Sunday, February 14, 2010

Pulau Pinang Microcosm Realiti Masa Depan Yang Menyakitkan...

4
Oleh : M.I.A.

Bismillahir Rahmanir Raheem.. sebelum saya mulakan, saya ingin bentangkan fakta mengenai Pulau Pinang. Pulau Pinang merupakan sebuah negeri di dalam Persekutuan Tanah Melayu. Pada 1786, setelah menipu Sultan Kedah, penyangak Inggeris bernama Francis Light telah memulakan penempatan koloni Inggeris yang pertama di situ. Sebelum kedatangannya, pulau tersebut sudah pun lama dihuni oleh orang-orang Melayu Islam. Makam Dato’ Jannaton di belakang USM merupakan antara bukti awal yang menunjukkan bahawa orang-orang Melayu telah lama bertapak di Pulau Pinang. Dato’ Jannaton yang merupakan keturunan Raja Minangkabau dan mendapat persetujuan Sultan Kedah untuk bermastautin di Pulau Pinang. Keturunan Dato’ Jannaton ini mempunyai nama-nama yang terkenal sehingga peringkat antarabangsa. Antaranya Dato’ Razali Ismail, bekas Presiden PBB, Yusof Ishak bekas Presiden Republik Singapura, ;bekas Menteri Pertanian pertama, Aziz Ishak; Duta Singapura, Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh dan Hakim Persekutuan, Datuk Wira Wan Yahya Pawanteh., Bukti penempatan Melayu di Bukit Minden, Gelugor Pulau Pinang dikatakan sudah wujud sebelum 1740-an lagi. Malah Masjid Jamek Batu Uban dikatakan dibina pada 1734 oleh Hj. Mohammad Salleh atau lebih dikenali sebagai Haji Mohammed Saleh, Nakhoda Intan Nam Tunku Patih Nan Sebatang, pemimpin Muslim dari Kampung Buadi di Paya Kumbu, Sumatra.

Kemasukan Francis Light ini membawa masuk bersama mereka kaum-kaum lain dari tanah besar China dan benua kecil India untuk berkhidmat di dalam pelbagai sektor ekonomi di Pulau Pinang. Semakin hari, semakin ramai dan akhirnya di dalam pulau tersebut, jumlah orang melayu dan kaum lain terutamanya Cina semakin meningkat. Menjelang merdeka, atas tekanan British, prinsip Jus Soli diperakui, maka semua yang dilahirkan dan bermastautin di Tanah Melayu ini diberikan hak sebagai warganegara. Ada yang kecewa dengan perkara ini dan ada pula yang bersetuju. Adat manusia, apa sahaja bentuk perbuatan dan perlakuan pasti ada yang menyokong dan menentang. Sebagai warganegara, apa sahaja yang termaktub di dalam Perlembagaan selagi ia tidak bertentangan dengan Islam, kita patuhi.

Pulau Pinang mengikut statistik 2003 yang dikeluarkan Jabatan Statistik Pulau Pinang, jumlah penduduknya mengikut pecahan kaum adalah seperti berikut.

Jika kita membanding data statistik yang lalu sehingga ke hari ini, orang Melayu sedang meningkat jumlah mereka di negeri ini dalam kadar pertumbuhan positif. Tidak lama lagi, tuan-tuan akan melihat bahawa jumlah orang Melayu di Pulau Pinang akan mengatasi kaum Cina. Ia akan berlaku dalam setahun dua lagi. Dan apabila perkara ini berlaku, ia akan menimbulkan beberapa polemik dan menimbulkan resah kepada kumpulan chauvinist yang mahu kekal memegang tampuk kekuasan di negeri ini. Akhbar-akhbar mereka akan mengipas isu ini dari awal. Tetapi realitinya nanti, jika diizinkan Allah, kita akan melihat tidak lama lagi, kaum Melayu akan mengatasi jumlah keseluruhan kaum Cina di negeri tersebut.

