Wednesday, February 6, 2008

Jawapan Terhadap Komen Saudari Irdina Khan

1

Assalamualaikum warahmatullah buat semua dan selamat sejahtera. Berikut merupakan jawapan ringkas kepada pertanyaan saudari Irdina Khan dalam blog ini menerusi komennya kepada artikel “Mereka Ingin Meminjam Allah” yang disiarkan sebelum ini. Maafkan saya kerana terlambat membalas komen tersebut dalam blog ini. Terima kasih kerana menyatakan sokongan dan berkunjung ke blog ini. Berkenaan pertanyaan saudari Irdina Khan berkenaan satu Mazhab Kristian Ortodoks di Indonesia yang cara sembahyang mereka lebih kurang sama dengan cara umat Islam bersembahyang. Saya akan cuba memberi sedikit penjelasan berdasarkan pengetahuan saya yang juga terhad sepertimana yang dialami saudari dalam mencari maklumat mengenai mereka.

Saya cuba jelaskan dalam bentuk ringkas mengenai sejarah terpecahnya golongan Kristian kepada beberapa Mazhab. Sebenarnya pada ketika Jesus Christ masih hidup (saya menerangkan ini dalam konteks apa yang dipercayai oleh Kristian, bukan dari kacamata orang Islam.. harap ianya tidak mengelirukan pembaca), terdapat hanya 12 orang pengikutnya yang setia yang rapat dengannya serta bertakwa kepada apa yang dia bawakan.

Jesus dalam surah Matthew fasal 5 ayat 21 telah menyatakan:

Mathhew 5 : 17 -20
5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfil. 5:18 For verily I say unto you, Till heaven and earth pass, one jot or one tittle shall in no wise pass from the law, till all be fulfilled. 5:19 Whosoever therefore shall break one of these least commandments, and shall teach men so, he shall be called the least in the kingdom of heaven: but whosoever shall do and teach them, the same shall be called great in the kingdom of heaven. 5:20 For I say unto you, That except your righteousness shall exceed the righteousness of the scribes and Pharisees, ye shall in no case enter into the kingdom of heaven.


Terjemahanya; 5:17 Janganlah kamu menyangka, bahwa Aku datang untuk menghapuskan hukum Taurat atau kitab para nabi. Aku datang bukan untuk menghapuskannya, melainkan untuk melaksanakannya. 5:18 Karena Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya selama belum lenyap langit dan bumi ini, satu iota (bahagian paling kecil dan sedikit sekalipun) atau satu titikpun tidak akan ditiadakan dari hukum Taurat, sebelum semuanya terlaksanakan. 5:19 Karena itu siapa yang meniadakan salah satu perintah hukum Taurat sekalipun yang paling kecil, dan mengajarkannya demikian kepada orang lain, ia akan menduduki tempat yang paling rendah di dalam Kerajaan Syurga ; tetapi siapa yang melakukan dan mengajarkan segala perintah-perintah hukum Taurat, ia akan menduduki tempat yang tinggi di dalam Kerajaan Syurga. 5:20 Maka Aku berkata kepadamu: Jika hidup keagamaanmu tidak lebih benar dari pada hidup keagamaan ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, sesungguhnya kamu tidak akan masuk ke dalam Kerajaan Syurga.

Ayat di atas ini membawa maksud bahawa apa saja hukum, perbuatan dan ibadat dalam agama Yahudi itu, wajib dituruti dan diikuti oleh semua orang yang beriman kepada Jesus. Setelah Jesus meninggal dunia (ingat… semua ini mengikut kepercayaan Kristian bukan dari konteks Islam), para sahabatnya bertebaran kesegenap pelosok negeri untuk berdakwah.

Maka wujudlah di sini sebuah puak Yahudi-Kristian (Judeo-Christians) yang berpegang kepada ajaran Yahudi dan beriman dengan segala yang disampaikan oleh Jesus dan Nabi-Nabi sebelum daripadanya. Puak ini mendominasi ajaran Kristian sehinggalah kemunculan seorang yang bernama Saul. Saul atau kemudiannya dikenali sebagai St. Paul , memulakan satu bentuk pecahan mazhab yang sangat bertentangan dengan apa yang diajarkan oleh golongan para sahabat Jesus.

Ajaran Saul ini mendapat tentangan hebat dari semua sect Yahudi-Kristian dan dia dianggap sebagai pengkhianat kepada ajaran sebenar Jesus yang memuliakan Taurat, Zabur dan kitab-kitab Nabi sebelum dari kemunculannya. Ajaran Saul ini tidak mendapat sambutan ramai malah Saul merupakan orang yang terasing dari puak Yahudi-Kristian ini.

Perlu saya jelaskan terdapat perbezaan dengan kelompok Yahudi dan Yahudi-Kristian. Kelompok Yahudi ialah kelompok yang beriman kepada Taurat, Zabur dan Kitab-kitab sebelum dari kemunculan Jesus, tetapi mereka menolak Jesus sebagai Rasul untuk membimbing mereka kembali ke jalan yang benar. Manakala kelompok Yahudi-Kristian ialah sekumpulan orang-orang Yahudi yang berpegang teguh dengan Taurat, Zabur dan kitab-kitab nabi sebelum Jesus dan ajaran yang dibawa oleh Jesus juga.

