayaan melawan mereka menjadi tegang apabila berhadapan dengan pihak yang sama agama dan bangsa dengan mereka. Apa hal dengan semua ini?

Tolonglah, kali ini jangan sesekali tunduk dengan desakan Benggali, Roni & Company. Tolonglah, buktikan yang mereka benar-benar pejuang agama sepertimana yang sering dilaung-laungkan selama ini. Jika tunduk juga kepada desakan Benggali, Roni dan Company kali ini, maka janganlah impian untuk ke tampuk kuasa itu diidamkan kecuali di dalam basahan mimpi masing-masing.

Kerana terlalu bersikap lemah dan takutlah, penyokong Benggali, Roni & Company berani membuat kenyataan yang terang dan tidak berselindung dengan menggelarkan penyokong-penyokong gerakan yang mendakwa diri mereka memperjuangkan Islam sebagai 'terlalu besar kepala' untuk mencalonkan Presiden mereka sebagai bakal Perdana Menteri di dalam cita-cita politik gerombolan tersebut. Lihat sahaja keratan akhbar di bawah ini. Penulis yang warna fikirannya terlalu jelas di dalam setiap penulisannya selama ini, mengatakan bahawa Daerest Leader Lim lebih layak untuk menjadi Perdana Menteri berbanding parti yang sanggup mengorbankan segala-galanya dengan menyumbangkan masa, tenaga, agama untuk cita-cita politik bersama. Kenapa diam dan tidak bertindak balas dengan kenyataan sedemikian rupa?



Saya telah bertahun memerhati, menilai dan telah membuat keputusan. Semoga Allah memaafkan kesilapan dan mengampunkan kesilapan saya empat tahun yang lalu. 


© 2012 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara. 
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda

Sunday, November 25, 2012

Pak Menteri Cakap Re-Run Di Asstro Itu Biasa..?


Oleh : Imran Haaz/M.I.A.

Sedap mulut Pak Menteri ini membela Stesen Kabel Kebal. Rerun itu biasa katanya. Itu amalan seluruh dunia hujahnya. Jadi, bukankah jawapan ini seolah membawa maksud rakyat Malaysia yang mempersoalkan kualiti rancangan dan sampah sarap yang dihidangkan Stesen Kabel Kebal setiap hari di dalam channel Melayu itu berindak dengan satu tindakan bodoh kerana tidak seiring dengan kehendak dunia? Rerun sekali dua tidaklah mengapa wahai Pak Menteri. Rerun sampai terjuih bibir dan berbuih mulut tengok filem Rerun berpuluh kali sebulan apa ceritanya?



Saturday, November 24, 2012

Ikan Di Laut Asam Di Darat Decoded (Dinyahkod)

Oleh : Imran Haaz/M.I.A.

Penulisan ini bermula dengan dialog dengan beberapa orang sahabat di facebook. Lalu saya jadikan ia sebagai sebuah artikel. Ia mengenai lirik sebuah lagu lama. Mungkin sama atau lebih tua dari mereka-mereka yang paling tua yang masih hidup. Jika dilayan sebagai hiburan, hati terhibur. Jika dilayan pada kata yang indah, hati teruja. Dan jika diberikan perhatian kepada apa yang disampaikan, ia merupakan satu teguran kepada bentuk kemandulan pemikiran Melayu Muslim  yang tertipu dengan keindahan sementara yang dikejar. Begitulah lirik Ikan di laut, Asam di darat. Saya merujuk versi dendangan A. Halim dan   Norlela Nasir. Liriknya seperti di bawah dan lagunya di dalam pautan yang dimuatkan.

Sunday, November 18, 2012

Muslim Di Malaysia Hanyalah Sekumpulan Anjing Kurap Yang Kelaparan...?


Oleh : M.I.A./Imran Haaz

Ketika laungan boikot produk yang menyokong Israel kembali bergema setelah bertahun dilupakan, ada pihak yang mula tidak senang duduk dengan orang-orang Islam yang mula menunjuk perasaan. Muslim, jika saudara seagama mereka dilukai, mereka akan segera melakukan segala apa yang terdaya dicapai oleh mereka untuk membantu mengurangkan penderitaan serta menghentikan penindasan ke atas saudara seagama mereka di mana jua mereka berada.