Di dalam statistik tahun 2003 yang dicatatkan di atas, di dalam realiti masa ini, secara sekali lalu kelihatan jumlah kaum Cina dan Bumiputera hampir sama banyak. Tetapi secara tersembunyi, jumlah penduduk Islam merupakan majoriti di negeri tersebut. Kenapa majoriti? Begini saya jelaskan, Melayu di dalam Perlembagaan Persekutuan ditafsirkan sebagai menganut agama Islam dan itu realitinya. Satu lagi realiti yang ramai orang luar dari Pulau Pinang tidak tahu ialah, terdapat ramai muslim dalam jumlah yang besar dikategorikan di bawah keturunan India dalam statistik terbabit. India muslim juga telah bermastautin di Pulau Pinang lama sebelum penyangak Inggeris Francis Light menipu Sultan Kedah. Sebuah kubur lama yang dikenali sebagai Keramat Tuah di Datuk Keramat, Georgetown merupakan bukti yang menjelaskan bahawa komuniti India Muslim sudah lama bertapak di sini. Keramat Tuah tersebut dikatakan milik Sangli Perappa atau lebih dikenali sebagai Fakir Maulana, seorang Malabari dari India. Kuburnya dikatakan bertarikh 1715. Pemujaan keramat merupakan sesuatu yang biasa terdapat di sesetengah tempat di India, dan ia juga masih dilakukan oleh beberapa kumpulan kecil muslim di Pulau Pinang. India muslim terdapat dalam jumlah yang ramai di Pulau Pinang. Dengan tidak mencampurkan jumlah penduduk India muslim dengan Melayu, jumlah penduduk Islam dalam kategori Melayu telah pun melebihi jumlah penduduk lain-lain agama di Pulau Pinang. Ini kerana 41% jumlah penduduk Cina itu terpecah kepada beberapa kumpulan agama. Tiga yang terbesar ialah fahaman Confucius, Tao dan penganut agama Kristian dikalangan masyarakat Cina. Jadi secara realiti yang disembunyikan, umat Islam merupakan majoriti kumpulan agama terbesar di Pulau Pinang. Itu belum dicampurkan dengan kumpulan India Muslim. Jika dicampurkan kumpulan India Muslim ini, maka jumlah penduduk Muslim di Pulau Pinang akan menjadi lebih besar. Terdapat ramai juga Cina Muslim di Pulau Pinang. Mereka ini telah dimasukkan ke dalam kategori orang Cina jika pecahan demografi dibuat mengikut pecahan etnik. Jika pecahan demografi dibuat mengikut pecahan agama, tentu sahaja kumpulan penganut Islam merupakan kumpulan majoriti di Pulau Pinang dengan mengambil kira kesemua Melayu, India Muslim, Cina Muslim dan lain-lain kaum beragama Islam di dalam satu kumpulan.

Ini realitinya yang pahit. Sebagai umat Islam di dalam negeri yang dihuni oleh majoriti umat Islam, seorang bukan Islam telah dilantik sejak sekian lama untuk mengatur tadbir urusan dunia dan akhirat bagi umat Islam di Pulau Pinang. Jika dulu urusan diserahkan kepada beberapa orang yang bersifat chauvinist di dalam diam, sekarang urusan pemerintahan diserahkan pula ke seorang ultra chauvinis siang dan malam. Itulah malang yang menimpa jika assobiyyah perkauman diambil kira dan menolak ukhwah Islamiyyah sebagai lambang bersaudara. Fahami masa depan Malaysia melalui nasib yang menimpa negeri ini. Ini masanya untuk semua muslim merapatkan saf di dalam satu ummah yang bersaudara kerana Allah s.w.t.

Melihat Malaysia di dalam pecahan kek etnik, maka Melayu itu merupakan 67% penduduk Malaysia. Melihatkan Malaysia pada pecahan kek mengikut agama, 70% dan lebih merupakan kumpulan penduduk beragama Islam. Melihatkan Malaysia dari segi pecahan politik bermentaliti jalang tua di tepi longkang, kumpulan bukan Islam merupakan majoriti dengan 30% jumlah penduduk manakala orang Islam pula membentuk 20% UMNO-Islam, 20% PAS-Islam dan 20% PKR-Islam dan 10% Lain Parti-Islam. Bagi orang Islam meroyan yang hidup dan mati mereka hanya mengorbit seputar politik sempit dalam membuat sebarang justifikasi terhadap saudara Islam mereka yang lain, seruan saya supaya kembali segera kepada persaudaraan Islam. Kita mempunyai majoriti dan kita punyai kekuatan untuk membuat sesuatu yang tidak pernah sesiapa pun jangkakan dengan kembali bersatu. Jangan menunggu esok untuk mula melangkah. Mulakan dengan niat semata-mata kerana Allah pada hari ini, siapa tahu esok Allah permudahkan. InsyaAllah.

© 2007 - 2010 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.
Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.
Author Image

satuhala
Satuhala merupakan blog kendalian Imran Haaz.