Pecahan Mazhab Kristian mula ketara terbentuk apabila Majlis Jerusalem pada tahun 49 Masihi membuat keputusan memberikan kelonggaran kepada mereka-mereka yang berasal dari agama Pagan (disebut kafir oleh orang-orang Yahudi-Kristian) yang memeluk Kristian supaya tidak lagi perlu berkhatan (Khatan itu sesuatu yang wajib dalam agama Yahudi dan tercatat dalam Bible), memuliakan hari Sabtu (Sabbat) dan hari-hari kebesaran Yahudi serta mengikuti apa-apa upacara keagamaan Yahudi di Kuil-kuil mereka (Synagogue).

Pihak Yahudi-Kristian membantah apa yang cuba diperbaharukan oleh Saul. Hasilnya terjadi pemberontakan dan perpecahan ketara antara puak Yahudi-Kristian dan puak Kristian yang diterajui Saul. Saul menyatakan bahawa agama Kristian itu terbuka untuk semua dan bukan milik mereka yang berbangsa Yahudi saja. Maka dengan penegasan oleh Saul ini, agama Kristian ini terbuka untuk semua Gentiles (orang-orang bukan Yahudi). Saul juga menegaskan bahawa Kristian (yang berasal dari agama Pagan) seharusnya menjauhkan diri dari semua bentuk dogma dan kepercayaan serta amalan-amalan yang biasa diamalkan oleh Yahudi. Sedangkan sebentar tadi telah saya jelaskan bahawa dari mulut Jesus sendiri menyatakan bahawa pengikutnya seharusnya menuruti apa saja yang disebutkan dalam kitab-kitab yang dimuliakan Yahudi sebelum kemunculannya. Jadi Saul disini telah memulakan sesuatu yang bidaah dalam gereja Kristian yang diterajui mereka. Dalam Bible, Jesus sendiri menyatakan bahawa dia bukanlah diutus untuk semua umat manusia, tetapi hanya untuk membimbing semula orang-orang Yahudi untuk kembali ke pangkal jalan.

Matthew 15 : 24 - 26
15:24 But he answered and said, I am not sent but unto the lost sheep of the house of Israel . 15:25 Then came she and worshipped him, saying, Lord, help me. 15:26 But he answered and said, It is not meet to take the children's bread, and to cast it to dogs
.

15:24 Jawab Yesu: "Aku diutus hanya kepada domba-domba yang hilang dari umat Israel ." 15:25 Tetapi perempuan itu mendekat dan menyembah Dia sambil berkata: "Tuhan, tolonglah aku." 15:26 Tetapi Yesus menjawab: "Tidak patut mengambil roti yang disediakan bagi anak-anak dan melemparkannya kepada anjing."

Anjing dalam ayat di atas ialah manusia yang bukan berketurunan Yahudi seperti majoriti kita semua di Malaysia. Betapa mereka menghinakan bangsa selain mereka sedangkan Allah s.w.t. telah menjelaskan dalam Al Qur'an bahawa semua manusia itu sama di sisi Allah, yang membezakan cuma mereka yang beriman kepada Allah. Ayat diatas menceritakan mengenai seorang perempuan yang bukan Yahudi memohon pertolongan Jesus untuk menyembuhkan anaknya yang kerasukan Syaitan. Jesus dengan tegas memberitahu bahawa dia bukanlah di utus untuk manusia selaindari bangsanya, kerana itu dia tidak akan menolong perempuan tersebut. Selepas berkali-kali merayu, dan selepas diminta oleh para sahabatnya, Jesus pun membantu wanita tersebut. Tetapi intipati dari ayat tersebut ialah Jesus bukanlah di utus untuk orang-orang Gentiles.

Perhatikan bahawa Saul telah jelas menjauhkan dirinya dan gerejanya dari apa yang sepatutnya diimani mereka. Pengaruh Saul kian kukuh apabila pada tahun 66 masihi, Kerajaan yang menguasai empayar Rom telah bertelagah dengan puak Yahudi dan mereka telah melancarkan serangan ke atas Jerusalem. Pemberontakan ini dimulakan oleh sekumpulan golongan Yahudi yang dinamakan sebagai sicarii @ dikenali sebagai dagger men (lelaki-lelaki berpisau. Sicarii merupakan perkataan Greek bagi pisau) yang menjalankan kerja-kerja pembunuhan golongan-golongan elit Rom dan Yahudi yang dianggap mereka sebagai pembelot. Perkara ini mencetuskan kemarahan Kerajaan Rom dan mereka melancarkan perang ke atas golongan Yahudi ini pada tahun 66 Masihi. Kemuncak kepada pemberontakan dan perang ini menyaksikan Jerusalem telah ditawan dan kuil Haikal mereka dimusnahkan dalam perang ini oleh tentera Kerajaan Rom pada tahun 70 Masihi. (Kuil Haikal inilah yang hendak dibina semula oleh rejim Zionis di Baitulmaqdis. Sekiranya anda pernah menonton filem Schindler's List arahan Steven Spielberg, dipenghujung filem berkenaan semasa kredit penuh dipertontonkan dan sebelum babak golongan Yahudi 'sebenar' yang diselamatkan Oscar Schindler memberi penghormatan dimakamnya, Steven Spielberg memaparkan tablet yang diukir bentuk hadapan kuil Haikal ini yang dijadikan pelapik jalan pejalan kaki yang becak dikem-kem tahanan Nazi).

