Friday, January 1, 2010

Isu Nama Allah : Gerhana awal 2010...

37
-->
Bismillahir Rahmaanir Raheem… Sebelum 31 Disember 2009, terdapat 3 buah tempat di dalam dunia diberikan keistimewaan oleh Allah s.w.t. untuk mengagungkan namaNya yang Maha Suci tanpa dibenarkan sebarang bentuk pencemaran ke atas nama tersebut dengan apa jua sabitan bersifat makhluk dan penghinaan.

Sebelum 31 Disember 2009, 2 buah kota dan sebuah negara diberikan Allah satu kelebihan melebihi semua tanah-tanah yang dipijak manusia dengan satu bentuk nikmat. Ianya tidak diberikanNya kepada mana-mana tempat kecuali kepada dua buah kota dan sebuah negara di atas muka bumi ini. Makkah dan Madinah menjadi dua buah kota di mana nama Allah tidak disabitkan dengan segala bentuk penghinaan dan sabitan-sabitan bersifat makhluk yang lemah. Satu-satunya negara yang dimaksudkan ialah Malaysia. Di Malaysia sebelum 31 Disember 2009, Allah merujuk kepada Tuhan yang Maha Esa, Tidak beranak dan diperanakkan, Tidak bergantung kepada segala suatu dantiada yang setara dengan-Nya.

Terima kasih kepada pelacur-pelacur politik muslim yang dijangkiti kurap wahan dan blogger-blogger sondol yang terus mengotorkan jongor dengan menyondol tanpa usul periksa. Malang benar, belum disogok dengan perempuan dan harta, sudah terkangkang terlondeh iman mereka disapa lembut seorang dua raheeb bermuka dua.

Terima kasih kepada mereka ini kerana menyokong supaya Allah kini boleh disabitkan dengan Tuhan Tiga dalam satu, Tuhan yang beranak dan diperanakkan, Tuhan yang bergantung kepada segala suatu untuk survival dirinya dan Tuhan yang menghalalkan ba alif ba ya untuk dimakan.
Sejarah penggunaan nama Allah sejak dari zaman sebelum Islam dilengkapkan Muhammad s.a.w., belum pernah dihinakan nama tersebut sebagaimana nama itu dihinakan di Nusantara ini kini. Sebelum Muhammad s.a.w. membawa Islam untuk dilengkapkan, bangsa Arab menggunakan nama Allah sebagai merujuk kepada Tuhan yang paling berkuasa dan tidak pernah disabitkan mereka dengan segala sesuatu bentuk, rupa, perkara atau pun objek. Tiada satu pun bentuk berhala dikhususkan mereka sebagai merujuk kepada Allah. Ini kerana mereka sendiri tahu bahawa Allah itu tidak boleh digambarkan dan tidak boleh dibayangkan pancaindera manusia.

Tanyakan kepada orang-orang Nasrani, apa dia nama sebenar Tuhan mereka sebagaimana yang dicatatkan di dalam kitab yang diimani mereka? Nescaya mereka akan menjawab, nama sebenarnya kami tidak tahu. Jika ditanyakan kepada mereka kenapa mereka tidak tahu, mereka akan menjawab bahawa nama itu sudah pun dilupai oleh orang-orang Yahudi. Jika ditanyakan kepada orang-orang Yahudi kenapa nama Tuhan itu boleh dilupakan? Maka jawab orang-orang Yahudi, bahawa nama tersebut diharamkan pendeta-pendeta kami untuk menyebutnya satu ketika dulu supaya tidak mencemarkan kesuciannya. Jika ditanyakan lagi kepada mereka, bukankah di dalam Tanakh, Tuhan telah beberapa kali mengumumkan nama-Nya, apakah kamu sengaja melupakan? Lalu mereka akan menjawab, itu adalah nama yang ditulis di dalam kitab, tetapi tiada pengetahuan bagi kami bagaimana cara sebutannya yang sebenar.

Lalu tanyakan lagi kepada mereka, bukankah Moses pernah bertanyakan Tuhan apa nama sebenarNya ketika dia bertemu Tuhan dicelah semak berduri sebagaimana yang dicatatkan di dalam Exodus (kitab keluaran) 3: 13 – 14, lalu Tuhan menjawab di dalam bahasa pertuturan Moses dengan nama berikut Ehyeh asher ehyeh (Aku adalah Aku). Bukankah di dalam Exodus fasal 3 ayat 15 Tuhan kamu menyatakan bahawa inilah nama-Nya yang kekal untuk selama-lamanya? Kenapa tidak mahu sebut nama itu? Lalu mereka menjawab, bahawa kami tidak tahu cara bagaimana untuk menyebutnya dengan betul dan kami tidak mahu mencemarkan nama itu dengan kesilapan lisan kami. Lalu tanyakan lagi kepada mereka, bukankah Tuhan kamu sekali lagi berjanji kepada Moses untuk mengajarkan 13 nama-nama-NYa untuk diserukan oleh kaumnya bilamana mereka mahu berdoa dan memanggil Tuhan dan Tuhan kemudian mengumumkan nama-Nya semasa Moses dipanggil naik ke Gunung Sinai untuk tablet Decalogue kedua? Bukankah Dia menyatatakan dengan jelas nama-Nya di dalam Exodus (kitab keluaran) fasal 34 ayat 5 sekali lagi? Kenapa kamu semua tidak mahu menggunakan nama itu? Kenapa? Apakah kerana YHWH@ IOUO sukar disebut atau benar kamu tidak tahu bentuk sebutannya yang sebenar? Bukankah Tuhan kamu juga di dalam Bible memperkenalkan diri-Nya dengan beberapa nama lagi bagi kamu memilih untuk menyebutnya di masa-masa yang sesuai? Kenapa tidak sahaja gunakan salah satu dari kesemua 17 nama itu? Bukankah kesemua nama di bawah ini nama yang disebut sebagai nama-nama yang dimiliki Tuhan kamu di dalam Bible? Cuba kamu perhatikan:

  1. Elohim (Yang Maha Berkuasa) di dalam Genesis 1:1
  2. Adonai di dalam  lebih kurang 300 tempat dalam Old Testament & Despot (alih bahasa ke Greek) di dalam New Testament.
  3. El (Yang Maha Kuat) di dalam Exodus 6:3
  4. El-Elyon (Tuhan Yang Maha Tinggi) di dalam Genesis 14:18-22.
  5. El-Shaddai (Tuhan Yang Mencukupkan DiriNya sendiri) di dalam Genesis 17:1
  6. El-Olam (Tuhan Kekal Abadi) di dalam Genesis 21:33
  7. YHWH@Yahweh@Yahuwah@Jehovah (Maha Hidup Dengan SendiriNya) di dalam Exodus 3:14.
  8. YHWH-Elohim (Tuhan Maha Pencipta) di dalam Genesis 1:26.
  9. YHWH-Jireh (Tuhan Yang Mencukupkan) Genesis 22:13-14.
  10. YHWH-Rapha@Rophe (Tuhan Yang Menyembuhkan) di dalamExodus 15:25.
  11. YHWH-Nissi (Tuhan Panji Kami) di dalam Exodus 17:15.
  12. YHWH-Shalom (Tuhan Yang Mengamankan) di dalam Judges 6:24.
  13. YHWH-Shammah (Tuhan Yang Ada) di dalam Ezekiel 48:35.
  14. YHWH-Tsidkenu (Tuhan Yang Maha Benar) di dalam Jeremiah 33:16.
  15. YHWH-Raah@Rohi (Tuhan Pembimbing Kami) di dalam Psalm 23:1.
  16. YHWH-Sabaoth (Tuhan Maha Pelindung) di dalam Psalm 46:7.
  17. YHWH-M’Kaddesh (Tuhan Yang Mengkuduskan) di dalam Leviticus 20: 7-8.

