Tuesday, January 13, 2009

Lupakan Saja Gaza...

9
Oleh : Muhammad Ibn 'Az
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Saya merancang untuk kembali menyambung semua kerja tertangguh berkenaan blog ini sebaik sahaja saya cuti selama hampir dua minggu saya habiskan. Kesibukan dengan jadual baru kehidupan dan projek kejuruteraan dibawah kelolaan saya sebagai wakil pihak Konsultan Perunding sedikit sebanyak merampas waktu dan kemampuan saya untuk menulis. Dengan bahan yang banyak dikumpul dalam buku nota, saya kirakan sebelum ini bahawa saya mampu untuk menulis apa yang terlintas di hati dan fikiran mengenai apa yang telah berlaku kepada Malaysia dan dunia akhir-akhir ini.

Tetapi kekeliruan dalam membuat penelitian dan bukti-bukti yang diperlukan untuk mengesahkan ‘kisah-kisah benar mengenai masa depan’ sebagaimana yang diberitahukan oleh Muhammad s.a.w. Rasulullah tercinta, sedikit sebanyak membuatkan saya teragak-agak untuk menulis sesuatu sehingga jelas apa yang berlaku itu direalisasikan melalui perbuatan oleh si pelaku itu sendiri. Kecelaruan politik, asakan polemik golongan yang mengambil kesempatan serta retorik-retorik tindakan melulu golongan-golongan yang cuba menjadi jagoan Islam sangat memeningkan kepala dan akal bagi yang mahu berfikir dan tidak cenderung mempercayai secara melulu. Ditambah pula jika ianya diperlakukan oleh figura-figura yang sangat saya hormati sebelum ini termasuk yang menjadi guru kepada saya.
Lalu disebabkan perlakuan yang tidak seiring dengan perkataan dan kecenderungan untuk menyembunyikan kebenaran dan perintah muhkam yang terlalu jelas daripada Allah demi memelihara kepentingan kroni politik sendiri, maka pada satu ketika saya telah mengambil jalan untuk berpisah dengan salah seorang guru yang biasa saya mempelajari tafsir al Qur’an dengannya secara perguruan pondok. Manakan saya boleh mendapatkan kebenaran jika ianya disimpan demi menjaga kroni sedangkan ulama-ulama dan kitab-kitab yang diajarkan mereka yang saya rujuk menyatakan mengenai perkara yang berbeza. Pusingan 180 darjah bukan satu pusingan yang kecil azimuthnya. Ia satu pusingan yang membawa musibah dan murka Allah kerana bersikap seperti orang-orang terdahulu daripada kita. Pendirian saya manusia maksum sudah tidak lagi wujud di dunia sejak kewafatan Rasulullah s.a.w. lebih kurang 1400 yang lalu. Siapa sahaja boleh membuat salah tidak kira siapa termasuk diri saya sendiri. Ulama’-ulama’ juga tidak terkecuali. Setiap guru yang kita pelajari sesuatu ilmu dengannya harus kita mempelajari ilmu yang sama dari guru-guru yang berbeza supaya ianya lebih mantap serta menambahbaik keupayaan menilai dan melihat sesuatu itu dengan lebih mendalam. Jika wujud pertikaian dan pertelingkahan pendapat, maka kitab-kitab tersurat akan dirujuk kerana ulama’ yang lebih dahulu lebih dekat pemahamannya daripada apa yang dicernakan akal oleh mereka yang wujud pada masa ini.