Oleh sebab orang-orang Yahudi tidak lagi dipercayai oleh Kerajaan Rom, maka orang-orang Kristian di Yunani menjauhkan diri mereka daripada golongan ini. Maka dengan ini berkembang pesatlah gereja Kristian menurut ajaran Saul di Yunani. Perkembangannya semakin meluas diterima setelah Saul mati. Untuk perhatian, semua Gospel yang ditulis dalam New Testament itu ditulis selepas dari kematian Saul @ St. Paul .

Sebagaimana yang kita Muslim yakini, Islam itu merupakan satu agama yang telah diwahyukan Allah kepada setiap umat melalui setiap nabi dan rasul semenjak Adam a.s. Ia hanya dilengkapkan semasa zaman Rasulullah s.a.w. Jika saudari berminat, bolehlah baca artikel saya berkenaan jawapan yang ditanyakan oleh seorang pengunjung blog satuhala tahun lepas. Tajuknya : "Jika semua Rasul itu Islam, Dari mana pula datangnya Yahudi dan Kristian?".

Oleh kerana semuanya berasal dari Islam. Maka cara beribadat mereka juga seharusnya sama dengan orang-orang Islam. Ibadat orang-orang Yahudi dan Yahudi-Kristian yang asal ialah sama seperti pergerakan kita orang-orang Islam sekarang dalam solat. Ada berdiri, rukuk dan sujud dalam ibadat mereka. Ianya juga disahkan dalam Al-Qur'an, memang begitulah bentuk ibadat yang sebenar semenjak dari zaman Nabi-Nabi terdahulu. Sebagai contoh, satu petikan ayat Al Qur'an saya jelaskan dibawah.

Al Baqarah 125
Dan (ingatlah) ketika Kami jadikan Rumah Suci (Baitullah) itu tempat tumpuan bagi umat manusia (untuk Ibadat Haji) dan tempat yang aman; dan jadikanlah oleh Kamu Makam Ibrahim itu tempat sembahyang. Dan Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail (dengan berfirman): "Bersihkanlah Rumahku (Kaabah dan Masjid Al-Haraam dari segala perkara yang dilarang) untuk orang-orang yang bertawaf, dan orang-orang yang beriktikaf (yang tetap tinggal padanya), dan orang-orang yang rukuk dan sujud".

Jelas disini bahawa semenjak dari zaman Nabi Ibrahim a.s. itu sendiri perintah ibadat dalam bentuk perbuatan Rukuk dan sujud seperti dalam solat telah diamalkan. Yang menariknya lagi dalam surah Ali Imran ayat 113, satu jawapan yang boleh memberikan sedikit kefahaman kepada persoalan yang ditimbulkan saudari dalam komen diblog saya .

Ali Imran 113
Ahli-ahli Kitab itu tidaklah sama. Di antaranya ada golongan yang (telah memeluk Islam dan) tetap (berpegang kepada ugama Allah yang benar) mereka membaca ayat-ayat Allah (Al-Quran) pada waktu malam, semasa mereka sujud (mengerjakan sembahyang).

Tetapi masalahnya, semua bentuk ibadat sebegini sudah tidak lagi wujud dan disebut dalam kitab-kitab mereka. Yang ada sekarang ini cuma cara beribadat yang telah diubah gerak dan cara pelaksanaannya dalam agama mereka. Golongan Yahudi kini beribadat sebanyak 3 kali dalam sehari dimana gerakan dalam bentuk rukuk dan sujud sudah tidak dilakukan. Manakala ibadat golongan Kristian pula hanya dilakukan secara spontan dan tidak ditetapkan waktu pelaksanaannya. Beribadat secara berjemaah dalam Kristian juga tidak digalakkan sebagaimana yang dicatatkan dalam Gospel of Matthews fasal 6.

Matthew 6 : 5 – 13
6:5 And when thou prayest, thou shalt not be as the hypocrites are: for they love to pray standing in the synagogues and in the corners of the streets, that they may be seen of men. Verily I say unto you, They have their reward. 6:6 But thou, when thou prayest, enter into thy closet, and when thou hast shut thy door, pray to thy Father which is in secret; and thy Father which seeth in secret shall reward thee openly. 6:7 But when ye pray, use not vain repetitions, as the heathen do: for they think that they shall be heard for their much speaking. 6:8 Be not ye therefore like unto them: for your Father knoweth what things ye have need of, before ye ask him. 6:9 After this manner therefore pray ye: Our Father which art in heaven, Hallowed be thy name. 6:10 Thy kingdom come, Thy will be done in earth, as it is in heaven. 6:11 Give us this day our daily bread. 6:12 And forgive us our debts, as we forgive our debtors. 6:13 And lead us not into temptation, but deliver us from evil: For thine is the kingdom, and the power, and the glory, for ever. Amen.