4 comments:

~khairul~na'im~ said...

Salam...

boleh saya dapatkan email saudara...

terkadang saya ada pertanyaan bukan dalam topik yg saudara post kan...

satuhala said...

Wa'alaikumsalam Khairul..
Boleh email ke satuhala@yahoo.com.. TQ..

hafszach said...

SEJARAH TELAH MEMBUKTIKAN BAHAWA UMNO BERSEKONGKOL DGN YAHUDI SEJAK ZAMAN SEBELUM KEMERDEKAAN NEGARA LAGI...

Bila UMNO kata mereka yg memperjuangkan kemerdekaan tanah air kita ini.. maka hampir 80% golongan muda dan golongan cerdik pandai dari kalangan bangsa melayu akan bangun berdiri meminta bukti serta fakta yg kukuh siapa dia manusia2 dlm UMNO yg mempertahanankan tanah air kita dahulu..


Orang UMNO mana yg mengangkat senjata menentang penjajah..?? orang UMNO mana yg terpaksa melarikan diri ke dlm hutan dgn meninggalkan anak isteri / suami semata2 kerana diburu oleh tentera2 british kerana dituduh sbg komunis dan gerakan2 berhaluan kiri..

Tun Mahathir dan Tunku Bedol Raman Kat mana masa tu..?? dibawah naungan British bukan..?? menjadi anak emas Britishkan..!!


Knp para pemimpin melayu yg menentang British ditangkap di bawah ISA, dibunuh dan diburu sehingga ke dlm hutan..?? siapa yg menjadi dalang dan tali barut British serta pemberi maklumat risikan kpd pihak British tentang gerakan2 pejuang melayu tersebut sehinggakan mereka semua dijejaki dan ditangkap oleh british... ??


Golongan yg menjadi Baruah British inilah yg pada waktu dan ketika ini dgn tidak berasa segan silu mengatakan bahawa mereka semualah yg berjuang menuntut kemerdekaan..


Wahai sekalian Mahluk UMNO kalau kalian semua bodoh jangan pula cuba nak memperbodohkan org lain terlebih2 lagi golongan generasi muda melayu..


Semua org tahu yg UMNO ini dululah yg menjadi kakitangan serta mata telinga British dan bekerja dgn kerajaan British untuk mentadbir Malaya.. huhu.. kalau dgn Puak2 tak berpelajaran serta sengal bolehlah nak temberang... .


Semua org tahu bahawasanya,Orang2 UMNO nilah dahulunya yg mengampu pihak British serta menghasut serta merendah2kan org melayu dgn hasutan yang cukup popular pada masa itu..
" Macam mana org melayu nak perintah negara sendiri kalau nak buat Jarum sebatang pun tak tahu "

Justeru itu UMNO dgn redha menerima pakai Perlembagaan Negara ciptaan Sir Load Reid ( seorang Yahudi ) hingga ke hari ini dan membakulsampahkan hukum Allah.. - bukti nyata UMNO bersekongkol dgn musuh Allah yang nyata..

Ketika British memperkenalkan konsep " Jus Soli " iaitu menerima dan mengiktiraf semua bangsa yg berada di Malaya ketika itu sebagai warga negara malaysia ( cina dan india ). Siapakah yg bersetuju dgn agenda yahudi tersebut..?? bukankah tangan2 UMNO yang menyambutnya dgn redha..?? walaupun ketika itu semua ulama` yg bercita-cita mendirikan daulah islamiah dalam negara kita menentang agenda Yahudi tersebut..?? Apakah UMNo masih nak menafikan segala kedurjanaan mereka ketika itu..

Tunggulah di makamah Allah dipadang Mahsyar nanti dan saksikan lah bagaimana Allah membentangkan segala2nya berhubung tentang peranan UMNO bersama2 Yahudi dan Nasara bersepakat merencanakan penubuhan negara proxy yahudi di Malaysia ini.

Kami merayu kepada sekelian Penyokong serta Ahli UMNO yang kononnya drpd golongan cerdik pandai melayu, silalah Tuan2 dan Puan2 senaraikan beberapa nama2 Para pejuang UMNO yg telah ditangkap serta dipenjara oleh pihak British dan telah menggadaikan nyawa mereka demi mempertahankan kesucian Agama dan Maruah bangsa Melayu..