Lalu sahabat-sahabat rapat menjadi tempat dikongsi cerita dan pandangan. Jika mencari sahabat, carilah mereka yang berani mengkritik dan menegur anda. Untung saya saya memiliki sahabat dari kalangan yang dimaksudkan. Mereka-mereka ini sudah lama bersama saya dan mengenali siapa saya dan apa kecenderungan tindakan-tindakan yang saya lakukan. Mereka melihat bukan hanya dari mata seorang kawan, tetapi melihat supaya sahabat mereka ini mempunyai masa depan yang terjamin di akhirat nanti. Malah salah seorang sahabat yang rapat dengan saya yang berguru dengan guru yang sama, dengan ikhlas menegur tindakan saya meninggalkan guru tersebut. Dia yang saya kenali rapat lebih 12 tahun dahulu semasa sama-sama aktif dalam dunia underground dan biasa bermain lead guitar dalam band-band old school separuh masak lagi merapu yang ditubuhkan saya merupakan hanya sebilangan kecil sahabat rapat yang masih saya hubungi dan jumpa. Saya mempunyai ramai sahabat tetapi tidak mempunyai ramai sahabat rapat, saya kira jumlah sahabat yang benar-benar rapat dengan saya, jumlahnya kurang dari sepuluh orang.
Separuh daripada mereka merupakan sahabat-sahabat yang mempunyai kecenderungan yang sama dan pernah sama-sama menjadi hyperaktif dalam aktiviti muzik. Separuh lagi merupakan cyber mujahidin, ahli politik, ahli politik kedai kopi dan sahabat dari zaman persekolahan dahulu. Tetapi kesemua mereka yang rapat dengan saya ini merupakan sahabat-sahabat yang boleh mengkritik dan dikritik serta berani menegur sahabat mereka. Elemen ‘check n balance’ dalam persahabatan sebegini akan memastikan kita sentiasa tidak tersasar landasan. Untuk tidak menyatakan sesuatu yang buruk mengenai guru tafsir hebat yang saya dan sahabat saya berguru dengannya, saya tidak menjelaskan sebab-sebab saya beralih guru kepada sahabat rapat saya ini, yang saya nyatakan cuma terdapat bukti-bukti kukuh yang menyebabkan berat hati saya untuk meneruskan pengajian di pondok pengajian yang sama. Saya cuma mengambil sunnah berguru seperti mana yang diletakkan kriteria oleh para guru-guru yang lebih besar sebelum daripada mereka. Selain guru tersebut, saya masih berguru dengan beberapa lagi guru tafsir dan hadis yang dekat dengan tempat saya tinggal. Satu rahmat di sini ialah terdapat ramai guru bertauliah yang hebat yang boleh kita mendekati mereka. Untuk mengatakan diri jahil bukan satu alasan yang lojik jika pondok-pondok pengajian yang hebat dan sistem pengajian konvensional bercambah dimerata-rata. Jangan dipersepsikan pondok sebagaimana pondok-pondok usang dengan bumbung beratap rumbia dan gurunya sebagaimana lakaran wajah Adiputra sang guru dari Gunung Ledang yang mendidik Hang Tuah. Pondok yang dimaksudkan di sini merupakan sistem pengajian bukan konvensional yang menggunakan kaedah tradisi penyampaian ilmu secara turun temurun yang dilengkapi kini dengan prasarana moden dengan bangunan pengajian yang gah strukturnya dan sistematik sistem pengajiannya. Sahabat saya tadi kemudiannya mempelawa saya untuk berguru dengan beberapa orang lagi guru yang nonpartisan pendirian mereka. Lebih mudah untuk mendapat kebenaran dengan guru-guru dalam kategori ini, tiada apa yang cuba disembunyikan demi menjaga kepentingan politik. Kiri bedal, kanan pun bedal. Kiri puji, kanan pun puji. Yang betul dikatakan betul, yang salah dikatakan salah. Bukankah itu fungsinya Islam dan Muslim? Lalu saya sedang menyusun masa bagi membolehkan ianya dilakukan tanpa melibatkan pertindihan waktu dan jadual pengajian, pembelajaran, projek-projek yang sedang saya susun dan aktiviti saya yang lain. Ilmu seharusnya sentiasa ditambah sepanjang hayat seorang anak Adam. Pada ketika itu taubat dan wasiat seharusnya diutamakan, tidak salah jika sebuah kitab dan ilmu yang sama diulang-ulang pembelajarannya dengan guru-guru berbeza. Ianya lebih menguatkan dan memantapkan penilaian serta menambahkan nilai ilmu.

Saya juga ada bertemu dengan seorang lagi sahabat rapat saya dalam cuti yang panjang ini. Disebabkan dia kini bermastautin di Kuala Lumpur jarang sekali dapat saya ‘bergaduh’ dengannya di kedai mamak. Banyak perkara yang telah dirancangkan saya dan sahabat saya ini. Hanya Allah sahaja menentukan ke mana hala tuju perancangan bagi tujuan memantapkan daya tahan Muslim terhadap serangan dakyah-dakyah daripada luar. Sahabat ini merupakan salah seorang sahabat yang serius dalam isu menangani dakyah musuh Islam. Walaupun kecenderungan kami terhadap politik berada dalam school of thought yang berbeza di mana persamaannya hanyalah pada sikap non partisan terhadap mana-mana pihak, cuma dalam cara pelaksanaan dan cara sesuatu keputusan diputuskan, saya memilih cara preventive bersandarkan Perintah dan merujuk sejarah dan dia memilih cara eksperimentasi dan peluang sebagai proving ground bagi mana-mana gerakan membuktikan kesungguhan dan bikin yang serupa dengan cakap. Pertikaman lidah antara saya dan dia di mana-mana kedai kopi atau tempat berjumpa akan reda dan hilang sebaik saja teguk-teguk teh tarik terakhir dihirup. Alhamdulillah, segala puji itu hanya bagi Allah Tuhan sekelian alam di atas anugerah ini.

Memang kelihatan cara saya agak tradisional jika dibandingkan dengan caranya yang agak memberi peluang. Hujah saya, bahawa beruntungnya umat Islam kerana kita telah diberitahukan mengenai masa depan. Merujuk ke belakang untuk mengetahui masa depan merupakan cara yang paling mudah untuk menelaah sikap dan perbuatan yang bakal berlaku. Itu juga yang dilakukan kita setiap hari dalam menjalani hidup sebagai Muslim. Setiap perkara yang ingin dilakukan, akan dirujuk terlebih dahulu bagaimana cara pelaksanaannya satu ketika dahulu di dalam zaman Rasulullah dan para sahabat. Al Qur’an juga menceritakan pelbagai kisah umat-umat terdahulu serta apa yang dilakukan mereka dan akibat dari setiap satu perbuatan mereka.

Yusuf ayat 111
Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran.) bukanlah ia cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman.