Terjemahannya, 6:5 "Dan apabila kamu berdoa, janganlah berdoa seperti orang munafik. Mereka suka mengucapkan doanya dengan berdiri dalam rumah-rumah ibadat dan pada selekoh jalan raya, supaya mereka dilihat orang. Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya mereka akan mendapat ganjarannya. 6:6 Tetapi jika engkau berdoa, masuklah ke dalam kamarmu, tutuplah pintu dan berdoalah kepada Bapamu yang ada di tempat tersembunyi. Maka Bapamu yang melihat yang tersembunyi akan membalasnya kepadamu. 6:7 Lagipula dalam doamu itu janganlah kamu mengulang-ulangnya seperti kebiasaan orang yang tidak mengenal Tuhan. Mereka menyangka bahwa karena banyaknya kata-kata doanya akan dikabulkan. 6:8 Jadi janganlah kamu seperti mereka, karena Bapamu mengetahui apa yang kamu perlukan, sebelum kamu minta kepada-Nya. 6:9 Karena itu berdoalah seperti berikut: Bapa kami yang di sorga, Dikuduskanlah nama-Mu, 6:10 datanglah Kerajaan-Mu, jadilah kehendak-Mu di bumi seperti di syurga. 6:11 Berikanlah kami pada hari ini makanan kami yang secukupnya 6:12 dan ampunilah kami akan kesalahan kami, seperti kami juga mengampuni orang yang bersalah kepada kami; 6:13 dan janganlah membawa kami ke dalam pencubaan, tetapi lepaskanlah kami dari pada yang jahat. (Karena Engkaulah yang empunya Kerajaan dan kuasa dan kemuliaan sampai selama-lamanya. Amin.)

Bahagian yang ditegaskan dengan latar kuning tersebut digelar sebagai ‘Lord Prayers’ . Ini merupakan doa yang biasa diamalkan oleh golongan Kristian dalam ibadat mereka. Jika anda seorang peminat filem, pastinya ayat ini pasti anda pernah dengar dilafazkan dalam filem-filem seram dari barat terutamanya filem Exorcist lakonan Linda Blair satu ketika dulu. Si Paderi dalam filem ini melakukan upacara menghalau roh jahat yang merasuk watak utama dalam filem tersebut dan antara doa yang digunakannya ialah ‘Lord Prayers’ ini. Saya pertama kali mendengarnya sebahagian darinya melalui dua buah lagu kumpulan Heavy Metal Iron Maiden yang bertajuk Hallowed Be Thy Name dari album The Number Of The Beast (juga dipetik dari surah Revelation dalam Bible) terbitan tahun 1983 yang kemudiannya dan lagu Afraid To Shoot Strangers dari album Fear Of The Dark, tahun 1992 mereka. Oleh kerana waktu tersebut, minat saya dalam bidang muzik terlalu mendalam dan aktiviti ‘jamming’ bersama rakan-rakan serumah merupakan antara perkara rutin, langkah yang diambil kami waktu tersebut sebelum menggunakan lagu-lagu seperti ini dalam sessi jamming ialah dengan mengubah lirik lagu tersebut sendiri sebelum memainkan dan menyanyikannya. Setiap lirik kami akan telitikan dan ubah jika ianya tidak kena.

Berbalik kepada tajuk asal artikel ini, gambar sepertimana yang tersebar dalam internet yang menunjukkan orang-orang Kristian dari satu mazhab yang beribadat dengan cara yang sama dengan ibadat solat orang-orang Islam. Ini merupakan antara perkara yang biasa dikalangan penganut agama Kristian dinegara-negara yang majoritinya orang-orang Islam. Tindakan sebegini dinamakan sebagai ‘contextualization’.

Golongan evangelist menamakan perbuatan ini sebagai ‘contextualization’ dimana mereka memasukkan dan menyerapkan unsur-unsur serta ajaran Gospel dalam format atau cara budaya masyarakat setempat untuk menarik perhatian golongan yang disasarkan mereka untuk diKristiankan. Kebiasaan yang berlaku dalam Negara-negara Islam ialah mereka-mereka ini akan cuba meniru cara beribadat orang-orang Islam termasuk berpuasa dalam bulan Ramadhan, bersolat dalam cara yang dipraktikkan Islam dan dalam berbagai cara dan amalan yang dekat dengan perlakuan yang biasa dilakukan oleh orang-orang Islam. Mereka ini akan memasukkan jarum dakwah mereka secara senyap dan perlahan-lahan sehinggakan perkara ini tidak langsung disedari oleh majoriti penduduk yang disasarkan mereka untuk dikristiankan. Di timur tengah gereja-gereja golongan ini disebut dengan nama 'Jesus Mosque' (Masjid Jesus), dimana cara beribadat mereka lebih kurang sama seperti orang Islam. Mereka ini mengambil sikap merapatkan jurang perbezaan antara mereka dengan Islam dengan muslihat tersembunyi.

Contextualization ini bukan hanya ditumpukan kepada Negara Islam dan orang-orang Islam, malah dinegara-negara yang bukan majoriti Kristian dan orang-orang dengan agama selain dari Islam juga mereka sasarkan. Golongan Yahudi Ortodoks juga menyedari muslihat yang dijalankan oleh golongan Evangelist ini yang dijalankan secara halus dan amat teliti sehingga sukar untuk lain-lain orang menyedari muslihat mereka yang tersembunyi.

