Monday, October 19, 2009

Berdagang punggung di awan merah?

1
oleh : M.I.A.

Sehingga akhir penulisan ini (18 Oktober 2009), sebuah iklan syarikat penerbangan masih menjaja punggung pekerja-pekerja wanitanya untuk dibuat bahan komoditi yang ditawarkan kepada pelanggan mereka. Seperti biasa Sis dan sekutu yang bersyarikat dengan mereka akan diam terhadap isu-isu selektif seperti ini. Iklan terbaru sebuah syarikat penerbangan yang disiarkan di kaca tv di baru-baru ini menunjukkan syarikat itu menawarkan sesuatu yang lebih daripada tiket penerbangan murah. Ya.. iklan yang diterbitkan untuk syarikat mereka ini kini menonjolkan bahawa bukan setakat penerbangan murah mereka tawarkan, tetapi turut menawarkan ‘betapa murahnya maruah’ seorang pramugari yang berkhidmat dengan mereka. Kenapa tidak ditegaskan professionalisme di dalam khidmat yang ditawarkan pramugari mereka? Kenapa hanya menyempitkan kebolehan pramugari-pramugari mereka hanya kepada ‘aset-aset’ seksual? Apakah mereka ini hanya bahan komoditi dan akal fikiran mereka merupakan keutamaan terkebelakang dan tidak harus ditonjolkan? Apakah mereka di atas itu hanya sebagai objek seks semata-mata? 

Iklan korporat ini merupakan satu ludahan berkahak hijau kepada kementerian yang bertanggungjawab ke atas Hal Ehwal Wanita, Kementerian Penerangan dan Kementerian-kementerian yang berkaitan. Ia juga merupakan ludahan yang disasarkan tepat terhadap prinsip kelima Rukun Negara, ‘Kesopanan dan Kesusilaan’!!!

Tanyakan orang-orang besar yang mempunyai peranan membuat keputusan di dalam syarikat dan kementerian-kementerian tersebut.. apakah mereka rela apabila punggung mereka, isteri dan anak-anak mereka dijadikan pula komoditi yang ditawarkan oleh pihak-pihak yang menggajikan mereka? Tentu sehabis angin mereka mengamuk bila diajukan soalan ini secara terus kepada mereka. Pramugari-pramugari syarikat penerbangan itu mempunyai maruah yang tidak boleh direndahkan sesuka hati siapa sahaja. Maruah mereka sudah diletakkan tidak lebih dari ‘pedagang-pedagang punggung’ lorongan di lorong-lorong gelap kota-kota negara. Apakah maruah mereka boleh diludahi dan dipijak sesuka hati?!!!! Mereka pastinya merupakan anak-anak ataupun isteri kepada seseorang. Apa kata bapa-bapa dan suami-suami mereka jika punggung isteri-isteri mereka dijadikan bahan yang ditawarkan untuk jamuan mata penumpang lain? Apakah itu sudah menjadi sebahagian daripada Job Description mereka bahawa mereka perlu merelakan punggung mereka ditatap oleh semua penumpang sesuka hati?!!!! 

Apakah syarikat itu mahu mencadangkan dan menggalakkan supaya setiap penumpang yang menggunakan khidmat mereka boleh sesuka hati merenung dan mengambil gambar punggung-punggung pramugari ini? Bukankah sudah ditakrifkan perkara seumpama ini sebagai gangguan seksual dalam akta gangguan seksual yang bakal digubal bahawa merenung dengan pandangan seksual juga boleh ditakrifkan sebagai satu gangguan seksual terhadap mana-mana individu? Apatah lagi mengambil gambar punggung seseorang wanita yang bermaruah? Mana CSR mereka? Apakah mereka mahu menunjukkan bahawa gangguan seksual dibenarkan terhadap pekerja-pekerja mereka?!!! Apakah ini imej korporat yang mereka mahu bangunkan? Iklan ini ialah satu penghinaan kotor terhadap semua wanita yang berkerjaya!!!

Kepada Siss dan sekutunya pejuang-pejuang feminisme kelas bawahan yang bersikap selektif pekak.. kenapa diam?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.
Author Image

satuhala
Satuhala merupakan blog kendalian Imran Haaz.

1 comment:

B Hunter said...

Bila bisnes itu diasingkan dari norma-norma Islam, gitu le jadinya.