Bukan sedikit ‘kisah mengenai masa depan’ diceritakan Allah dan Rasulullah kepada kita. Jika kita mempelajari mengenai tafsir dan hadis maka akan ditemui ayat-ayat serta kisah-kisah mengenai masa depan yang diberi petunjuk dan pedoman bagi kita memahami apa yang sedang berlaku di sekeliling kita dan akibat dari segala perbuatan yang sedang diperlakukan. ‘Kisah benar mengenai masa depan’ yang disebutkan Allah di dalam al Qur’an dan diberitahukan kepada kita melalui hadis Rasulullah bukanlah satu ramalan. Ia merupakan kejadian-kejadian dan sikap-sikap manusia yang pasti akan berlaku jika kita benar-benar mahu memerhatikan dengan akal serta menilaikan setiap perbuatan setiap satu daripada apa yang diperhatikan. Di dalam ilmu ini, ia menceritakan mengenai sebab dan akibat sesuatu perbuatan dan dalam kategori manakah setiap kumpulan itu akan ditempatkan di sisi Allah. Lebih selamat bagi saya mengambil langkah pencegahan daripada bereksperimentasi di tepi lembah yang mempunyai jurang amat dalam kerana takut tergelincir. Lalu sebelum dia pulang semula ke Kuala Lumpur, sempat saya berjumpa dengannya dan dia memaklumkan bahawa dia akan memulakan sebuah laman weblog bagi perjuangan yang sudah ditangguh untuk sekelian lama. Dalam pertemuan tersebut, dia mengungkit mengenai cara bagaimana musuh-musuh Islam menggunakan methodology yang digunakan Rasulullah satu ketika dahulu sebagai senjata untuk mendajalkan umat Islam. Dahulu cara ini digunakan di dalam Islam dengan berkesan dengan meletakkan label bagi mereka-mereka yang mempunyai kriteria-kriteria tertentu. Lalu kita dapat membezakan yang mana Muslim, yang mana Mukmin, yang mana Kafir dan yang mana Munafik. Semua ciri-ciri golongan ini dijelaskan dan setiap Mukmin mengenali mereka melalui perbuatan, percakapan dan dipihak mana mereka suka bersekongkol. Tetapi Muslim pada hari ini meninggalkan cara psikologi hebat ini demi untuk menjaga hati dan supaya kelihatan agak lebih modern dan terbuka. Muslim kini tidak lagi menggelarkan golongan-golongan yang jelas menentang Islam sebagai kafir harbi, golongan-golongan liberal bermuka dua sepertimana banyak pertubuhan-pertubuhan liberal yang wujud dalam negara ini serta parti-parti politik sesumpah dengan panggilan munafik dan sebagainya. Sebaliknya, pihak musuh Islam pula kini dengan lancang menggunakan label-label yang cuba menunjukkan bahawa Muslim yang dekat dengan ajaran Islam sebagai pelampau dan ekstremist. Lalu label-label seperti Muslim Fundamentalist dan Islamist mula digunakan untuk merujuk mana-mana pihak yang perjuangan pertubuhan mereka mahu memastikan Islam tidak tercemar dan ditegakkan serta diamalkan dengan cara yang betul dihijack dengan gelaran-gelaran yang disinonimkan dengan perbuatan melampau. Lalu media-media burung kakak tua pun ikut sama menyanyikan korus alunan musuh Islam ini.
Apa salahnya menjadi Muslim Fundamentalis? Apa ada pada Muslim jika fundamentalnya berterabur? Muslim tidak akan digelar Muslim jika fundamentalnya berterabur, gelaran yang sesuai digunakan ialah Munafik. Begitu juga dengan gelaran Islamist. Apa masalah mereka ini? Kenapa mahu disabitkan Islamist dengan golongan ektremis? Bukankah setiap orang Islam yang benar-benar mahu mengamalkan Islam itu seharusnya dikenali sebagai Islamist? Menjelaskan perkara ini, lalu sahabat saya tadi menyatakan bahawa laman weblognya dia namakan sebagai Islam1st. Perhatikan, perbezaan antara Islamist dan Islam1st di mana huruf i digantikan dengan nombor satu (1). Bahawa setiap Muslim yang digelarkan sebagai Islamist itu merupakan orang-orang yang mengutamakan Islam di dalam hidup mereka. Bahawa musuh-musuh Islam memang membenci umat Islam yang sentiasa meletakkan kepentingan Islam melebihi segalanya sehinggakan mereka sentiasa cuba memburukkan setiap perlakuan Muslim dengan gelaran-gelaran yang cuba mereka sabitkan dengan perkara buruk. Lalu dia menyatakan bahawa dia menamakan laman weblognya Islam1st supaya setiap kali perkataan Islamist keluar dalam mana-mana penerbitan tempatan bertaraf burung kakaktua dan penerbitan luar yang menjadi vektor pembawa virus propaganda, maka setiap Muslim akan menyedari bahawa setiap siapa yang dirujuk mereka sebagai Islamist, individu atau pertubuhan tersebut merupakan mereka yang benar-benar cuba meletakkan Islam sebagai keutamaan dalam kehidupan mereka. 