Lama dulu saya pernah terbaca dan menyimpan satu laporan mengenai seorang bekas Pengarah Eksekutif pertubuhan Jews For Judaism (Agama Yahudi Untuk Orang Yahudi) yang berpusat di Baltimore, Amerika Syarikat. Beliau yang dimaksudkan bernama Scott Hillman. Scott Hillman menyelar tindakan kumpulan Evangelist yang menggunakan taktik contextualization ini dengan menyerap masuk ajaran Gospel ke dalam praktis ibadat serta ritual agama Yahudi dengan niat untuk menjauhkan golongan Yahudi dari ajaran asal mereka serta mendekatkan diri mereka kepada agama Kristian. Laporan tersebut (dalam mukasurat 7) memetik Scott Hillman sebagai berkata. "This is Jewish identity theft, What kind of witness is it for what you believe to be true if you have to use deception to sell it?" ("(Tindakan) ini merupakan tindakan mencuri identiti Yahudi, persaksian apakah sebegini, sekiranya benar anda meyakini apa yang anda imani itu sesuatu yang benar, mengapa anda perlu melakukan pembohongan untuk berdakwah dengannya?"). Scott Hillman berang dengan tindakan golongan Evangelist yang cuba memasukkan persaksian terhadap Jesus untuk melengkapkan agama Yahudi mereka yang disasarkan untuk diKristiankan sedikit demi sedikit. Laporan penuh tersebut dibawah tajuk 'Messianic Rising : A JTA Special Report by Barry Yeomen' boleh di baca file pdfnya dengan klik link laman di bawah ini.

http://www.barryyeoman.com/pdfs/messianics.pdf

Lebih menarik dalam muka 5 laporan tersebut seorang Professor Sejarah Bangsa Yahudi di Amerika, yang berkhidmat di Universiti Brandeis, Jonathan Sarna menyatakan : “If you want to see where the weak parts are in Jewish communities, you look at where the missionaries are. Most recently you find missionaries focusing on immigrants, the elderly and students — all areas where the Jewish community has not done its work.” (“Jika anda indin mengetahui dimana ruang kelemahan yang wujud dalam komuniti Yahudi, carilah dimana mubaligh-mubaligh Evangelist ini bertumpu. Terbaru, anda akan melihat mubaligh-mubaligh ini memberi fokus kepada golongan pendatang, orang-orang tua dan pelajar-pelajar – (dan) semua tempat dan kawasan di mana orang-orang Yahudi tidak menjalankan tanggungjawab mereka (terhadap agama mereka seperti berdakwah dan saling nasihat menasihati antara satu sama lain). Apa yang dikatakan oleh Professor Jonathan Sarna ini juga berlaku dimana-mana saja negara Islam. Di mana saja terdapat umat Islam yang lemah dari segi akidah dan ilmu agama, maka disitulah bertumpu semua dakyah-dakyah sepertimana contextualization ini yang meresap masuk secara halus sedikit demi sedikit. ‘Kita’ semua menyedari mereka ini semakin kerap melakukan aktiviti dakwah mereka secara halus dalam banyak aktiviti terutamanya yang melibatkan aktiviti-aktiviti hiburan, sosial dan pertubuhan ‘hak-hak asasi’ terutamanya perjuangan kebebasan gender dan sebagainya. ‘Kita’ juga tahu siapa dibelakang mereka-mereka ini. ‘Kita’ telah lama perhatikan mereka. ‘Kita’ telah lama mengumpul bukti. ‘Kita’ hanya bersuara bila mereka melampau. Diam ‘kita’ bukan bererti tidur. Diam ‘kita’ juga bukan bererti redha. Buat masa ini ‘kita’ perhatikan mereka.

Bukan hanya golongan penganut agama Samawi sahaja disasarkan dengan taktik contextualization ini, golongan Hindu, Buddha dan lain-lain agama juga didekati golongan Evangelist ini dengan menggunakan taktik yang sama. Sekiranya anda tinggal di Pulau Pinang, tidak lama dahulu berbangkit sebuah isu yang membabitkan tindakan sebuah pertubuhan yang cuba menggunakan taktik ini dengan menganjurkan aktiviti melawat rumah-rumah ibadat dengan 'niat' mengajar pelajar-pelajar sekolah erti perbezaan agama bagi merapatkan jurang kefahaman antara agama mereka. Alhamdulillah, taktik licik yang berselindung di atas nama 'toleransi' antara agama ini dapat dihidu 'arah tuju matlamatnya' oleh Jabatan Agama Islam Pulau Pinang, yang kemudiannya memberi peringatan kepada semua pihak bahawa apa yang cuba dianjurkan itu amat menyimpang dari akidah kita sebagai orang Islam. Biarpun dihentam dalam forum-forum kendalian 'mereka-mereka' yang beragama plural, Jabatan Agama Islam Pulau Pinang bertegas dengan pendirian mereka. Syukur keberanian dan semangat memepertahankan Islam itu masih ada pada JAIPP dikala Islam menjadi bahan sepak terajang oleh bukan Islam termasuk orang-orang bernama Islam yang beragama plural dan bersikap apologetik tidak bertempat termasuk juga ahli-ahli politik bernama Islam yang syurga dan nerakanya terletak hanya kepada peti undi. Walaupun negeri ini penduduk Islamnya merupakan minoriti, tetapi disinilah cangkulan pertama kubur IFC digali. Tersentap, tersenyap dan terbakar mereka melolong bagaikan lutong galak seluruh bumi ini dengan segala macam rhetorik dan kata-kata nista terhadap 'penggali-penggali kubur minoriti' ini. Terpekik telolong juga panglima-panglima berkurap di atas bukit ‘sana’ menghaburkan penghinaan terhadap 'penggali-penggali kubur minoriti' ini. Tetapi, Allah itu Maha Kaya, Dia sudahpun membalas perbuatan mereka ini dengan memperolok-olokkan mereka dengan segala macam isu yang meletakkan hujah-hujah dangkal mereka sebelum ini ketahap IQ kanak-kanak berlampinkan mami poko.