Dengan sedemikian banyak pilihan untuk nama Tuhan sebagaimana yang disebut di dalam kitab yang diimani kamu, kenapa masih lagi kamu mahu menggunakan nama yang lain untuk merujuk kepada-Nya? Jika itu pertanyaan yang diajukan kepada mereka, berikut ini jawapan yang bakal diterima. ‘Bahawa kami tahu akan nama-nama Tuhan yang disebutkan di atas, tetapi kami takut akan laknat-Nya jika kami tersilap sebut akan nama-Nya yang suci. Jadi untuk mengelakkan kami mencemarkan nama-Nya yang suci itu, kami tukarkan nama-Nya kepada nama yang lain, supaya apa saja bentuk pencemaran dan noda yang terhasil atas lisan kami yang salah, maka nama sebenar Tuhan kami tidak akan dicemari kesilapan kami. Yang tercemar nanti cuma nama tumpangan yang kami gunakan. Atas sebab itu, kami menggunakan Allah sebagai nama yang kami tukarkan.

 Mereka takut untuk mencemarkan nama sebenar Tuhan sepertimana yang yang dicatatkan di dalam kitab yang diimani mereka kerana disebutkan di dalam Leviticus fasal 24 ayat 16 seperti berikut :

And he that blasphemeth the name of the LORD, he shall surely be put to death, and all the congregation shall certainly stone him: as well the stranger, as he that is born in the land, when he blasphemeth the name of the Lord, shall be put to death. (Dan dia yang mencemarkan nama Tuhan, akan dihukum mati, dan semua di dalam jemaah hendaklah merejamnya dengan batu: begitu juga bagi orang asing, sepertimana orang yang dilahirkan dinegeri ini, bilamana dia mencemari nama Tuhan, dia akan dihukum bunuh.)

Satu peristiwa dicatatkan di dalam Bible sebagai merujuk kepada pelaksanaan hukum tersebut. Di dalam Leviticus fasal 24 ayat 10 hingga 16 dikisahkan mengenai seorang lelaki bernama Shelomith. Shelomith berbapakan seorang lelaki Mesir yang mengahwini ibunya seorang Bani Israel dari keturunan Dan. Disebutkan bahawa Shelomith telah terlibat di dalam satu pergaduhan dengan seorang lelaki Bani Israel. Dalam panas pergaduhan tersebut, Shelomith telah dengan sengaja menyebut dan bersumpah dengan nama Tuhan (YHWH). Lalu dia ditangkap dan dihadapkan mereka kepada Moses. Dia diikat sambil menunggu apa bentuk hukuman yang akan Tuhan turunkan terhadapnya. Leviticus fasal 24 ayat 16 di atas merupakan putusan Tuhan di dalam Bible ke atasnya kerana mencemar nama Tuhan dengan menyebutnya. Hanya mereka dari keturunan Levi dibenarkan menyebut nama Tuhan pada setiap Yom Kippur.

Jadi, menyebut nama sebenar Tuhan bagi mereka, perbuatan itu sebenarnya bakal mengundang hukuman mati sebagai ultimatum mencemarkan kesucian nama-Nya yang suci. Tetapi perlukah hak mereka untuk beragama sehingga ke tahap demi untuk menjaga kesucian nama Tuhan mereka, nama Allah digunakan pula untuk diperkotak-katikkan?

Kenapa ia dikatakan diperkotak-katikkan? Salah satu daripada sebabbya sudah saya jelaskan di atas tadi. Tetapi pencemaran terhadap nama Allah tidak berhenti setakat itu. Jika di dalam Bible terjemahan Arab, berhala-berhala akan dirujuk sebagai Aliha (plural kepada Ilah), tetapi di dalam Bible terjemahan Indonesia, berhala-berhala ini dinamakan sebagai allah juga dengan a huruf kecil. Sebagai contoh saya muatkan perbandingan ini. Perhatikan versi bahasa Arab Bible di dalam grafik yang disediakan bersama terjemahan bahasa Inggeris dan bahasa Melayu/Indonesia yang digunakan di Malaysia :


Exodus 12 : 12
12:12 Sebab pada malam ini Aku akan menjalani tanah Mesir, dan semua anak sulung, dari anak manusia sampai anak binatang, akan Kubunuh, dan kepada semua allah di Mesir akan Kujatuhkan hukuman, Akulah, TUHAN.

1 Kings 12:28.
Sesudah menimbang-nimbang, maka raja membuat dua anak lembu jantan dari emas dan ia berkata kepada mereka: "Sudah cukup lamanya kamu pergi ke Yerusalem. Hai Israel, lihatlah sekarang allah-allahmu, yang telah menuntun engkau keluar dari tanah Mesir."


Galatians 4:8
Dahulu, ketika kamu tidak mengenal Allah, kamu memperhambakan diri kepada allah-allah yang pada hakekatnya bukan Allah.

Jelas nama Allah telah dihinakan dan diberikan pula nama itu kepada segala bentuk berhala yang ada. Jika menulis nama Allah dengan huruf  'a' kecil di hadapan sudah dikira sebagai menghina, apatah lagi menggunakannya sebagai nama kepada berhala-berhala, firaun dan tuhan-tuhan buatan manusia! Semua ini bermula dengan kesilapan, tetapi malangnya kesilapan ini masih mahu mereka pertahankan. Maka jelas di sini, para penterjemah Bible dalam bahasa Melayu dan Indonesia masih lagi mengulangi kesilapan penterjemah-penterjemah awal mereka, dengan menterjemahkan kata nama Khas YHWH kepada Allah. Ini merupakan satu bentuk kesilapan yang seharusnya diperbetulkan dan bukannya diperjuangkan bermati-matian untuk mengekalkan terus kesilapan lampau dalam gerakan penterjemahan mereka satu ketika dulu. Kata Nama Khas di dalam apa jua bentuk gerakan penterjemahan tidak boleh digantikan dengan apa jua perkataan yang dirasakan mempunyai maksud yang dirasakan sinonim dengan nama tersebut.

Sebagai contoh, jika diberikan kepada anda untuk menterjemahkan frasa ayat berikut, Michael J. Fox catches a fox behind George Bush’s backyard. Lalu diterjemahkan anda menjadi sebegini Mikail Jin Musang menangkap musang di belakang halaman rumah George Semak Samun.  hanya tauke Cina tahun panggung wayang tahun 80 an sanggup melakukan terjemahan sedemikian rupa. Jadi itu masalahnya jika nama khas turut diterjemahkan. Kesalahan yang tidak mahu diperakui ini menimbulkan masalah kepada mereka yang sudah biasa dengan teks terjemahan yang mengandungi kesilapan tersebut untuk mengadaptasikan diri dan kepercayaan mereka dengan merujuk nama Tuhan kepada nama yang selain dari apa yang biasa mereka imani. Kita bersimpati tetapi bertegas bahawa kesilapan itu tetap satu bentuk kesilapan dan harus ia diperbaiki. Jika mereka merupakan individu berhemah dan bermaruah tinggi, tentu sahaja untuk mengakui bahawa kesilapan telah dilakukan sejak lama dulu harus diperbaiki merupakan satu perkara yang mudah untuk dilakukan. Tetapi jika mereka mempunyai agenda tertentu dengan bermain seputar isu ini, maka janganlah diharap bahawa majoriti orang-orang Islam akan berkompromi dengan beralah. Allah s.w.t. menegaskan di dalam surah al Maidah dan ditegaskan-Nya sebanyak 3 kali seperti ayat-ayuat yang saya petik berikut :

Demi sesungguhnya, kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam) katakanlah (wahai Muhammad): "(Dakwaan itu tidak benar) kerana siapakah yang dapat menahan (seksa) dari Allah sedikit jua pun kalau Ia mahu membinasakan Al-Masih Ibni Maryam beserta ibunya dan orang-orang yang ada di muka bumi semuanya?" Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya. Ia menciptakan apa jua yang dikehendakiNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. Al Maidah ayat 17.

Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam". Padahal Al-Masih sendiri berkata:" Wahai Bani Israil! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya Syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim". Al Maidah ayat 72.

Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga tuhan". Padahal tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan yang Maha Esa. Dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir dari antara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya. Al Maidah ayat 73.

Menyokong tindakan mereka ini tanpa usul periksa mengundang masalah akidah yang besar buat umat Islam. Dengan menyokong tindakan mereka, ia bemakna kita bersetuju untuk membenarkan kata mereka bahawa Allah itu beranak pinak dan merupakan Tuhan satu dalam Tiga dan menjelma dalam rupa bentuk manusia. Na’uzubillah. Rasulullah s.a.w. tidak pernah sekali pun berkompromi dalam hal ini. Baginda sentiasa menegaskan bahawa Allah itu tiada sekutu bagi-Nya dan tidak layak untuk disabitkan dengan mana-mana sifat makhluk yang lemah lagi bergantung kepada segala sesuatu untuk survival diri-Nya.
Mungkin tidak ramai yang tahu bahawa apa yang berlaku semalam merupakan salah satu dari beberapa objektif halatuju gerakan Kristian di Malaysia bagi menjayakan projek D.A.W.N. (Discipling A Whole Nation – Mengkristiankan Seluruh Negara). Objektif utama yang diletakkan keutamaanya ialah dengan menjadikan PAS sebuah parti yang kuat memperjuangkan Islam, menjadi sebuah parti yang lembut dan lebih dormant. Lembutkan PAS dan lemahkan UMNO. Priority ini sudah pun dicapai mereka sejak dua tahun kebelakangan ini. Saya beberapa kali menulis bahawa PAS sudah ditembusi kolum kelima untuk melembutkannya dan menukar sifat perjuangannya. Begitu juga UMNO yang sudah lama berulat dengan kumpulan kolum kelima di dalam parti mereka. Remedi bagi masalah ini ialah dengan mereka kembali ke meja rundingan untuk bersatu demi Allah dan kemaslahatan Islam. Persetankan semua suara yang dirasuk dan berkurap dengan penyakit wahan. Apa yang berlaku semalam merupakan jatuhan domino pertama kepada serangkaian isu yang bakal dibangkitkan bermula tahun 2010 ini. Percayalah, jika kita tidak mengumpulkan kekuatan, kita akan melihat satu demi satu ‘pakaian’ Islam dan umatnya ditanggalkan dan akhirnya Islam di Malaysia akan menjadi Islam Ayam Togel. Beberapa objektif yang mereka gariskan di dalam projek D.A.W.N. pernah saya sentuh di dalam posting sebelum ini (klik) http://satuhala.blogspot.com/2008/04/bila-belanda-berherokan-si-bebal.html






Isu nama Allah ini saya pernah komen dalam posting Mereka Ingin Meminjam Allah pada 2008. Klik sini untuk ke sana.

Jika sebelum 31 Disember 2009, Allah di Malaysia merujuk kepada Tuhan Yang Maha Esa, Tidak beranak dan diperanakkan, Tidak bergantung kepada segala sesuatu dan tiada yang setara dengan-Nya. Maka kini, 1 January 2010, semua itu berubah. Allah di Malaysia bakal merujuk kepada Tuhan Tiga Dalam Satu, Tuhan Yang beranak dan diperanakkan, Tuhan yang bergantung kepada segala sesuatu, Tuhan yang ada makhluk lain yang serupa denganNya dan lebih malang lagi, namaNya yang suci disabitkan dengan berhala-berhala buatan manusia. Ini merupakan satu perkara yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana orang Arab sebelum zaman Rasulullah, semasa zaman Rasulullah dan selepas zaman Rasulullah. Mereka tidak pernah sekalipun menyabitkan Allah dengan berhala-berhala kaku.

Artikel 3 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan seperti berikut:
Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama -ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.

Persoalannya di sini, penggunaan kalimah Allah di dalam mana-mana terjemahan Bible Kristian dan penerbitan mereka di dalam bahasa Melayu bukanlah sesuatu yang mempunyai asas yang kukuh di dalam agama mereka dan bukan sebahagian dari agama. Dan ia tidak boleh disabitkan sebagai sebahagian dari agama mereka. Tiada wujud di dalam Bible di dalam bahasanya yang asal Hebrew-Aramaic dan NT (Greek) ayat-ayat yang merujuk nama Tuhan di dalam Bible sebagai Allah. Tidak wujud ayat-ayat di dalam Bible ayat-ayat yang membentuk pernyataan dari Tuhan itu sendiri bahawa namaNya ialah Allah. Yang ada cuma ayat-ayat dan nama-nama yang sudah saya nyatakan di atas. Berbeza dengan al Qur'an, di dalam surah Taha ayat 14, dinyatakan dengan jelas di dalam al Qur'an seperti berikut :

"Sesungguhnya Akulah Allah; tiada tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.

Al Qasas ayat 30:
Maka ketika ia sampai ke tempat api itu, (kedengaran) ia diseru dari tepi lembah yang di sebelah kanan, di tempat yang dilimpahi berkat, dari arah pohon kayu (yang ada di situ): "Wahai Musa, sesungguhnya Akulah Allah Tuhan sekalian alam. 

Jadi tiada asas bagi mereka untuk mendakwa menggunakan nama Allah itu merupakan sebahagian dari hak mereka untuk beragama secara bebas dengan menggunakan nama Tuhan yang merujuk kepada Tuhan yang disembah agama lain. Ia boleh mengundang masalah.
Sebagai contoh, apabila seorang Muslim terbeli sebuah buku yang disasarkan kepada Kristian berkenaan soal jawab di dalam amalan agama mereka, apabila memasuki satu bab berkenaan makanan yang dibenarkan, terdapat kenyataan berikut. "Khinzir dihalalkan bagi kamu oleh Allah setelah Perjanjian Lama dilupuskan." Bukankah ia bakal menimbulkan kekeliruan dan masalah bagi muslim yang tidak mengetahui dan memahami bahawa Allah di dalam buku itu tidak merujuk kepada Allah Tuhan di dalam agama Islam. Bukankah ia mengundang satu bentuk masalah kepadanya nanti dengan jabatan-jabatan agama Islam yang melaksanakan enakmen syariah di dalam mana-mana negeri apabila tindakan dikenakan ke atasnya atas sebab kekeliruan ini. Lupakah kita dengan polemik kes Kartika yang menimbulkan masalah besar kepada negara kerana masyarakat umum diluar tidak faham akan cara pelaksanaan undang-undang syariah di Malaysia? kes tersebut menyebabkan Malaysia seketika berada di dalam keadaan 'panas'. Ini adalah fakta dan bukan khayalan. Semua ini mengundang rasa tidak aman kepada penganut Islam dan menimbulkan satu bentuk sentimen penolakan dan prejudis kepada umat-umat agama lain. 