Lalu beberapa hari lepas semasa saya sedang memancing menikmati hari-hari akhir percutian saya bersama keluarga di Teluk Bahang, dia menghubungi saya bahawa dia sudah mengaktifkan blog tersebut di laman www.islam1st.org dengan bantuan seorang lagi sahabat saya, saudara Rizal salah seorang daripada beberapa sahabat yang banyak membantu saya di dalam hal programming dan beberapa hal lain. Harapan saya kedua-dua dapat beristiqamah dalam apa yang dilakukan. Sesuatu yang menarik yang disungutnya sebelum pulang ke Kuala Lumpur ialah mengenai pertubuhan-pertubuhan liberal Muslim yang sentiasa cuba menjadi juara dalam menggagalkan apa jua perkara yang diusahakan bagi membawa kebaikan orang Islam dan bersikap diam apabila melihat Islam itu cuba dimusnahkan. Mereka-mereka ini menggelarkan diri mereka dan pertubuhan mereka dengan nama-nama yang seakan-akan Islam dan pertubuhan hak asasi, tetapi sikap dan perbuatan mereka menunjukkan diri mereka merupakan golongan pendokong pluralism dan liberalism sesat. Mereka mendakwa mereka berpegang kepada ajaran Islam, tetapi cara mereka menafsirkan sendiri al Qur’an dan hukum hakam Islam adalah mirip kepada gerakan Fundamentalism Protestant Kristian dalam menafsirkan kitab mereka. Lalu ditanyakan sahabat saya itu kepada saya, apa sebenarnya yang dimahukan mereka? Apakah mereka mahu menjadi sebuah sect baru Islam yang berpecah dari jemaah dengan sikap mereka yang mencurigakan? Apakah perlu dilabelkan mereka ini sebagai Protestant Muslim jika munafik tidak mahu digunakan? Label Protestant Muslim yang dilemparkan ke muka mereka oleh sahabat saya ini membuatkan saya hampir tergelak. Benar apa yang dikatakannya, apakah mereka mahu menjadi sebuah sect Protestant di dalam dunia Islam? Oleh kerana semua yang digariskan ulama’ dilabel mereka sebagai outdated dan mempunyai nilai yang tidak lebih dari Patriarchal oriented tribal value, maka Protestant Muslim kelihatan jelas sesungguhnya sesuai dengan tindakan mereka. Persoalannya kenapa tidak mahu dilabelkan sahaja mereka ini dengan gelaran munafik supaya semua Muslim boleh berhati-hati dengan udang-udang besar disebalik batu mereka? Semua orang tahu betapa Abdullah bin Ubay yang kecewa kerana gagal dalam perancangannya untuk memegang tampuk kuasa Madinah apabila Rasulullah berhijrah ke sana, merupakan musuh dalam selimut dan gunting dalam lipatan yang mengancam kewujudan negara Islam Madinah. Golongan yang sama dengan Abdullah bin Ubay ini terlalu ramai kini di Malaysia tanpa sebarang kawalan dan peringatan diberikan kepada Muslim tentang kewujudan mereka. Saya sangat berharap agar sesiapa pun di luar sana yang mempunyai kelebihan pengetahuan supaya turut berkongsi ilmu dengan sahabat, kaum kerabat dan orang ramai. Bukankah berpesan-pesan tentang kebenaran itu memasukkan kita ke dalam golongan yang diberi pengecualian dari golongan yang rugi? Semoga usaha awal sahabat saya ini diberkati Allah.

Berbalik kepada ‘kisah benar mengenai masa depan’ tadi, di dalam aliran falsafah sendiri, Master Kung (Kung Fu Tze@ Confucius) sendiri di dalam kitab Bunga Rampainya menyatakan bahawa untuk mengetahui mengenai masa depan, hendaklah kita menilai dan merujuk sesuatu di masa belakang. Ianya dicatatkan seperti di bawah.

Tzu-Chang asked whether the state of things ten generations hence could be foretold. The Master said, we know in what ways the Yin modified ritual when they followed up upon the Hsia. We Know in what ways the Chou modified ritual when they followed up upon the Yin. And hence we can foretell what the successors of Chou will be like, even suppossing they do not appear till a hundred generations from now. (Book II : 23, Confucius, The Analects, Everman’s Library. Pg. 85)
Terjemahannya : Tzu-Chang (salah seorang murid Confucius) bertanya samada perkara yang bakal berlaku dalam sepuluh generasi akan datang dapat diramalkan. Master Kung menyatakan, “Kita mengetahui dalam apa cara Yin mengubah cara perlaksanaan ritual selepas mereka menggantikan (dinasti) Hsia. Kita mengetahui dengan cara apa Chou mengubah cara perlaksanaan ritual semasa mereka menggantikan (dinasti) Yin. Dan dari situ kita dapat mengagak apa yang bakal dilakukan pengganti Chou biarpun mereka belum lagi muncul untuk beratus generasi yang akan datang.

Dalam bahasa mudah untuk mengetahui apa yang bakal dilakukan oleh DAP jika mereka berkuasa, maka rujuklah janji-janji sebelum memerintah dan telitikan apa yang dilakukan setelah PAP memerintah di Singapura supaya dapat membuat penilaian. Ucapan-ucapan dan teks-teks penulisan mereka yang di dalam DAP yang saya kumpul sejak sekian lama menunjukkan kecenderungan tersebut. Saya menyimpan rekod-rekod teks penulisan, debat, ceramah dan artikel mereka semenjak tahun 1967. Jangan tersilap kira, saya baru sahaja berumur 31 tahun. Rekod-rekod lama itu saya peroleh dari banyak sumber yang banyak membantu saya.