Kepada beberapa golongan muslim apologetik yang tidak berpuashati dengan teguran saya mengenai drama Jelatang yang menggunakan quote dari Bible, saya ingin mengingatkan kembali kepada mereka agar sebelum membuat sesuatu kesimpulan itu, sila buat penelitian terlebih dahulu tentang apa yang ingin dibahaskan dan diberi pandangan. Teguran tersebut dibuat oleh kerana saya nampak apa yang dikelabui dengan wasap kabur atas nama prerogative, seni serta intelektualisma remeh. Sila baca dan fahami posting dan komen yang dibuat dalam artikel tersebut betul-betul. Sebenarnya saya cukup malas untuk membuka cerita mengenai contextualization @ syncretism ini. Oleh kerana mereka mengatakan saya tidak berfikir terlebih dahulu tentang untung nasib mereka-mereka yang dibelakang tabir produksi Jelatang tersebut, maka saya seharusnya memperbetulkan persepsi yang cuba ditimbulkan. Jika mereka berkata mereka akan tunduk hanya kebenaran, maka di sini saya ingin persembahkan kebenaran yang dicari. Jangan pula bila kebenaran dipersembahkan, berdolak dalik dengan seribu alasan ‘kemanusiaan’, ‘hak’ dan sebagainya. Bagaimana pula dengan nasib lebih 3 juta umat Islam yang telah tertipu dengan ‘jarum’ spectrum kategori C3 mengikut spectrum penginjil John Travis (bukan nama sebenarnya kerana dia tidak meggunakan nama sebenarnya). Tak tahu apa itu kategori C3 dalam Spectrum si Evangelist John Travis ini? Ini saya bentangkan….

Dalam kertas kerjanya yang bertajuk The C1 to C6 Spectrum: A Practical Tool for Defining Six Types of ‘Christ-centered Communities’ Found in the Muslim Context,” EMQ Vol. 34, Number 4 [October 1998], pp. 407-408), John Travis ini meletakkan Golongan sasaran untuk dijadikan ‘Kristian Muslim’ dalam 6 kategori yang dinamakan sebagai spektrum. Spektrum-spektrum ini dinamakan dengan nama C1 hingga C6. Dibawah ini akan saya jelaskan spektrum-spektrum ini satu per satu.

Spektrum C1

Gereja-gereja tempatan yang menggunakan budaya dan bahasa asing dari masyarakat setempat. Sebagai contoh. Gereja mengunakan Bahasa Inggeris dan Budaya Barat sebagai praktik mereka di negara Malaysia ini. Identiti penganut dan pengunjung gereja dalam spektrum ini ialah Kristian. Muslim setempat mengenali mereka sebagai Kristian dan tahu benar mereka ini beragama Kristian.

Spektrum C2

Lebih kurang sama dengan C1 tetapi Gereja-gereja dalam kategori C2 ini menggunakan bahasa yang digunakan rakyat Islam tempatan. Tetapi segala perkataan berkenaan dengan hal ehwal agama Kristian dalam gereja-gereja tersebut masih menggunakan perkataan asal Kristian. Jadi mereka yang menjadi penganut serta pengunjung gereja ini merupakan Kristian dan mengekalkan Kristian sebagai identiti mereka. Orang-orang Islam setempat juga menganggap dan mengenali mereka ini sebagai Kristian. Masih terdapat jurang perbezaan besar antara seorang Islam dan Kristian dalam kategori ini.

Spektrum C3

Kategori ini melibatkan komuniti berteraskan Kristian tetapi telah dicontextualized (menyerap masuk) ke dalam adat budaya, bahasa dan cara hidup masyarakat Islam sebagai satu jalan dakwah mereka. Dalam kategori ini, mereka menyahkan @ membuang sedikit-demi sedikit mana-mana unsur berkaitan Islam dari muzik, persembahan kebudayaan, cara berpakaian, kerja-kerja seni, drama, filem, sastera, sukatan pelajaran dan sebagainya. Mereka ini menumpukan kepada perjuangan budaya dan menjauhkan sejauh-jauhnya Islam dengan langkah-langkah kecil pada permulaannya. Langkah ini bertujuan bagi mengurangkan rasa janggal masyarakat dengan agama Kristian dan mewujudkan rasa biasa dengan perkara-perkara berkaitan Kristian yang bakal dibawa masuk. Penganut-penganut dalam kategori C3 ini bertemu dalam bangunan gereja atau mana-mana tempat yang lebih neutral. Kebanyakan dari penganut kategori C3 ini merupakan penganut yang mempunyai latar belakang Islam sebelumnya sebelum diajak memeluk Kristian. Mereka ini menggelar diri mereka sebagai Kristian.