Kita menghormati hak agama lain jika mereka mahu beramal di dalam lingkungan sebenar agama mereka. Tetapi jika kesilapan penterjemahan kitab mereka mahu dipaksakan untuk orang-orang Islam menelannya, di bawah Artikel 3 (1), ianya sangat tidak masuk akal. Kita tidak mempersoalkan kebijaksanaan hakim yang membuat keputusan, tetapi kita mahu pihak jabatan-jabatan agama Islam dan Menteri Dalam Negeri membuat rayuan mengikut saluran undang-undang yang ada supaya keputusan ini dapat disemak semula.

Ini kerana beberapa isu yang bakal menimbulkan keadaan kucar kacir kepada sistem beragama seterusnya mengancam kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan dan kedudukan sistem undang-undang syariah dinegara kita. Artikel 10 (1) a Perlembagaan Persekutuan adalah tertakluk kepada fasal (2), (3) dan (4) sebagai sekatan. Tetapi ia masih berlegar seputar isu hak-hak mereka untuk beramal dalam apa bentuk agama mereka yang asal. Tetapi apa yang berlaku ini menimbulkan satu lagi masalah iaitu bagaimana ajaran sesuatu agama itu akan didefinasikan. Jika sesuatu yang tidak langsung mempunyai asas di dalam agama dan kekhilafan penterjemahan kitab-kitab agama boleh diberikan hak untuk menikmati status sebagai agama sah , yang diiktiraf di dalam Artikel 3 (1), ia akan membuka ruang pula kepada kumpulan-kumpulan ajaran sesat seperti Ayah Pin, Ajaran Rasul Kahar, Kumpulan-kumpulan Liberal, Plural, Gerakan Feminisme Songsang, kumpulan anti-hadis dan sebagainya untuk membuat tafsiran sesuka hati mereka terhadap kitab al Qur'an dan mendakwa bahawa itu merupakan sebahagian dari agama yang mereka imani (biarpun tersasar dan tersesat jauh tafsiran mereka). Kes ini merupakan satu bentuk precedent yang boleh dianggap sebagai Kuda Trojan, yang bakal membuka pintu seluas-luasnya kepada segala bentuk ajaran yang mengancam kedudukan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan jika diberikan hak-hak mereka untuk menafsirkan Islam sesuka hati mereka. Ia juga bakal menjadi antara paku-paku kepada keranda yang dipersiapkan kepada sistem Syariah negara ini, kerana selepas ini pihak berkuasa agama Islam akan terikat tangan mereka daripada dapat mengambil tindakan kepada semua bentuk kesesatan yang dirancang ke atas umat Islam atas nama kebebasan beragama. Di dalam banyak forum dan media anti Islam, sudah lama dibincangkan dan disuarakan supaya kes-kes seperti ajaran sesat ayah Pin, Rasul Kahar dan sebagainya dihalalkan atas nama kebebasan beragama. Persoalannya ialah, sampai bila orang-orang Islam mahu berdiam diri berpeluk tubuh dan bergaduh sesama sendiri pada ketika ancaman demi ancaman kepada survival kedudukan agama mereka diratah anai-anai dari hari ke hari?

Apa yang berlaku ini amatlah menyedihkan. Jika masih ada ruang bagi memperbetulkan segalanya, jika masih ada peluang mengikut saluran undang-undang yang betul, saya berdoa dan berharap bahawa apa yang diperjuangkan ini, akan disambung dan diberikan semangat perjuangan yang baru. Yang penting, saya berdoa dan berharap agar pihak-pihak berkuasa agama Islam, Jabatan Perdana Menteri tidak terus berputus asa dengan ‘kaki yang tersadung sekali’. Jika jatuh pada halangan pertama sudah pun mengangis terisak-isak, jangan gelarkan diri pejuang di jalan Allah. Ayuh bangun.. kita terus mara kerana hanya masa yang memisahkan kita dari bertemu Allah untuk dipertanggungjawabkan di atas segala perbuatan kita. Saya akhiri dengan 2 ayat dari surah al A’raf ;

Mereka berkata: "Adakah engkau datang kepada kami supaya kami hanya menyembah Allah semata-mata, dan meninggalkan apa yang pernah disembah oleh datuk nenek kami? (Kami tidak akan menurut) maka datangkanlah azab yang engkau janjikan kepada kami, jika betul engkau dari orang-orang yang benar". Nabi Hud menjawab: "Sesungguhnya telah tetaplah kamu akan ditimpa azab dan kemurkaan dari Tuhan kamu. Adakah kamu hendak berbahas denganku mengenai nama-nama yang hanya kamu dan nenek moyang kamu menamakannya, sedang Allah tidak sekali-kali menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya? Maka tunggulah (kedatangan azab itu), sesungguhnya aku juga dari orang-orang yang turut menunggu bersama-sama kamu". (Al A’raf 70-71)

Tuan-tuan… apa lagi yang ditunggu kala semboyan sudah berbunyi?

-->
Rujukan :
1)       Edward McNall Burns, Western Civilizations (Fourth Edition) Their History & Their Culture; Rutgers University.
2)      Karen Armstrong, A History of God (The 4000 Years Quest of Judaism, Christianity and Islam), Ballantine Books, New York.
3)      Tafsir Jalallain berikut Asbaabun Nuzul Ayat, Jilid 2, Sinar Baru Algensindo.
4)      Tafsir al Azhar, Prof. Dr. Hamka, Juzu’ 4-5-6, Pustaka Panjimas, Jakarta.
5)      Peter Lemesurier, The Armageddon Script (The Power of Prophecy and The Secret Life of Jesus), Element.
6)      King James Version, Barbour.
7)       Nathan Stone, Names of God, Moody Press, Chicago.
8)      Mark Water, Bible Study Made Easy, John Hunt Publishing Limited.
9)      Albert Hourani, A History of the Arab Peoples, Faber and Faber Limited.
10)   Van Dyke Arabic Bible, Softcopy.
11)    Robert Wright, The Evolution of God, Litle, Brown and Company.
12)   Patrick Johnstone, Operation World,
13)   Maureen K.C. Chew I.J., The Journey of The Catholic Church in Malaysia : 1511 – 1996, Catholic Research Centre, Kuala Lumpur
14) Perlembagaan Persekutuan, International Law Book Services.



Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.
Author Image

satuhala
Satuhala merupakan blog kendalian Imran Haaz.

37 comments:

irdina said...

kecewa.. sgt kecewa... lemah sgt ke iman kita sampai nama Allah boleh dibiarkan untuk dipermainkan..

zool said...

assalamualaikum saudara.
betul semboyan telah berbunyi dan kita perlu berjuang tetapi bagi seorang muslim seperti saya yang kadang kala belum kuat untuk beristiqamah dalam ibadah dan terumbang-ambing.apakah yg dapt saya lakukan untuk membantu??adakah dgn doa saja cukup?

zara said...

Salam saudara MIA

Saya rasa kebanyakkan yg membaca tulisan saudara kali ni mempunyai satu rasa yg sama geram, marah, kecewa. Tak boleh ke tulisan saudara dipublickan? diuar-uarkan di media cetak?

Bukan semua muslim tahu mengenai blog saudara dan bukan semua yg mengikuti blog saudara menyampaikan pd yg lain.

Banyak tulisan (mungkin semua) saudara perlu go public. sy rasa semua muslim patut tahu. bukan di malaysia sahaja malah semua muslim perlu diberitahu.

Go public plssssss

adi said...

bang.. aku pun rasa kecewa dengan keputusan mahkamah tentang pengunaan nama Allah..

oleh itu .aku akan tampalkan artikelmu ini di merata tempat sebagai tindakan tidak puas hati terhadap keputusan tersebut..

irdina said...

salam..

setuju sgt dengan cadangan saudari Zara. tulisan saudara perlu di-public-kan. mungkin juga perlu dwi-bahasa. Moga saudara mendapat kekuatan dan dirahmati olehNya.

satuhala said...