Saya hanya akan bercakap berkenaan bukti yang jelas. Jika ingin mengetahui apa yang bakal dilakukan PAS jika masih terus ingin hidup seperti belacak di dalam lumpur dalam persekongkolan yang jelas dilarang Allah, maka kajilah sejauh mana kekuatan ulama’ yang masih bersisa dan sebanyak mana sokongan di pihak mereka dalam memahami serta menerima dan mengatasi terjahan kolum kelima (fifth column) yang telah menembus masuk dan mengucar kacirkan mereka sejak 1998. Ia menembus bukan secara tidak sengaja, tetapi merupakan satu perancangan teliti yang disusun lama untuk menjinakkan PAS. Jika dahulu mereka ditakuti kerana bagai singa bila berdepan isu yang melibatkan kepentingan Islam, maka kini motif untuk melemahkan PAS oleh pihak kolum kelima ini mula menampakkan sedikit kejayaan.

Jika ingin melihat apa yang bakal dilakukan PKR jika memerintah, rujuklah kepada apa yang dilakukan oleh UMNO dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan gandakannya kepada dua kali lipat. Tiada bezanya PKR dan UMNO, ia cuma refleksi bayangan UMNO pada sebuah cermin yang sangat berdebu. Jika ingin melihatkan apa yang bakal dilakukan oleh UMNO jika diberikan peluang lagi untuk memerintah, lihat kepada apa yang berlaku kepada Melayu di Pulau Pinang sebagai microcosm permasalahan gerakan menghapuskan sejarah Melayu sebagai penduduk asal nusantara, perhambaan moden kepada bangsa Melayu serta penghapusan sistematik etnik Melayu tanpa genocide melalui sikap berpeluk tubuh dan hanya mementingkan kepentingan peribadi dan suku sakat di atas kepercayaan ikhlas yang pernah dicurahkan bangsa Melayu kepada mereka. Pemikiran diluar kotak yang dilaungkan pemimpin UMNO untuk kemajuan dan survival bangsa hanya memasukkan daya akal sebahagian besar daripada mereka ke dalam ruang lingkup tembolok yang tertutup rapat. Untuk UMNO benar-benar ingin menjadi pejuang bangsa Melayu, mereka harus berfikir di luar tembolok dan bukannya di luar kotak yang masih terperangkap di dalam tembolok. Jika semuanya tak betul, siapa yang harus kita sokong? Nanti saya jelaskan. Saya tak mahu berbicara mengenai Parti-Parti Politik lain. Tiada Dzimmi di dalam politik Malaysia. Itu sesuatu yang jelas terbukti. Yang tinggal kepada Muslim hanyalah satu pilihan. Saya hanya ingin bicarakan ialah mengenai PAS dan UMNO, dua gergasi Islam yang bertanggungjawab menjadikan kita semua minoriti di bumi sendiri. Kedua-duanya sama sahaja. Jangan bercita-cita untuk menegakkan al Qur’an sebagai perlembagaan utama sekiranya sunnah pembinaan negara Islam langsung tidak mahu diikut. Selain daripada kedua ini, hanyalah lalat-lalat dengan perut besar memboyot yang bakal merosakkan cita-cita untuk mengembalikan kita kepada peraturan asal tanah ini. Masing-masing mahu menjadi hero dengan memuliakan diri sendiri dan mengkeji yang lain. Saya tidak mahu memulakan posting blog ini dengan nada yang terlalu keras, saya menyimpan untuk menjelaskan mengenai perihal kecelaruan politik ini dengan bukti-bukti terkumpul selepas beberapa posting yang akan saya muatkan di dalam blog ini.

Terima kasih juga kepada pengunjung blog ini yang sentiasa bertanya khabar tidak kira melalui komen di shoutbox, artikel, mereka-mereka yang menghubungi saya melalui email, sms dan panggilan telefon. Terima kasih di atas sifat prihatin anda dan saya sangat teruja untuk menyambung kembali penulisan di atas api semangat yang dikipaskan oleh kesungguhan saudara-saudari yang mengambil berat. Maafkan saya jika kemunculan semua ini berbau politik yang agak mengecewakan, tetapi demi kelangsungan survival umat Islam di Malaysia, perlu ada pihak yang menegur akan apa yang berlaku supaya setiap yang berlaku tidak akan menjerumuskan negara kita ke lembah kehancuran sepertimana yang berlaku ke atas semua negara Islam yang dijajah terutamanya Arab Saudi dan Palestin.

Saya tidak merancang untuk menyambung penulisan seawal ini, tetapi apabila melihatkan keadaan umat Islam di Gaza yang sedang menunggu masa untuk disembelih oleh rejim pengganas Zionis pada bila-bila masa sahaja, maka gelodak jiwa dan fikiran memaksa saya untuk menulis mengenai perkara ini. Sudah ramai sebenarnya pemimpin, wartawan, blogger dan orang ramai menulis dan bercakap mengenai Palestin. Terlalu banyak remedi yang dicadangkan sebagai ubat bagi keparahan kekejaman yang berlaku di bawah hidung pertubuhan bertaraf bapuk yang beribu pejabat di New York.