Spektrum C4

Kategori ini melibatkan sekumpulan muslim yang hampir ditarik masuk menganut agama Kristian tetapi masih lagi berpegang kepada Al-Qur’an yang tidak bercanggah dengan doktrin Kristian dan mengamalkan amal perbuatan dalam Islam seperti bersolat, membaca Al-Qur’an, berpuasa, menjauhkan diri dari memakan babi, tidak minum arak, tidak membela anjing serta mereka ini berpakaian seperti orang-orang Islam. Mereka ini pada asalnya merupakan muslim yang sangat naive dengan ajaran Islam dan didekati golongan mubaligh Kristian menawarkan agama Kristian tanpa perlu mereka mengorbankan identiti diri mereka sebagai Islam dalam masyarakat yang majoriti Islam. Cara hidup mereka masih Islamik, tetapi hakikatnya dalam solat dan amal ibadat mereka, unsur-unsur Kristian sudah mula menyrap masuk. Penganut agama Kristian dalam kategori C4 ini tidak menonjolkan diri mereka sebagai Kristian tetapi mereka menggelarkan diri mereka sebagai ‘pengikut Isa Al Masih’. Masyarakat Islam setempat yang menyedari kewujudan mereka hanya akan menganggap mereka ini satu bentuk pecahan mazhab Kristian tanpa mereka mengetahui bahawa kumpulan ini merupakan bekas-bekas orang Islam yang sudah hampir ditarik masuk beriktikad dengan akidah Kristian.

Spektrum C5

Ini merupakan kategori ‘Messianic Muslim’ iaitu ‘Muslim’ yang beriman dengan akidah yang menyatakan Jesus Christ @ Isa Al Masih itu Tuhan dan Penyelamat bagi mereka. Mereka ini hidup dalam komuniti masyarakat Islam dengan cara hidup Islam. Cara ibadat dan solat mereka sama seperti orang Islam dan penganut kategori C4, yang membezakan mereka dengan kategori C4 ialah mereka ini bertuhankan Jesus Christ dan menolak atau menafsirkan semula mana-mana aspek Islam yang bertentangan dengan ajaran Kristian. Mereka inilah yang bersembahyang dalam jemaah dengan cara solat orang Islam sepertimana yang telah ditanyakan saudari Irdina Khan dalam ruangan komen tersebut. Mereka ini mempunyai masjid yang dinamakan sebagai ‘Messianic Mosque’ (Masjid Al Masih) atau dikenali juga sebagai ‘Jesus Mosque’ (Masjid Isa). Menurut John Travis, dalam komuniti masyarakat yang majoritinya orang Islam, penganut kategori C5 ini dilihat oleh masyarakat Muslim disekeliling mereka sebagai sekumpulan Muslim yang pelik atau sesat. Tetapi bagi penganut kategori C5 ini pula, mereka mendakwa diri mereka sebagai Muslim yang beriman kepada Isa Al Masih sebagai anak Tuhan @ Tuhan dan Penyelamat mereka.

Spektrum C6

Ini merupakan sekumpulan Muslim murtad yang menganut Kristian tetapi melakukannya secara sembunyi-sembunyi. Oleh kerana takutkan ancaman serta tindakan undang-undang, mereka ini hidup dengan berpura-pura mengamalkan ajaran Islam, berpakaian seperti orang Islam dan beribadat seperti orang-orang Islam. Tetapi hakikatnya mereka ini menyambah Jesus secara senyap-senyap secara individu atau kumpulan kecil mereka. Mereka menzahirkan diri mereka sebagai Muslim bagi mengelabui mata masayarakat Muslim setempat. Masyarakat Muslim setempat juga mengangap mereka ini sebagai Muslim kerana tidak kenal dan tahu apa pegangan akidah mereka yang sebenar yang mereka sembunyikan. Mereka dalam kategori inilah yang ramai di Malaysia ini.

Anda boleh membaca beberapa dari laporan kerja-kerja mubaligh mereka dan tentang spectrum ini dalam link di bawah. (jika link broken, sila emailkan kepada saya dan saya akan uploadkan file tersebut disini kerana saya mempunyai salinannya.)

http://www.ijfm.org/PDFs_IJFM/17_1_PDFs/ijfm_17_1.pdf

Jadi sangat jelas bahawa mereka ini tidak kurang mati akal dalam menyusun strategi untuk menarik seberapa ramai orang Islam untuk masuk ke agama Kristian. Salah satu dari taktik yang menjadi ialah dalam kategori C3, C4 dan C5. Irdina Khan ada bertanya mengenai sekumpulan Kristian yang bersolat jemaah dalam cara yang biasa diamalkan oleh orang-orang Islam.