Kerap kali laungan boikot dilakukan ke atas sesetengah produk yang kelihatan jelas dan tanpa sembunyi memberikan perlindungan serta huluran bantuan kepada negara haram lagi binatang Zionis akan disambut dengan tindakan sinis sesetengah pihak. Boikot yang bertahun-tahun dilakukan tidak menjadi kerana tidak ada kesatuan yang benar-benar tahu bagaimana cara terbaik untuk menjalankan tindakan boikot secara istiqamah. Kita tidak perlu memilih produk yang terlalu banyak untuk diboikot. Kita seharusnya memberikan tumpuan penuh kepada satu bentuk produk yang jelas tindakan mereka lebih menguntungkan zionis dari umat Islam itu sendiri. Tumbangkan mereka satu persatu pada satu-satu masa. Tindakan sebegini lebih mudah untuk dilakukan secara istiqamah dan mendapat sokongan jemaah umat Islam. Pilih satu produk dan kita bersama-sama kuburkannya dengan cara boikot yang istiqamah. Selepas mereka goyah atau jatuh, kita pilih produk yang kedua dan kemudian seterusnya.

Thursday, November 15, 2012

Socrates & Perjanjian Ruh


Oleh : Imran Haaz/M.I.A.

Sebagaimana yang telah ditegaskan di dalam blog ini sebelum ini, penulisan yang menyentuh mengenai perjanjian Ruh ini dibuat bagi tujuan perbandingan serta menelusuri akar kepada agama yang satu yang kemudiannya berpecah-pecah kerana perselisihan yang berlaku.

Al Qur’an menyatakan dengan jelas bahawa manusia itu berasal dari satu umat yang berpegang kepada satu agama yang tunggal iaitu Islam.

Pada mulanya manusia itu ialah umat yang satu (menurut agama Allah yang satu, tetapi setelah mereka berselisihan), maka Allah mengutuskan Nabi-nabi sebagai pemberi khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman dengan balasan syurga), dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar dengan balasan azab neraka) dan Allah menurunkan bersama Nabi-nabi itu kitab-kitab suci yang (mengandungi keterangan-keterangan yang) benar, untuk menjalankan hukum di antara manusia mengenai apa yang mereka perselisihkan. Dan (sebenarnya) tidak ada yang melakukan perselisihan melainkan orang-orang yang telah diberi kepada mereka kitab-kitab suci itu, iaitu sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata, - mereka berselisih semata-mata kerana hasad dengki sesama sendiri. Maka Allah memberikan pertunjuk kepada orang-orang y ang beriman ke arah kebenaran yang diperselisihkan oleh mereka (yang derhaka itu), dengan izinNya. Dan Allah sentiasa memberi pertunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang di kehendakiNya ke jalan yang betul-lurus (menurut undang-undang peraturanNya). (al Baqarah ayat 213)

Kemudian manusia mula berpecah apabila timbulnya perselisihan. Maka agama Islam yang satu dan tunggal itu kemudiannya mengalami perpecahan. Perpecahan itu pula adalah akibat hasutan serta tipu daya syaitan. Syaitan-syaitan ini memusuhi serta membuat kacauganggu kepada risalah-risalah yang disampaikan oleh rasul-rasul terdahulu.

Demi Allah! Sesungguhnya Kami juga telah mengutus Rasul- rasul kepada umat-umat yang terdahulu daripadamu (wahai Muhammad), lalu Syaitan memperelokkan pada pandangan mereka yang ingkar akan amal-amal mereka yang jahat itu maka dialah menjadi pemimpin mereka pada hari ini dan mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (an Nahl ayat 63)

Syaitan yang terdiri dari kalangan Jin dan manusia sentiasa cuba memesongkan petunjuk-petunjuk yang telah Allah s.w.t. berikan.

“Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap nabi itu musuh, yaitu syaitan-syaitan (dari jenis) manusia dan (dari jenis) jin, sebagian mereka membisikkan kepada sebagian yang lain perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu (manusia).” (Al-An’am: 112)

Lalu menjadi tanggungjawab orang-orang Islam untuk membantu kumpulan-kumpulan manusia yang tersesat jalan di dalam pelbagai sistem kepercayaan serta agama yang wujud kini untuk kembali disedarkan tentang perselisihan demi perselisihan yang wujud di dalam sistem kepercayaan mereka. Ibarat menapis emas dari air berselut, satu persatu perkara yang tidak benar dan tidak betul yang disabitkan dengan Tuhan dan jalan tauhid sebenar perlu dibersihkan. Ia perlu dibersihkan sehingga mereka nampak apa isikandungan yang benar dan masih tinggal dan bersisa baki di dalam agama mereka. Dari sana, mereka akan mula menyedari bahawa mereka sebenarnya perlu kembali kepada jalan tauhid sebenar. Satu-satunya jalan tauhid sebenar yang tidak akan tercemar sehingga kiamat yang masih ada kini ialah agama Islam yang berakar kepada al Qur’an dan sunnah Rasulullah s.a.w.

Berminat.. Sebarkan Supaya Manfaatnya Lebih Meluas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email