Tetapi masalah utama bagi semua remedi yang cuba dicadangkan ialah, ianya tidak cuba untuk memahami kenapa bantuan Allah itu belum kunjung tiba di Palestin. Doa-doa yang kita panjatkan kepada Allah menjadi sia-sia akibat dari perbuatan sesama kita dan masalah yang berlaku di Palestin sendiri. Sebelum saya cuba mengupas mengenai apa yang berlaku di Palestin, ingin saya membawa semua pengunjung blog satuhala ini memahami cara bagaimana Zionis yang didokong oleh sebahagian besar Yahudi dan Kristian evangelist menggunakan cara yang menjadi lumrah bagi keturunan mereka dalam merampas, mengugut, menipu serta hanya berani berperang dengan golongan yang lemah.
Sesungguhnya setiap tindak tanduk mereka membenarkan firman Allah s.w.t dalam al Qur’an bahawa mereka ini hanya berani jika mereka mendapat perlindungan dan apabila mereka memerangi golongan yang lemah. Saya akan muatkan Post Mortem masalah Palestin ini dalam posting berikutnya mengikut keizinan Allah. Berkenaan dialog dengan pemuda Kristian, saya akan memuatkan keseluruhan dari dialog yang berlaku sehingga ke peringkat tempat di mana dialog itu berlangsung digantung penyiaran kandungannya di Malaysia. Entah kerja siapa, wallahua’lam. InsyaAllah sebaik siap suaiatur mengikut kronologi, saya akan memuatkannya di sini dalam file pdf yang boleh dimuat turun secara percuma. Berkenaan posting Aishah, saya mengambil keputusan untuk menerbitkannya kerana terlalu panjang bahan yang saya tulis yang belum saya muatkan. Ditambah pula dengan banyak maklumat teknikal yang saya muatkan yang saya kira akan membosankan bagi pihak yang berfikiran mudah. Maka keputusan saya ambil untuk menerbitkannya bagi bacaan pihak yang benar-benar mahu membacanya dan mengambil pengajaran. InsyaAllah sebaik siap saya akan iklankan di sini.

Satu lagi sebelum saya menamatkan mukaddimah ini, saya ingin mengingatkan kepada setiap seorang daripada anda yang membaca blog ini termasuk diri saya yang terlalu mudah lupa dan alpa, sudahkah kita berjihad bangun di tengah malam untuk membuat solat hajat bagi penyatuan Muslim seluruh dunia dan Palestin serta Malaysia khususnya supaya Allah membantu dan memberi perlindungan kepada saudara-saudara seagama kita di Gaza yang sedang digasak oleh pengganas-pengganas haram rejim haram Amerika-Zionis? Jika belum, tidak ada gunanya kita terus bercakap berdegar-degar dan mengalirkan airmata setiap kali berita memaparkan penindasan dan genocide yang berlaku di sana. Bagaimana ingin berjihad dengan jihad perang sekiranya jihad dengan tidur sendiri pun gagal untuk membantu saudara seagama yang ditindas! Jangan bercakap mengenai senjata bantuan kepada Palestin sekiranya senjata paling hebat di atas sejadah disimpan rapi selepas saja solat Isyak. Jangan bersembang takbur bahawa jika kita di Palestin, kita akan berjuang mengangkat senjata menentang binatang haram Zionis ini sekiranya jihad untuk bangun mengangkat tangan menadah tangan kepada Allah supaya dibantu umat Islam di Palestin, membawa kita ‘syahid’ tidak bangun-bangun sehingga pagi! Bahawa Allah telah berjanji biar apa pun kekuatan musuh Islam, bergantung haraplah kepadaNya kerana Dia sahaja Yang Maha Kuasa. Segala kelengkapan yang kurang pada mujahiddin Palestin dan umat Islam kini adalah disebabkan kelemahan umat Islam itu sendiri kerana lalai dalam mengikuti ajaran Islam dan perintah-perintah Allah dan saranan Rasulullah s.a.w. Tetapi ini tidak boleh dijadikan sebagai alasan tidak mahu berjuang. Tugas Muslim ialah sentiasa dalam keadaan siapsiaga untuk menerima apa jua bentuk ancaman sebagai langkah pencegahan bagi memastikan musuh-musuh Islam gentar dengan kekuatan umat Islam. Malang sekali pada ketika ini, kita berada dalam kedudukan lemah disebabkan oleh sikap kita sendiri.

Tetapi, perjuangan harus diteruskan. Janji Allah kepada umat Islam, biar sehebat mana perancangan dan persenjataan musuh, perancangan Allah itu lebih hebat. Bom-bom nuklear yang mampu menghancurkan gunung ganang sekalipun tidak akan menjejaskan akidah pejuang-pejuang Muslim yang benar-benar yakin dengan janji Allah. Allah telah menyatakan dalam surah Ibrahim ayat 46. Biar gunung ganang dapat dihancurkan dalam perancangan musuh Islam, ianya tidak akan dapat melawan ketentuan Allah. Apalah ada pada Nuklear jika dibandingkan kuasa Allah yang menguasai seluruh alam langit dan bumi. Nuklear itu hanyalah ujian keteguhan iman bagi mereka-mereka yang penakut, tetapi tidak kepada Muslim yang Mukmin. Tidak akan meletup bom tersebut tanpa izin Allah, tidak gugur sehelai daun di muka bumi ini dan tidak bergerak sebutir pasir di pantai tanpa pengetahuan, perancangan dan keizinan Allah. Senjata Muslim ialah doa, sudahkah kita bangun di tengah malam berjihad menggunakan senjata ini? Jika tidak... lupakan saja Gaza.....