Salam Irdina, Zool, Zara Adi..
Irdina Spt. mana saudari, saya sgt kecewa.. lebih kecewa apabila melihat footage mereka2 yang hadir perbicaraan tersebut.. mana pergi semua umat Islam? Mana pergi semua pejuang Islam.. kenapa tidak hadir untuk nyatakan solidariti. Yang kelihatan hanya presiden ACCIN, Tuan Mustafa Ma, beberapa blogger dan dua tiga kerqat umat Islam.. mana wakil2 NGO, pertubuhan2 Islam? Saya sangat kecewa.. lebih kecewa apabila ada pihak Islam dengan credentials agama tanpa memahami isu dan objektif sebenar isu ini, memberikan komen menyokong.. harap dapat sampaikan kepada yang lain berkenaan isu ini. Semoga saudari sentiasa selamat di mana jua saudari berada. Kita doakan perlindungan Allah atas kita semua dan supaya kita semua dapat disatukan kembali di dalam sebuah jemaah yang kuat dan utuh. Amin.

satuhala said...

Zool,
Perkemaskan kekuatan diri dan aktifkan diri dengan aktiviti jemaah.. dekatkan dengan jemaah dan baiki segala kelemahan yang wujud pada kita.. Zool, apa saja bidang kepakaran Zool gunakannya untuk meletakkan Islam pada satu nilai hebat dihadapan semua yang lain.. tak kira apa jua bidang, jadikan diri kita yang terbaik supaya kita jadi ikutan kaum keluarga, masyarakat dan semua manusia.. Zool perjuangan itu luas, dan kita harus bergerak sepatutnya semalam. Zool aktif mengmbil tahu dan memberitahu supaya kita tergolongan dalam kumpulan yang tidak kerugian.. Jika Zool dekat dengan kawasan Zool ada gerakan Islam (bukan bermotif politik Islam semak samun) yang perlukan tenaga muda dan sokongan, aktifakan diri utk membantu.. insyaAllah.. segala yang baik dinilaikan Allah dengan kebaikan..Semoga kita kembali dalam satu jemaah dan rahmat Allah buat saudara.. Amin.

satuhala said...

Wa'alaikumsalam Zara,
Untuk publickan, tulisan itu akan dicincang lumat menjadi mandul nafas juang. Saya banyak kali menulis kepada akhbar, apabila tulisan saya dicincang lumat, ia sangat mengecewakan kerana objektif yang mahu saya sampaikan tidak menepati niat perkara itu ditulis.
Untuk makluman, ada Ketua Editor sebuah akhbar yang memperjuangkan isu kepenggunaan dalam dua minggu lepas menawarkan kepada saya untuk menjadi penulis tetap di sana.. tetapi semua ketentuan hanya Allah sahaja yang menetapkan.
Jika jadi, akan saya beritakan di sini.. InsyaAllah.. untuk sementara waktu saudari boleh gunakan mana2 artikel yang ditulis di sini bagi tujuan berdakwah dan sampaikan kepada mereka2 yang saudari rasakan perlu untuk mendapat maklumat2 tersebut.. TQ atas sokongan.. semoga Allah memberikan saudari Rahmat dan kekuatan setiap saat dan masa.. Amin.

satuhala said...

Salam Adi..
Saya tak tidur hampir 48 jam nak siapkan artikel ni.. saya marah dan geram kerana tak ada pejuang2 yang mengaku diri memperjuangkan Islam hadir masa perbicaraan tersebut.. tetapi sampai ke pagi sampai habis saya tuliskan artikel ini, mata dan nak pejam, title belum letak.. lalu title tanpa impak 'gerhana awal 2010' saya guna.. tapi entri Adi dalam hardyw3b.wordpress.com lebih menepati apa yang mahu saya sampaikan.. Ya.. Nama Tuhan Kita Telah dilacurkan..TQ atas sokongan dan hebahan, ia perlu supaya kita dapat memberitahu kepada mana2 muslim yang meyokong keputusan yang menyebelahi Kristian ini, bahawa ia bukan sj isu menamakan tuhan mereka sebagai Allah, tetapiu isu mereka mencemarkan nama Allah sehingga melabelkan firaun sebagai Allah, berhala-berhala sebagai Allah dan objek2 sembahan manusia yang dibuat manusia sebagai Allah! Ini perbuatan yang menghina kesucian Islam.. Doakan agar kita bersatu. Semoga rahmat Allah bersama anda sekeluarga.. Amin..

satuhala said...

Wa'alaikumsalam Irdina,
InsyaAllah seperti mana yang saya jelaskan dalam komen balas kpd Zara, jika tiada aral, kita cuba publickan melalui apa jalan yang ada.. cadangan utk menjadikan blog ini dwi-bahasa adalah cadangan yang sangat baik, cuma saya masih belum ada kesempatan masa dan ada beberapa kekangan yang tidak memungkinkan perkara itu berlaku buat masa ini.. Syukur walaupun jauh di perantaun saudari masih ambil berat isu2 seprti ini.. Segala perlindungan Allah saya pohon untuk kita semua termasuk saudario dan keluarga di mana saja saudari berada.. Amin.

Hafizul said...

Salam.. mohon izin untuk diforwardkan artikel ini dlm bentul email.. link ke satuhala.blogspot.com akan disertakan..

satuhala said...

Wa'alaikumsalam saudara Hafizul,
Teruskan dengan niat baik saudara itu. Semoga lebih ramai mendapat manfaat dari penulisan tersebut. TQ. Semoga sentiasa dirahmati Allah.. Amin.

Sham Kamarul said...

hati2 gak saudara.. tulisan begini mungkin menyebabkan sangkakala pon berdetum. Tapi takpe, jika kita menginginkan akhirat itu khusu untuk kita, maka bersihkan pakaian kita terlebih dahulu

adi said...

assalamualaikum Tuan,

sehingga hari ini, saya sebagai pemerhati melihat, tidak banyak blog politik yang mahu menyentuk tentang Isu ini..

zaharuddin.net ada sentuh pasal nih .
http://thoughtsintangents.blogspot.com

Tun buat statement dalam akhbar.. tapi dalam blog rasanya tak ada lagi..

adi said...

dari Facebook saya.


Drlo'lo' Ghazali : Atr pndngn luar kotak fikiran:Isu pggunaan nama Allah sbnrnya brtujuan mngalih org ramai dr isu Enjin Jet HilangKeputusan ini hanya diperingkat Mahkamah Tinggi.Ertinya, kputusan ini masih boleh drayu diMhkmh Rayuan serta boleh pergi keMhkmh Persekutuan.Ertinya,kputusan ini masih belum muktamad. #Mahkamah adalah dlm pnguasaan UMNO.Kalau Dato Seri Anwar boleh didapati bersalah dahulu,mengapa keputusan ini tdk d atur?

satuhala said...

Salam Capone, TQ.
Kita mahukan akhirat utk semua, tetapi dlm masa yg sama harus kita sedar ada pihak tidak mahukan kita berkesudahan baik diakhirat. Apa yang berlaku ini hanya dari sekelumit info yang saya tulis, jika dilepaskan yang selebihnya, pasti sangkakala dunia meletup.. jadi, saya mengambil pendekatan Abu Hurairah dengan tidak menceritakan lanjutan 'cerita satu karung lagi'.. aktif mengambil tahu.. semoga saudara dan kita semua mempunyai kesudahan yang baik diakhirat.. Amin

satuhala said...