Sila nafikan bahawa org yang merangka serta menulis Perlembagaan Negara Malaysia ( Sir Load Reid ) Bukan seorang Yahudi Laknatullah.. sehinggakan dalam frasa2 terakhir Perlembagaan Negara Yahudi sendiri menulis " Bahawasanya selepas ini tiada sebarang Undang2, akta mahupun peraturan baharu yang boleh mengatasi segala Undang2 yang telah termaktub di dalam perlembagaan Negara baru Malaysia yang merdeka lagi berdaulat.

* Dengan termatrinya frasa2 terakhir tersebut maka segala hukum Allah telah dipijak2 serta diinjak2 di bawah telapak kaki yahudi Laknatulullah hanya dgn kita berpegang kepada Perlembagaan Negara ciptaan yahudi tersebut.

Sila cabar fakta dan sahutlah cabaran Aku wahai panglima dan srikandi ketuanan sekular UMNO..??

hafszach said...

Bank Rothschild ( Bank Utama Negara Israel / Yahudi ) Mula Bertapak di Malaysia dengan kebenaran UMNO.
oleh Anwar Ibrahim ( Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia )

Setelah sekian lama membiarkan Malaysia dikuasai penjajah-penjajah Freemason UK, kini pada tahun 2010 barulah bapa segala konspirasi Yahudi antarabangsa, House of Rotshchild membuka pejabatnya di Kuala Lumpur.

Ketibaan raksasa konspirasi di Malaysia ini adalah kesinambungan dari pengumuman Perdana Menteri Malaysia yang memberi kebenaran kepada agen Rothschild iaitu Goldman Sachs Bank untuk membuka pejabatnya di Kuala Lumpur buat pertama kali.

Di dalam laporan yang dikeluarkan oleh FinanceAsia, ia menyebut Datuk Seri Najib tun Razak telah mengeluarkan lesen kepada bank Yahudi ini pada 8 Disember 2009 sebagai isyarat membenarkan pembukaan cawangannya di Malaysia.

Walaupun di dalam laporan tersebut menyebut bahawa Goldman Sachs hanya dibenarkan menguruskan institusi kewangan (yang berkaitan Malaysia) di luar negara tetapi pembukaan pejabatnya di sini sudah memberi spekulasi ekonomi yang kritikal dikalangan para pelabur tempatan.

Penjenayah Ekonomi Antarabangsa
Goldman Sachs adalah individu yang disyaki menaja perang Israel-Palestin pada 2008 lalu (kami namakan ia Perang Konspirasi Dajjal).

Kesemua konspirasi-konspirasi teoris barat seperti Texe Marrs, Alex Jones, David Icke, Jeff Rinse dan lain-lain bersetuju sebulat suara bahawa perang tersebut didalangi oleh keluarga Rothschild melalui agennya Goldman Sachs Group.

Kini bank penjenayah utama antarabangsa dibawa masuk dengan mudahnya oleh kerajaan Malaysia melalui lesen yang dikeluarkan oleh Malaysia Security Commission (MSC).

Apa yang lebih menyakitkan ialah apabila Lye Thim Loong dari Avenue Investment Bhd. Mengatakan,
“It’s good for Malaysia, Goldman is a good premier name, so it will add some spice to the market.”
Goldman Sachs adalah Pembuat Keputusan Ekonomi Amerika
Apakah kerajaan Malaysia tidak sedar bahawa kejatuhan ekonomi Amerika pada September 2008 yang bermula dengan Lehman Brothers adalah perancangan Goldman Sachs di Amerika?

Apakah profesor-profesor ekonomi di IPT-IPT di Malaysia tidak meneliti laporan-laporan audit dan kenyataan-kenyataan billionaire-billionaire Yahudi dalam Bloomberg, CNN, CBS dan forum-forum ekonomi antarabangsa?
Apakah penganalisis-penganalisis yang dijemput berceramah dalam forum-forum ekonomi dalam televisyen tidak sedar bahawa Timothy Geithner (bekas Pengerusi Federal Reserve Bank) adalah orang suruhan Goldman Sachs?

Adakah mereka-mereka di atas tidak sedar bahawa bank paling kaya di dunia adalah Goldman Sachs bukannya bank-bank di China, Jepun dan Eropah seperti yang diwar-warkan oleh Majalah Forbes?
Adakah mereka-mereka di atas juga tidak sedar bahawa maksud ‘kekayaan’ yang sebenar bukannya dinilai pada carta top ten keluaran majalah Forbes tetapi ia bermaksud ‘Siapa Paling Berkuasa”?