Ibrahim ayat 46
Dan sesungguhnya mereka telah menjalankan rancangan jahat mereka (untuk menentang Islam), sedang di sisi Allah ada balasan bagi rancangan jahat mereka, walau rancangan jahat mereka itu, dapat melenyapkan gunung-ganang sekalipun.

Ingat.. Segala yang berlaku di Palestin adalah di bawah perancangan Allah. Kembalinya secara besar-besaran kumpulan Yahudi di Palestin juga merupakan perancangan yang diaturkan Allah bagi ‘sesuatu yang besar’ disediakanNya untuk mereka nanti. Kegagalan pertahanan umat Islam di Palestin mempunyai puncanya. InsyaAllah dalam waktu terdekat saya akan cuba memuatkan sebuah posting mengenai Post Mortem apa sebenarnya yang berlaku di Palestin. Segalanya mempunyai jawapan jika itu yang dicari. Bahawa remedi sebenar terletak ditangan umat Islam Palestin dan dunia itu sendiri. Apa yang berlaku di sana mempunyai kaitan dengan apa yang apa yang berlaku di Iraq, Afghanistan, Turki dan Malaysia. Hanya Allah sahaja memiliki pegetahuan tentang apa sahaja rancanganNya dan apa yang sedang dia persiapkan untuk Yahudi di Israel. Kepada Allah kita berserah, kepada Allah kita memohon pertolongan. InsyaAllah, akan saya muatkan dalam ketika dan waktu yang diizinkan Allah.

Dari Maimunah Ibn Saad : Aku berkata : “Wahai Rasulullah, berpesanlah kepada kami mengenai Bait –ul Muqaddas.” Rasulullah s.a.w. menjawab : “Pergi dan bersembahyanglah di sana. (tetapi) semua bandar pada ketika itu terkesan akibat peperangan. (lalu baginda menambah) jika kamu tidak dapat bepergian dan bersolat di sana, hantarkanlah minyak supaya dapat digunakan untuk lampu-lampu di sana (cth : hantarkanlah bantuan).” (Sunan Abu Daud)

Dalam pemahaman mudah, berkumpullah di Baitul Maqdis jika mampu. Jika tidak, hantarkanlah bantuan kepada mereka di sana semampu yang ada. Jihad itu mempunyai dua kesudahan, syahid atau menang itu terletak kepada ketentuan Allah, yang diutamakan ialah menjalankan tanggungjawab mencari keredhaan Allah. Tiada guna hidup bermewah jika Tuhan yang memberikan kemewahan itu tidak redha. Tidak guna hidup bersenang, jika diakhirat nanti dibawakan syuhada Palestin mengheret kita dihadapan Allah kerana kita membiarkan mereka mati di kala kita berdengkur kekenyangan. Darah-darah bayi saudara kita terpalit di wajah setiap Muslim yang dayus hatta untuk mengawal cara perbelanjaan supaya tidak mengalirkannya ke kantung binatang haram Zionis ini! Tidak mati kita kerana tidak meminum minuman buatan Amerika, Tidak mati kita kerana tidak makan produk buatan Amerika, tetapi mati saudara kita ketika kita kenyang menikmati produk Dajjal ini dan mati kehausan saudara kita ketika kita menghilangkan dahaga dengan produk Binatang haram Zionis-Amerika ini! Bertindak atau dibawakan ke akhirat sebagai lelaki-lelaki Muslim yang bacul atau sebagai Muslimah-Muslimah yang tidak berperikemanusiaan. Semoga Allah mengampunkan ketidakupayaan kita semua. Bangunlah bersolat hajat dengan istiqamah, kerana kejayaan itu formula mudahnya ialah dengan bersolat dan bersabar. Allah tidak memandang kepada jumlah rakaat, Allah tidak memandang kepada jumlah jemaat, Allah juga tidak memandang kepada sebesar mana sumbangan. Tetapi Allah memandang kepada istiqamah, biarpun hanya dua rakaat ringkas solat hajat pada setiap hari, biar hanya RM 1 yang tidak dibelanjakan kepada produk binatang haram Zionis-Amerika ini secara istiqamah, kejayaan yang dijanjikan Allah itu hanya kepada orang yang bersolat dan bersabar di dalam setiap perbuatan dan amalan. Hilang satu intipati, maka janganlah mengharapkan kejayaan akan kunjung tiba. Wallahua’lam.......

Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.
Author Image

satuhala
Satuhala merupakan blog kendalian Imran Haaz.

9 comments:

Anonymous said...

lama betul saudara tidak menulis dan kembali dgn isu yang sgt relatif dgn apa yang berlaku skrg.

tak sabar menunggu karangan Post Morterm apa yg berlaku di Palestin

Anonymous said...

assalamualaikum abang.. lama benar abg menghilang... rindu akan tulisan-tulisan yang membangkitkan minda..