Salam Adi..
Isu ni dijadikan objektif sejak 1992 oleh kump. bbrp denominasi Kristian, sebelum apa2 enjin hilang. Boleh jd. ia sbg. diversion tumpuan, tetapi isu enjin Jet hilang ni dah semak dikedai2 kopi pulau Pinang sejak 2007. Semua bercakap pasal benda ni, terutamanya kedai2 kopi dekat Taman Robina dan Taman2 Sekitar RMAF Butterworth dan Bagan Ajam tempat saya selalu memancing. Kalau betul, tentu sj. pelacur2 politik jadikan isu dalam pilihanraya Pmtg. Pauh. Tapi tak ada.
Permohonan Herald utk semakan kehakiman dah dibuat beberapa tahun lepas, saya akan emailkan maklumat kpd Adi melalui email nanti. InsyaAllah. Mereka tidak akan berdiam dengan apa jua bentuk kekalahan. Apa yang kurang difahamai ramai pihak, isu ini juga bukan dtg dengan bersendiri, ia datang dalam pakej susunan domino untuk merobek undang2 serta perkara2 berkaitan yang melindungi umat Islam di Malaysia terutamanya Melayu untuk dimudahkan mereka murtad.
Mereka tidak bergerak secara satu pihak, tetapi dalam beberapa kumpulan dengan assignment2 tersendiri. Lepas ni, akan timbul kes Banggarma, lepas tu desakan kump. wanita utk hapuskan beberapa undang2 yang beri kesan positif kepada kumpulan Islam dan banyak lagi.
Jika mereka kalah nanti dalam proses rayuan, Adi perhatikan akhbar yg dikuasai Freemason akan menggunakan isu ini utk menggambar wujud tidak toleransi antara agama di Malaysia ini. Tekanan antarabangsa akan dimulakan melalui laporan2 negatif akhbar luar dsb. Tunggu dan lihat. Masih ingat kes Kartika? Sampai hari ini dia tidak disebat krn. ada tangan2 yang mengugut sistem perundangan negara kita.
Kebiasaan bagi mana2 ahli politik utk memandang isu sebegini dari kaca mata untung rugi politik mereka. Adi mungkin tidak lupa mcm mana Pak Lah menang besar pd. 2004 krn imej Islamnya, tetapi menang tipis pada 2008. Antara isu yang jadi duri dlm daging kpd K'jaan Pak Lah waktu tu, ialah isu bukan Islam yang mencabar kedudukan Islam dengan pelbagai perkara. Antaranya isu Hinndraf, IFC, desakan kumpulan artikel 11 dsb.
Jadi perkara ni mungkin juga digunakan utk meraih sokongan tetapi pisau isu ini memotong bukan pada sebelah sisi, tetapi kedua2nya sekali.
Benar ia diputuskan dlm mahkamah tinggi dan boleh dirayu, kerana itulah saya menulis mereka perlu buat rayuan dan kita tahu bhw solidariti yang ditunjukkan nanti akan menukar keputusan tersebut. tetapi malanglah, kalau mahu melihat ini dari kaca mata politik sempit belakang lorong. Jadi, kalau sebenar begitu, apakah semua kita perlu diam bila nama Allah diberikan juga kepada firaun, berhala-berhala kaku dan dikatakan oleh kitab yang diterjemahkan mereka bahawa Allah yang kita sembah ialah Allah yang palsu, manakala Allah yang merujuk persekutuan Trinity mereka adalah Allah yang sebenar? (kalau ada Bible bahasa Melayu check Galatians 4:8, dalam artikel saya pun ada saya letakkan). Jika isu ini dimasukkan ke dalam peti sejuk, ia memberikan satu lagi ruang utk jatuhan domino2 berikutnya. Hanya dua parti politik yang dapat untung jika nama Allah dibenarkan utk merujuk trinity, firaun dan berhala, yang satu terang2 kafir yang satu lagi dikuasai Illuminati. Saya tahu Adi pernah mengkaji Illuminati.. pasti Adi tahu. Nanti saya emailkan. TQ atas feedback dan info. Semoga Allah memberikan Adi dan keluarga serta Muslimimin muslimat seluruh dunia dengan keselamatan, perlindungan dan rahmat. Amin

B Hunter said...

Assalamualaikum,

Nak mintak kebenaran untuk disalin artikel ini dan disebarkan kat kolej saya.

Erm, baru2 ni saya ada pergi satu kem. Ada satu penceramah tu bagitahu kat Malaysia ni memang ada paderi yang berbangsa Melayu.

satuhala said...

Wa'alaikumsalam MakLan.. No problem.. saya izinkan. Melayu Kristian sudah pun ada di Malaysia sejak 1511 tapi tak ramai dan boleh dibilang dgn jari. Paderi Melayu pun sudah lama wujud di Malaysia, cuma mereka tak bertemu dalam congregation yang besar tapi private. Antara target DAWN ialah membolehkan mereka dari golongan ini dapat beribadat dengan bebas tanpa ada halangan undang2. Artikel 160 tafsiran Perlembagaan dan beberapa enakmen syariah dalam beberapa negeri menjadi batu penghalang dan ia mungkin target2 seterusnya selepas ini. Yang terbaik, jaga diri kita dan keluarga kita masing2. Prinsip kita jelas iaitu kita tak mengganggu jika pihak lain juga menghormati dengan tidak mengganggu kita. Kita hanya memberikan reaksi secara berhemah terhadap provokasi sesetengah pihak, jangan sesekali kita yang memulakan provokasi. Tetapi pihak lain kena menghormati juga. Teruskan dgn niat saudara supaya lebih ramai faham apa punca sebenar supaya tidak memberikan komen tanpa pengetahuan jelas mengenai objektif, niat dan intipati masalah ini. Semoga saudara dan keluarga sentiasa dirahmati Allah. Amin.

dannyashraff said...

assalamualaikum sdr Muhammad.

lama benar rasanya tak bertegur sapa.semoga keluarga sdr sihat sentiasa dan dirahmati Allah. apa khabarnya puteri sdr Miftahul Jannah? :)

sdr, isu ini rasanya membuka mata banyak pihak kerana ini melibatkan nama Tuhan kita yang Maha Suci.namun oleh kerana campur tangan sesetengah ahli politik, membuatkan rakyat haru biru memikirkannya. kasihan mereka, apatah lagi mereka yang kurang arif tentang soal ini.

kepada sdri zara, saya mohon maaf tapi buat masa ini saya lebih menyokong sdr Muhammad utk berblog.kerana inilah media yang dijanjikan oleh bekas pemimpin kita akan tiadanya "censorship".jadi tugas kita juga sebenarnya untuk membantu sdr Muhammad untuk menyebarkan kepada umum akan hal-hal sebegini (sudah tentu dgn minta izin)

insyaAllah doa kita semua supaya nama Tuhan kita yang Maha Suci akan diselamatkan akan termakbul.mereka juga ada agenda mengalih perhatian (cthnya "Elohim" dan "terjemahannya" ke dalam versi inggeris iaitu "God",yang mana kedua dua perkataan itu adalah bercanggah)dan agenda ini insyaAllah akan dipatahkan supaya umat Islam akan terus sedar.

sudahlah lampu pelita terpadam,jangan pula kita menutup mata kita.teruskan berjuang sdr Muhammad.

sekian.wassalam

p/s: adr Muhammad, setelah membaca beberapa komen saya tertarik dgn pihak illuminati yang sdr sebutkan.tp saya kurang faham akan keuntungan yg bakal mrk peroleh jika penggunaan ini dibenarkan,adakah dari segi sokongan masyarakat misalannya?minta izin sdr tlg terangkan..

adi said...

terima kasih Tuan kerana menerangkan secara panjang lebar tentang sejarah. Tahun 92, masa tu amber baru masuk sekolah menengah yang dihidangkan dengan buku sejarah yang tidak lengkap..

satuhala said...