Disini saya berikan satu penjelasan ringkas mengenai soalan tersebut. Antara pelopor kepada gerakan ini ialah Mubaligh yang bernama Alejandro dan Bertha Ortiz. Mereka ini pada mulanya mencari jalan untuk berdakwah kepada komuniti Islam di Benin, Cotonou. Setelah berjaya dalam dakwah mereka, mereka melihatkan terdapat satu keperluan kepada masyarakat Islam yang sudah berjaya dikristiankan ini yang perlu dipenuhi. Masyarakat ini yang sebelum ini sudah biasa dengan rital ibadah solat dan sebagainya terasa kosong apabila semua perkara tersebut ditinggalkan dan mereka pula tidak dapat menyesuaikan diri dengan gereja-gereja yang lebih kepada budaya barat dan asing serta mengasingkan mereka. Jadi untuk memenuhi keperluan ini, mereka berdua membina sebuah Masjid Jesus untuk golongan ini beribadat sepertimana orang Ilam beribadat tetapi berpaksikan kepada ketuhanan Jesus. Masjid-masjid sebegini kini banyak terdapat dinegara-negara majoriti Islam terutamanya di Timur Tengah dan Indonesia. Jika berminat untuk membacanya, klik saja link dibawah :

http://www.strategicnetwork.org/index.php?loc=kb&view=v&id=5298&fto=1540&

Berkenaan dengan pertanyaan saudari Irdina Khan mengenai bahan bacaan tentang sejarah Yahudi, buat permulaan saya ingin mencadangkan sebuah buku yang mudah untuk didapati dan terdapat banyak dikedai-kedai buku. Buku tersebut bertajuk ‘Blood On The Mountain’ karya ‘Richard Andrews’. Buku ini ditulis dalam bahasa yang mudah dan memberikan penjelasan sejarah Baitulmaqdis (Jerusalem) dan apa yang dilaluinya semenjak zaman Nabi Ibrahim a.s.


Bible juga ada menceritakan perihal asal usul Yahudi dalam Old Testament, tetapi terdapat banyak fakta yang terlalu bercanggah antara satu sama lain. Buat permulaan buku Richard Andrews ini boleh di baca untuk mendapatkan maklumat mengenai perjuangan golongan mereka semenjak zaman sebelum pemberontakan Yahudi ke atas Raja Herod, governer dari Rom. Gambar kulit muka depannya saya sertakan dalam attachment di bawah. Harap ia memberikan manfaat kepada saudari. Terima kasih kerana berkunjung ke blog satuhala. Semoga saudari keluarga, semua pengunjung dan semua Muslimin Muslimat dilindungi Allah pada setiap saat dan masa… Rajin-rajinlah melawat saya di sini... Wassalam….

© February 2008 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.

Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987. Semua penulisan di dalam blog ini ditulis dan digarapkan bagi tujuan membantu semua orang Islam dan pihak-pihak yang mahu memahami Islam menangkis fitnah, propaganda, polemik yang cuba ditimbulkan serta bagi membantu menyedarkan muslim tentang apa sahaja perkara yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika terdapat rakan-rakan pengunjung yang bukan Islam mendapati isikandungan penulisan di dalam blog ini tidak selari dengan apa yang difahami mereka di dalam agama mereka, mereka bolehlah membuat kajian dan penelitian sendiri, termasuk mendapatkan rujukan dari pihak yang professional dan pakar di dalam bidang mereka bagi mendapat satu kepastian jelas untuk membantu mereka membuat penilaian. Setiap manusia diberikan kebebasan untuk memilih apa yang betul dan benar untuk menjadi pegangan hidup mereka. Jadi, carilah kebenaran dengan membuat kajian, penelitian dan siasatan sendiri supaya dapat membantu anda mencapai satu keputusan yang tidak dipaksakan oleh mana-mana manusia untuk anda mengikutinya. Setiap jalan yang dipilih adalah atas keputusan anda setelah penilaian dan kajian memberikan satu bentuk kepuasan kepada akal fikiran anda sebagai manusia di dalam mencari kebenaran. Blog ini dan segala isikandungannya adalah untuk Muslim. Sebagai penulis blog ini, saya sudah mengambil segala langkah mengikut kemampuan, pengetahuan serta keupayaan saya untuk memastikan setiap penulisan di dalam blog ini keseluruhan strukturnya memaparkan isikandungan yang benar. Tetapi saya ingin menegaskan kepada semua pengunjung supaya semua isikandungan blog ini ditelitikan, diperiksa dan dikaji terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakannya dan mempercayainya. Semua pengunjung dinasihatkan untuk mencari kebenaran melalui penelitian, kajian, pemeriksaan dan kepastian sendiri. Jadikan ini sebagai satu budaya. Sebagai manusia, kesilapan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa. Sekiranya ada kesilapan, saya memohon jutaan maaf dan harap dapat maklumkan supaya dapat diperbetulkan. Terima kasih atas kunjungan anda.

eNovel dari Muhammad Ibn 'Az pemilik blog satuhala... Syahadah : Dialog Dengan Gadis Melayu Atheist... untuk mendapatkannya, klik banner di bawah...

Dapatkan juga CD-ROM kitab-kitab agama dunia untuk di buat kajian dan perbandingan... untuk mendapatkannya, klik banner di bawah...(stok adalah terhad)

Author Image

satuhala
Satuhala merupakan blog kendalian Imran Haaz.

1 comment:

Anonymous said...

Terima Kasih kepada satuhala.Saya ingin menghubungi saudara untuk urusan pembelian buku atheis tersebut tapi number yang anda bagi untuk dihubungi adalah milik orang lain.boleh jadi anda tersilap menyalinya.mohon sms saya,0179695618-rashidi.