SZS said...

Alhamdullilah... saudara sudah kembali. :)

satuhala said...

Wa'alaikumsalam..
TQ atas komen ini dan komen-komen sebelumnya.. Adi, SZS, Hafizul, Irdina Khan, ABJ, Suara di Minda dan semua yang bertanyakan khabar kpd saya termasuk yg menghubungi dan berjumpa dengan saya sepanjang tempoh 'hibernasi' sebelum ini... terdapat banyak perkara yang harus saya selesaikan terlebih dahulu dan kini semuanya sudah kembali 50% NORMAL.. iNSYAaLLAH.. JIKA BERKESEMPATAN, BANYAKPOSTING YG TELAH SAYA RANCANGKAN MENUNGGU KEIZINAN ALLAH UTK DILAKSANAKAN.. TQ kerana masih ke sini walaupun hibernasi saya agak lama... wassalam..

Anonymous said...

p/s: kami bermohon kepada tuan, janganlah lupakan Gaza, kami bermohon,

"segala puji dan pujian hanyalah kepada Allah Subhanahu WaTaala,

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,
(kepada tuan & puan serta semua rakan yang budiman, yang berada di Malaysia, Palestin & yang Muslim)

assalamualaika ai'yuhan nabiyyu warah matullahi wabarakatuh, (kepada Rasulillahi saw dan para anbiya yang terdahulu)

assalamualaina wa'alaibadillahisolihin,
(kepada sekalian malaikat dan sekalian makhluk yang mengerti dan kepada yang memahami)

shalawat salam kepada Nabi Muhammad Rasulillahi SAW serta kepada ahli keluarga baginda a.s dan para sahabat para anbiya yang terdahulu,

astagfirulahiladzim,..

tak jemu saban hari mendengar surah Al-Baqarah, Fusshilat, Al- Muk'minun, dll, dan membaca terjemahan2nya tentang bani israel untuk kefahaman diri dan demi masa,

renungan juga buat kita untuk sama-sama berkongsi dan memahami,

setelah kita sudah berusaha (dengan apa saja perjuangan) dan berdoa munajat kepada Allah SWT,

maka marilah kita renungkanlah kembali, sebagaimana firman Allah SWT (maksudnya):

'Banyak di antara Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman,
kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri,
sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w).
Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka),
sehingga Allah datangkan perintahNya.
Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu'.
(QS: Al-Baqarah, ayat 109)


'Maka kalau mereka beriman sebagaimana kamu beriman
(dengan Kitab-kitab Allah dan Rasul-rasulNya),
maka sesungguhnya mereka telah beroleh petunjuk dan jika mereka berpaling (serta tidak mahu beriman dengan sebenar-benar iman) maka sesungguhnya mereka akan tinggal berkekalan dalam perbalahan dan permusuhan
(dengan kamu).
Oleh itu (janganlah engkau khuatir wahai Muhammad)
kerana Allah akan memeliharamu (dan umatmu) dari kejahatan mereka dan Dialah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui'.
(QS: Al-Baqarah, ayat 137)

Allahumma, Ya Allah, Ya Rabbal a' lamiin,

'rabbana aatina fid'dunya hasanah, wafil 'a 'qhiroti hasanah,
wa'qhina adza bannar,
wa'qhina adza bannar,
wa'qhina adza bannar,

insyaAllah,
salam hormat,
salam penuh kasih sayang,
-tti

p/s: janagnlah lupakan Gaza, kami bermohon

satuhala said...

Kita di sini tidak melupakan Gaza.. nasib mereka menghambat kecewa dalam hati lalu segala upaya dipusatkan untuk membina keazaman dan usaha bagi mencari jalan supaya dapat membantu mereka di sana. Segala yang termampu dilakukan dan dipusatkan tumpuan untuk mereka... tetapi ada antara kita melupakan mereka di dalam retorik bersandarkan intelektualisme palsu dan cakap berdegar-degar tanpa tindakan.. malang bagi gaza.. mereka membentuk majoriti daripada ke semua kita.. semoga Allah melindungi semua Muslimin dan Muslimat di seluruh dunia dari kejahatan perbuatan sendiri.

Anonymous said...

salam.. moga Allah memberikan saudara kekuatan dan kecerdasan akal untuk terus menulis. Moga kehidupan akan kembali aman sejahtera hendaknya.saya tak jemu menjengah blog saudara walau lama 'berhibernasi'. :)

satuhala said...

Wa'alaikumsalam Irdina Khan.. tq kerana selalu ke sini. InsyaAllah.. saya cube beristiqamah di sini. TQ sekali lagi atas komen dan komen-komen sebelum ini.. Wassalam..

Anonymous said...

salam
best gak baca blog ni ....1st time baca ni...terasa best sbb blog yg camni la yg d tggu2...
nak tnya btl ke dua2 perang dunia di rancang oleh yahudi??
akhir zaman yahudi terpecah kepada 71 pecahan, 1 je yg " ditrima "...jd yg 1 tu yg camne?? kalo xkeberatan reply kat email ni ek = fiq_cairo@yahoo.com