Wa'alaikumsalam Dannyaashraf,
Saya bersetuju dengan apa yang dicadangkan Zara, Irdina bahawa dengan menjadikan tulisan2 dalam blog ini public, ia akan membantu lebih ramai pihak. Saya juga bersetuju dengan Danny bahawa blog ini wadah terbaik kerana kekangannya yang kurang dari kebebasan yang diberikan media mainstream. Kedua2 pandangan ini ada kelebihan masing2, tetapi buat masa ini, saya selesa gunakan blog kerana ia bebas dari kekangan.
Berkenaan soalan Danny, saya rujuk komen dari Saudara Adi. Saudara Adi ada buat pemerhatian yang katanya, blog2 ahli politik mejauhi isu ini. Saya juga membuat pemerhatian dan saya faham kenapa sekumpulan parti berdiam diri dengan tidak mahu langsung menyentuh isu ini.
Danny, hujung tahun ini atau awal tahun depan, pilihanraya negeri Sarawak akan diadakan. Semua tahu bahawa ada ramai kaum Bumiputera Sarawak yang beragama Kristian dan keputusan mahkamah tempohari berkenaan hak mereka untuk menggunakan nama Allah merupakan isu yang dekat dengan hasrat dan hati mereka.
Semua oran tahu bahawa BN diperkuatkan dalam Parlimen selepas PRU 12 atas kelebihan calon2 BN dari Sarawak yang menjadi MP. Tetapi pilhanraya akan datang ini adalah untuk DUN. Kalah menang, surut naik sokongan Ia menjadi indikator kepada mana-mana kumpulan politik untuk meramal sokongan mereka dalam PRU 13 nanti. Bagi yang benar2 mahu memperjuangkan Islam, mereka akan bersuara biarpun tahu risiko hilang sokongan 'atas kertas'. Yang utama ialah kemaslahatan Islam dan bukan faktor undi.
Tetapi bagi yang berkira2 faktor undi, agenda memperjuangkan Islam dan kesuciannya akan diletakkan pada priority sekunder.
Mereka inilah pelacur-pelacur politik yang saya maksudkan. Diam bagai api dalam sekam menunggu masa untuk mengambil kesempatan. Diam mereka ialah diam mengambil kesempatan. Malah mereka jugalah yang pertama-tama menjaja mahu melacurkan nama Allah setahun dua dahulu demi sokongan politik. untuk mengulas mengenai Illuminati dan gerakan yang sama waktu dengannya dalam mencatur keputusan politik negara, Danny harus tahu bahawa tangan mereka berada dalam kocek kedua-dua belah pihak. Kerana itu saya katakan isu ini ibarat pisau yang memotong dengan dua mata. Kena pandai main psikologi untuk menyelesaikan tanpa menimbulkan sebarang masalah. Ibarat tarik rambut dalam tepung... Saya cadangkan Danny sendiri mengkaji gerakan mereka dan buat kesimpulan dan ketetapan sendiri. Minta dari Allah hidayah supaya kita semua tidak tertipu oleh yang berpanji mata satu. Semoga saudara dan kita muslimin muslimat seluruh dunia diberikan Allah perlindungan dan rahmat pada setiap saat dan masa.. wassalam.. TQ atas komen.

satuhala said...

Salam Adi.. yang tu cuma prolegomenon. Tunggu email saya kat Adi, saya tengah siapkan.. InsyaAllah..

adi said...

terima kasih banyak banyak kerana menyediakan dokumen S&C ini.

di FB, ada yang menyangka ia hanya bermula pada tahun 2007.

satuhala said...

No problem Adi. Terpaksa jadikan doc tu P&C sebab boleh timbulkan rasa kurang senang banyak pihak. Rasanya artikel di atas sudah cukup untuk sampaikan dengan tegas kenapa isu penggunaan nama Allah oleh pihak Kristian harus ditentang tanpa perlu saya elaborate dengan lebih mendalam.. lagi dalam bagi info boleh masuk 'dalam'pula saya nanti.. TQ.. semoga kita semua dilindungi Allah setiap sat dan masa.. Amin.

idina said...

Assalamulaikum saudara

saya sedang mengikuti siri The arrival (berkaitan dengan freemason) di youtube. boleh komen pasal perkara itu? TQ

rizalman atelier said...

indeed, this is such an interesting blog. Good writeup. keep it up!

J.HADI said...

Sahabat,

Saya telah kirimkan satu e-mail, berkaitan satu website, dan pada kiraan saya ingin pendapat dari sahabat dulu..minta sahabat dapat luangkan masa...dan berharap sahabat dapat memberi komen melalui e-mail dahalu.

satuhala said...

Wa'alaikumsalam Irdina,
Oleh sebab dunia mereka dan apa yang ditulis mengenai dunia mereka merupakan kerahsiaan dan lebih banyak berbentuk spekulatif, saya akan reply dan jelaskan dalam email saya kepada Irdina dalam kesempatan yang diizinkan Allah nanti.. InsyaAllah.. Semoga sentiasa dibawah perlindungan dan rahmat Allah.. Amin.

satuhala said...

Salam Saudara Rizalman Ibrahim,
Tahniah atas label baru Puteh, langkah awal pasti disusuli dengan kejayaan dan kejayaan itu milik mutlak Allah untuk menentukannya bagi hamba-hambaNya yang ikhlas.. Tahniah juga kerana berani menongkah arus. Sudah lama kita berkiblatkan Milan dan Paris dalam dunia fesyen.. harap dengan langkah berani ini kiblatnya berubah ke timur dan saya nampak tiada yang lebih layak untuk mengetuai reformasi minda dalam dunia tersebut di sini selain saudara.. Kelebihan multiskill dalam pelbagai bidang memberikan saudara keutamaan.. cuma di masa hadapan, harap batasan aurat bagi produk dalam label Puteh lebih kemas terjaga. Saya sangat percaya bahawa permulaan dalam label yang ditunjukkan ini merupakan sekelumit anugerah yang masih belum diexploit sepenuhnya oleh saudara. Rizalman leads.. semoga label baru ini berjaya dan semoga Allah memberikan saudara limpahan rahmat, perlindungan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat. Amin. By the way.. Deco3X beats the other guy off his throne.. congrats 2 u and as Muslims we are proud of u. Thanx for the compliment and frequent visit 2 satuhala. Wassalam...

satuhala said...

Salam J.Hadi Protoss, Apa khabar sahabat? Saya akan cuba telitikan dan reply ke email sahabat dalam kesempatan yang diiznkan Allah nanti.. kalau perlu nanti saya publishkan dalam blog..InsyaAllah.. Semoga sentiasa di bawah perlindungan , rahmat dan diberi Allah kebahagiaan dunia akhirat untuk saudara dan kita semua.. Amin

cai said...

assalamualaikum saudara-saudaraku... apa sudah jadi dengan pemimpin-pemimpin KERAJAAN MALAYSIA... apa, sudah hilang akal kah mereka-mereka ni...

satuhala said...

Wa'alaikumsalam Cai,
Saya dapat rasakan komen ini diberikan cai melalui sentimen rasa hati tanpa mengetahui apa sebenarnya yang berlaku. Cai tidak salah dalam hal memberi komen sepeti ini, cuma harap dapat memasikan segala fakta itu jelas sebelum menuduh mana-mana pihak sebagai dalang yang memastikan semua kebobrokan ini berlaku.
Saya terpaksa menceritakan kronologi isu ini lepas ini dlaam sebuah posting bagi menunjukkan bahawa persepsi masyarakat bahawa kerajaan menjadi punca perkara ini adalah tidak benar. Sikap muslim ialah, apabila sesuatu itu benar kita katakan benar dan apabila sesuatu itu salah kita katakan salah tanpa mengira apa anutan politik dan semangat kita. InsyaAllah saya akan jelaskan dalam satu posting ringkas berkenaan kronologi masalah ini supaya semua orang tahu apa sebenarnya yang berlaku. Semoga Cai diberikan Allah hati yang terang dan kekuatan serta perlindungan pada setiap saat dan masa. Amin. MArilah kita bersatu di atas satu dasar bahawa kita beriman dan bertauhidkan Allah. Wassalam.

saya yg kompius said...

Assalamualaikum,

Saya sangat konfius dengan isu nama Allah ini kerana saya dapati penggunaan nama Allah sudah lama digunakan oleh penganut ajaran sesat Yahudi dan Nasrani sejak zaman Nabi Muhammad lagi, tetapi kenapa tidak pernah kedengaran tentang isu tersebut digembar-gemburkan pada zaman Rasulullah? (Tolong betulkan saya jika saya silap).

Contoh:

Terjemahan Surah At-Taubah ayat 30:

"Orang-orang Yahudi berkata: "Uzair itu putera Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al Masih itu putera Allah". Demikianlah itu ucapan mereka dengan mulut mereka, mereka meniru perkataan orang-orang kafir yang terdahulu. Dilaknati Allah mereka , bagaimana mereka sampai berpaling?"

Saya ada terbaca mengenai tafsiran mengenai Lata, Uzza dan Manah (nama2 berhala yg disembah oleh kaum musyrik pada zaman Jahiliyah). Dikatakan berhala2 tersebut adalah sama nilai dengan sembahan manusia zaman sekarang iaitu harta, kuasa dan wanita. Diterangkan lagi bahawa seseorang Islam yang menyembah 3 "berhala" ini adalah orang2 syirik (menduakan Allah) dan kufur pada perintah Allah. Adakah seseorang Islam yang syirik/kufur ini juga layak menggunakan nama Allah? Kerana golongan Yahudi, Nasrani dan musyrik ini masih percaya Allah tetapi kufur dan syirik.

Terjemahan Surah An-Najm ayat 19-20:

"Maka apakah patut kamu (hai orang-orang musyrik) menganggap al Lata dan al Uzza dan Manah yang ketiga, yang paling terkemudian (sebagai anak perempuan Allah)?

Persoalannya:

1) Kenapa isu ini baru ditimbulkan pada zaman sekarang? Adakah semata2 untuk kepentingan politik, atau untuk memecahbelahkan umat Islam di negara kita, atau untuk menggalakkan permusuhan dengan penganut agama lain?

2) Adakah Allah itu tuhan untuk orang Islam sahaja?

3) Adakah penggunaan nama Allah oleh golongan2 syirik yg tersebut di atas telah membantutkan proses tertegaknya Islam di Madinah, dan Zaman Kegemilangan Islam (Kerajaan Abbasiyah) dan sampainya ajaran Islam di Tanah Melayu?

p/s: Rasullullah telah mempusakakan kepada kita Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya supaya kita tidak sesat selama2nya.

Wassalam

mint_pudina said...

fyi - copied n pasted link on my FB page.

Anonymous said...

assalamualaikum,
sebuah artikel yang baik dan menarik.

saya dijuruskan ke artikel ini menerusi satu komen di artikel saya. http://ondastreet.wordpress.com/2012/12/27/pas-ganti-god-dengan-tuhan-elak-polemik/#comment-3179

apapun, teruskan menulis.

berkenaan dengan perkara ini, di blog saya ada satu kategori khusus, termasuk 4 artikel bersiri berkaitan dengan sejarah terjemahan kalimah Allah di Malaysia dari sudut linguistik. Jemput baca jika sudi.

~ OnDaStreet

Anonymous said...

DALIL ISTILAH ALLAH TIDAK WAJAR DIGUNAKAN DALAM TERJEMAHAN BIBLE DALAM APA JUA BAHASA SEKALIPUN

Allah adalah nama kepada tuhan orang-orang Islam, sebagaimana Muhammad itu nama kepada nabi dan rasul orang-orang Islam. Quran itu pula adalah nama bagi kitab suci orang-orang Islam di mana nama tuhan, Allah, ada tersebut di dalamnya.

Kerana ‘Allah’ itu nama khas, bukannya nama am seperti ‘ilah’ dan ‘rabb’, lalu nama Allah dikekalkan istilahnya bila Quran diterjemahkan dari bahasa asal Arab ke bahasa-bahasa lain.

Terjemahan Quran bahasa Inggeris umpamanya, menggunakan istilah Inggeris ‘god’ menggantikan istilah Arab ‘ilah’, dan istilah inggeris ‘lord’ menggantikan istilah Arab ‘rabb’.

Terjemahan Quran bahasa Melayu pula, misalnya, menggunakan istilah Melayu ‘tuhan’ menggantikan istilah Arab ‘ilah’, dan rata-rata gunakan istilah Melayu ‘tuhan’ juga menggantikan istilah Arab ‘rabb’.

Barangkali istilah ‘tuan’ itu lebih sesuai digunakan untuk ‘rabb’, bagi membezakan konsep dan pengertian yang berbeza antara kedua-dua istilah ‘ilah’ dan ‘rabb’ itu yang dikaitkan secara langsung dengan (peranan) Allah, sebagaimana dikaitkan ‘nabi’ dan ‘rasul’ secara langsung dengan (peranan) Muhammad.

Orang-orang Yahudi dan orang-orang Kristian tidak mengiktiraf Muhammad sebagai nabi. Mereka juga tidak iktiraf Al-Quran sebagai kitab suci, selain menolak Islam sebagai agama bangsa Ibrani (Hebrew). Apatah lagi mereka juga tidak iktiraf tuhan Allah, yang menjadi nama tuhan kepada orang-orang Islam, sebagai tuhan bangsa Hebrew.

Lalu, di manakah logik dan wajarnya untuk Gereja mahu gunakan istilah 'Allah' pula dalam terjemahan Bible (tak kira dalam bahasa apa sekalipun), kecualilah ‘Allah’ itu istilah yang sedia ada disebut di dalam kitab Bible asal berbahasa Hebrew, yang menjadi nama tuhan mereka.

Bukankah 'Yahweh', 'Yehoveh', 'Yehovah', 'Yahovah', 'Jehovah', 'Yahuweh', ataupun 'Yahuwah', yang menjadi nama kepada tuhan mereka itu sepertimana yang disebut di dalam Bible asal berbahasa Hebrew itu, yang sepatutnya Gereja gunakan dalam semua terjemahan?

Sudah tentu nama am ‘elohim’ dalam bahasa Hebrew yang bermaksud ‘tuhan’ atau ‘god’ itu, selain ‘adonai’ dalam bahasa Hebrew yang bermaksud ‘tuan’ atau ‘lord’ itu, boleh saja diterjemahkan mengikut bahasa terjemahan, tetapi mereka sewajarnya mengekalkan istilah 'Yahweh' (atau 'Yahuwah', dsb) dalam semua terjemahan lantaran ia nama khas yang merujuk peranan 'Yahweh' (atau 'Yahuwah', dsb) sebagai'elohim' (ilah/tuhan/god) dan 'adonai' (rabb/tuan/lord) orang-orang Yahudi dan Kristian itu.